Berikut adalah 10 Kelebihan dan Kekurangan Telefon Pintar Vivo Y95

Vivo Y95 hadir sebagai penutup telefon bimbit 2018 dari Vivo Indonesia bersama dengan saudaranya, Vivo 91. Kedua-dua telefon bimbit ini adalah telefon bimbit  mewah  dari Vivo dengan sasaran pasaran bagi pengguna  telefon bajet yang mensasarkan telefon bimbit murah tetapi berkualiti tinggi.

Kerana kelebihan dan kekurangan Vivo Y91 telah dibincangkan, kini Vivo Y95 sedang dibincangkan. Vivo Y95 hadir dengan beberapa kelebihan pada bungkus badannya yang lebar dan sedikit warna. Apa yang disukai orang tentang telefon ini adalah kapasiti bateri yang besar dan kemampuan kamera belakang dan depan yang baik dalam menangkap gambar.

Walaupun begitu, ada sebilangan pengulas yang sedikit menyesal dengan ketiadaan beberapa perkara penting dan perbezaan antara harga dan jeroan yang dibawa. Benarkah semua ini? Jawapannya boleh didapati di bawah. Sebelum ini periksa spesifikasi ringkas telefon pintar Vivo ini.

Spesifikasi Vivo Y95

Vivo Y95

Am

  • Diumumkan pada November 2018
  • Rangkaian 2G, 3G, 4G
  • SIM Dual SIM Card (Nano-SIM, dual stand-by)

Badan

  • Dimensi 155.1 x 75.1 x 8.3 mm
  • Berat 163.5 g

Skrin

  • Taipkan skrin sentuh kapasitif IPS LCD
  • Saiz 6.22 inci
  • Resolusi 720 x 1520 piksel, nisbah 19: 9 (~ 270 ppi ketumpatan)

Perkakasan

  • Chipset Snapdragon 439 (12 nm) Qualcomm SDM439
  • CPU Octa-core (2x1.95 GHz Cortex-A53 dan Cortex A53 6x1.45 GHz)
  • GPU Adreno 505

Ingatan

  • RAM 4GB
  • Memori Dalaman 32 GB
  • Memori Luaran MicroSD, hingga 256GB

Kamera Utama

  • Bilangan Kamera 2
  • Ketetapan 13 MP + 2 MP
  • Mempunyai f / 2.2, PDAF + f / 2.4, sensor kedalaman + LED flash, HDR, panorama
  • Video [dilindungi e-mel]

Kamera selfie

  • Bilangan Kamera 1
  • Resolusi 20 MP
  • Mempunyai f / 2.0, HDR
  • Video [dilindungi e-mel]

Kesalinghubungan

  • Wlan Wi-Fi 802.11 b / g / n, WiFi Direct, hotspot
  • Bluetooth 4.2, A2DP, LE
  • Inframerah
  • NFC
  • GPS A-GPS, GLONASS, BDS
  • USB microUSB 2.0, USB On-The-Go

Bateri

  • Taipkan Li-Po
  • Kapasiti tidak boleh ditanggalkan 4030 mAh
  • Pengecasan Tanpa Wayar
  • Ciri -

Ciri

  • OS (Semasa Dikeluarkan) Android 8.1 Oreo
  • Sensor cap jari (dipasang di belakang), akselerometer, giro, jarak, kompas
  • Jack 3.5mm
  • Warna Starry Night, Nebula Ungu, Aurora Red
  • Lain - lain

Kelebihan Vivo Y95

1. Persembahan Cukup Baik

Vivo Y95

Telefon Vivo Y95 dikuasakan oleh chipset Snapdragon 439 dengan proses pembuatan 12 nm, CPU lapan teras, RAM 4 GB, dan GPU Adreno 505. Untuk melakukan tugas mudah, telefon ini dapat melakukannya dengan baik dan lancar. Penggunaan Snapdragon 439 juga diklaim menawarkan prestasi 25% lebih baik berbanding Snapdragon 430.

tanda aras vivo-y95

* Viscera Vivo Y95 lebih hebat daripada saudaranya Y91 dari segi kapasiti memori yang dibawanya. Siri Y95, seperti yang disebutkan di atas, dilengkapi dengan RAM 4 GB dan ROM 64 GB. Oleh itu, prestasi yang ditawarkan oleh telefon ini sedikit lebih tinggi daripada prestasi Y91.

Semasa melakukan ujian penanda aras, Vivo Y95 mencatatkan skor 80,871 untuk skor AnTuTunya (skor AnTuTu Y91 adalah 79,212 untuk RAM 2 GB dan ROM 16 GB dan jeroan yang sama). Dengan hasil ini, prestasi Vivo Y95 nampaknya tidak jauh berbeza dengan Vivo Y91. Anda dapat membuka aplikasi dengan cepat dan beralih ke aplikasi dengan lancar. Secara keseluruhan, tugas ringan dapat berfungsi dengan baik dengan telefon ini.

2. Bateri Jumbo

Bateri Vivo Y95

Salah satu kelebihan Vivo Y95 adalah bateri jumbo dengan kapasiti 4030 mAh. Dengan kekuatan yang tinggi ini, sudah pasti bahawa Vivo Y95 dapat menemani anda lebih lama setiap hari untuk penggunaan standard dan bersenang-senang seperti bermain permainan atau streaming video. Sekiranya anda seorang yang mempunyai mobiliti tinggi di luar bilik, telefon ini sesuai untuk menemani aktiviti anda yang sibuk.

Menurut ujian hayat bateri yang dilakukan oleh Yugatech, Vivo Y95 dapat bertahan hingga 18 jam dan lima minit ketika digunakan untuk memutar video dengan pengaturan volume 50%, kecerahan 50%, menggunakan fon telinga, dan mod Pesawat. Manakala resolusi video yang dimainkan ialah 1080p. Cukup mengagumkan, bukan?

3. Kamera Dual Belakang + Kamera Selfie Jumbo

Vivo Y95

Modul kamera belakang Vivo Y95 masih sama dengan Vivo Y91, kamera dwi 13 MP dengan kemampuan f / 2.2 dengan PDAF ditambah 2 MP f / 2.4 dengan sensor kedalaman. Hasil tangkapan juga disahkan sama dengan Y91 di mana gambar-gambar tersebut dapat memperlihatkan kesan bokeh dengan terperinci, terutama ketika keadaan pencahayaannya baik. Berikut adalah contoh tangkapan kamera belakang Vivo Y95.

Foto vivo Y95

Foto vivo Y95 Foto vivo Y95

Sokongan kecerdasan buatan (AI) pada kamera juga sangat membantu dalam menghasilkan foto berkualiti seperti seorang profesional. Selain itu, UI kamera Vivo Y95 juga dipermudah di mana anda dapat melihat hampir semua pilihan dan ciri semasa mengoperasikan kamera.

Untuk selfie, Vivo Y95 dibuat berbeza dari Y91. Sensor lebih besar pada 20 MP dengan bukaan f / 2.0. Dalam pencahayaan yang baik, kamera depan Vivo Y95 cukup tajam dan mampu menunjukkan lebih banyak perincian wajah anda. Untuk menjadikan foto lebih menarik untuk dikongsi, anda boleh menggunakannya untuk menggunakan ciri AI Face Beauty.

4. Skrinnya cukup memuaskan

Vivo Y95

Telefon Vivo Y95 dilengkapi dengan skrin seluas 6,22 inci dengan ukuran takik yang lebih kecil. Skrin juga kelihatan lebih lebar kerana nisbah skrin ke badan mencapai ~ 82.9%. Resolusi skrin adalah 720 x 1520 piksel menggunakan nisbah 19: 9 yang mampu menghasilkan kepadatan piksel hingga ~ 270 ppi.

Dengan keadaan skrin seperti itu dan dipanggil Vivo dengan All Ultra Screen, Y95 dapat memaparkan gambar yang tajam. Walaupun di bawah cahaya matahari langsung, skrin telefon bimbit ini masih kelihatan cukup jelas. Pengalaman menonton video atau bermain permainan dengan telefon ini cukup memuaskan penglihatan anda. Menatal gambar di media sosial juga cukup menyeronokkan dengan Vivo Y95 ini.

5. Reka bentuk yang lemah

Gradasi Warna Vivo Y95

Bahagian belakang telefon melengkung sehingga terasa selesa ketika dipegang. Selain itu, ada pilihan warna yang indah untuk Vivo Y95, iaitu Starry Night, Nebula Purple, Aurora Red. Penggredan warna yang dipaparkan juga kelihatan sejuk dan berkilat. Vivo Y95 dengan warna Starry Night dapat memberikan kesan indah seperti pemandangan luar angkasa yang menakjubkan.

6. Terdapat Ciri Mode Permainan AI

Pembantu Permainan Vivo Y95

Untuk memberikan pengalaman pengguna ketika bermain permainan, Vivo Y95 telah dilengkapi dengan fitur AI Game Mode yang diperbaharui ke Game Assistant. Fungsi ini membolehkan anda mengurangkan gangguan yang mungkin berlaku semasa menjalankan permainan, seperti panggilan masuk yang sering digunakan sebagai senjata untuk rakan-rakan nakal anda agar anda tidak fokus bermain permainan.

Anda juga dapat menetapkan pengoptimuman untuk CPU dan RAM sehingga telefon dapat memberikan prestasi terbaik untuk bermain game. Jadi, anda tidak perlu risau diganggu semasa bersenang-senang dengan permainan kegemaran anda di Vivo Y95.

7. Antara Muka Mudah

Antara muka Vivo Y95

Vivo Y95 menggunakan OS Funtouch OS 4.5 berdasarkan Android Oreo 8.1. Antaramuka mungkin sedikit membingungkan ketika pertama kali digunakan. Sekiranya sebelum ini anda perlu menggesek layar dari atas ke bawah untuk memaparkan jalan pintas dan togol, kali ini anda harus melakukannya secara terbalik. Walau bagaimanapun, bar pemberitahuan masih akan muncul di bahagian atas paparan.

Selain itu, ada ciri lain yang dibawakan oleh telefon ini, seperti Mode Permainan AI yang dijelaskan di atas, Jovi AI sebagai pembantu maya untuk Vivo Y95, Smart Mirroring, dan Smart Split. Beberapa aplikasi yang telah dipasang sebelumnya juga boleh didapati di telefon ini dan mungkin berguna untuk sesetengah pengguna.

8. Pakej Jualan Lengkap

Pakej Jualan Vivo Y95

Dalam pakej penjualan, anda akan menemui telefon bimbit Vivo Y95, pengecas, kabel data Micro USB, ejector SIM, selongsong telus, alat dengar dan manual. Jadi, cukup lengkap untuk aksesori di bawah telefon pintar ini.

Kekurangan Vivo Y95

1. Ketiadaan Pengecasan Pantas

Pengecasan Pantas

Adakah anda akan kecewa atau tidak, tetapi ketiadaan teknologi pengecasan pantas pada telefon bimbit berkuasa tinggi seperti Vivo Y95 memang patut dikecewakan. Ini kerana anda memerlukan lebih banyak masa untuk mengecas sepenuhnya telefon. Namun, memandangkan harga yang ditawarkan tidak terlalu tinggi, anda harus melupakan masalah ini dengan cepat.

Sebagai perbandingan kasar, Vivo V11 berharga sekitar 1.5 kali lebih tinggi daripada Vivo Y95 yang mempunyai kapasiti bateri hanya 3400 mAh. Peranti ini mempunyai ciri pengecasan pantas 18W dan mampu mengecas bateri dari 0% hingga 45% dalam masa sekitar 30 minit. Jadi, anda dapat meneka sedikit masa berapa lama telefon Vivo Y95 dengan bateri 4030 mAh akan dicas sepenuhnya.

2. Skrin Tidak Dilindungi

Skrin Vivo Y95 yang cukup lebar tidak dilindungi dengan pelindung skrin seperti Gorilla Glass. Walaupun dilengkapi dengan film pelindung, namun kesan risau akan calar yang muncul di layar akibat kontak dengan objek yang cukup tajam dapat dirasakan oleh pemilik ponsel ini. Untuk makluman, harga jual Vivo Y95 adalah pada Rp 3 juta dan ketiadaan pelindung skrin yang kuat agak disayangkan.

Kesimpulannya

Bateri dan kamera adalah tarikan Vivo Y95. Sekiranya anda menghabiskan banyak masa di luar rumah dan menikmati saat-saat indah yang anda lalui, maka telefon ini dapat anda harapkan dengan baik. Dengan resolusi skrin hanya 720p, telefon ini dapat bermain permainan dengan grafik ringan hingga sederhana dengan lancar.

Walaupun sebilangan pengulas mengatakan harga yang ditawarkan untuk telefon ini tidak setanding dengan chipset yang dibawanya, secara keseluruhan telefon ini cukup memuaskan dan boleh diandalkan dengan baik setiap hari. Berminat dengan Vivo Y95? Sekiranya berminat, sila beli Vivo Y95 di kedai dalam talian melalui pautan ini.