Petua untuk Trik dan Cara Bermain Game Swing Copters yang Betul

Pencipta permainan Flappy Bird, Dong Nguyen, kembali lagi dengan tajuk permainan terbarunya, bernama Swing Copters. Sama seperti permainan pertama, permainan Swing Copters juga menyajikan grafik sederhana dan permainan yang sangat sukar.

Dalam permainan ini kita harus mengawal makhluk berbentuk helikopter kecil yang bergerak liar ke kanan dan kiri. Kita harus terbang melewati rintangan dua kepingan besi lengkap dengan tukul gantung.

Permainan Swing Copters

Semasa anda memainkannya, anda pasti akan merasa kebingungan dan kesukaran. Ya, permainan ini memang memerlukan penyesuaian yang tidak mudah. Oleh itu, berikut ini akan meninjau petua mengenai trik untuk dapat meraih mata tertinggi dalam permainan Swing Copters seperti yang dikutip oleh Gamezebo dan Android Pit.

Swing Copters Lebih Sukar Daripada Burung Flappy

Sekiranya anda fikir akan mudah mendapat mata dalam Swing Copters kerana anda sudah menjadi master Flappy Bird, anda salah. Ya, Swing Copters hadir dengan permainan yang lebih sukar, bahkan boleh dikatakan sangat sukar untuk dikuasai.

Selepas bermain permainan ini, anda pasti akan menganggap permainan Flappy Bird menjadi sia-sia. Oleh itu, sediakan mental anda dengan baik agar tidak mudah beremosi dan tidak membahayakan telefon pintar atau orang di sekeliling anda.

Berehatlah

Sama seperti petua bermain Flappy Bird, ketenangan adalah kunci utama kejayaan. Pastikan anda berada dalam keadaan santai dan selesa ketika bermain. Dengan cara itu anda boleh fokus dan tidak mudah kecewa atau hilang kawalan ketika bermain.

Gunakan Alat Pelayaran Besar

Memainkan pada peranti yang mempunyai skrin besar akan lebih mudah berbanding dengan skrin kecil. Dengan skrin besar, anda dapat melihat halangan di atas dengan mudah sehingga anda mempunyai banyak masa untuk bertindak balas ke arah yang betul.

Memulakan Permainan

Permulaan permainan Swing Copters

Setelah mengkaji petua bukan teknikal, mari mulakan perbincangan mengenai petua dalam permainan. Semasa anda memulakan permainan, Copter akan segera menyelam tajam ke arah kanan. Oleh itu, kendalikan Copter ke kiri dan kemudian seimbangkan dengan mengarahkannya kembali ke kanan.

Tetapi ingat jangan terlalu kerap mengetuk layar seperti bermain Flappy Bird. Kerana Copter akan mudah hilang kawalan sehingga sukar dikawal. Lakukan satu ketukan pada masa yang tepat untuk menjadikannya seimbang.

Fokus di Pusat Skrin

Permainan Middle Swing Copters

Setelah berjaya menyeimbangkannya, sekarang mulai mengendalikan Copter agar selalu berada di tengah-tengah rintangan. Jangan terlalu memperhatikan palu yang tergantung di awal permainan ini kerana tidak banyak halangan yang mempunyai corak zig-zag.

Elakkan Tukul

Setelah berjaya melewati beberapa rintangan, maka sekarang Anda harus merangka strategi agar tidak dijatuhkan oleh palu. Ayunan tukul menjadi halangan tambahan yang membezakan permainan ini dari Flappy Bird, kerana pada Flappy Bird semua rintangan tetap tidak bergerak.

Oleh itu, mempelajari pergerakan tukul adalah salah satu kunci kejayaan dalam permainan ini. Ini benar-benar dilakukan kerana hampir mustahil kita selalu berada di tengah lubang ketika melaluinya.

Caranya untuk mengelakkan tukul adalah dengan berada di seberang ayunan sebelum melaluinya. Maksudnya, bergerak ke sisi di mana tukul berayun keluar. Dengan cara itu ketika anda melewati lubang, tukul berayun ke arah dalam.

Contohnya, jika tukul di sebelah kanan berayun ke luar, kemudian bergerak ke kanan sebelum melewati lubang. Selepas itu tukul akan berayun masuk dan anda akan mempunyai ruang kosong di sebelah kanan lubang yang mudah dilalui.

Selaraskan Irama

permainan tukul Swing Copters

Apabila anda sudah mula mengelakkan paluan dan melewati lubang dengan mudah, sekarang yang harus anda lakukan hanyalah menyesuaikan irama. Secara umum, kita biasanya perlu mengetuk skrin setiap setengah saat ketika mendekati tukul. Semasa meneruskannya, biasanya bilangan denyut akan meningkat menjadi 3 atau 4 denyut sesaat.

Jumlah rentak tentu akan berbeza bergantung pada jarak ayunan tukul dan kedudukan yang anda duduki. Tetapi semakin banyak anda bermain, semakin mudah bagi anda untuk mendapatkan irama tanpa perlu mengira rentak.

Melakukan satu lawan satu dengan jarak yang agak jauh berguna untuk membuat Copter mengubah arah secara drastik. Namun, ini biasanya menyukarkannya untuk dikendalikan dan akan langsung terkena bahagian skrin.

Sebaliknya, anda juga tidak terlalu pantas ketika membuat rentak. Anda mungkin berfikir bahawa mengetuk layar dengan sangat cepat akan memudahkan Copter tetap seimbang dan berpusat. Malangnya, ini hanya akan bertahan sebentar kerana anda biasanya akan hilang kawalan.

Ini berlaku kerana apabila kita melakukan dua ketukan dengan sangat cepat, Copter akan mendapat "kelajuan lateral" yang sangat besar. Sebelum kita mempunyai masa untuk bertindak balas, Copter biasanya memukul dinding terlebih dahulu.

Satu-satunya keadaan di mana anda dibenarkan untuk mengambil tindakan di atas adalah apabila anda merasa kehilangan kawalan tetapi ingin memperoleh satu mata lagi. Ya, permainan anda pasti akan berakhir, tetapi sekurang-kurangnya anda mendapat satu mata berharga untuk mengalahkan mata pemain lain.

Satu jari atau dua jari?

Bermain Swing Copters boleh dimainkan dengan satu atau dua jari. Anda boleh menggunakan dua jari di sebelah kanan dan kiri untuk mengimbangkan Copter secara bergantian. Anda juga boleh menggunakan hanya satu jari dengan bergerak dari kanan dan kiri.

Tidak ada teknik terbaik kerana semuanya bergantung pada tabiat dan keselesaan anda dalam memainkannya. Yang penting ialah anda mesti selalu mengetuk waktu, tidak terlalu cepat atau terlalu lambat.

Rehat sebentar

Permainan seperti Flappy Bird dan Swing Copters sengaja dibuat untuk membuat pemain kecewa. Kerana sukar untuk ditaklukkan, pemain juga biasanya akan bermain secara berterusan sebelum mencapai mata tertinggi.

Oleh itu, jangan sekali-kali terbawa emosi semasa bermain permainan ini. Sekiranya anda telah berulang kali gagal, berehat sebentar untuk menenangkan keadaan. Ingat, lebih tenang anda bermain, semakin besar peluang anda memperoleh banyak mata.

Itulah beberapa petua dan trik yang mudah agar anda dapat menguasai Swing Copters dengan cepat. Permainan ini sangat mudah sehingga tidak ada penipu khas untuk mendapatkan mata tertinggi. Berlatih banyak dan bermain dengan sabar.

Sekiranya anda tidak mempunyai permainan Swing Copters ini, sila muat turunnya terus melalui Google Play Store di sini. Berikut adalah treler yang dibuat oleh pembangun permainan ini.