10 Aplikasi Kalkulator Zakat Terbaik di Telefon Pintar Android

Setelah membincangkan aplikasi Al Quran di PC dan aplikasi Al Quran di Android, kini aplikasi keagamaan yang disasarkan adalah aplikasi kalkulator zakat di android untuk mempermudah ketika mengira zakat. Zakat adalah salah satu perkara wajib yang dilakukan oleh orang Islam.

Dalam pengiraan zakat tidak mudah tetapi juga tidak boleh dianggap sukar. Seiring dengan perkembangan teknologi di era moden ini, menghitung zakat tidak perlu menyusahkan untuk mengira secara manual. Pada masa ini terdapat pelbagai pilihan aplikasi kalkulator zakat yang sememangnya akan memudahkan sesiapa sahaja yang mempunyai profesion dan pekerjaan. Apakah mereka? Berikut adalah tinjauannya.

10 Aplikasi Kalkulator Zakat Terbaik

1. Hitung Zakat Muslim

Hitung Zakat Muslim

Sekiranya anda memerlukan bantuan dalam mengira zakat, cuba muat turun aplikasi yang dibuat oleh Eng, Inc. Adakah Hitungan Zakat Muslim, di mana aplikasi itu akan memudahkan orang Islam yang ingin menghitung zakat secara digital hanya melalui telefon Android.

Oleh itu, dalam aplikasi Calculate Zakat Muslim merangkumi pengiraan zakat fitrah, zakat pendapatan dan harta benda, bahkan ada ciri untuk mengira nisbah zakat yang berkaitan. Yang paling penting, aplikasi ini percuma dan sangat ringan, hanya 1.8MB 

2. Zakat Bergerak oleh Rumah Zakat

Zakat Mudah Alih oleh Rumah Zakat

Permohonan ini memerlukan anda mendaftar terlebih dahulu sebagai salah satu pemegang zakat di Rumah Zakat. Kini, untuk memudahkan pengguna dalam memberi persepuluhan, Zakat House melancarkan penerapan zakat.

Selain mengawal zakat yang anda berikan, Zakat Mobile oleh Rumah Zakat juga dapat digunakan untuk mengira zakat  Sebabnya, aplikasi ini mempunyai ciri kalkulator zakat yang dapat mengira setiap zakat yang anda berikan. Bahkan ada ciri peringatan untuk mengingatkan anda untuk membayar zakat.

3. Kalkulator Zakat Indonesia

Kira zakat Indonesia

Sesuai dengan nama aplikasi, Kalkulator Zakat Indonesia adalah salah satu dari banyak aplikasi kalkulator zakat di Android yang juga memiliki fungsi yang sama untuk memudahkan siapa saja, terutama umat Islam, dalam menghitung zakat yang harus dikeluarkan.

Aplikasi ini akan memudahkan anda untuk mengira zakat pendapatan, zakat mall, zakat fitrah, zakat profesion, zakat emas, zakat aset, zakat pertanian, sedekah perdagangan, zakat pendapatan, juga sedekah Selangor.

Anda akan diminta untuk memasukkan harga nominal serta pendapatan anda dan kemudian mengeluarkan berapa banyak zakat yang perlu anda belanjakan. Anda boleh memuat turun aplikasi ini terus di PlayStore atau klik di sini.

4. Kalkulator Zakat - Syaban

kalkulator sedekah zakat

Syaban, pencipta yang membuat juga melancarkan aplikasi di Android, tentu saja, dengan kelebihan untuk memudahkan anda dalam pengiraan zakat. Bukan hanya mempermudah pengiraan zakat, artikel itu juga dilengkapi dengan ciri-ciri seperti pemahaman zakat, sejarah zakat, hukum zakat, pelbagai jenis zakat, dan mustahiq zakat (penerima zakat).

Tidak jauh berbeza dengan aplikasi sebelumnya, aplikasi ini juga menyediakan 6 pilihan pada menu utama yang terdiri daripada zakat emas dan perak, pertanian, wang, perdagangan, ternakan, dan juga harta.

Aplikasi ini akan mengira secara automatik dari nilai nominal yang anda masukkan ke dalam kalkulator zakat. Hanya masukkan pendapatan dan aset yang anda miliki maka jumlah zakat nominal yang mesti anda belanjakan. Ringkas kan? Untuk memuat turun aplikasi ini, anda hanya perlu klik di sini.

5. Kalkulator Zakat Marbel

Kira Zakat Marbel

Terdapat satu lagi aplikasi yang baik untuk memudahkan anda dalam pengiraan zakat. Nama aplikasi kali ini adalah Kalkulator Zakat Marbel. Dalam aplikasinya, terdapat pelbagai jenis fitur yang cukup lengkap. Sebabnya, aplikasi ini juga dapat mengira zakat profesional dan juga zakat maal. Bagus lagi, ada pelbagai jenis mata wang, malah aplikasi ini akan sentiasa  mengemas kini  harga emas terkini.

6. Kalkulator Zakat 2017

Kira Zakat 2017

Aplikasi lain datang dari T Ghazali yang memanggil aplikasi tersebut dengan nama Kalkulator Zakat 2017. Aplikasi ini akan memudahkan pengunduh dan pengguna, terutama bagi orang yang memeluk Islam dalam mengira zakat yang mesti dikeluarkan.

Dalam permohonannya, kalkulator zakat 2017 ini menyediakan ciri dan kemudahan di mana anda boleh mengira zakat emas dan perak, zakat mata wang, zakat simpanan dan pendapatan, zakat fitrah, zakat penternakan / haiwan, zakat pertanian, zakat harta dan barang perlombongan / perlombongan, dan memperdagangkan zakat atau aset perniagaan.

Reka bentuk dan penampilan dengan warna aloi hijau dan putih akan kelihatan ringkas tetapi juga senang difahami dan difahami oleh penggunanya. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya secara langsung di sini.

7. Penerapan Pengiraan Zakat

Permohonan Pengiraan Zakat

Satu lagi aplikasi yang baik untuk mengira zakat, Aplikasi Pengiraan Zakat. Pada awal kemasukan anda ke aplikasi, anda akan disajikan oleh beberapa menu termasuk Zakat, Bantuan, Kira Zakat, dan Profil. Baiklah, jika anda ingin mengira Zakat, maka pilihlah ciri Hitungan Zakat.

Dalam ciri-ciri ini, anda dapat mengira semua zakat anda termasuk zakat fitrah dan zakat maal. Selain mengira zakat, Aplikasi Pengiraan Zakat juga mempunyai ilmu zakat dalam menu "Ilmu Zakat".

 8. ZakatKLIK!

Zakatklik

Aplikasi yang satu ini bukan kalkulator zakat seperti aplikasi sebelumnya. Walaupun aplikasi ini adalah aplikasi untuk mencari maklumat mengenai zakat. Walaupun begitu, aplikasi ini juga boleh disebut aplikasi yang baik sebagai kalkulator zakat, mengapa demikian?

Kerana, dalam aplikasi ZakatKLIK! Terdapat juga ciri di mana pengguna dapat mengira zakat yang mesti dikeluarkan. Sama seperti permohonan lain, di sini anda diminta untuk mengisi jumlah pendapatan dan perkara lain yang berkaitan dengan zakat, maka jumlah zakat yang mesti dikeluarkan akan muncul. Mudah kan? Anda boleh memuat turun aplikasi secara langsung di sini.

9. Datang Bayar Zakat

mari kita menunaikan zakat

Permohonan yang dibuat dan dimulakan oleh Pemerintah Kota Bandung bekerjasama dengan Badan Zakat Nasional (Baznas) dan Forum Organisasi Zakat (FOZ) Wilayah Bandung memiliki tujuan bagi warga, terutama wilayah Bandung, untuk membayar zakat.

Walaupun ini bukan aplikasi kalkulator zakat yang khusus untuk mengira zakat, tetapi dalam ciri-cirinya terdapat ciri untuk mengira kalkulator zakat / zakat. Sama seperti aplikasi kalkulator untuk mengira Zakat lain, anda diminta untuk mengisi sejumlah soalan mengenai kekayaan dan pendapatan anda.

Setelah anda mengisinya dengan lengkap, akan muncul berapa banyak zakat yang harus dikeluarkan setiap bulan. Sangat mudah, pantas dan ringkas bukan? Sekiranya anda memerlukan aplikasi ini, anda boleh terus klik di sini untuk memuat turunnya.

10. Kalkulator Zakat - Pertama

kalkulator zakat pertama

Paling Pertama adalah salah satu pencipta yang membuat permohonan untuk mengira zakat. Sudah tentu dengan tujuan untuk memudahkan sesiapa sahaja dalam mengira zakat yang mesti dikeluarkan setiap bulan, terutama bagi penganut agama Islam.

Dalam aplikasi pengiraan zakat ini terdapat tiga menu utama di bahagian atas iaitu Profil, Hitung Zakat, dan Tetapan. Untuk mengira zakat, anda boleh klik pada menu Hitung Zakat dan masukkan jawapan kepada beberapa soalan yang ada.

Setelah selesai anda masukkan semua jawapan anda mulai dari jumlah pendapatan sebulan hingga aset yang dimiliki, setelah itu jumlah zakat yang perlu anda bayar akan muncul. Sangat mudah dan ringkas kan? Anda boleh terus klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

Itulah 10 aplikasi kalkulator zakat yang boleh anda gunakan untuk memudahkan anda mengira zakat yang mesti dikeluarkan. Sangat mudah, ringkas, juga praktikal bukan?