10 Aplikasi Penjimat Bateri Telefon Pintar Android Terbaik

Pengguna Android nampaknya tidak dapat melepaskan diri dari nama bateri yang boros. Ya, di sebalik kecanggihan ciri dan spesifikasi, peranti Android selalu mengalami masalah dengan bateri. Ini sebenarnya dapat difahami memandangkan pelbagai ciri memerlukan kekuatan yang besar.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan untuk mengatasi masalah ini. Salah satu cara adalah dengan memasang aplikasi penjimat bateri Android. Pada masa ini banyak aplikasi menawarkan kemampuan ini, tetapi hanya 10 aplikasi terbaik yang akan dikaji.

Aplikasi Penjimat Bateri Android Terbaik

Ingin menjimatkan bateri HP? Mudah, kerana anda hanya perlu mencuba salah satu daripada 10 aplikasi yang kami sarankan di bawah.

1. Hayat Bateri Kaspersky

Hayat Bateri Kaspersky

Terdapat satu lagi aplikasi hebat untuk menjimatkan bateri HP, Kaspersky Battery Life. Ya, ini adalah aplikasi pengusung Kapersky yang menawarkan kelebihan dalam mengurangkan  penggunaan kuasa pada telefon Android. Terdapat ciri di mana Kaspersky Battery Life akan memantau setiap aplikasi yang berjalan di telefon bimbit anda.

Kemudian, aplikasi percuma ini juga akan selalu memberikan pemberitahuan untuk setiap aplikasi yang terlalu banyak menggunakan bateri HP. Oh ya,  anda juga tidak perlu risau aplikasi ini akan mengecilkan memori pada telefon bimbit anda, kerana Kaspersky Battery Life hanya memerlukan 7.4MB  .

2. Bateri Bateri

Bateri Accu

Accu Battery adalah aplikasi hebat jika anda ingin menjimatkan bateri HP Android. Kerana Bateri Accu mempunyai ciri yang cukup mampu di mana anda dapat mengawal semua aktiviti di telefon bimbit anda. Dengan cara itu, anda dapat mengetahui aplikasi mana yang menggunakan bateri paling banyak. Selepas itu, anda boleh mematikan aplikasi buat sementara waktu agar bateri HP kekal tahan lama.

Namun, selain dapat menjimatkan bateri, Accu Battery juga mempunyai kelajuan  pengecasan dan  ciri  kesihatan bateri. Dalam ciri  kelajuan pengecasan,  Bateri Accu mengaku dapat  mengecas  lebih cepat. Bagi  kesihatan bateri,  aplikasi ini akan menjadikan bateri HP tahan lebih lama. Jadi, Bateri Accu akan berhenti mengecas  secara automatik  sekiranya baterinya 100%.

3. Bateri Hijau

Bateri Hijau

Seterusnya adalah aplikasi Green Battery. Sekiranya anda ingin menjimatkan bateri dengan cara yang mudah, gunakan aplikasi Bateri Hijau. Untuk menggunakan aplikasi ini sangat mudah, hanya satu  ketukan  untuk fitur jimat kuasa. Secara automatik, Bateri Hijau akan menjimatkan bateri HP dengan mematikan  latar belakang  atau tema HP di telefon bimbit anda.

Tetapi, jika anda ingin menjimatkan lebih banyak bateri, cuba gunakan  penjimatan kuasa yang lebih maju. Dengan ciri ini, Bateri Hijau akan segera mematikan beberapa aplikasi yang tidak anda gunakan. Selain menjimatkan bateri, Baterai Hijau juga memiliki fitur agar baterai tetap stabil dan tidak bocor. Nama ciri tersebut adalah  perlindungan bateri. Cukup lengkap, ya?

4. bateri dfndr

aplikasi penjimat bateri dfndr

Aplikasi penjimat bateri Android dengan satu klik lagi kini hadir sebagai bateri dfndr. Aplikasi ini juga menawarkan kemudahan dalam menjimatkan bateri. Anda sekarang tidak perlu risau lagi dengan bateri HP yang mudah habis, cukup gunakan aplikasi bateri dfndr.

bateri dfndr secara automatik akan mematikan aplikasi yang tidak lagi anda gunakan. Dengan hanya satu klik, anda dapat meminimumkan penggunaan bateri di telefon bimbit anda. Adakah anda berminat dan berminat menggunakannya? Klik terus di sini dan dapatkan permohonannya.

5. Pengoptimum bateri dan Widget

Pengoptimum bateri dan Widget

Seperti namanya, aplikasi Pengoptimum bateri dan Widget dapat mengoptimumkan dan bahkan dapat menjimatkan penggunaan bateri pada ponsel Android anda. Terdapat beberapa pilihan untuk menjimatkan bateri, termasuk Balanced, Power Save, Super Save, Night dan User Custom. Semua pilihan ini disesuaikan dengan keperluan pengguna aplikasi Pengoptimum bateri dan Widget.

Tetapi, jika anda merasa tidak sesuai dengan pilihan pengaturan yang disediakan, silakan pilih  pengguna tersuai. Dengan ciri ini, anda dapat menetapkan aplikasi mana yang ingin dimatikan ketika anda berada dalam mod penjimatan bateri. Cukup bagus,  bukan ?

6. Penjimat Bateri Mudah

Penjimatan Bateri Mudah

Aplikasi penjimat bateri Android seterusnya yang cukup dipercayai ialah Penjimat Bateri Mudah. Secara umum, ciri-ciri yang ditawarkannya tidak jauh berbeza dengan Penjimat Bateri DU. Walau bagaimanapun, aplikasi ini akan memaparkan maklumat status pada tahap bateri anda di halaman utama. Maklumat ini sangat membantu kami untuk mengetahui berapa banyak kuasa bateri yang dapat dijimatkan.

Seperti namanya, Easy Battery Saver mempunyai kelebihan dari segi cara menggunakannya. Ya, aplikasi ini mempunyai antara muka yang sederhana sehingga mudah dikendalikan walaupun ini pertama kalinya anda menggunakannya. Muat turun aplikasi di sini.

7 Widget Bateri Reborn 2019

Widget Bateri dilahirkan semula

Battery Widget Reborn 2019 juga merupakan aplikasi yang banyak digunakan hari ini. Aplikasi ini sangat kaya dengan fitur dan mempunyai beberapa pilihan widget yang dapat anda gunakan di homescreen. Selain itu, aplikasi ini juga akan menampilkan ikon pemberitahuan untuk memberitahu berbagai jenis informasi.

Anda boleh menetapkan aplikasi ini untuk menjalankan ciri-cirinya pada waktu-waktu tertentu. Sebagai contoh, anda boleh menetapkannya untuk menghidupkan ciri Mod Pesawat ketika anda tidur pada waktu malam sehingga kapasiti bateri tetap terjaga.

Bukan hanya ciri-ciri yang berkaitan dengan bateri, Battery Widget Reborn 2019 juga menyediakan beberapa ciri menarik yang lain. Salah satunya adalah Dashclock Extension yang akan membolehkan flash digunakan sebagai lampu suluh. Sila muat turun aplikasi ini melalui Play Store di sini.

8. Doktor Bateri

Doktor Bateri

Aplikasi terakhir yang dapat anda gunakan untuk menjimatkan bateri Android anda adalah Battery Doctor. Anda bukan sahaja dapat menjimatkan bateri, aplikasi ini juga dapat mempercepat prestasi Android anda dengan menyingkirkan bloatware. Bloatware itu sendiri adalah sebutan untuk aplikasi lalai telefon pintar yang anda tidak perlukan sama sekali.

Aplikasi Battery Doctor ini juga akan memaparkan pelbagai data yang berkaitan dengan bateri peranti anda. Salah satunya adalah maklumat mengenai baki bateri yang akan anda perolehi setelah mematikan Bluetooth, GPS, WiFi, dan lain-lain.

Maklumat lain yang anda akan dapati adalah anggaran masa bateri akan habis. Dengan cara itu anda dapat mengira kapan anda harus mula mengecas semula sehingga tidak habis. Sila muat turun aplikasi ini secara percuma melalui Play Store di pautan ini.

9. Penjimat Bateri

Penyelamat bateri

Satu lagi aplikasi hebat untuk menjimatkan bateri HP, Battery Saver. Seperti namanya, aplikasi ini didakwa dapat menjimatkan bateri dengan berkesan. Cara kerjanya Battery Saver adalah untuk mengoptimumkan prestasi bateri dan mematikan sementara beberapa aplikasi yang tidak digunakan. Dengan cara itu, Penjimat Bateri ini dapat mengatur penggunaan bateri dalam HP. Berminat untuk mencubanya?

10. Pengurus Bateri

Pengurus Bateri

Terdapat aplikasi Battery Manager yang juga dapat menjimatkan bateri HP anda dengan berkesan. Sama seperti aplikasi sebelumnya, Pengurus Bateri ini menjimatkan bateri dengan  menggunakan  HP dalam masa yang lama. Di samping itu, Battery Manager juga membolehkan anda menguruskan sebarang aplikasi yang menghabiskan banyak bateri.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi di atas, kami masih mempunyai beberapa aplikasi lain yang baik untuk menjimatkan bateri. Tetapi sayangnya, aplikasi yang disyorkan ini tidak lagi tersedia di PlayStore.

1. JusDefender

JusDefender

JuiceDefender mempunyai banyak mod dan tetapan yang akan menjimatkan penggunaan bateri anda secara automatik. Salah satunya adalah aplikasi ini akan mengurangi CPU ketika perangkat Android Anda tidak digunakan. Dengan cara itu, pemproses tidak akan menggunakan banyak tenaga yang akan menghabiskan kuasa bateri dengan cepat.

Ciri-ciri ini dapat menjimatkan penggunaan bateri Android dalam waktu yang cukup lama. Anda juga boleh mengaktifkan dan mematikan sambungan internet dengan mudah, terutamanya antara muka yang dimilikinya sangat mudah.

Sebilangan besar ciri aplikasi Juice Defender dapat digunakan secara percuma. Namun, ada juga yang hanya dapat digunakan setelah anda membeli versi Pro atau Ultimate.

2. GO Battery Saver & Power Widget

GO Battery Saver & Power Widget

Selain terkenal dengan pelancar dan papan kekunci, GO juga mempunyai aplikasi penjimat bateri yang cukup dipercayai disebut GO Battery Saver & Power Widget. Aplikasi ini boleh dipanggil penampilan paling cantik berbanding aplikasi lain.

Aplikasi ini menyajikan paparan sederhana sehingga pengguna dapat mengakses pelbagai fitur dengan cepat. Terdapat juga maklumat lengkap mengenai anggaran masa yang tinggal sebelum bateri habis sehingga anda dapat menyiapkannya.

Untuk mempermudah penggunaannya, GO Battery Saver & Power Widget menyediakan beberapa jenis widget. Anda dapat menggunakan pelbagai widget ini untuk mengakses fiturnya dengan cepat dari skrin utama peranti Android anda.

3. Penjimat Bateri Avast

Penjimatan Bateri Avast

Avast Battery Saver hadir sebagai salah satu aplikasi penjimat bateri Android anda. Aplikasi ini dibuat oleh  pemaju  Perisian Avast menawarkan kepada penggunanya untuk menjimatkan bateri dengan menghentikan aktiviti untuk beberapa aplikasi di HP.

Tenanglah, Avast Battery Saver tidak akan menghentikan aplikasi penting anda tetapi menghentikan aktiviti aplikasi yang tidak anda gunakan. Jadi, sudah tentu aplikasi Avast Battery Saver mampu menjimatkan bateri anda. Anda berminat?

4. Penjimat BateriPenyelamat bateri

Tidak jauh berbeza dengan Avast, seperti namanya, tentunya aplikasi yang satu ini akan siap untuk menjimatkan bateri mudah alih gaya Android yang canggih. Battery Saver menawarkan pelbagai ciri unggul yang dapat dinikmati oleh siapa saja yang menggunakan aplikasi tersebut.

Aplikasi penjimat bateri Android akan mematikan aplikasi yang tidak digunakan. Selain itu, ketika layar telefon bimbit anda dimatikan, Battery Saver akan mematikan aplikasi yang ada di telefon bimbit anda secara automatik. Cukup bagus kan?

5. Penjimat Bateri DU

Penjimat Bateri DU

Aplikasi pertama yang patut anda cuba ialah DU Battery Saver. Aplikasi ini mempunyai prestasi yang lebih baik daripada ciri penjimat bateri dalam peranti Android. Selain itu, fitur yang dimilikinya juga lebih lengkap jika dibandingkan dengan aplikasi penjimat bateri yang lain.

Terdapat pelbagai mod dan pilihan yang dapat Anda atur sedemikian rupa sehingga dapat mengurangi penggunaan baterai sekecil mungkin. Aplikasi ini juga menyediakan beberapa jenis widget yang berguna untuk mengakses fitur dengan cepat.

Nah, itulah pelbagai aplikasi penjimat bateri Android yang boleh anda cuba sekarang. Sebenarnya terdapat banyak aplikasi lain di Play Store, tetapi masih jarang ada yang mempunyai prestasi sehebat sepuluh aplikasi di atas.

Satu perkara yang perlu anda ingat, jangan sekali-kali menggunakan aplikasi penjimat bateri yang juga berfungsi sebagai pembunuh tugas . Mematikan aplikasi yang berjalan di latar belakang adalah baik, tetapi tidak akan optimum kerana aplikasi pasti akan aktif lagi.

Sistem operasi Android juga telah disusun sedemikian rupa sehingga dapat melakukan multitasking dengan sempurna. Oleh itu, aplikasi pembunuh tugas biasanya hanya mengganggu prestasi. Untuk penjelasan yang lebih lengkap, sila baca artikel ini.

Selain menggunakan pelbagai aplikasi ini, anda juga dapat menggabungkannya dengan petua penjimatan bateri yang lain. Salah satu cara adalah menukar kertas dinding menjadi hitam dan mengelakkan penggunaan kertas dinding langsung.

Data latar belakang biasanya menghabiskan banyak tenaga bateri jadi lebih baik mematikannya jika anda tidak memerlukannya. Jangan lupa pula, semakin banyak aplikasi yang anda pasang, semakin banyak kuasa bateri yang anda perlukan.

Anda juga harus menjaga bateri dengan betul dan betul agar tidak mudah rosak. Penyelenggaraan bateri yang betul sangat bergantung pada corak penggunaan telefon pintar kami, seperti cara mengecas, dan lain-lain. Sila rujuk artikel ini untuk mengetahui cara merawat bateri dengan betul.

Dari 10 aplikasi penjimat bateri Android di atas, aplikasi mana yang paling anda sukai? Atau adakah anda mempunyai aplikasi lain yang juga patut dicuba? Sila kongsi dengan kami di ruangan komen di bawah.