6 Aplikasi Terbaik untuk Menyunting PDF pada Pelbagai Peranti

PDF adalah salah satu format dokumen yang paling popular dan penting di dunia. Format ini dibuat oleh Adobe Systems pada tahun 1993 untuk tujuan pertukaran dokumen digital. Dokumen dengan format ini dapat dibuat dengan mudah, baik di luar talian dan dalam talian.

Untuk dapat mengedit dokumen PDF memerlukan aplikasi khas yang menyokongnya. Sekiranya kerja anda memerlukan anda mengedit dokumen PDF, di bawah ini akan membincangkan sebilangan aplikasi khas untuk penyuntingan yang menawarkan versi percuma.

1. Sejda

Sekiranya anda mencari aplikasi untuk mengedit fail PDF yang percuma, maka Sejda boleh menjadi jawapan yang tepat untuk anda. Selain mengedit, aplikasi ini juga memungkinkan anda menambahkan bidang borang ke file PDF. Aplikasi Sejda yang dapat anda jalankan di Windows, Mac, Web, dan Linux.

Beberapa tugas penyuntingan yang dapat Anda lakukan dengan aplikasi Sejda adalah menggabungkan dokumen, memotong atau memutar halaman, menambahkan header dan footer ke nombor halaman, membagi fail PDF menjadi dokumen yang lebih kecil, dan sebagainya.

Aplikasi Sejda percuma yang anda gunakan untuk mengedit 3 dokumen setiap hari hingga 200 halaman per dokumen. Anda juga boleh beralih ke versi Pro jika anda tidak mahu had jumlah dokumen yang dapat diedit.

Bayaran langganan untuk aplikasi ini bermula pada $ 5 seminggu atau $ 69.95 untuk lesen desktop tanpa had untuk pengeditan dan pemprosesan kumpulan tanpa had. Sekiranya anda berminat untuk mencuba aplikasi ini, anda boleh melayari laman web rasmi Sejda di sini.

2. Xodo

Xodo adalah aplikasi pengeditan PDF gratis yang dapat digunakan pada berbagai perangkat, termasuk Windows, Android, iOS, dan Web. Walaupun tidak dimaksudkan untuk mengedit teks dan foto yang terdapat dalam PDF, aplikasi ini memungkinkan Anda dapat menambahkan anotasi yang diperlukan untuk menandai dokumen.

Dengan aplikasi Xodo, anda dapat mengisi borang PDF, mencari dokumen dan halaman penanda buku, teks silang, dan menambah gambar, kotak teks, bentuk, tandatangan dan anotasi lain. Anda juga boleh menggabungkan dokumen PDF atau menyusun semula halaman.

Xodo boleh berfungsi seperti Google Docs di mana anda boleh bekerjasama dengan pasukan anda dari dokumen dalam talian yang sama. Anda boleh menjemput orang lain melalui e-mel atau menyalin pautan / pautan ke dokumen anda. Sekiranya anda berminat dengan Xodo, anda boleh mengunjungi pejabat mereka di sini.

3. CloudConvert

CloudConvert bukan aplikasi untuk mengedit fail PDF, tetapi aplikasi untuk menukar fail PDF dan ratusan jenis fail lain menjadi fail yang anda inginkan. Oleh itu, anda boleh mengedit fail yang disokong oleh sistem komputer yang anda gunakan.

Aplikasi berasaskan web ini dapat mengekstrak teks dan gambar, mengganti fon dengan standard pada kebanyakan komputer, dan mengekalkan format sebanyak mungkin. Walaupun tidak sempurna, aplikasi ini cukup bagus untuk membuat dokumen yang serupa dengan PDF asalnya.

Setelah selesai mengedit dengan aplikasi di komputer, anda boleh menukar fail dengan mudah (misalnya. Dokumen) kembali ke PDF dengan CloudConvert.

Aplikasi percuma ini digunakan untuk menukar fail berukuran hingga 1 GB dan 25 minit masa penukaran setiap hari. Sekiranya anda mahukan perkhidmatan tanpa had, anda mesti beralih ke versi berbayar dengan bayaran permulaan $ 8 per 500 minit penukaran dengan saiz fail tanpa had.

4. Foxit

Foxit adalah aplikasi penyuntingan PDF lain yang dapat dijalankan pada berbagai OS, seperti Windows, Mac, Android, dan iOS. Selain itu, aplikasi ini juga tersedia dalam versi Web. Oleh itu, anda boleh mengedit fail PDF dengan mudah, baik di telefon pintar, tablet dan komputer riba.

Versi percuma Foxit (untuk desktop) hanya dapat digunakan untuk melihat dan menambahkan anotasi pada dokumen PDF. Sementara itu, jika anda mahukan versi yang lebih lengkap, anda harus beralih ke versi berbayar dengan yuran langganan bermula dari $ 8 sebulan (selular dan desktop) dan mulai $ 129 untuk satu pembelian desktop.

Beberapa perkara yang dapat anda lakukan dengan Foxit adalah mengekstrak data dari borang yang diisi dan menambahkannya ke fail hamparan, mengubah halaman PDF menjadi templat untuk dokumen baru, dan sebagainya. Sekiranya berminat dengan Foxit, dapatkan permohonannya di sini.

5. Elemen PDF

Aplikasi penyuntingan PDF ini menyediakan versi percuma untuk iOS dan Android yang membolehkan anda membaca, memberi penjelasan, dan bahkan mengedit teks dalam dokumen PDF selama anda mendaftar untuk akaun percuma. Untuk desktop, PDFelement menawarkan beberapa versi berbayar yang dapat dipilih mengikut keperluan.

Pertama ada PDFelement Express untuk Mac yang merangkumi alat yang dipermudahkan untuk membuat anotasi PDF dan menyunting teks tanpa memerlukan aplikasi yang lengkap. Versi ini bernilai sekitar $ 40. Seterusnya terdapat Standard PDF untuk Mac dan Windows dengan alat penyuntingan utama. Akhir sekali, PDFelement Pro untuk Mac dan Windows dengan alat OCR.

Versi Standard aplikasi ini merangkumi ciri penyuntingan penuh, sementara versi Pro menggunakan OCR untuk mengenali teks dalam gambar dan dapat menambahkan bidang borang ke dokumen PDF anda. Alat ini bahkan dapat mengenali bahagian gaya bentuk dalam dokumen dan mengubahnya menjadi bentuk PDF yang dapat diisi secara automatik jika dikehendaki.

Sekiranya anda ingin mencuba aplikasi penyuntingan PDF yang canggih ini, anda boleh melayari laman web mereka di sini untuk mendapatkannya.

6. Adobe Acrobat

Adobe Acrobat boleh dikatakan salah satu aplikasi penyuntingan PDF yang paling popular, paling awal, dan paling canggih dalam industri penyuntingan PDF. Aplikasi ini tersedia untuk sejumlah OS, termasuk Windows, Mac, Linux, Android dan iOS.

Versi percuma Adobe Acrobat hanya bertujuan untuk melihat PDF, menambah sorotan asas dan anotasi, dan mengisi borang. Untuk dapat mengedit PDF dengan ciri penuh, anda mesti beralih ke versi berbayar dengan bayaran bermula dari $ 25 sebulan (gaji setahun menjadi lebih murah) hingga $ 300 untuk satu pembelian.

Sebagai aplikasi yang cukup berpengalaman, Adobe Acrobat (versi terbaru) dilengkapi dengan ciri-ciri yang terasa senang digunakan. Sebilangan alat dalam aplikasi ini disembunyikan secara lalai, jadi anda dapat membaca dan mengisi borang PDF tanpa mengeditnya.

Alat penyuntingan yang dimiliki oleh Adobe Acrobat juga cenderung menjadikan fail PDF masih kelihatan seperti yang asli. Harap maklum bahawa aplikasi ini hanya akan menggunakan fon yang telah dipasang ketika mengedit PDF. Namun, anda ditawarkan lebih banyak pilihan pengeditan fon untuk memastikan jarak kelihatan betul dalam teks yang diedit.

Itulah sejumlah aplikasi untuk menyunting PDF yang boleh anda gunakan secara percuma. Sekiranya anda ingin mendapatkan ciri yang lebih lengkap dan bermanfaat, anda boleh beralih ke versi berbayar (bulanan atau tahunan).