Tutorial Membuat Peta Minda dengan Aplikasi Mindly di Android

Bagi sebilangan orang, mengatur tugas yang mesti dilakukan sepanjang hari mungkin mudah dan senang. Tidak memerlukan alat khas untuk melakukan perkara seperti itu. Namun, bagi sebilangan yang lain tidak semestinya semudah itu.

Terdapat sekumpulan orang yang sering mengalami kesukaran untuk mengingati tugas apa yang harus mereka lakukan dalam sehari. Terdapat juga mereka yang kehilangan jejak tugas yang telah diselesaikan, yang sedang diselesaikan dan yang belum diselesaikan. Apa yang menyusahkan adalah jika profesion seseorang itu memerlukan multitasking atau multitasking pada satu masa.

Orang-orang seperti penulis, editor, pengurus projek, pensyarah, penyelidik, seniman, dan banyak lagi, sering harus bekerja dengan gaya multitasking . Seorang pensyarah, misalnya, mesti dapat membahagikan waktunya antara mengajar, membuat penyelidikan, dan melayani masyarakat. Ketiga-tiga tugas ini mesti dijejaki dengan betul agar tidak bertindih dan memakan masa yang tidak perlu.

Salah satu teknik yang telah saya pelajari dan didapati berkesan dalam membantu melakukan pelbagai tugas adalah kaedah pemetaan minda . Kaedah ini sebenarnya bukan kaedah baru kerana banyak orang juga telah melaksanakannya.

Pemetaan minda adalah kaedah mengurus idea dengan memanfaatkan visualisasi topik atau titik pemikiran. Visualisasi merangkumi menghubungkan idea, mengelompokkan idea, dan menyusun idea. Kaedah ini dapat membantu orang yang tidak terbiasa (begitu sukar) menyusun idea mereka untuk dapat menyusun idea dengan baik, teratur, dan sistematik.

Pemetaan minda sebenarnya sangat mudah dan praktikal. Satu-satunya alat yang diperlukan ialah pensil / pen dan kertas. Walau bagaimanapun, tidak semua orang selalu bersedia untuk pensil dan buku nota di mana sahaja. Ramai yang berpendapat bahawa membawa alat sedemikian tidak praktikal.

Untuk mengatasi kepraktisan ini, kita beralih kepada teknologi, yang fungsinya adalah untuk membantu dan memudahkan aktiviti manusia. Teknologi praktikal terdekat dan mudah diakses, tentu saja, telefon pintar aka telefon pintar .

Terdapat banyak aplikasi pemetaan minda yang tersebar di pasar aplikasi, baik itu Google Playstore untuk Android atau iOS Appstore. Sebilangannya dibayar, ada yang ditaja oleh iklan, ada yang benar-benar percuma. Baiklah, saya mempunyai cadangan aplikasi yang cukup baik untuk digunakan sebagai alat pemetaan minda .

Aplikasi ini dipanggil Mindly. Ini adalah aplikasi pemetaan minda yang dikembangkan oleh dripgrind. Aplikasi ini tersedia untuk telefon pintar dengan sistem operasi Android dan telah dimuat turun lebih dari 1 juta kali, dan menerima penilaian 4,6 bintang dari 27 ribu ulasan pengguna. Aplikasi ini juga telah mendapat ulasan langsung dari editor alias Editor's Choice.

RAJAH 01

Walaupun begitu, dalam puluhan aplikasi yang serupa, mengapa harus Mindly? Saya mempunyai empat sebab utama untuk memilih aplikasi ini. Pertama, saiz program sangat kecil. Ukuran kecil bermaksud bahawa ia memerlukan ruang memori yang sangat sedikit dan biasanya tidak memerlukan RAM yang besar untuk menjalankannya.

Kedua, aplikasi ini sangat mudah dipelajari dan digunakan. Ketiga, aplikasi ini mempunyai konsep visualisasi yang berbeza dari kebanyakan aplikasi serupa - umumnya aplikasi pemetaan minda menggunakan visualisasi dengan carta.

Keempat, aplikasi ini disediakan secara percuma, tetapi tanpa iklan yang menjengkelkan, tidak seperti kebanyakan aplikasi percuma lain di Play Store. Namun, anda juga boleh mendapatkan versi "Pro" dengan harga tertentu, dan jelas dengan lebih banyak ciri.

Pasang dan Ketahui Muka Minda

Tidak sukar untuk mendapatkan aplikasi ini, kerana anda perlu mengikuti langkah-langkah berikut:

1. Untuk memasang Mindly, buka Google Playstore , kemudian di kotak carian, masukkan kata kunci "mindly". Klik butang Pasang , kemudian tunggu telefon memuat turun dan memasang program Mindly. Atau, anda boleh terus klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut. Ukurannya hanya 9.3 mB sehingga tidak akan memakan banyak kuota penyimpanan data dalam memori. Setelah memasang, anda dapat membuka aplikasi melalui ikon di layar mudah alih.

RAJAH 02-B

2. Dalam penggunaan pertamanya, Mindly akan memaparkan tutorial pendek, yang hanya terdiri dari dua slaid . Sedikit sekali, kerana penggunaan Mindly tidak begitu rumit . Setelah membaca tutorial ringkas, anda boleh mengetuk butang Selesai .

RAJAH 04

3. Pada skrin utama aplikasi, anda akan menemui skrin seperti di bawah.

RAJAH 05

4. Sekarang, mari kita kenal pasti antara muka aplikasi ini. Minda menggunakan visualisasi idea atau topik (dan hubungan intertopik) dengan objek bulat. Nah, apabila anda membuka Mindly untuk pertama kalinya, anda akan menemui dua bulatan, satu bulatan dengan tanda tambah besar di tengahnya dan satu lagi hijau dengan kata-kata "Selamat Datang". Nah, lingkaran yang berbunyi "Selamat Datang" adalah contoh pemetaan idea menggunakan Mindly.

RAJAH 06

5. Jika anda mengklik ( ketuk ) bulatan, Mindly akan membuka topik yang ada di dalam lingkaran "Selamat Datang" seperti gambar di bawah.

RAJAH 07

6. Di dalam lingkaran topik Selamat Datang, ada tiga lingkaran topik lain, yaitu "Bagikan", "Main Dengan Idea Anda", dan "Cara menggunakan". Secara garis besar, rangkaian idea "Welcome" adalah semacam tutorial mengenai penggunaan dan pengenalan apa yang dapat dilakukan dengan Mindly, dengan memberikan contoh organisasi topik secara langsung. Anda boleh meneroka topik lain dalam lingkaran topik Selamat Datang dengan mengetuk bulatan topik masing-masing.

RAJAH 08

7. Apabila anda membuka topik skop yang lebih kecil, Mindly akan memaparkan bulatan topik yang lebih besar di sudut kiri atas. Yang perlu anda lakukan ialah klik bulatan untuk kembali ke lingkaran topik yang lebih besar.

RAJAH 10

Buat Bulatan Topik Baru

Baiklah, sekarang kita kembali ke skrin utama. Kami akan berusaha membuat topik dan idea baru. Untuk membuat idea baru juga tidak sukar, ikuti arahan berikut:

1. Pertama, ketuk bulatan dengan tanda tambah (+). Kotak dialog akan muncul dengan tiga tab: Teks, Warna, dan Ikon.

RAJAH 11

2. Masukkan nama topik utama yang anda mahukan dalam kotak Teks . Di bawah kotak Teks ada bidang untuk membuat nota kecil. Anda boleh menambah penjelasan atau nota terperinci mengenai topik utama.

RAJAH 12

3. Kemudian di tab Warna , kita dapat memilih warna untuk lingkaran topik. Terdapat dua kumpulan warna, iaitu Mindly Classics dan Bright Colors . Sekiranya anda mengklik satu warna, pratonton ( pratonton ) lingkaran topik yang sedang dibuat akan berubah warna.

RAJAH 13

4. Untuk memudahkan pengelompokan dan pengkategorian topik, saya biasanya juga menggunakan pengelompokan warna. Kemudian, topik atau idea serupa yang berada di bawah lingkaran topik dengan warna tertentu akan menggunakan gradasi warna yang serupa dengan topik utama.

Katakan dalam contoh saya bahawa topik utama menjadi biru. Kemudian saya mahu topik di bawah topik utama menggunakan gradasi biru, saya boleh mengetuk pilihan "Tentukan tema kanak-kanak" di bahagian bawah skrin.

RAJAH 14

5. Gunakan pilihan "Bervariasi" untuk menetapkan topik kanak-kanak untuk menggunakan penggredan warna topik utama. Atau gunakan pilihan "Warna yang sama" untuk menetapkan topik yang kanak-kanak akan menggunakan warna yang sama dengan topik utama.

RAJAH 15

6. Seterusnya, mari beralih ke  pilihan ketuk Ikon . Seperti namanya, dalam pilihan ini kita dapat memberikan ikon hiasan untuk topik yang kita buat. Walaupun seolah-olah ciri ini hanya hiasan, pemberian ikon mengenai topik itu sebenarnya juga berguna dalam penyusunan topik tersebut.

RAJAH 16

7. Sebagai contoh, topik yang saya buat sebelumnya adalah topik untuk jurnal ilmiah yang sedang saya kumpulkan. Artinya, topik tersebut adalah untuk tujuan akademik. Untuk membezakannya dengan topik lain yang bukan akademik, saya menggunakan ikon topi sarjana muda.

RAJAH 17

Terdapat banyak kategori tema ikon untuk dipilih dalam menu Ikon. Mulai dari ekspresi senyuman , tangan, masa, wang dan angka, seni, sukan, haiwan, cuaca, kenderaan, dan sebagainya. Setelah selesai, ketuk tanda semak di sudut kanan atas.

RAJAH 18

8. Setelah kembali ke skrin topik, anda akan mendapat penampilan lebih kurang seperti gambar berikut. Konsep pemetaan minda dengan Mindly memang agak unik dari aplikasi lain. Sebilangan besar aplikasi lain menggunakan konsep visualisasi dengan carta sementara Mindly menggunakan visualisasi yang pada pendapat saya adalah seperti sistem suria, yang merupakan lingkaran yang mempunyai orbit dan dapat dilingkari oleh lingkaran lain yang juga mempunyai orbit.

RAJAH 19

Membuat dan Menghapuskan Topik Kanak-kanak

Jadi bagaimana anda membuat dan memadam kanak-kanak topik? Sangat mudah, mari ikuti tutorial berikut:

1. Untuk menjadikan anak topik dari topik utama yang kita buat sebelumnya, kita hanya perlu mengetuk ( ketuk ) salah satu tanda tambah yang mengorbit bulatan topik.

RAJAH 20

2. Seterusnya, kita akan mengulangi proses membuat topik seperti yang dijelaskan sebelumnya. Setelah membuat beberapa kanak-kanak topik baru, paparan orbit topik utama akan lebih kurang seperti gambar berikut.

RAJAH 21

3. Sekarang, dari anak topik, kita boleh menjadikan cucu topik (atau mungkin lebih baik jika disebut sub-subtopik). Kaedahnya sama dengan menjadikan topik kanak-kanak. Mula-mula, ketik topik pertama, kemudian ketik tanda tambah (+) kemudian ulangi langkah-langkah untuk membuat topik. Langkah ini dapat diteruskan sehingga topik tersebut mempunyai beberapa terbitan.

Video pendek berikut menunjukkan cara membuat topik dan subtopik dalam Mindly.

4. Sekiranya anda ingin menghapus topik atau sub-topik yang dibuat di bawah topik utama, kaedahnya sangat mudah. Cukup ketuk dan tahan topik, kemudian seret topik ke bulatan hitam yang terletak di sudut kanan bawah skrin telefon. Selepas itu, klik pilihan Hapus yang muncul di skrin.

Memasukkan Imej ke dalam Topik

Selain menggunakan teks sebagai keterangan topik atau subtopik, anda juga dapat memasukkan elemen gambar ke dalam lingkaran topik. Caranya, boleh mengikuti  langkah  berikut:

1. Pertama, buka topik atau topik anak yang anda mahukan, kemudian klik ikon di sudut kanan atas skrin seperti yang ditunjukkan.

RAJAH 22

2. Dari menu yang muncul, pilih Pilih gambar untuk memasukkan gambar yang telah disimpan di telefon. Pilih Ambil foto untuk mengambil foto melalui kamera. Atau pilih Tambah pautan web untuk mengambil fail melalui URL atau pautan panas dari fail gambar yang diinginkan.

RAJAH 23

3. Jika kotak dialog permintaan kebenaran muncul, tekan Allow .

RAJAH 24

4. Seterusnya, pilih gambar yang anda mahukan. Setelah memilih, gambar yang dipilih akan disimpan sementara di objek bulatan kecil di sudut kanan atas.

RAJAH 25

5. Yang harus anda lakukan ialah menyeret gambar ke salah satu tanda tambah (+) yang mengorbit di sekeliling bulatan topik. Lepaskan seret anda, mesej Salin di sini akan muncul .

RAJAH 26

6. Sekarang gambar anda telah dimasukkan ke dalam lingkaran topik.

RAJAH 27

Fungsi dalam Menu Aplikasi

Akhirnya, anda juga harus mengetahui tentang menu aplikasi Mindly. Saya tertanya-tanya apa yang  adalah  fungsi dan tujuan menu permohonan? Untuk lebih jelasnya, mari kita pertimbangkan ulasan berikut:

1. Menu ini dapat diakses dari ikon anak panah dalam bulatan yang biasanya berada di sudut kiri bawah aplikasi.

RAJAH 28

Oh ya , ingat juga bahawa kandungan menu aplikasi ini boleh berbeza jika dibuka di skrin senarai topik utama atau jika dibuka di skrin peta topik / minda penyuntingan.

Pada layar senarai topik utama, menu aplikasi akan diisi dengan pilihan Import dan Tetapan . Di menu Import , anda boleh memasukkan fail Mindly yang telah dibuat dan disimpan, terutamanya dari Google Drive. Di menu Tetapan , anda boleh menetapkan beberapa pilihan untuk tetapan aplikasi Mindly seperti penyimpanan Dropbox, ukuran teks, kontras visual, dan bantuan.

RAJAH 29

2. Apabila anda membuka menu aplikasi dari layar pengeditan topik, anda akan menemui pilihan Laman Utama , Peta Minda , Cetak , dan Kongsi .

RAJAH 30

Seperti namanya, menu Utama akan membawa anda kembali ke skrin pemilihan topik utama.

3. Menu Mindmap akan memaparkan peta topik yang telah anda buat. Peta topik ini akan mengandungi semua topik bulatan yang telah anda buat dalam satu lingkungan topik utama.

RAJAH 31

4. Menu Cetak , seperti namanya, berkaitan dengan pencetakan peta minda yang telah dibuat. Anda boleh membuat fail PDF yang mengandungi peta topik / minda anda dari menu ini.

RAJAH 32

5. Sementara itu, menu Kongsi menyimpan simpanan dan perkongsian dokumen kepada orang lain.

RAJAH 33

Anda boleh menyimpan fail peta minda Mindly ke format Mindly atau PDF khas kemudian menyimpannya di Google Drive.

RAJAH 34

Sebenarnya terdapat beberapa pilihan storan lain seperti format Teks, Gambar, atau OPML. Malangnya, dalam versi percuma Mindly, ciri-ciri terkunci. Dengan kata lain, anda harus membeli versi pro Mindly untuk mengaktifkan semua ciri yang dikunci.

Oleh itu, tutorial membuat peta minda atau pemetaan minda menggunakan Mindly pada telefon Android. Semoga tutorial ini berguna untuk membantu anda menyusun dan menyusun idea, idea, dan karya agar anda lebih produktif dalam bekerja dan belajar. Semoga berjaya!