Ulasan Asus TUF FX505GD: Komputer Riba yang Bermain dengan Harga Murah

Komputer riba dari Asus bukan hanya ROG. Asus mempunyai bahagian komputer riba permainan khas yang dipanggil TUF Gaming. Laptop TUF Gaming tidak dipersembahkan untuk menyaingi ROG tetapi sebagai pelengkap. Ringkasnya, ROG adalah jenama komputer riba permainan yang sudah mempunyai kelas dan ekosistemnya sendiri. Sementara TUF Gaming adalah komputer riba permainan yang lebih berpatutan di kelas daripada ROG.

Asus TUF Gaming telah terkenal sejak Asus melancarkan ASUS TUF Gamng FX504G. Komputer riba ini menghadirkan badan komputer riba permainan khas, spesifikasi yang memenuhi syarat, dan harganya cukup berpatutan untuk ukuran komputer riba permainan, tentu saja. Harganya berada di kisaran Rp 11 juta.

ASUS TUF Gaming FX504G sendiri telah digantikan oleh generasi seterusnya, iaitu ASUS TUF Gaming FX505GD. Seperti apa ASUS TUF Gaming FX505GD? Apa yang membezakan komputer riba ini dengan ROG atau komputer riba lain dalam kelas harga yang sama? Tanpa berlama-lama, pertimbangkan perbincangan berikut.

Spesifikasi Asus TUF Gaming FX505GD

Asus TUF Gaming FX505GD I5051T

  • Skrin: Panel Lampu latar LED Anti-Silau Full HD 15,6 inci dengan 45% NTSC
  • Pemproses: Intel Core i5-8300
  • Kad Grafik: Intel UHD Graphics 630, Nvidia GeForce GTX 1050 4 GB GDDR5

  • RAM: 8GB DDR4 RAM
  • Penyimpanan: HDD 1 TB
  • Kesambungan: Bersepadu 802.11 AC (2 × 2), Bluetooth V4.0 terbina dalam
  • Port: 1 x Jenis A USB2.0, 2 x USB 3.0 port Jenis A, 1 x RJ45 LAN Jack untuk penyisipan LAN. 1 x HDMI, Sokongan HDMI 1.4, 1 x bicu audio COMBO
  • Bateri : 3 Sel Bateri 48 Whrs

Asus TUF Gaming FX505GD yang saya kaji kali ini mempunyai spesifikasi ini. Namun, Asus TUF Gaming FX505GD juga mempunyai sejumlah jenis (SKU) lain yang menawarkan spesifikasi yang lebih baik.

Sekiranya saya mengulas bahawa ini adalah varian Core i5 Processor, Asus TUF Gaming FX505GD juga mempunyai varian lain, seperti varian yang menggunakan Intel Core i7 dan SSD. Atau varian yang sudah menyokong papan kekunci RGB. Varian lain dari komputer riba ini ialah model Red Matter yang mempunyai corak merah tanpa motif, model Gold Steel yang warnanya dilengkapi dengan reka bentuk warna emas dan hitam.

Varian ketiga ialah Red Fusion. Secara kebetulan yang saya pegang adalah model Red Fusion. Model ini memang model paling murah. Tidak seperti varian Gold Steel yang mempunyai reka bentuk dan spesifikasi mewah juga diklasifikasikan sebagai berkualiti. Sebenarnya, varian ini menawarkan storan SSD.

Isi Kotak Asus TUF Gaming FX505G

Asus TUF Gaming FX505GD yang kami terima disertakan dengan kotak besar. Sememangnya, kerana komputer riba juga mempunyai ukuran yang besar. Isi kotak, ada unit komputer riba, dan unit pengecas kuasa yang besar. Untuk komputer riba permainan, biasanya penyesuai kuasa yang disediakan cukup besar. Untuk maklumat yang lebih lengkap mengenai isi kandungan kotak ini, anda boleh menyemak video  unboxing berikut.

Rekaan

Asus TUF Gaming FX505GD dilengkapi dengan reka bentuk badan yang kukuh. Ini dapat dilihat dari permukaan badan yang kelihatan kukuh dengan garis motif yang mengagumkan bahawa komputer riba permainan ini tidak murah. Bentuk reka bentuk heksagon juga telah dilihat dari pandangan pertama komputer riba ini. Kesan kuat itu disahkan ketika saya juga memegang komputer riba ini.

Bentuk komputer riba yang mempunyai reka bentuk heksagon, menjadikan komputer riba ini tidak hanya kelihatan kukuh tetapi lebih menarik dan berbeza. Selain itu, komputer riba ini juga menunjukkan kekuatan ketika bahagian badan ditepuk oleh tangan. Terasa sangat kuat jika komputer riba ini.

Walaupun kelihatan kukuh, Asus TUF Gaming FX505GD yang saya tinjau mempunyai badan dengan pelindung plastik premium. Tetapi ini tidak menjadikan komputer riba kelihatan murah. Asus cukup pandai mengemas komputer riba ini agar kelihatan premium. Selain itu, komputer riba ini juga telah mendapat sijil MLI-STD 810G.

Pensijilan itu diperoleh kerana Asus TUF Gaming FX505GD telah lulus ujian standard ketenteraan AS. Ini bermakna Asus TUF Gaming FX505GD dapat bertahan dengan pelbagai ujian ketahanan.

Bukan hanya bahagian luar yang kelihatan kukuh. Bahagian dalam komputer riba ini juga cukup bagus. Setiap perincian nampaknya diperhatikan oleh Asus, termasuk papan kekunci yang direka untuk keselesaan bermain permainan. Perlu diingat, papan kekunci pada komputer riba ini bukan papan kekunci RGB, hanya papan kekunci dengan lampu latar merah.

Di bawah papan kekunci, terdapat  kawasan pad sentuh  yang cukup luas. Masalah pad sentuh , saya merasakan  pad sentuh  masih kurang tepat dan kadang kala tindak balas terlalu sensitif. Oleh kerana itu, saya tidak banyak melakukan navigasi menggunakan pad sentuh.

Masalah pad sentuh, mungkin akan kelihatan subjektif. Ini kerana pada dasarnya saya menggunakan lebih banyak tetikus tanpa wayar  untuk menavigasi daripada  pad sentuh. Tetikus  tanpa wayar  juga mempunyai kelebihan kerana menjadikan peranti ini tidak mempunyai banyak kabel.

Untuk bermain permainan juga, jelas tetikus sangat penting. Namun, harus diingat, anda tidak boleh menggunakan tetikus yang menggunakan kabel USB. Ini kerana selain kekurangan kepraktisan kedudukan  port  USB berada di sisi komputer riba. Sekiranya anda menggunakan kabel, ia akan kelihatan kurang menarik walaupun tidak terlalu menjengkelkan.

Mengapa tidak menggunakan  port  di sebelah kanan? Soalan seperti ini mesti timbul di fikiran pembaca. Untuk soalan ini, saya harus menjawab dengan fakta bahawa Asus TUF Gaming FX505GD hanya mempunyai  port  di sebelah kiri. Sementara di sebelah kanan, tidak ada  port  .

Di sebelah kiri Asus TUF Gaming FX505GD, terdapat beberapa  port yang  agak biasa. Terdapat  port  jack audio, 2 port USB 2.0, 1 port USB 3.0, HDMI, dan port  untuk kuasa. Menariknya, komputer riba ini mempunyai  port  untuk LAN yang ditujukan agar pengguna dapat menggunakan LAN untuk kelajuan yang lebih baik ketika bermain permainan.

Terdapat juga faktor yang tidak menarik mengenai  pelabuhan  ini. Perkara yang tidak menarik adalah hakikat bahawa komputer riba ini tidak mempunyai USB Type-C. Walaupun  pelabuhan  ini akan menjadi  pelabuhan yang  popular di masa hadapan.

Terutama sekarang banyak telefon mudah alih, walaupun dalam kelas menengah, telah dibentangkan telefon mudah alih dengan  USB Type-C pelabuhan  . Sudah tentu bagi pengguna mudah alih dengan USB Type-C akan sukar untuk memindahkan data dari mudah alih ke komputer, kecuali tentu saja menggunakan  penukar  atau menggunakan perkhidmatan data melalui internet.

Skrin

Asus TUF Gaming FX505GD hadir dengan skrin 15.6 inci dengan resolusi HD penuh . Skrin ini dilengkapi dengan panel Anti-Glare LED Backlit Panel dengan 45% NTSC. Selain itu, layar pada komputer riba ini menggunakan sistem NanoEdge Display, seperti yang terdapat di Asus Vivobook atau Zenbook.

Dengan teknologi NanoEdge Display, layar komputer riba ini mampu menghadirkan layar penuh pada badan yang cukup padat (tentunya untuk ukuran komputer riba permainan). Skrin juga mempunyai tepi sisi dengan bezel nipis. Semasa di bahagian atas dan bawah cukup tebal.

Skrin pada komputer riba ini sendiri diklaim oleh Asus memiliki 99% sRGB dan 72% Adobe RGB. Tanpa tuntutan ini, Asus sendiri mempunyai layar yang menarik. Skrinnya cukup jelas dan bagus. Terutama menonton video berkualiti tinggi pada komputer riba ini,  rasa berasa berbeza daripada komputer riba 14 inci yang saya gunakan setiap hari.

Prestasi CPU

Asus TUF Gaming FX505GD yang saya kaji adalah komputer riba dengan Intel Core i5 8300H. Intel Core i5 8300H adalah pemproses Intel Coffe Lake generasi kelapan dengan prestasi yang cukup baik. Ini juga dapat dilihat dari hasil ujian penanda aras menggunakan Cinebench R15 berikut.

Ini dapat dilihat dari gambar bahawa Intel Core i5 8300H mendapat skor 810cb. Sebagai perbandingan, Asus Vivobook S S430 yang saya kaji sebelum ini mendapat skor Cinebench R15 561cb. Pemproses dalam komputer riba adalah Intel Core i5 8250U, pemproses Intel Coffe Lake yang dikhaskan untuk keperluan komputer riba dengan prestasi yang baik tetapi menjimatkan kuasa.

Untuk melihat prestasi lebih lanjut, saya menguji Asus TUF Gaming FX505GD menggunakan PC Mark 10. Hasil PC Mark menunjukkan bahawa komputer riba ini boleh mencapai 2,053 untuk ujian PC Mark 10 biasa dan 3,906 untuk PC Mark Extended. Untuk hasil terperinci, boleh didengarkan pada gambar berikut.

Saya juga menggunakan Novabench untuk memeriksa prestasi keseluruhan. Berikut adalah keputusan ujian Novabench untuk komputer riba ini.

Novabench menunjukkan beberapa hasil ujian mulai dari CPU, RAM, GPU, dan juga HDD. Oleh kerana ini adalah perbincangan mengenai CPU, mari kita fokus pada CPU. Pada bahagian ini, dilihat bahawa berdasarkan Novabench mendapat skor 637.

Sebagai perbandingan, Asus Zenbook S UX391UA, yang telah saya kaji, menunjukkan hasil Novabench dengan nombor 710 untuk CPU. Angka tersebut diperoleh kerana pemproses yang digunakan oleh komputer riba adalah Intel Core i7-8550.

Dilihat dari skor, angka 637 tidak terlalu jauh dari 710. Ini membuktikan jika prestasi komputer riba ini sudah layak. Saya juga merasakan hasilnya, prestasi komputer riba ini agak tergesa-gesa. Khusus untuk keperluan multitasking tidak mengapa kerana ia telah disokong oleh 8 GB RAM DDR4.

Prestasi Grafik

ASUS-TUF-Gaming-FX505GD-6-1200x800

Asus TUF Gaming FX505GD dilengkapi dengan Nvidia GeForce GTX 1050 GPU 4GB GDDR5. Kad grafik ini adalah kad grafik yang mampu dan biasanya menjadi had standard komputer riba permainan. Jadi, bagaimana prestasi kad grafik ini?

Dalam gambar Novabench pada titik sebelumnya, dapat dilihat bahawa Asus TUF Gaming FX505GD mendapat skor GPU 283. Skor yang tidak menunjukkan apa-apa. Oleh itu, saya menguji pemproses grafik ini dengan Cinebench R15. Dalam ujian ini, prestasi grafik Asus TUF Gaming FX505GD ditunjukkan dengan nilai 86.70fps.

Fps yang ditunjukkan oleh Cinebench menunjukkan bahawa prestasi permainan pada komputer riba ini secara purata mendapat fps sebanyak 86. Sebagai perbandingan, Asus Vivobook S S430 mendapat skor 45 fps untuk Cinebench OpenGL. Skor lebih kecil, tentu saja. Skornya cukup berpatutan kerana Asus Vivobook S S43 dilengkapi dengan Nvidia MX MX150 2GB.

Nvidia MX MX150 2GB. Ia dimaksudkan sebagai kad grafik yang berkelayakan tetapi bukan untuk keperluan maksimum untuk bermain permainan di komputer riba. Ini menunjukkan bahawa Nvidia GeForce GTX 1050 4GB GPU GDDR5 mempunyai prestasi yang baik.

Untuk menunjukkan prestasi GPU pada komputer riba ini, saya mengujinya pada dua permainan. Mengikuti ujian.

1. Evolusi Dunia Jurassic

FPS Evolusi Dunia Jurassic

Permainan pertama yang saya uji ialah Jurassic World Evolution. Permainan ini adalah permainan simulator yang memerlukan pemproses grafik yang cukup tinggi. Dalam permainan ini, saya dapat memperoleh FPS sekitar 84 fps, persis seperti yang ditunjukkan oleh Cinebench.

2. PUBG Lite 

pub fpps lite

Permainan kedua yang saya uji ialah PUBG Lite. Saya memilih permainan ini kerana ia sedang meningkat dan banyak orang mula mencuba untuk memainkannya. Dalam tembak-menembak ini, Asus TUF Gaming FX505GD dapat berjalan dengan baik. Sebenarnya, bilangan fps yang dapat diperoleh mencapai 125 dan bahkan boleh mencapai 137 fps.

Nombor fps PUBG Lite menunjukkan bahawa permainan yang agak ringan seperti PUBG Lite dapat dimainkan dengan fps tinggi. Dan fps yang tinggi ini juga sangat membantu saya dalam memerangi musuh kerana tindak balasnya yang lebih pantas.

3. PUBG 

PUBG FPS

Permainan ketiga yang saya uji adalah permainan yang sama dengan nombor 2. Hanya PUBG yang saya uji adalah PUBG asli yang dimainkan melalui Steam, aka PUBG yang mempunyai grafik yang lebih tinggi. Saya cuba menguji permainan ini kerana PUBG adalah permainan yang popular. Selain itu, grafik dalam permainan PUBG juga sering menjadi rujukan untuk menilai prestasi permainan.

Saya juga ingin melihat perbandingan bagaimana Asus TUF Gaming FX505GD mengendalikan PUBG dan PUBG Lite. Seperti yang telah anda ketahui, Asus TUF Gaming FX505GD dapat memainkan PUBG Lite dengan fps tinggi. Jadi, bagaimana dengan PUBG?

Semasa pertama kali bermain PUBG ini, permainan saya berjalan dengan perlahan pada 30 fps seperti yang ditunjukkan dalam gambar di atas. Permainan berjalan dengan perlahan dan komputer riba seperti menjalankan permainan yang berat.

Saya memikirkan adakah Nvidia GeForce GTX 1050 GPU 4GB GDDR5 tidak cukup kuat untuk menangani PUBG? Rupanya sangkaan saya salah. PUBG yang saya mainkan dengan 30fps ternyata berjalan dengan resolusi 1920 x 1080 piksel dengan tetapan grafik seperti yang ditunjukkan dalam gambar di bawah.

Tetapan grafik PUBG

Saya agak keliru dalam menentukan resolusi terbaik agar PUBG dapat berjalan dengan lebih baik. Nasib baik, saya tidak lama keliru. Saya masih ingat bahawa Nvidia mempunyai permainan perisian khas bernama Nvidia GeForce Experience. Ciri ini cukup berguna. Fungsi ini dapat diatur secara automatik agar dapat membaca permainan yang dipasang pada komputer riba atau PC.

Kemudian saya bermain PUBG melalui Nvidia GeForce Experience. Ternyata, sebelum memasuki permainan, program ini akan memberikan pengaturan terbaik agar permainan dapat berjalan dengan lancar. Dan tetapan PUBG yang ditetapkan secara automatik oleh Nvidia GeForce Experience dapat dilihat pada gambar berikut.

Tetapan grafik PUBG

Dilihat pada gambar di atas, resolusi diubah menjadi 1600 x 900 piksel. Tetapan lain, terutamanya  tetapan lanjutan,  tidak banyak yang berubah.

Dengan tetapan grafik ini, akhirnya saya dapat memainkan PUBG dengan lebih lancar. Saya dapat nilai fps lebih dari 70 fps. Kadang kala fps yang saya dapat mencapai 94 fps atau lebih. Walau bagaimanapun, kebanyakan fps PUBG dengan tetapan grafik di atas stabil pada tahun 80-an. Jumlah yang cukup untuk bermain permainan dengan selesa.

PUBG FPS

Perubahan fps yang tinggi ini nampaknya dipengaruhi oleh resolusi yang digunakan. Resolusi 1600 x 900 piksel bukan resolusi rendah. Untuk permainan PUBG yang serupa, fps tinggi tentunya lebih baik daripada resolusi gambar tinggi.

Dari hasil ujian, dapat dilihat bahawa GPU Nvidia GeForce GTX 1050 4GB GDDR5 pada komputer riba ini layak untuk permainan berat seperti Jurassic World dan PUBG. Sudah tentu PUBG Lite sebenarnya berfungsi dengan baik. Dengan hasil ini, tidak keterlaluan untuk mengatakan bahawa komputer riba ini memang sesuai untuk bermain permainan.

Prestasi cakera keras

Satu perkara yang saya tidak faham dan tidak saya gemari ialah HDD. Kenapa? Kerana komputer riba dengan HDD agak seperti sekarang. Lebih-lebih lagi, komputer riba ini adalah komputer riba permainan. Sudah tentu pilihan untuk menggunakan SSD lebih baik kerana bagaimanapun "No SSD No Party".

Ujian CrystalDiskMark menunjukkan bahawa "No SSD No Party" mempunyai titik. Saya tidak dapat menjangkakan prestasi pemindahan data, menutup aplikasi terbuka, dan juga  boot  Windows, sedikit lebih lama. Komputer riba saya masih agak laju kerana menggunakan SSD.

Bukan sekadar keputusan penanda aras yang mengecewakan, dalam penggunaan sehari-hari, HDD ini terasa kurang optimum. Beberapa program ringan kadang-kadang dibuka cukup lama. Prestasi HDD pada komputer riba ini juga mempengaruhi ketika saya membuka banyak tab  penyemak imbas  dan satu tab memainkan video Youtube. Selalunya video YouTube yang dimainkan selalunya tidak selari antara gambar dan suara.

Untuk itu, ini mungkin bukan hanya masalah HDD tetapi boleh menjadi faktor lain. Cuma penggunaan HDD pada komputer riba ini menjadikan prestasi Asus TUF Gaming FX505GD terasa kurang tergesa-gesa dan pantas.

Bukti HDD yang paling jelas pada komputer riba ini tidak cukup pantas semasa saya menguji suntingan video. Saya menggunakan dua video 4K yang apabila digabungkan menjadi 3 minit 33 saat. Saya  membuat  video tanpa muzik dan kesan tambahan. Saya menggunakan aplikasi penyuntingan video Wondershare Filmora. Proses rendering kedua video itu ternyata mencapai 15 minit 20 saat.

Pemaparan video Asus TUF Gaming FX505GD

Bandingkan dengan hasil ujian rendering video pada Asus Vivobook S S430. Asus Vivobook S S430 sudah menggunakan SSD. Saya pernah mencuba ujian rendering video 4K dengan jenis video yang sama yang diuji. Program yang digunakan adalah sama. Hasil video hasil pada Asus Vivobook S S430 hanya mengambil masa 8 minit.

Perbezaannya jelas terpengaruh kerana Asus Vivobook S S430 menggunakan SSD dan Asus TUF Gaming FX505GD tidak menggunakan SSD, tetapi HDD dengan 7200 rpm. Dan jika anda melihat pemproses dan GPU yang digunakan, Asus TUF Gaming FX505GD lebih unggul.

Berdasarkan hasil ini, nampaknya tidak diragukan lagi bahawa komputer riba dengan HDD untuk penggunaan dan keperluan hari ini tidak menarik.

Suhu

Bagaimana dengan suhu atau keadaan suhu komputer riba ini? Untuk sektor ini, saya boleh mengatakan bahawa komputer riba ini masih agak sejuk. Komputer riba akan terasa panas jika digunakan secara berlebihan.

Di samping itu, ketika menguji prestasi permainan, kipas tiba-tiba mati. Ini bermaksud komputer riba mengalami keadaan panas. Panas ini akan hilang dengan sendirinya apabila permainan atau program berat yang dijalankan ditutup.

Bateri

Bateri Asus TUF Gaming FX505GD dilengkapi dengan bateri 3 Sel 48 Whrs. Sama ada tahan lama atau tidak, tetapi semasa ujian saya mendapat fakta mengenai bateri ini. Yang pertama, penggunaan video penyemakan imbas dan Youtube selama satu jam ternyata memakan penggunaan kuasa 50%. Cukup besar.

Saya juga menguji bateri ini dengan menggunakan pelayaran internet selama satu jam dengan keadaan bateri: bateri yang lebih baik. Dalam keadaan ini, bateri HP ini ternyata berkurang sebanyak 72%

Saya boleh mengatakan Asus TUF Gaming FX505GD sebagai komputer riba dengan bateri yang cukup biasa-biasa saja. Hayat bateri tidak baik tetapi tidak buruk juga. Bagi pengecasan, komputer riba ini memakan masa kurang dari dua jam.

Kesimpulannya

Asus TUF Gaming FX505GD adalah komputer riba yang sebenarnya cukup menarik, Sayangnya semasa penggunaan, saya tidak mendapat kepuasan ketika menggunakan komputer riba ini.

Sekiranya anda dapat mengesannya berdasarkan artikel ini, maka saya dapat menyimpulkan bahawa Asus TUF Gaming FX505GD adalah sama seperti kebanyakan komputer riba, ada kelebihan dan kekurangannya. Apa kelebihan dan kekurangannya?

Kelebihan Asus TUF Gaming FX505GD

  • Reka bentuk badan heksagon yang menarik
  • Tubuhnya kukuh dan mempunyai daya tahan badan dengan sijil MI-STD 810G
  • Skrinnya luas dan selesa dan mempunyai bezel nipis
  • Prestasi CPU pantas dan pantas
  • Prestasi GPU mampu memainkan permainan terkini

Kekurangan Asus TUF Gaming FX505GD

  • Masih menggunakan HDD yang mempengaruhi kelajuan dan kepantasan komputer riba
  • Tidak mempunyai  sebuah Type-C USB port 
  • Kipas yang bising ketika komputer riba mencapai suhu yang panas.

Dengan tiga kekurangan, Asus TUF Gaming FX505GD sebenarnya masih cukup menarik. Hampir sukar untuk mencari komputer riba untuk bermain permainan dengan badan yang kukuh tetapi berada di kelas dengan harga yang murah (tentu saja saiz komputer riba kelas permainan). Oh ya, bagi anda yang ingin menonton ulasan komputer riba ini dalam format video, sila rujuk video ini.

Dengan harga rasmi Rp 12 juta, komputer riba ini masih boleh dibeli. Cuma, saya secara peribadi lebih suka Asus TUF Gaming FX505GE. Asus TUF Gaming FX505GE adalah model Gold Steel iaitu Gold Steel yang sudah menggunakan papan kekunci SSD dan RGB. Untuk varian ini, harganya mencecah IDR 13.5 juta.

Demikianlah ulasan saya mengenai produk Asus TUF Gaming FX505GD. Semoga tinjauan ini dapat membantu anda yang mencari komputer riba permainan murah dengan badan yang kukuh seperti komputer riba ini.

Sekiranya anda berminat dengan komputer riba ini, anda boleh membeli komputer riba ini di Bukalapak melalui pautan ini. Sekiranya anda berminat dengan varian Gold Steel atau Asus TUF Gaming FX505GE, anda boleh membelinya di Bukalapak dengan mengklik pautan ini.