Inilah Cara Tangkapan Skrin Panjang pada Telefon dan PC Android

Tidak sedikit orang yang masih bingung ketika dia mahu mengambil gambar atau tangkapan skrin di halaman penuh. Pada peranti Android, sebenarnya ada ciri untuk melakukan tangkapan layar. Cuma ciri yang disajikan biasanya terhad pada tangkapan layar untuk muncul di skrin sahaja.

Nah, sebab itulah kali ini akan menerangkan tentang berapa lama atau tangkapan skrin penuh. Sekiranya anda seorang yang keliru untuk membuat tangkapan skrin yang panjang, teruskan dan lihat penjelasan mengenai cara mengambil tangkapan skrin panjang pada peranti mudah alih Android atau pada PC atau komputer riba berikut.

Cara Screenshot Panjang di Android Mobile

Untuk membuat tangkapan skrin panjang pada telefon Android, anda memerlukan aplikasi pihak ketiga atau aplikasi dari Google PlayStore yang perlu dipasang. Aplikasi pihak ketiga untuk membuat tangkapan skrin panjang yang boleh anda pilih dengan mudah di Google PlayStore. Aplikasi untuk tangkapan skrin panjang adalah seperti berikut.

1. LongShot

Longshot

LongShot adalah aplikasi yang dapat anda gunakan untuk tangkapan layar yang panjang. Dengan aplikasi ini, anda dapat menangkap kandungan alias panjang, bukan hanya yang anda lihat. Perkara yang menarik mengenai aplikasi ini adalah penggunaan aplikasi yang cukup mudah. Berikut adalah langkah-langkah untuk menggunakan aplikasi LongShot.

  • Cari dan muat turun aplikasi LongShot di Google PlayStore. Untuk memuat turunnya, anda boleh mengklik pautan ini. Aplikasi LongShot itu sendiri adalah aplikasi percuma yang boleh anda gunakan secara percuma.
  • Selepas anda memuat turun LongShot, kemudian buka aplikasi LongShot.
  • Untuk membuat tangkapan skrin yang panjang, klik "Tangkap Halaman Web" . Nanti, aplikasi ini akan berfungsi seperti penyemak imbas alias penyemak imbas. Selepas itu, yang perlu anda lakukan ialah memasukkan pautan atau ia akan ditangkap secara keseluruhan.Longshot
  • Sebagai contoh, anda boleh memasukkan "Caris Signal.com". Kemudian, anda hanya memilih artikel yang dirakam. Anda juga boleh membuat tangkapan skrin secara langsung di halaman utama "Caris Signal.com".
  • Anda akan mendapat pilihan " Tatal ke bawah ". Pilihan ini membolehkan anda dapat tangkapan skrin hingga bahagian yang anda mahukan.
  • Anda kemudian pilih " Tamat di sini dan tangkap skrin " untuk membuat tangkapan skrin yang panjang.

LongShot itu sendiri adalah aplikasi yang mempunyai ciri menarik. Ciri menarik ini adalah ciri untuk menggabungkan dua atau lebih tangkapan skrin untuk menjadi satu yang meluas. Selain itu, ada juga fitur tangkapan layar secara automatik. Fungsi ini berfungsi dengan  menatal kemudian melakukan tangkapan skrin halaman web yang panjang dengan hanya dua klik.

2. Tatal Tangkap untuk Web

Tangkap Tatal untuk Web

Aplikasi lain yang dapat digunakan untuk tangkapan layar panjang di telefon Android adalah Scroll Capture. Aplikasi yang satu ini agak mudah. Sebenarnya, aplikasi ini agak senang digunakan.

Yang perlu anda buat hanyalah membuka aplikasi ini, kemudian masukkan pautan laman web yang anda mahu tangkapan skrin. Selepas itu, sila pilih tangkapan skrin secara langsung di bahagian bawah. Semudah itu. Berminat untuk mencuba? Sila gunakan LongShot dengan memuat turunnya di sini.

3. Tangkapan Skrol Web

Tangkapan Skrol Web

Tangkapan Skrol Web adalah aplikasi lain untuk tangkapan skrin yang panjang. Aplikasi ini juga agak mudah digunakan. Anda hanya membuka aplikasi ini, masukkan alamat laman web, kemudian pilih tangkapan skrin yang kedudukannya berada di kanan bawah.

Perkara menarik mengenai aplikasi ini adalah adanya tiga pilihan untuk dipilih. Pilihan pertama adalah "Muat turun halaman ini sepenuhnya". Ciri ini berfungsi untuk memuat turun halaman lengkap.

Pilihan kedua adalah "Tangkap sebagai PDF". Pilihan ini berfungsi untuk tangkapan skrin dengan hasil format PDF. Pilihan ketiga adalah "Tangkap sebagai Imej" yang merupakan tangkapan skrin gambar. Berminat untuk menggunakan aplikasi ini? Sekiranya berminat, sila muat turun aplikasi Scroll Capture Web di sini.

4. Tangkapan Skrin Panjang - Rakaman Skrin Penuh

Tangkapan Skrin Panjang - Rakaman Skrin Penuh

Aplikasi Tangkapan Layar Panjang - Tangkapan Layar Penuh adalah aplikasi lain di Android yang membolehkan anda melakukan tangkapan skrin panjang. Apabila aplikasi ini dibuka, anda akan menerima paparan Google.com.

Tidak ada pilihan untuk memasukkan pautan tertentu. Oleh itu, anda mesti menggunakan perkhidmatan Google terlebih dahulu untuk pergi ke laman web tertentu. Berminat dengan aplikasi ini? Sekiranya berminat, sila gunakan aplikasi ini dengan memuat turun di sini.

Cara Tangkapan Skrin Panjang pada PC dan Komputer riba 

Setelah mengetahui tangkapan skrin panjang di Android, yang berikutnya adalah membuat tangkapan skrin panjang di PC. Untuk tangkapan skrin pada PC, terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan. Apa caranya? Segera rujuk perbincangan di bawah.

1. Menggunakan Firefox Quantum

Sekiranya anda menggunakan penyemak imbas Firefox Quantum di PC, anda boleh menggunakan ciri-ciri di Firefox untuk membuat tangkapan skrin yang panjang. Sila muat turun Firefox Quantum terkini. Setelah dimuat turun, buka laman web untuk dijadikan tangkapan skrin. Selepas itu, pilih titik dua seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut.

Tangkapan skrin Firefox

Beberapa pilihan akan muncul, pilih "ambil tangkapan skrin".

Tangkapan skrin Firefox

Untuk mengambil tangkapan skrin penuh, pilih pilihan "Simpan halaman penuh".

Anda juga dapat memilih pilihan "simpan terlihat" untuk menangkap hanya layar yang muncul. Cukup mudah kan?

2. Menggunakan Penyemak Imbas Opera 

Opera

Sekiranya anda menggunakan Opera Browser, anda juga boleh mengambil tangkapan skrin dengan mudah. Caranya adalah dengan membuka laman web pertama menjadi tangkapan skrin.  Selepas itu, sila buka menu dengan mengklik logo Opera di kanan atas.

Tangkapan Skrin Opera

Pilih pilihan "Snapshot". Selepas itu, pilih pilihan "Tangkap Skrin Penuh".

Tangkapan Skrin Opera

Anda juga dapat memilih pilihan "Simpan halaman sebagai PDF" yang membolehkan laman web disimpan sebagai PDF.

2. Memasang Sambungan di Google Chrome

Google Chrome juga membolehkan anda membuat tangkapan skrin yang panjang. Walau bagaimanapun, tidak ada ciri atau pilihan khas untuk tangkapan skrin seperti Firefox dan Opera. Untuk Google Chrome, anda perlu memasang sambungan untuk membuat tangkapan skrin panjang atau penuh. Sambungan yang perlu dipasang adalah seperti berikut.

  • Scrn.li - Alat Tangkapan Skrin dan Penyunting

Scrn.li

Sambungan ini adalah lanjutan yang membolehkan anda membuat tangkapan skrin yang panjang. Anda boleh memilih pilihan "Seluruh halaman" untuk tangkapan skrin penuh. Anda juga dapat memilih pilihan "Halaman Terlihat" untuk tangkapan layar yang hanya muncul.

Pilihan "Kawasan Terpilih" adalah pilihan untuk tangkapan skrin separa sahaja. Manakala pilihan "Browser Window" adalah pilihan yang membolehkan peluasan ini menayangkan keseluruhan penyemak imbas Windows.

Anda juga boleh memilih pilihan "Muat turun Seluruh Halaman" untuk memuat turun keseluruhan halaman. Sementara pilihan "Tambah Gambar" adalah pilihan yang membolehkan peluasan ini mengedit gambar yang ada di komputer anda.

  • Tembakan Api

Tembakan Api

Sambungan kedua yang boleh anda pasang untuk membuat tangkapan skrin panjang ialah Fireshot. Sambungan ini dapat menangkap gambar secara keseluruhan atau sebahagian. Menariknya, tangkapan skrin boleh dipilih dalam format gambar PNG atau JPG.

  • Tangkapan Skrin Nimbus & Perakam Video Skrin

Tangkapan Skrin Nimbus & Perakam Video Skrin

Nimbus Screenshot & Screen Video Recorder adalah pelanjutan lain yang boleh anda pasangkan di Google Chrome untuk menangkap skrin panjang atau penuh. Hasil tangkapan skrin yang boleh anda edit secara langsung dengan pelanjutan ini.

Menariknya, pelanjutan ini membolehkan anda melakukan rakaman skrin, atau perakam video skrin . Hanya yang dirakam hanya paparan web bukan keseluruhan paparan desktop Windows. Kerana ciri ini, sambungan Nimbus ini mempunyai ukuran fail yang agak besar.

Demikianlah penjelasan mengenai cara tangkapan skrin lama pada telefon Android atau PC atau komputer riba. Semoga maklumat ini dapat membantu anda yang keliru tentang cara mengambil tangkapan skrin yang panjang di telefon atau PC Android anda.