10 Aplikasi Al Quran Terbaik di Telefon Pintar Android

Teknologi canggih di zaman moden seperti ini tidak boleh menghalang sesiapa pun untuk beribadah. Ibadah yang tepat dapat ditingkatkan dengan teknologi yang semakin canggih salah satunya adalah dengan membaca Al-Quran melalui aplikasi Al Quran di Android.

Hampir setiap orang mempunyai telefon pintar, terutama penggunaan telefon pintar Android yang meluas, mulai dari jenama terkenal hingga jenama asli Indonesia. Namun, anda juga masih boleh beribadah hanya menggunakan telefon pintar. Sebabnya, 10 aplikasi Al Quran di Android memang dikhaskan untuk telefon bimbit dan aplikasi ini percuma yang anda tahu. Mahu? Berikut adalah sepuluh ulasan.

10 Aplikasi Al Quran Terbaik di Android

1. Al Quran Indonesia

Aplikasi Al quran di android Al Quran Indonesia

Siapa kata membaca Al-Quran itu mengganggu kerana anda harus membawa buku itu? Zaman moden dan canggih seperti ini adalah alasan yang lebih kecil kerana kurangnya ibadah. Aplikasi Al Quran di Android berasal dari pembuat asli Indonesia sebagai aplikasi Al Quran Indonesia.

Dalam aplikasinya, pencipta aplikasi mempermudah umat Islam membaca Al-Quran dalam bentuk lanskap atau potret, dan terjemahannya pasti disalin dalam bahasa Indonesia. Bukan hanya terjemahan dan penafsiran, penterjemah dan jurubahasa juga dibawa dari Kementerian Pertahanan Indonesia dan juga Al Jalalain Indonesia.

Aplikasi ini tersedia dalam dua jenis tema, gelap dan terang, ia juga melengkapkan fiturnya dengan pengawal audio dalam bentuk jeda, main, berhenti. Bukan itu sahaja, anda juga boleh berkongsi ayat Allah ini secara langsung dengan media sosial anda. Untuk memuat turunnya, anda hanya pergi ke PlayStore atau klik di sini.

2. MyQuran Al Quran dan Terjemahan

MyQuran Al Quran dan Terjemahan

Selain aplikasi MyQuran yang tersedia di platform untuk PC, ternyata MyQuran Al Quran dan Terjemahan juga merupakan salah satu aplikasi Al-Quran di Android. Aplikasi dengan reka bentuk ringkas yang juga mudah dibaca dengan jelas telah dimuat turun lebih dari seratus ribu pengguna Android.

Dalam aplikasinya, MyQuran dilengkapi tidak hanya dengan terjemahan tetapi juga fitur yang dapat mencari Al Qur'an. Pengguna juga dapat menyimpan surat terakhir yang telah dibaca sebagai penanda.

Bukan hanya ayat-ayat Al-Quran, bahkan AlQuran dan Terjemahan MyQuran melengkapkan ciri-cirinya dengan koleksi pelbagai jenis doa yang anda ketahui. Asmaul Husna atau 99 nama Allah dipasang di salah satu ciri dalam aplikasi ini. Adakah anda ingin meningkatkan ibadah anda dengan aplikasi ini? Cukup klik di sini untuk memuat turunnya secara percuma.

3. Ayat - Al Quran

Ayat-ayat Al-Quran

Lebih daripada seratus ribu pemuat turun telah memuat turun aplikasi Al-Quran di Android. Dengan begitu banyak muat turun, dapat juga ditafsirkan bahawa aplikasi ini cukup bagus. Terbukti dengan ciri-ciri yang disediakan, 20 bahasa terjemahan Al Quran tersedia di aplikasi bacaan Al Quran, Ayat - Al Quran.

Bukan itu sahaja, anda juga boleh mencari ayat yang ingin dicari. Ayat - Al Quran juga menyajikan dua bahasa dalam rakaman bacaan Al Quran, iaitu bahasa Arab dan Urdu. Program aplikasi Al Quran pada Android menggunakan bahasa Arab dan Inggeris. Adakah anda mahu memuat turunnya? Cukup klik di sini dan anda boleh memuat turunnya secara percuma.

4. Al Quran (percuma)

Al-Quran (Percuma)

Aplikasi Al-Quran di Android yang boleh dimuat turun secara percuma kali ini dilengkapi dengan nama Al Quran. Semasa pertama kali memasuki aplikasi, pengunduh akan disajikan dengan reka bentuk yang ringkas dan senang dibaca.

Apabila anda mengklik atau memilih salah satu huruf yang ingin anda baca, anda akan diberi pilihan untuk gaya membacanya. Terjemahan yang ada dalam aplikasi ini menggunakan bahasa Inggeris. Ciri lain yang dapat dinikmati adalah, anda juga dapat langsung berkongsi ayat-ayat dari Al-Quran di Facebook anda. Berminat? Anda boleh memuat turunnya di PlayStore atau klik di sini.

5. Al-Quran untuk Android

Al-Quran untuk Android

Membaca Al-Quran kini dapat dilakukan dengan mudah dengan menggunakan aplikasi Quran untuk Android. Ya, dalam aplikasi tersebut, pengguna dapat membaca Al-Quran dengan pelbagai fitur yang cukup lengkap. Di sini, anda boleh menukar  mod malam dan  bahkan Quran untuk Android menyediakan terjemahan Al-Quran dalam 20 bahasa yang berbeza. Cukup lengkap, bukan?

6. Al Quran

Al-Qur'an

Al Quran, aplikasi Al Quran di Android secara digital dan boleh dibaca di mana sahaja dan bila-bila masa hanya melalui telefon pintar. Aplikasi ini yang mempunyai terjemahan bahasa Inggeris mempunyai ciri di mana anda dapat menyimpan dan menandakan bacaan Al-Quran mengikut keperluan.

Tidak cukup untuk berakhir di sana, bahkan ada senarai indeks yang memudahkan pembaca mencari surat dan Al-Quran. Dua pilihan bahasa tersedia untuk terjemahan Al-Quran, Arab dan Inggeris. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, anda boleh terus mengunjungi PlayStore atau klik di sini.

7. PRO MyQuran Antarabangsa

PRO Antarabangsa MyQuran

Walaupun ini adalah aplikasi berbayar, anda akan merasa selesa ketika membaca Al-Quran dengan MyQuran International PRO. Ya, ini adalah salah satu aplikasi yang menyajikan ayat-ayat suci Al-Quran lengkap dengan terjemahan.

Selain itu, aplikasinya mempunyai antara muka yang cukup sederhana tetapi tetap menarik. Tidak hanya memaparkan ayat-ayat suci Al-Quran, artikel MyQuran International PRO memiliki koleksi doa dan juga Asmaul Husna. Selesai, bukan?

8. Al Quran Al-Hadi

al quran al-hadi

Bukan hanya membaca Al-Quran sahaja, Al-Quran Al-Hadi, aplikasi Al-Quran di Android yang juga menyertakan ciri-ciri pengajian Al Quran sesuai dengan terjemahan yang ada. Aplikasi ini menyediakan ciri di mana pengguna dapat mempelajari kandungan Al-Quran secara tersusun dengan skema yang luas.

Ciri enjin carian disertakan dalam aplikasi ini untuk mencari tema kajian yang ingin anda ketahui. Sebagai contoh, dengan mencari tema kajian mengenai "syarat memasuki surga", ayat-ayat akan muncul yang menjelaskan jalan masuk ke syurga. Berminat? Anda boleh memuat turunnya secara percuma di PlayStore dengan mengklik di sini.

9. Al Quran Bahasa Indonesia MP3

Al Quran Bahasa Indonesia MP3

Mendengarkan malah dapat membaca Al-Quran sekaligus dengan salah satu aplikasi Al Quran di Android, Al Quran Indonesia MP3. Kali ini, aplikasi yang menawarkan pelbagai terjemahan bahasa memudahkan pengguna membaca Al-Quran atau hanya mendengarkan Al-Quran.

Anda juga boleh memilih tiga gaya fon Arab yang disesuaikan dengan citarasa anda. Pengguna boleh memuat turun satu per satu huruf atau pada masa yang sama memuat turun surat dalam Al-Quran secara keseluruhan. Anda juga dapat menyesuaikan warna font dan latar belakang mengikut citarasa. Untuk memuat turunnya, klik di sini. Mudah kan?

10. Al Quran (Tafsir & dengan Firman)

Al Quran (tafsir & mengikut perkataan)

Akhir sekali, aplikasi Al Quran pada Android kali ini bukan hanya untuk membaca Al-Quran. Pengguna boleh membaca setiap terjemahan perkataan dan juga tafsiran terjemahan secara langsung. Anda juga hanya dapat mendengar Qori membaca Al-Quran melalui audio.

Pengunduhnya, juga akan dipermudah dengan bacaan berwarna-warni yang menjadikannya lebih mudah ketika membaca Al-Quran. Selain itu, ciri nota juga disertakan dalam aplikasi yang satu ini. Anda boleh memasukkan nota dalam setiap ayat mengikut keperluan anda. Mudah kan? Cukup klik di sini dan anda boleh menggunakan aplikasi secara langsung.

Cadangan Permohonan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi Al-Quran di atas, kami juga masih mempunyai beberapa cadangan aplikasi lain yang dapat memudahkan anda membaca kitab suci Al-Quran di mana sahaja dan kapan saja. Berikut adalah beberapa aplikasi Al-Quran yang kami cadangkan untuk anda di telefon bimbit Android anda.

 11. Pro Muslim

Pro Muslim

Aplikasi Muslim Pro memiliki beragam fitur yang terdapat di dalamnya, salah satunya adalah Al-Quran. Dengan aplikasi Muslim Pro ini membolehkan anda membaca Al-Quran di telefon Android. Juga, Al-Quran dalam Muslim Pro dilengkapi dengan audio,  fonetik,  dan  terjemahan. 

Oh, ya,  selain membaca Al-Quran, anda juga dapat memanfaatkan fitur Azan, menampilkan waktu untuk berpuasa dan berbuka puasa, bahkan anda akan diberi informasi mengenai arah kiblat. Sangat lengkap dan praktikal,  bukan?

12. Al-Quran Indonesia

Al-Quran Suci Indonesia

Sesuai namanya, aplikasi Al'Quran Indonesia ini menyajikan terjemahan ke dalam bahasa Indonesia, sehingga akan memudahkan Anda memeriksa setiap terjemahan dalam Al-Quran.

Tidak cukup dengan itu, artikel ini juga dilengkapi dengan  bacaan  terlalu  Sebenarnya, anda juga boleh membacanya dalam bentuk  lanskap  . Ada lagi  nih  ciri yang sangat baik di mana Al-Quran Indonesia bersedia untuk memaparkan waktu solat. Tidak kurang lengkap,  bukan? 

Itulah koleksi aplikasi Al-Quran di Android yang boleh anda gunakan secara percuma di luar talian dan dalam talian. Adakah terdapat salah satu aplikasi di atas yang sesuai dengan kehendak dan keperluan anda?