10 Permainan Paling Mahal di Dunia yang Harganya Boleh Bangkrap

Untuk permainan di Android, memang terdapat banyak yang boleh dimuat turun secara percuma. Namun, untuk permainan PC dan konsol permainan, ia dijual dengan harga yang cukup mahal, malah ada yang diklasifikasikan sebagai sangat mahal. Pada kesempatan ini, saya ingin membincangkan beberapa permainan termahal di dunia dan bukan permainan moden yang baru .

Jika anda pencinta permainan, terutama konsol permainan, kemudian mendapat tahu ya permainan berharga pada harga yang hebat. Bukan hanya kerana keseronokan permainan tetapi kelangkaan permainan ini yang menjadikan 10 permainan ini terjual sangat mahal. Adakah anda pernah bermain permainan atau tidak ?

10 Permainan Paling Mahal di Dunia

1. Acara Stadium

permainan paling mahal di Stadium Events dunia

Permainan konsol 1987 ini dibuat oleh Bandai yang cukup terkenal pada zamannya. Anda hanya boleh bermain permainan ini di konsol Nintendo. Walaupun sekolah lama, tetapi ada orang yang menjual permainan ini dengan harga yang sangat tinggi di eBay dengan harga 37 juta hingga 596 juta rupiah anda tahu !

Bukan hanya permainan yang mahal, malah hanya membeli kotak permainan dengan harga $ 10,000 atau setara dengan 144 juta! Sudah tentu harga yang ditawarkan boleh membeli kereta, ya? Namun, kerana ia jarang ditemui dan sangat sukar dicari, tidak hairanlah bahawa permainan Stadium Events ini sangat mahal. Berminat untuk membelinya?

2. Serangan Udara

Serangan udara

Selain permainan Nintendo, ada juga permainan Atari 1982 yang sangat dihargai. Berdasarkan riwayat dari moneyinc.com, Air Raid dijual pada harga 456 juta pada tahun 2010 yang lalu. Tentunya bukan harga yang murah, tetapi setanding dengan barang terhad yang ada.

Maklumat sepintas lalu, Air Raid sendiri adalah permainan menembak yang dibuat oleh Men-A-Vision untuk Atari. Yang legenda, jika anda melihat bahagian belakang kotak permainan, anda akan melihat tulisan mengenai perihalan cerita permainan Air Raid. Ini juga merupakan tarikan utama bagi orang yang ingin menjalani Air Raid.

3. Cabaran Nintendo Campus

Cabaran Kampus Nintendo

Permainan termahal di dunia kali ini datang lagi dari permainan Nintendo. Adalah Nintendo Campus Challenge, permainan yang dibuat pada tahun 1991 yang menarik perhatian pemain. Sebenarnya, ini bukan permainan yang dibuat oleh Nintendo, tetapi permainan yang dijadikan pertandingan dan ditaja oleh Nintendo.

Cuma Nintendo Campus Challenge sangat menarik, jadi bagi mereka yang gemar mengumpulkan permainan retro, sukar untuk mendapatkannya. Kerana, setelah pertandingan berakhir, permainan Nintendo Campus Challenge hancur dan hanya sedikit yang tersisa. Sekiranya ada, permainan ini boleh berharga 288 juta!

4. Juara Dunia Nintendo 1990

Juara Dunia Nintendo 1990

Selain Campus Challenge, kali ini Nintendo juga mempersembahkan pertandingan yang diadakan pada tahun 1990. Pertandingan ini disertai oleh 29 bandar di seluruh AS, oleh itu Nintendo World Champions tahun 1990.

Dari pertandingan ini, mereka menghasilkan kartrij permainan yang cukup menarik bagi pemain masa itu. Begitu banyak peminat, permainan ini dibuat dalam dua versi, iaitu emas dan kelabu. Kedua-dua versi telah menjadi sasaran banyak orang hari ini.

Sebabnya, permainan ini agak sukar dimiliki pada tahun 1990, terutamanya jika anda mencari permainan ini hari ini. Dengan cara itu, tidak menghairankan jika anda menjumpai permainan ini, maka kedua permainan tersebut akan disatukan dengan harga mencecah 288 juta rupiah.

5. Penyeberangan Laut Merah

Melintasi Laut Merah

Selesai dengan beberapa permainan Nintendo lama, kali ini mari kembali lagi dengan permainan Atari. Kali ini permainan paling mahal yang diadakan oleh Red Sea Crossing. Ini adalah permainan di mana pemain akan bermain Moses kerana dia mesti menyeberangi laut merah.

Walaupun Palang Laut Merah tidak begitu terkenal seperti permainan sebelumnya, ada yang menyasarkan permainan ini sebagai koleksi semata-mata. Pada tahun 2012, ada seseorang yang sangat menginginkan permainan ini sehingga dia sanggup menghabiskan hingga 150 juta untuk membelinya dari GameGavel.com dalam lelang. Niat sangat, ya?

6. Nintendo Powerfest 1994

Nintendo Powerfest 1994

Permainan satu ini cukup terkenal pada tahun 1994. Sebabnya, Nintendo membuat pertandingan dan menyampaikan hadiah menarik untuk pemenang yang berjaya menamatkan Nintendo Powerfest 1994. Pemenang pertama dijanjikan perjalanan ke San Diego, sementara pemenang kedua akan mendapat jaket Star Fox.

Setelah pemenang dimenangi dan pertandingan berakhir, Nintendo juga meminta agar semua kaset 1994 Nintendo Powerfest dikembalikan untuk dimusnahkan dengan segera. Semua Nintendo Powerfest 1994 dikembalikan, tetapi ada satu yang tersisa dan kini menjadi perbalahan. Kerana ini satu-satunya, Nintendo Powerfest 1994 menjadi sasaran sehingga seseorang berani membayar 144 juta.

7. Atlantis II

Atlantis II

Pada tahun 1982, permainan arked sememangnya menjadi sangat baik, terutama di kalangan anak muda. Tetapi sayangnya, Atlantis II yang merupakan permainan Atari tidak terlalu diperlukan. Hingga akhirnya, Atari juga membuat pertandingan yang disebut Destination Atlantis.

Setiap pemain yang bermain Atlantis II mesti mengambil gambar dirinya dengan skor akhir, kemudian menghantarnya ke Atari. Dengan pertandingan ini, akhirnya banyak pemain yang berbondong-bondong membeli Atlantis II. Tetapi sayangnya, Atari tidak menghasilkan Atlantis II dalam jumlah besar.

Ketenaran Atlantis II dicapai, pemenang diperoleh, dan akhirnya Atlantis II banyak dibincangkan hingga hari ini. Walau bagaimanapun, memandangkan jumlah pengeluaran yang tidak banyak, Atlantis II menjadi sangat jarang dan mendambakan permainan pengumpul. Sebenarnya, ada yang sanggup membeli Atlantis II dengan harga 101 juta rupiah!

8. Super Copa

Super Copa

Walaupun permainan arcade sangat diminati, sebenarnya Super Copa, yang sebenarnya adalah permainan sukan, juga cukup menarik bagi para pemain pada masa itu. Permainan ini berbeza dan unik, jadi sebab itulah Super Copa popular sekarang.

Selain unik, Super Copa juga boleh dimainkan dalam pelbagai pemain. Ya, walaupun hanya terhad kepada 2 pemain, tetapi untuk permainan tahun 1994 ia adalah perkara yang cukup baik. Kemasyhuran Super Copa nampaknya tidak mudah dijumpai, kerana bukti sehingga kini pengumpul permainan sanggup membayar hingga 100 juta yang Anda tahu.

9. Hiburan Mountain Bike Rally & Speed ​​Racer Combo Cart

Hiburan Mountain Bike Rally & Speed ​​Racer Combo Cart

Anda boleh mengatakan bahawa Hiburan Mountain Bike Rally & Speed ​​Racer Combo Cart adalah permainan yang mahal pada zamannya. Permainan ini dibuat pada awal 1990-an di mana Nintendo menawarkan permainan yang boleh dimainkan secara langsung di TV, alias TV A.

Pada masa itu, tidak banyak orang yang mampu membeli TV A, kerana terhad pada harga yang sangat mahal. Oleh itu, permainan Entertainment Mountain Bike Rally & Speed ​​Racer Combo Cart agak jarang berlaku kerana tidak banyak yang memilikinya. Sekiranya anda berminat untuk memilikinya, harap berikan sekitar 53 juta untuk permainan termahal di dunia, ya.

10. ET: Ekstra Terestrial

ET

Atari mengambil kesempatan dari filem terkenal pada zamannya, ET, yang kemudian dijadikan permainan bernama ET: The Extra-Terrestrial. Salah satu permainan paling mahal di dunia adalah sangat unik dan mempunyai interaksi yang sangat baik, jadi pemain tidak bosan bermain ET: The Extra-Terrestrial.

Malah, permainan dalam permainan ini juga disesuaikan dengan apa yang ada dalam filem ini. Jadi, pemain akan merasakan sensasi bermain permainan dengan jalan cerita yang serupa dengan filem. Oleh itu, permainan yang dibuat oleh Atari ini diramalkan akan menjadi salah satu permainan yang popular. Dan sekarang, ET: The Extra-Terrestrial disebut permainan langka dengan harga sekitar 22 juta rupiah.

Ya, itulah permainan kesepuluh termahal di dunia. Memang, semua permainan mahal yang pernah dijual adalah permainan konsol lama. Bukan hanya kerana permainannya menarik, tetapi nilai sejarah dan kelangkaannya menjadi sasaran pengumpul permainan. Nah, adakah anda pernah bermain salah satu permainan di atas?