Cara Menggunakan Greenify di Android tanpa Root

Ada yang mengatakan bahawa semakin canggih telefon bimbit yang anda gunakan, bateri semakin boros. Untuk mengatasi masalah bateri boros pada telefon pintar, Greenify ada di sini untuk menjadikan bateri telefon pintar anda lebih cekap. Bagaimana anda menggunakan Greenify? Adakah aplikasi ini cukup berkesan?

Sekiranya anda berpendapat bahawa bateri telefon pintar dapat bertahan sendiri walaupun tidak membuka aplikasi, maka anda harus mengubah pemikiran itu. Kerana aplikasi yang tidak dibuka bahkan sekali dapat berjalan di latar belakang .

Aplikasi ini tidak hanya menghabiskan kuota internet anda, aplikasi ini juga menghabiskan tenaga bateri telefon bimbit. Sekiranya bateri telefon bimbit pintar anda boros, maka anda memerlukan Greenifiy. Apa itu Greenify? Mari , lihat tinjauan penuh mengenai isyarat Caris berikut.

Apa itu Greenify?

menghijau

Sebilangan orang mungkin tidak dikenali ketika mendengar nama Greeninfy. Ini adalah aplikasi yang dapat menjimatkan bateri dengan meletakkan aplikasi yang sering menghabiskan bateri ke mod hibernasi. Greenify juga akan menutup aplikasi yang tidak anda gunakan sehingga telefon dapat berjalan dengan ringan.

Greenify boleh digunakan pada Android atau iOS. Banyak pengguna Android yang menggunakan aplikasi ini pada telefon pintar yang telah di-root. Sebenarnya, Greenify boleh berjalan tanpa root. Dengan aplikasi ini pada telefon pintar anda, bateri akan dijamin tahan lebih lama dan telefon pintar akan kurang.

Greenify fungsi

Fungsi Greenify Cara Menggunakan Greenify

Masih ragu untuk memasang Greenify pada telefon pintar anda? Anda perlu mengetahui beberapa fungsi Greenify sehingga anda tidak perlu ragu lagi untuk memasang aplikasi berguna ini di telefon anda.

  • Melegakan RAM

Memori Akses Rawak atau biasanya disingkat RAM adalah media penyimpanan sementara yang berfungsi ketika anda menggunakan telefon bimbit. RAM akan bertambah dan menjadi penuh jika anda menjalankan pelbagai aplikasi.

Peningkatan RAM akan menjadikan prestasi telefon lebih perlahan. Oleh itu, Greenify ada di sini untuk menjadikan RAM telefon pintar anda lebih mudah, jadi prestasi menjadi lebih pantas.

  • Jimat Kuasa Bateri

Sesiapa sahaja pasti menginginkan telefon pintar dengan bateri tahan lama. Walau bagaimanapun, ini sangat sukar dijumpai di telefon bimbit terkini, walaupun telefon bimbit menyediakan ciri penjimat bateri automatik.

Kini, menggunakan Greenify bateri telefon bimbit anda akan lebih tahan lama kerana Greenify akan menutup aplikasi yang berfungsi untuk menyerap data bateri secara "senyap" di latar belakang .

  • Menjadikan Prestasi Telefon Lebih Mantap

Anda pasti akan sangat kesal ketika menggunakan aplikasi tertentu, tiba-tiba telefon akan berjalan lebih perlahan atau ketinggalan . Ternyata Greenify juga dapat mengatasi masalah ini.

Anda tidak perlu membersihkan RAM secara manual semasa telefon anda berjalan perlahan. Sebabnya ialah Greenify akan memastikan telefon anda stabil dengan hibernasi aplikasi yang tidak anda gunakan.

Banyak pengguna Android khuatir menggunakan aplikasi serupa kerana takut tidak mendapat pemberitahuan ketika aplikasi sedang di hibernasi. Namun, anda tidak akan mengalami hal ini ketika menggunakan Greenify kerana dengan memilih menu "Keep Notification" anda masih akan mendapat pemberitahuan dari aplikasi hibernated.

Cara Muat turun Greenify Melalui Play Store

Cara Muat turun Greenify Melalui Play Store Cara Menggunakan Greenify

Tidak semua pengguna telefon Android bersedia melakukan root pada telefon mereka. Ini kerana root boleh menyebabkan jaminan rasmi telefon bimbit hilang. Cara menggunakan Greenify pada telefon Android yang tidak di-root sangat mudah kerana pada dasarnya aplikasi ini terdapat di Google Play Store.

Tidak mempunyai aplikasi Greenify di telefon Android kegemaran anda? Cuba ikuti langkah di bawah untuk memuat turun Greenify dari telefon pintar anda.

  1. Masukkan Google Play Store yang tersedia di telefon pintar Android anda
  2. Tekan "Butang Cari" (butang carian), kemudian ketik "Greenify"
  3. Pilih aplikasi Greenify rasmi
  4. Klik butang "Pasang" untuk memasang aplikasi Greenify di telefon bimbit anda
  5. Klik butang "Terima" untuk mula memuat turun dan memasang Greenify secara automatik
  6. Tunggu sebentar kerana kelajuan memuat turun aplikasi bergantung pada kesambungan internet yang anda gunakan

Anda perlu tahu bahawa Greenify tersedia dalam versi percuma dan versi sumbangan. Seperti aplikasi lain, versi sumbangan memberikan beberapa ciri tambahan yang semakin menyokong prestasi aplikasi ini. Sumbangan yang anda berikan akan digunakan oleh pembangun aplikasi agar mereka dapat terus membuat kemas kini terbaik untuk aplikasi Greenify.

Cara Menggunakan Greenify tanpa Root

Sebelum memasuki tahap cara menggunakan Greenify, harap perhatikan bahawa aplikasi Greenify akan selalu memberikan pilihan untuk telefon bimbit yang di-root atau di-root. Nah, kali ini anda boleh mengklik "Peranti saya TIDAK di-root." Kemudian anda klik "Seterusnya."

Cara Menggunakan Greenify Tanpa Akar 1

Tahukah anda bahawa Greenify yang dipasang pada peranti yang tidak di-root akan memberikan banyak faedah untuk telefon pintar anda. Berikut adalah cara menggunakan Greenify tanpa akses root.

1. Masukkan aplikasi Greenify yang telah anda pasang. Kemudian, anda hanya boleh mengklik dan memilih simbol "+" untuk menetapkan aplikasi apa yang akan di hibernasi.

Cara Menggunakan Greenify Tanpa Akar 2

2. Selepas itu, sekarang anda telah memasuki menu "Penganalisis Aplikasi". Di sini anda boleh memilih aplikasi mana yang akan disenyapkan. Anda hanya perlu mengklik setiap aplikasi yang dipilih kemudian klik simbol "Senarai Semak" di sudut kanan bawah.

Cara Menggunakan Greenify Tanpa Akar 3

Perhatikan tulisan dengan warna biru kerana Greenify akan memberitahu anda mengenai aplikasi yang harus di hibernasi. Greenify akan merangkumi aplikasi yang berjalan di latar belakang , berjalan berjadual , dan yang akan menyebabkan telefon berjalan lebih perlahan

3. Sekarang, kita memasuki tahap hibernasi untuk setiap aplikasi yang dipilih. Aplikasi yang telah anda pilih sebelumnya akan dimasukkan secara langsung dalam menu "Greenify". Sekarang anda hanya perlu hibernasi dengan mengklik simbol bulatan berlabel "Zzz" di sudut kanan bawah. Greenify secara automatik akan hibernasi aplikasi yang ada di menu "Greenify".

Cara Menggunakan Greenify Tanpa Akar 4

Aplikasi Hibernasi dengan Hibernasi Automatik

Adakah terdapat aplikasi yang tidak dapat dimasukkan ke dalam mode hibernasi melalui Greenify? Tidak perlu risau kerana anda boleh menggunakan Automatik Hibernasi . Jadi, bagaimana anda menggunakan Greenify untuk hibernasi aplikasi secara automatik?

1. Untuk mengaktifkan Hibernasi Automatik , klik pada simbol titik di sudut kanan atas dan pilih menu "Penyelesaian Masalah".

Aplikasi Hibernasi dengan Hibernasi Automatik 1

2. Kemudian, anda boleh mengklik "Hibernasi automatik".

Aplikasi Hibernasi dengan Hibernasi Automatik 2

3. Kemudian aktifkan "Service Guardian" dengan mengklik di sebelah kanan hingga hijau

Aplikasi Hibernasi dengan Hibernasi Automatik 3

Nah, sekarang aplikasi Greenify berfungsi menjimatkan bateri anda secara automatik dengan hibernasi aplikasi yang jarang anda gunakan. Kaedah ini sangat mudah dan tidak rumit bukan?

Cara Membuat  Pintasan Hibernasi

Sekiranya anda sukar memasukkan aplikasi Greenify untuk hibernasi di setiap aplikasi, maka cara mudah adalah dengan membuat  pintasan hibernasi. Fungsi ini akan memudahkan pengguna Grennify untuk langsung hibernasi setiap aplikasi yang sudah tidak digunakan lagi.

Namun, sebelum anda membuat  jalan pintas hibernasi  , anda mesti menentukan terlebih dahulu setiap aplikasi yang akan di hibernasi (caranya adalah di perenggan sebelumnya). Sekiranya anda telah menentukan setiap aplikasi, maka sekarang adalah masa untuk membuat  jalan pintas hibernasi:

1. Masukkan aplikasi Greenify, pilih simbol titik dua di sudut kanan atas dan klik "Buat pintasan hibernasi."

Cara Membuat Pintasan Hibernasi 1

2. Setelah itu, Greenify akan memberi anda dua pilihan  jalan pintas  iaitu  hibernate sekarang  yang bermaksud anda akan segera hibernate pada setiap aplikasi yang telah dipilih sebelumnya. Atau pilih  tidur dan hibernate  yang bermaksud bahawa Greenify akan melakukan  tidur  hibernasi baru. Cukup klik salah satu daripadanya mengikut keperluan.

Cara Membuat Pintasan Hibernasi 2

3. Sekiranya anda telah memilih, maka jalan pintas hibernasi  secara automatik  akan dipaparkan secara langsung di menu utama pelancar HP anda. Sekiranya anda mahu melakukan hibernasi, klik  jalan pintas  . Mudah kan?

Cara Membuat Pintasan Hibernasi 3

Nah, itulah cara menggunakan Greenify bersama fungsinya. Anda tidak perlu melakukan root pada telefon agar dapat menggunakan aplikasi penjimatan bateri dan RAM seperti ini.

Greenify adalah aplikasi rasmi yang boleh anda dapatkan di Google Play Store. Ayuh , jadikan telefon Android anda lebih cekap bateri dan mempunyai prestasi yang lebih baik dengan memasang Greenify!