Petua dan Trik untuk Memenangi Permainan Otak Otak

Brain Duel adalah permainan mudah alih yang cukup popular sejak kebelakangan ini. Permainan ini dibuat oleh FEO Media AB. Permainan ini adalah versi Indonesia dari permainan serupa yang menggunakan bahasa Inggeris, Quiz Duel.

Permainan Brain Duel ini menyajikan permainan yang sangat menarik kerana kami akan menumpukan kepandaian kami mengenai pelbagai bidang pengetahuan dengan pemain lain. Siapa yang menjawab soalan dengan lebih tepat, maka dia akan menjadi pemenang.

Cara Mendaftar

Sebelum memainkan Brain Duel ini, anda mesti memuat turun dan memasangnya terlebih dahulu melalui Google Play Store di pautan ini atau Apple AppStore di sini. Permainan ini mempunyai ukuran 30MB dan boleh dimainkan pada peranti dengan Android 2.3 Gingerbread dan ke atas iOS 6.0 atau lebih tinggi.

Setelah dipasang, buka aplikasi dan daftar di halaman utama yang muncul. Sekiranya anda mempunyai akaun Facebook, anda juga boleh mendaftar secara langsung menggunakan Facebook sehingga kemudian akaun anda disambungkan terus ke akaun Facebook anda.

Cara Bermain Duel Otak

Setelah proses pendaftaran selesai, anda kini dapat segera memulakan permainan. Pertama sekali, pilih lawan dengan menekan butang "Mulakan pertarungan baru". Sekiranya anda mengetahui nama pengguna lawan, sila tekan butang "Cari lawan" dan tulis nama pengguna di sana.

Permainan duel otak menjemput pemain

Sekiranya anda ingin melawan rakan Facebook, sila tekan butang "Rakan Facebook" di bawahnya. Sementara itu, jika anda ingin melawan pemain lain secara rawak, maka pilihlah pilihan "Pemain Rawak". Seterusnya, sila pilih mod permainan yang disediakan, iaitu:

  • Klasik

Dalam mod klasik ini, anda akan berjuang selama 6 pusingan dengan lawan anda. Pada setiap pusingan akan ada 3 soalan dari satu topik yang mesti dijawab dengan betul. Anda dan lawan anda akan bergantian memilih topik soalan yang diajukan.

Setiap soalan yang dijawab dengan betul akan mendapat 1 mata sementara yang salah tidak mendapat mata. Mata ini akan dikira sehingga akhir permainan. Pemain yang mengumpulkan mata terbanyak akan menjadi pemenang sedangkan jika poinnya sama maka permainan dinyatakan seri.

duel otak klasik

Setiap soalan akan memberikan 4 pilihan jawapan yang mesti anda pilih. Soalan yang diajukan mesti dijawab dalam masa kurang dari 10 saat. Sekiranya lebih banyak, maka anda akan mendapat mata sifar.

Setelah menyelesaikan satu pusingan, anda boleh menunda pusingan seterusnya hingga 48 jam. Sekiranya lebih dari itu maka anda dinyatakan kalah. Anda juga boleh menyerah sebelum permainan selesai dengan menekan butang "Menyerah" di sudut kiri bawah.

  • Taktikal

Mod permainan seterusnya yang boleh anda pilih ialah mod taktikal. Cara bermain dalam mod ini sama seperti mod klasik, perbezaannya di sini anda akan mendapat 3 pilihan pertolongan yang dapat digunakan ketika menjawab soalan.

Tiga pilihan bantuan adalah 50-50, Peratusan, dan 2 jawapan. Ketiganya boleh digunakan secara percuma sekali dalam setiap permainan. Sekiranya anda ingin menggunakannya lagi, maka anda perlu membayar menggunakan duit syiling yang boleh dibeli dengan sistem pembelian dalam aplikasi.

Strategi Main

Permainan Brain Duel ini sebenarnya 75% bergantung pada pengetahuan pemain, sementara 25% selebihnya bergantung pada nasib. Ya, kadang-kadang kita tidak tahu jawapan yang tepat tetapi kita dapat menjawabnya hanya dengan meneka.

Sekarang, untuk memaksimumkan pelbagai peluang ini, kita dapat menyesuaikan strategi permainan kita. Di sini, membahagikan dua strategi bermain cukup berkesan, iaitu strategi menyerang dan strategi pertahanan.

  • Strategi Serangan

Strategi ini adalah strategi yang paling umum yang dapat kita terapkan. Dalam strategi ini kita berusaha menjawab sebanyak mungkin soalan dengan betul tanpa mengambil berat tentang musuh. Strategi ini sangat sesuai untuk kita gunakan ketika melawan musuh baru yang kelemahannya tidak kita ketahui.

duel serangan otak

Cara melaksanakan strategi ini sangat mudah, cukup pilih topik yang anda betul-betul mahir kemudian jawab semuanya dengan betul. Sekiranya bermain dalam mod taktikal, anda boleh menggunakan pilihan bantuan pada awal permainan atau ketika mencari soalan yang benar-benar dapat anda jawab setelah menggunakan pilihan bantuan.

  • Strategi Survival

Strategi seterusnya ini tidak dapat digunakan hanya dengan musuh mana pun. Ya, untuk menggunakan strategi pertahanan ini, kita mesti mengetahui terlebih dahulu topik apa yang tidak disukai atau tidak dikuasai oleh lawan kita.

duel otak bertahan

Untuk melaksanakan strategi ini, pertama-tama pilih topik yang anda suka pada pusingan pertama dan kedua. Pastikan anda mendapat banyak mata dalam dua pusingan pertama. Seterusnya, sila pilih topik yang tidak dikendalikan oleh musuh pada pusingan seterusnya untuk diselesaikan.

Strategi ini akan berfungsi dengan sempurna sekiranya topik yang tidak dikuasai oleh musuh ternyata menjadi milik anda. Tetapi jika anda tidak menguasainya, maka yang harus anda lakukan hanyalah mengharapkan keberuntungan dalam menjawabnya.

Sekiranya anda bermain dalam mod taktikal, maka gunakan pilihan bantuan di akhir permainan, terutamanya jika anda berada dalam kedudukan yang ketinggalan. Tetapi ingat, strategi ini boleh menjadi taktik bunuh diri setiap saat jika musuh anda lebih beruntung dalam menjawab soalan.

Bilakah Menggunakan Bantuan?

Duel otak 50-50

Seperti yang telah dikaji di atas, dalam mod taktikal anda akan mendapat 3 pilihan bantuan yang cukup berguna. Sekiranya anda tidak mahu menggunakan duit syiling untuk membeli bantuan tambahan, anda harus menggunakan bantuan itu dengan sebaik mungkin. Berikut adalah beberapa cadangan untuk masa yang tepat untuk menggunakannya:

  • 50-50

Pilihan pertolongan pertama ini akan menghapus dua jawapan yang salah sehingga anda hanya perlu memilih salah satu dari dua jawapan yang tinggal. Pilihan ini sangat sesuai digunakan jika anda keliru memilih antara dua jawapan yang dipercayai betul.

  • Peratusan

Pilihan ini serupa dengan pilihan bantuan "tanya khalayak" dalam kuiz Who Wants to be a Millionaire. Pilihan pertolongan ini akan menunjukkan peratusan dalam setiap jawapan. Semakin besar peratusannya, semakin besar peluang sebenarnya. Pilihan bantuan ini sangat sesuai jika anda benar-benar tidak tahu jawapan yang betul.

  • 2 jawapan

Pilihan pertolongan terakhir ini membolehkan anda memilih dua jawapan sekaligus. Sama seperti pilihan lima puluh lima puluh, pilihan bantuan ini juga sangat sesuai digunakan jika anda keliru memilih salah satu daripada dua jawapan yang dirasakan tepat.

Sekarang itulah pelbagai petua dan trik yang boleh anda gunakan untuk memenangi permainan Brain Duel. Tetapi ingat, kunci permainan ini adalah pengetahuan anda sehingga semakin luas cakrawala anda, semakin besar peluang untuk menang.