Kelebihan dan Kekurangan Asus ZenBook S UX391UA Laptop

Sekiranya anda adalah orang yang mencari komputer riba untuk keperluan produktiviti, seperti komputer riba untuk keperluan penyuntingan video atau komputer riba untuk pengaturcara, Asus ZenBook S UX391UA mungkin salah satunya. Terdapat banyak perkara menarik yang ditawarkan oleh salah satu komputer riba berkualiti dari Asus.

Sebelum pergi ke perbincangan lebih lanjut, anda perlu mengetahui bahawa Asus ZenBook S UX391UA adalah dalam kategori komputer riba kelas atas. Kualiti produk dan kelas harga setara dengan komputer riba kelas Rp 20 juta yang mahal yang sebenarnya cukup biasa di pasaran.

Jadi, apa yang menjadikan komputer riba ini menjadi pilihan? Mengapa harganya juga agak mahal? Adakah komputer riba ini layak dibeli? Untuk menjawab soalan-soalan ini, anda harus segera merujuk kepada ulasan penuh Asus ZenBook S UX391UA. Ulasan ini berdasarkan pengalaman peribadi saya menggunakan komputer riba ini selama lebih dari dua minggu penggunaan.

Spesifikasi Asus Zenbook S UX391UA

34-234-965-V20 (Salin)

  • Skrin:  13.3 inci, 1920 x 1080 piksel, IPS, tanpa sentuhan, matte
  • Pemproses:  Intel Core i7-8550U CPU 8M Cache, sehingga 4.00 GHz
  • Kad Grafik:  Intel UHD 620
  • RAM:  16GB LPDDR3 2133 MHz
  • Penyimpanan:  SSD 1 TB (M.2 NVMe 80 mm)
  • Kesambungan:  AC Tanpa Wayar (Intel AC 8265), Bluetooth 4.1
  • Port:  1x USB 3.1 Jenis-C gen 1, 2x USB-C dengan Thunderbolt 3, mikrofon / fon kepala
  • Bateri: Bateri  Lithium-Polimer 50 Whrs

Kelebihan Asus Zenbook S UX391UA

1. Badan Bertauliah Ketenteraan yang mantap

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

Kecil, padat, ergonomik, dan mudah dibawa ke mana sahaja. Itulah kesan yang saya dapat ketika memegang komputer riba ini. Kerana ringkas, komputer riba terasa ringan untuk dibawa kemana-mana. Saya terbiasa membawa komputer riba yang boleh dikatakan ringkas malah terasa seperti mencari komputer riba yang terasa lebih ringkas daripada apa yang saya gunakan.

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

Semasa saya membawa beg atau memasukkannya ke dalam beg saya, saya merasa seperti membawa buku nota. Sebenarnya, komputer riba ini lebih ringkas daripada buku tebal di pasaran. Ia masih lebih berat daripada buku Dan Brown berbanding komputer riba ini.

Walaupun ringkas, komputer riba ini dibina dengan reka bentuk berkualiti. Asus memperhatikan setiap butiran komputer riba ini. Bermula dari penampilan badan yang berkilau dan menarik. Badan material terbuat dari logam yang kukuh yang nampaknya diperlakukan dengan  kemasan yang  berkilauan menunjukkan komputer riba ini sebagai salah satu komputer riba yang mahal.

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

Perkara yang menarik bukan mengenai reka bentuk tetapi ketahanan komputer riba ini. Asus ZenBook S UX391UA memenuhi standard ketenteraan. Dengan badan yang kurus dan sudah memenuhi standard ketenteraan, komputer riba ini tidak menjadikannya rapuh. Sebenarnya, ia kelihatan seperti komputer riba yang kecil, padat, dan kukuh.

 Asus ZenBook S UX391UA

Setelah memenuhi standard ketenteraan, ini bermaksud komputer riba cukup kuat sekiranya keadaan buruk berlaku seperti dari meja atau dihancurkan oleh barang-barang lain. Oleh itu, semasa saya membawa komputer riba ini ke dalam beg, saya tidak merasa terganggu apabila komputer riba digoncang sedikit ketika saya memandu motosikal dan bertemu dengan lebam laju.

2. Pemproses Bertenaga

spesifikasi Asus ZenBook S UX391UA

Badan yang padat dan kukuh yang dibawa oleh komputer riba ini setara dengan kemampuan proses pengkomputeran yang pantas. Ini berkat Intel Core i7 8550U yang merupakan pemproses kelas atas yang pantas di kelas desktop mudah alih.

Pemproses ini dilengkapi dengan konfigurasi benang 4 teras 8. Di dalamnya terdapat kelajuan pemprosesan hingga 4.0GHz. Ini bermaksud pemproses tidak hanya pantas, tetapi juga cekap tenaga berkat pemprosesan fabrikasi pemprosesan 14nm sehingga komputer riba ini mempunyai TDP 15 Watt.

Untuk menguji kemampuan pemproses, saya menjalankan penanda aras PCMARK 10. Hasilnya, komputer riba ini mendapat nilai penting 7,096, produktiviti 4,885, dan untuk keperluan kandungan pencipta 2,129. Hasilnya cukup memuaskan.

PC MARK 10 Asus ZenBook S UX391UA

Saya juga menguji komputer riba ini dengan Bencmark Cinebench R15. Hasil penanda menunjukkan bahawa Asus ZenBook S UX391UA mempunyai nilai OpenGL 44.66FPS dan nilai CPU 584cb.

Cinebench Asus ZenBook S UX391UA

Skor CPU berdasarkan Cinebench cukup baik. Skor yang diperoleh dalam ujian OpenGL juga cukup baik. Nilainya mungkin sedikit rendah berbanding pemproses grafik yang berasingan tetapi untuk komputer riba dengan keperluan mobiliti tinggi, prestasi Intel UHD 620 cukup baik.

Seterusnya, saya menguji komputer riba ini dengan Novabench. Tanda aras ini menunjukkan skor prestasi CPU yang tinggi, iaitu 710, skor RAM 242 dan skor HDD 197. Skor GPU komputer riba ini hanya 171, skor kecil memang tetapi cukup masuk akal memandangkan komputer riba ini hanya bergantung pada grafik bersepadu.

Novabench Asus ZenBook S UX391UA

Selain melakukan ujian penanda aras, saya juga melakukan penyuntingan dan rendering video berkualiti 4K. Memandangkan komputer riba ini sesuai untuk produktiviti, ujian penyuntingan video terasa sangat sesuai sebagai penanda aras. Saya juga cuba mengedit dua video berkualiti 4K yang saya gabungkan dan kemudian saya hasilkan menggunakan Wondershare Filmora.

Pemaparan video Asus ZenBook S UX391UA

Bagaimana ia berlaku? Nampak seperti gambar di atas jika komputer riba ini dapat membuat video 4K dengan hanya 8 minit 43 saat. Panjang video yang diberikan adalah lebih daripada dua minit atau hampir tiga minit. Dengan andaian, anda mengedit video 10 minit, maka mungkin masa yang diperlukan untuk membuat adalah sekitar 30 minit. Hasil yang cukup pantas.

Pemaparan video Asus ZenBook S UX391UA

Saya menyertakan foto komputer riba ini yang menghasilkan video 4K. Tujuannya adalah agar anda semua dapat melihat apakah saya benar-benar menguji rendering video menggunakan komputer riba ini.

Dengan kemampuan mengedit video dengan cepat, kemampuan komputer riba ini untuk tugas lain juga nampaknya tidak dapat dipertikaikan. Komputer riba ini akan menjalankan pelbagai program reka bentuk dengan cepat dan membuka penyemak imbas dengan pelbagai tab. Terutama kerana komputer riba ini telah disokong dengan RAM 16 GB yang pastinya memberikan pengalaman multitasking yang baik dan lancar.

 3. Skrin Sentuh dengan Paparan Berkualiti Tinggi

Asus ZenBook S UX391UA

Asus ZenBook S UX391UA membawa skrin 13,3 inci dengan bezel nipis, yang hanya 5,9 mm. Skrinnya cukup jelas dan dapat menampilkan pembiakan warna yang tepat. Selain itu, layar ini mempunyai gamut warna Adobe sRGB 100% dengan kepadatan piksel 331ppi. 

Dalam spesifikasi, komputer riba ini hanya membawa resolusi  HD penuh  , tetapi setelah saya memeriksa resolusi dalam "paparan", saya bimbang bahawa komputer riba ini sudah menyokong resolusi 4K (3840 x 2160 piksel). Dengan resolusi tinggi ini, wajar paparan warna komputer riba ini jelas, dan mempunyai perincian warna yang bagus.

resolusi skrin pubg Asus ZenBook S UX391UA

Selain itu, komputer riba ini mempunyai layar dengan sudut pandangan yang luas. Saya cuba melihat paparan skrin komputer riba ini dari sisi. Hasilnya, ketika saya melihat dari tepi atau dari atas, skrin tetap jelas dan tidak gelap. Ini menunjukkan bahawa komputer riba ini mempunyai penampilan yang jelas walaupun dilihat dari pelbagai sudut pandangan. Berikutan paparan skrin komputer riba ini.

Skrin Asus ZenBook S UX391UASkrin Asus ZenBook S UX391UASkrin Asus ZenBook S UX391UASkrin Asus ZenBook S UX391UA

4. Sudah Menggunakan SSD NVMe

INFO SSD Asus ZenBook S UX391UA

Salah satu yang menjadikan komputer riba ini mempunyai kemampuan yang pantas adalah kerana penggunaan SSD NVMe. Dengan SSD NVMe, Asus ZenBook S UX391UA dapat boot dengan cepat untuk memasuki sistem operasi Windows. Selain itu SSD ini cukup sejuk, dilihat dari gambar di atas bahawa SSD dengan kapasiti 1 TB mempunyai suhu 32 darjah celcius. 

Perlu diperhatikan, pada umumnya SSD NVMe biasanya mempunyai suhu yang cukup tinggi. Nampaknya ada alat pendingin yang berperanan menurunkan suhu komputer riba ini. Selain suhu sejuk, kelajuan komputer riba SSD NVMe agak pantas. Asus menyematkan jenama Samsung SSD NVMe yang sudah terkenal dengan kualiti dan kepantasan membaca dan menulis.

Jadi, berapakah kepantasan membaca dan menulis SSD NVMe dari Samsung? Untuk menguji kelajuan membaca dan menulis SSD, saya menggunakan Crystal Disk Mark 6. Hasilnya, dapat dilihat pada gambar berikut.

Penanda aras SSD Asus ZenBook S UX391UA

Dilihat bahawa prestasi membaca ( baca ) komputer riba ini mencapai 2,752 MB / s. Adapun kemampuan menulis (menulis) mempunyai kelajuan 1775 MB / s. Saya membandingkan hasil kepantasan dengan ujian pemindahan data yang besar. Hasilnya, untuk pemindahan data satu fail besar cukup pantas. Tidak jauh berbeza dengan keputusan ujian Crystal Disk Mark 6.

5. Ergolift dan Sistem Penyejukan Yang Baik

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

ZenBook S UX391UA hadir dengan reka bentuk yang membawa konsep ErgoLift. Teknologi ini secara meluas adalah teknologi yang menjadikan komputer riba terangkat dan mempunyai rongga udara di bahagian bawah. Oleh kerana komputer riba dinaikkan, komputer riba juga membentuk sudut 5.5 darjah. Bentuk reka bentuk ini menjadikan komputer riba ini menggunakan tepi bawah skrin sebagai sokongan badan semasa digunakan.

Teknologi ini bukan hanya untuk gaya. Teknologi ini bertujuan untuk memiliki komputer riba yang dapat mempunyai peredaran udara yang baik di bahagian bawah.

Selain itu, dengan papan kekunci yang sedikit diangkat, papan kekunci pada komputer riba ini akan menyerong yang menjadikan ketikan lebih selesa jika dibandingkan dengan papan kekunci yang mempunyai kedudukan rata. Pengalaman menaip juga lebih menyeronokkan berkat kehadiran lampu latar LED yang membolehkan anda menaip di tempat yang gelap.

7. Hayat Bateri Panjang

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

ZenBook S UX391UA dilengkapi dengan bateri lithium-polymer 4 sel. Bateri ini diklaim mampu bertahan untuk menyokong penggunanya selama sehari atau ketika merujuk kepada tuntutan Asus, jangka hayat bateri mencapai 13.5 jam.

Tuntutan dari Asus memang sedikit berlebihan kerana pengalaman saya menggunakan komputer riba ini, jangka hayat baterinya tidak lama. Mungkin jika hanya bertahan dengan layar yang tetap, tanpa disambungkan ke internet dan digunakan, ketahanannya dapat mencapai apa yang dituntut oleh Asus. 

Sebenarnya, semasa saya menggunakan komputer riba ini, daya tahan bateri dapat mencapai 6 jam dengan menggunakan internet dengan banyak tab penyemak imbas. Saya cuba memerhatikan penggunaan bateri dengan pelbagai ujian.

Ujian pertama saya menggunakan komputer riba ini untuk melayari selama 4 jam dengan tahap kecerahan skrin 25% dan status "penjimat bateri". Semasa saya memeriksa, saya menggunakan sehingga 50% penggunaan bateri dari 100% kuasa. Maklumat mengenai status bateri, komputer riba ini boleh bertahan hingga dua jam.

bateri zenbook

Ujian kedua yang saya lakukan dengan mod "bateri lebih baik". Saya menggunakannya selama satu jam untuk melayari dan menonton video Youtube. Hasilnya, bateri dari 100% hingga 68%. Maksudnya, dengan penggunaan ini, jangka hayat bateri dikurangkan sebanyak 32%.

Ujian ketiga saya biasa menonton video 720p yang berdurasi 40 minit. Mod bateri yang digunakan adalah "bateri lebih baik" dengan tahap kecerahan 25%. Hasilnya, bateri dari 100% turun menjadi 66% atau berkurang hanya 34%.

Dari ujian ini, hasil yang diperoleh sekiranya komputer riba ini menggunakan kuasa 50% hanya untuk penggunaan selama 4 jam. Sekiranya digunakan sepenuhnya, masa yang tinggal mungkin mencapai dua jam atau tiga jam lagi, yang jelas tidak mencapai 13 jam.

Anggaplah dengan tetapan minimum tetapi komputer riba masih digunakan untuk menaip atau melayari, paling baik jangka hayat bateri komputer riba ini mencapai 8 jam. Hayat bateri ini tidak teruk. Hayat bateri yang mencapai jarak antara 6 hingga 8 jam adalah pencapaian yang baik dan sememangnya sesuai untuk komputer riba seperti ini.

Perkara yang sangat mengejutkan saya bukanlah daya tahan bateri. Pada pendapat saya, daya tahan bateri adalah baik tetapi saya tidak terlalu terkejut. Ceritanya berbeza dengan mengecas komputer riba yang agak pantas.

Saya kagum dengan pengisian komputer riba yang pantas. Dengan status bateri hanya 20%, komputer riba ini hanya memerlukan masa pengecasan kurang dari dua jam untuk mencapai 100%. Cukup pantas untuk komputer riba.

Kekurangan Asus Zenbook S UX391U A

1. Tanpa GPU Discrete

PRESTASI PERMAINAN Asus ZenBook S UX391UA

Satu perkara yang membuat saya sedikit cemberut ketika membaca spesifikasi komputer riba ini, tidak ada pemproses grafik berasingan atau GPU Discrete. Memang, kehadiran pemproses grafik Intel UHD 620 bersepadu pada komputer riba ini tidak boleh dikatakan jelek tetapi dianggap tidak dapat dilaksanakan jika hanya bergantung pada grafik bersepadu untuk komputer riba dengan harga Rp 20 juta.

Untuk keseronokan saya cuba memaksimumkan kemampuan grafik bersepadu pada komputer riba ini melalui permainan PUBG (bukan PUBG Mobile). Saya perhatikan sejak saya memasuki permainan. Ternyata ketika memuat permainan ini, ia cukup pantas. Tidak ada masalah sehingga di sini.

PRESTASI PERMAINAN Asus ZenBook S UX391UA

Masalahnya ialah ketika anda berada dalam permainan. Komputer riba ini nampaknya tidak dapat memainkan PUBG dengan betul. Sudah tentu permainan boleh berjalan dan saya boleh bergerak dan menembak tetapi dengan framerate yang jatuh, itu sama sekali tidak lancar, walaupun tetapan grafiknya sudah rendah. Ia tidak sampai tercekik, masih layak dimainkan, tetapi tidak memuaskan.

Ketiadaan GPU yang berasingan menjadikan komputer riba ini memang kurang sesuai untuk bermain permainan. Memaksa komputer riba ini untuk bermain permainan hanya akan menjadikan komputer riba ini terasa panas dengan cepat di bahagian belakang badan. Walaupun pnaas tidak terlalu lama, tentu ini bukan perkara yang baik.

2. RAM masih DDR3

RAM DDR3

Kekurangan yang satu ini mungkin bukan sesuatu yang besar dan masih boleh dikompromikan, cuma perlu juga diperhatikan. Sebabnya, sektor lain dalam komputer riba ini dilengkapi dengan teknologi terkini yang menjadikan komputer riba ini mempunyai kemampuan maksimum. Tetapi ketika saya melihat jenis RAM yang digunakan, saya terkejut kerana komputer riba ini ternyata menggunakan jenis RAM DDR3.

Di tengah perkembangan komputer riba baru yang menggunakan banyak jenis RAM DDR4, jelas penggunaan RAM DDR3 pada komputer riba ini adalah satu kemunduran. Walaupun prestasi sebenar DDR3 RAM pada komputer riba ini cukup pantas kerana ia membawa kapasiti 16 GB RAM. Satu kelemahan yang sebenarnya masih sedikit dapat difahami.

3. Kedekatan Kekunci Papan Kekunci Bersebelahan

Asus ZenBook S UX391UA

Papan kekunci pada komputer riba ini mempunyai jarak perjalanan 1.2mm. Cukup selesa sebenarnya kerana jarak perjalanan 1.2mm menjadikan menaip lebih selesa dan ergonomik. Namun, jarak antara kekunci papan kekunci pada komputer riba ini terlalu dekat.

Bagi mereka yang mempunyai jari besar seperti saya, susun atur papan kekunci seperti ini tidak begitu sesuai. Kisah lain ketika rakan sekerja saya yang mempunyai jari kecil. Papan kekunci pada komputer riba ini selesa untuknya, lebih selesa daripada papan kekunci komputer riba yang mempunyai dimensi yang besar. Sektor kekurangan ini sememangnya bersifat subjektif kerana bagi sesetengah orang, butang yang terlalu dekat tidak terlalu banyak masalah.

4. Tidak ada port USB 3.0

Reka bentuk Asus ZenBook S UX391UA

ZenBook S UX391UA dilengkapi dengan 3 port, 2 port Thunderbolt dan 1 port USB Type-C. Tidak ada port untuk USB 3.0. Ini membuat saya terpaksa menggunakan dongle untuk keperluan pemindahan data atau ketika saya ingin menggunakan tetikus atau papan kekunci dengan port USB.

Sekiranya hanya terdapat sekurang-kurangnya satu port USB 3.0, komputer riba ini cukup sempurna kerana buat masa ini, tidak semua orang menggunakan Thunderbolt. Nasib baik, ZenBook S UX391UA menghadirkan port bicu audio 3.5 mm, port yang sering hilang pada komputer riba yang mahal. Sungguh menarik, port bicu audio 3,5 mm terdapat di skrin di sudut kanan bawah.

Kesimpulannya

Asus ZenBook S UX391UA

Asus ZenBook S UX391UA adalah komputer riba yang bertujuan untuk keperluan produktiviti. Komputer riba ini bukan untuk semua orang, dan juga untuk pemain yang memerlukan komputer riba dengan spesifikasi yang tinggi. Komputer riba ini lebih sesuai untuk profesional atau ahli perniagaan.

Bagi anda yang mempunyai mobiliti tinggi, persembahan yang kerap dan lokasi bergerak, komputer riba ini sesuai. Komputer riba ini juga sesuai digunakan untuk pengembara atau blogger perjalanan dan vlogger perjalanan yang memerlukan komputer riba praktikal untuk menaip atau menyunting keperluan video.

Berminat dengan Asus ZenBook S UX391UA ini?