10 Cara Memeriksa HP dengan Betul untuk Bateri Tahan Lama

Bateri adalah komponen penting HP. Tidak sedikit kes masalah HP seperti meletup disebabkan oleh bateri. Bateri juga menjadi penting kerana ia adalah tulang belakang telefon pintar atau tidak. Oleh itu, tidak jarang bagi anda untuk membeli telefon bimbit, faktor kapasiti bateri adalah salah satu masalah utama.

Kerana itu, banyak orang mahu memilih telefon bimbit dengan bateri berkapasiti besar. Kemudian, orang atau sebahagian besar daripada anda ingin mencari telefon bimbit yang sudah menyokong teknologi pengecasan pantas . Tujuannya adalah untuk mendapatkan telefon bimbit dengan bateri berkualiti yang tahan lama. Sebenarnya, bateri di telefon bimbit bukanlah soal kapasiti dan teknologi pengecasan pantas.

Perkara asas mengenai bateri tahan lama adalah sama ada mengenai pengecasan. Bahasa popular dibersihkan. Tidak kira seberapa besar kapasiti bateri yang anda gunakan di telefon bimbit anda, jika salah dalam penggunaan dan proses pengisian, maka kemampuan bateri akan berkurang dan tetap boros.

Oleh itu, penting bagi anda untuk mengetahui cara mengisi semula telefon bimbit anda dengan betul. Tujuannya tentunya agar bateri HP anda tahan lama dan kinerjanya tidak cepat jatuh. Jadi, bagaimana sebenarnya saya mengecas telefon bimbit saya dengan betul? Penjelasan berikut.

10 Cara Memeriksa HP Dengan Betul

1. Menggunakan Pengecas Asal

OnePlus 3

Penggunaan pengecas asli adalah perkara terbaik untuk mengejar HP. Pengecas asal atau lalai disiapkan sedemikian rupa sehingga dapat mengecas bateri HP dengan betul. Perkara ini sering diabaikan oleh orang, terutamanya ketika mereka tidak mempunyai pengecas, jadi mereka meminjam pengecas orang lain.

Sebenarnya, menggunakan pengecas lain di telefon bimbit tidak terlalu buruk. Cuma pengecas USB yang anda gunakan akan mempunyai prestasi yang berbeza, terutama mengenai arus elektrik. Terdapat pengecas yang mempunyai arus 2A dan ada yang 1A. Sudah tentu ini akan menjadikan proses pengecasan berbeza, terutamanya jika telefon bimbit anda membenarkan arus 2A.

Yang paling selamat masih menggunakan pengecas asal. Kerana, tidak sedikit pengecas yang mempunyai kualiti buruk yang boleh membawa maut kepada bateri telefon bimbit. Sekiranya anda lupa membawa pengecas terpasang dan meminjam pengecas, perhatikan kualiti pengecas dengan memeriksa voltan dan voltan pada kepala pengecas.

2. Mengisi Tidak Sehingga 100%

Pengecas 80%

Ramai orang keliru mengenai pengisian penuh. Ada yang mengatakan jika bateri tidak diisi penuh dan segera dikeluarkan, ia akan mengurangkan prestasi bateri. Sebenarnya, mencari telefon bimbit yang paling ideal bukan ketika penuh atau 100% tetapi hanya sekitar 80%.

Jadi, bagi anda yang sering bermain plag ketika HP anda hanya diisi hingga 80% hingga 90% tidak perlu risau bateri cepat rosak. Selalunya pengecasan yang terlalu penuh pada beberapa telefon pintar berpotensi untuk mengurangkan jangka hayat bateri.

3. Kilat Sebelum Dilengkapkan

Huawei Mate 9

Cara seterusnya untuk mengisi semula telefon bimbit yang baik adalah mengecas telefon bimbit apabila kuasa HP tidak habis sepenuhnya. Iaitu, ketika bateri masih dalam julat 30% hingga 40%, itulah masa yang tepat untuk mengecas telefon.

Jangan tunggu bateri habis alias 0% untuk dicas semula. Kerap melakukan ini hanya akan menjadikan jangka hayat bateri berkurang. Kuasa minimum semasa mengecas mestilah sekitar 20%. Pengecasan kerap apabila bateri 15% habis tidak cukup baik untuk jangka hayat bateri.

4. Matikan telefon bimbit semasa ngecas

Samsung

Salah satu kaedah terbaik untuk mematikan HP adalah dengan mematikannya. Tidak salah apabila berjalan dalam keadaan semasa HP dihidupkan. Lebih baik mengejar HP semasa HP mati.

5. Turunkan Kontras Skrin HP

mengecas telefon

Sekiranya HP menghidupkan, disarankan agar kontras skrin HP tidak tinggi. Kenapa? Kerana kontras skrin adalah faktor utama yang menjadikan bateri HP habis lebih cepat ketika digunakan. Oleh itu, agar proses penjelasan berjalan dengan baik, lebih baik mengurangkan kontras skrin HP.

6. Elakkan menggunakan bank kuasa terlalu kerap

power bank di alam semula jadi

Power bank adalah objek elektronik yang sering menjadi teman perjalanan banyak orang. Objek ini adalah penjimat semasa anda ingin terus menyambung ke telefon bimbit apabila bateri HP hampir kosong. Biasanya digunakan ketika tidak ada palam, seperti dalam perjalanan.

Penggunaan bank kuasa untuk mengejar HP sebenarnya baik-baik saja. Jangan gunakannya terlalu kerap dan gunakan semasa mendesak. Ngecas HP terus menggunakan power bank berpotensi menjadikan usia bateri HP dikurangkan. Sebenarnya, ia boleh membuatkan bateri HP jatuh. Terutama jika anda menggunakan power bank palsu.

7. Elakkan melakukan flash melalui port USB PC / Laptop

Ngecas HP harus dipasang terus ke soket kuasa atau soket palam. Jangan mengecas HP menggunakan port USB komputer. Sebenarnya tidak apa-apa, asalkan betul-betul dalam keadaan darurat. Tetapi pengecasan melalui port USB komputer riba atau komputer cenderung perlahan memandangkan arus masuk biasanya hanya 0.5 A.

Untuk itu, mengecas telefon bimbit yang betul adalah dengan menyerang terus arus elektrik. Jangan gunakannya secara berlebihan atau lebih baik untuk mengelakkan pengecasan HP dengan port USB di komputer atau komputer riba.

8. Melepaskan Kes HP

Nexus 6P

Sekiranya telefon bimbit anda mempunyai casing , lebih baik menanggalkan casing ketika ditekan . Beberapa jenis telefon biasanya menjadi panas ketika dicas dan casing masih terpasang. Biasanya udara hangat ini timbul kerana penghambatan pelesapan haba semasa dicas.

Untuk telefon bimbit moden ini sebenarnya sudah tidak relevan lagi. Tetapi alangkah baiknya jika anda terus melepaskan selongsongnya . Membandingkan selongsong adalah pakaian yang terpasang di telefon bimbit, ketika HP terik kemudian membuka bajunya adalah perkara yang betul, terutama keadaannya disambungkan ke elektrik.

9. Menghidupkan telefon bimbit pada waktu pagi

menagih

Ramai orang mengecas telefon bimbit pada waktu malam. Biasanya untuk tertidur dan ketika saya bangun, HP saya dicas sepenuhnya. Sekiranya ini berlaku pada zaman kuno boleh dikatakan agak berbahaya kerana telefon bimbit lama jika sudah diisi penuh mesti segera dikeluarkan dari arus elektrik untuk kesihatan bateri.

Telefon bimbit moden sudah mempunyai pemutus litar automatik apabila bateri dicas sepenuhnya. Begitu banyak orang yang tidak begitu risau untuk meninggalkan telefon bimbit mereka dalam keadaan tidur. Namun, harus diperhatikan, walaupun dibenarkan memeriksa telefon bimbit, ada baiknya melakukannya pada waktu pagi sebelum berangkat kerja atau kreatif.

10. Gunakan Bateri HP Asli

HTC Desire 200

Sekiranya bateri HP anda telah habis , anda harus mengganti bateri asal atau lalai. Penggunaan bateri selain yang asli mempunyai potensi buruk untuk HP. Mungkin ketika diisi, bateri HP yang bukan lalai mengecas lebih lama daripada bateri lalai. Untuk itu cuba simpan bateri HP yang asli dan jangan kekok.

Demikian penjelasan mengenai 10 cara membetulkan HP. Lakukan 10 cara ini agar bateri HP anda lebih tahan lama dan tahan lama. Ada petua lain? Sila tulis di ruangan komen, ya.