Cara mengedit video dengan aplikasi InShot di Android

Sebelumnya, saya membuat artikel tutorial penyuntingan video menggunakan aplikasi VivaVideo, VideoShow, dan VideoPad. Kali ini akan memberikan artikel tutorial penyuntingan video menggunakan aplikasi InShot pada Android Anda.

Aplikasi InShot adalah aplikasi yang dapat Anda gunakan untuk mengedit video atau foto. Tidak seperti aplikasi VivaVideo, VideoShow dan VideoPad, aplikasi InShot tidak dapat menggabungkan beberapa video atau foto.

Aplikasi ini lebih fokus dalam mengedit video seperti menambahkan lagu, tema, kabur di latar belakang, menambahkan teks dan pelekat, serta fitur lain yang dapat Anda gunakan. Aplikasi ini juga dapat membantu anda dalam menyunting foto. Ingin tahu bagaimana mengedit video menggunakan aplikasi InShot? Berikut adalah ulasan Caris Signal.

Muat turun Aplikasi InShot

Sebelum anda memasuki peringkat bagaimana mengedit video menggunakan aplikasi InShot, sudah tentu anda mesti mempunyai aplikasi InShot terlebih dahulu. Anda boleh memuat turun aplikasi InShot di PlayStore dan kemudian mencarinya menggunakan kata kunci "InShot" atau anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

Kenali 3 Menu InShot

Setelah anda dan memasang aplikasi InShot maka langkah pertama anda dapat dimasukkan ke dalam aplikasi InShot. Semasa pertama kali memasuki aplikasi InShot, anda akan disajikan dengan tiga menu iaitu Video, Foto dan Kolaj.

1 cara untuk menggunakan aplikasi InShot

Ketiga menu menunjukkan bahawa aplikasi InShot yang dapat anda gunakan sebagai video edit dan juga mengedit foto. Di samping itu, anda boleh menggabungkan beberapa gambar menjadi satu gambar menggunakan Collage.

Memilih dan Memasukkan Video

Baiklah, kali ini kita akan membincangkan cara mengedit video menggunakan aplikasi InShot ini. Pertama, klik pada menu "video".

2

Setelah anda mengklik atau memilih menu video, semua video yang anda ada di telefon pintar anda akan muncul. Pilih salah satu video yang ingin diedit, bagaimana mengklik video yang ingin anda pilih.

3

Edit Bentuk Video

Selepas anda memilih video, ia akan muncul untuk memilih format video yang sesuai dengan selera anda. Terdapat tiga pilihan bentuk video yang boleh anda gunakan. Pertama, bentuk video penuh tanpa latar belakang dalam bentuk lanskap.

Bentuk kedua adalah bentuk video yang disertai latar belakang di bahagian atas dan bawah. Dan bentuk ketiga adalah bentuk video yang mempunyai bentuk kotak. Pilih salah satu bentuk mengikut citarasa anda kemudian klik senarai semak di sudut kanan bawah.

4

Anda juga boleh menyorot setiap sisi video anda untuk menyusun bentuk video yang sesuai dengan selera anda. Jadi dalam menentukan bentuk video tidak terhad kepada tiga bentuk sahaja. Ketiga-tiga bentuk ini hanyalah pilihan pada awalnya, anda boleh menentukan bentuk video secara manual mengikut keinginan anda.

5

Tetapi jika anda merasa terganggu untuk memindahkan video, InShot menyediakan beberapa pilihan bentuk lain selain tiga bentuk pada awalnya. Untuk melakukan ini, anda mengklik pada ciri "Fit" dan kemudian anda akan melihat lima pilihan bentuk video yang anda mahukan dan setelah anda selesai memilih, kemudian klik pada "senarai semak."

6

Anda juga boleh mengurangkan video atau memperbesar video dengan menggeser bulatan hijau ke kanan dan kiri. Sekiranya anda menggerakkan bulatan ke kiri, maka video akan menyusut dan jika anda menggerakkannya ke kanan, video anda akan diperbesar. Setelah selesai, klik "senarai semak."

7

Matikan / Hidupkan Kesan Kabur di Latar Belakang

Untuk mengedit video, anda boleh membuat kesan kabur pada latar belakang video. Tetapi jika anda tidak menyukai kesan kabur di latar belakang video anda, anda boleh mematikannya dengan menggunakan aplikasi InShot ini.

8

Mula-mula anda memilih ciri "Blur BG" maka ia akan muncul di sebelah kiri simbol bulatan dengan garis silang. Klik pada simbol maka kesan kabur akan hilang. Anda juga boleh menyesuaikan tahap kesan kabur dengan meluncurkan bulatan hijau ke kanan dan kiri. Setelah selesai, jangan lupa untuk mengklik senarai semak.

9

Menyunting Muzik

Untuk menambahkan muzik menggunakan aplikasi InShot sangat mudah. Anda dapat mengklik fitur "muzik" dan pilihan muzik akan muncul di video anda. Anda dapat memilih muzik yang telah disediakan dari aplikasi InShot atau memilih muzik yang ada di senarai main anda dengan memilih menu "Muzik Saya".

10

Pilih muzik yang anda mahukan kemudian klik "GUNAKAN" di kotak hijau di sebelah kanan muzik yang anda pilih.

11

Setelah itu, pemberitahuan "edit volume" akan muncul di mana anda dapat mengatur volume suara lalai dari video yang anda pilih dan juga anda dapat mengatur volume muzik yang anda pilih dengan menggeser lingkaran hijau ke kanan dan kiri. Setelah selesai, anda boleh mengklik "OK."

12

Selepas anda klik "OK" kemudian klik senarai semak di sudut kanan bawah.

Tambahkan Pelekat

Untuk menambah pelekat pilihlah ciri "Pelekat" dan pelbagai jenis pelekat akan muncul. Pilih pelekat yang sesuai dengan citarasa anda. Selepas itu anda boleh melekatkan pelekat yang anda pilih dan meletakkannya di tempat yang anda mahukan.

13

Anda juga boleh menyamarkan tanda air dengan meletakkan pelekat yang anda pilih di sudut kanan bawah yang bertuliskan "InShot." Anda juga boleh menambah dan menurunkan ukuran pelekat dengan menyeret bahagian kiri bawah simbol "anak panah" yang ada.

14

Setelah selesai mengedit pelekat, anda boleh mengetuk butang "kembali" pada skrin telefon pintar anda dan jangan lupa untuk mengklik ikon "senarai semak" di sudut kanan bawah.

Tambah Teks

Untuk menambahkan teks menggunakan aplikasi InShot, anda dapat mengklik fitur "Teks". Kemudian anda menulis teks yang anda mahukan dan anda juga boleh meletakkan teks di mana anda mahu semasa anda menambah pelekat.

15

Anda juga dapat memilih warna untuk teks anda dengan mengklik simbol bulat dengan pelbagai warna. Anda juga boleh memilih jenis fon dengan mengklik simbol "Aa" yang terletak di sebelah kanan simbol warna.

16

Setelah selesai memilih warna fon dan memilih jenis fon yang anda mahukan, anda boleh mengklik senarai semak di sebelah kanan "Aa." Dan jangan lupa untuk mengklik senarai semak sekali lagi kali kedua di sebelah kanan.

17

Tukar Warna Latar Belakang

Sebelum ini, ketika mula-mula memilih bentuk video, anda menghadapi salah satu bentuk video dengan kesan kabur. Namun, jika anda tidak menyukai kesan kabur, anda boleh mengganti latar belakang kabur dengan latar belakang berwarna.

18

Mengubah kesan kabur latar belakang ke latar belakang berwarna menggunakan aplikasi InShot sangat mudah. Mula-mula anda mengklik "Latar Belakang." Kemudian akan muncul pelbagai warna yang boleh anda pilih mengikut citarasa anda. Setelah menyelesaikan pemilihan, anda boleh mengklik senarai semak di sudut kanan bawah

Menyimpan dan Mengeksport Video

Nah, tahap ini adalah tahap penyelesaian anda dalam menyunting video. Untuk menyimpan video yang telah dibuat, anda boleh mengklik "simpan" di sudut kanan atas.

19

Kemudian anda akan diberikan dua pilihan, 720p atau 640p. Anda boleh memilih antara keduanya dengan mengklik salah satu daripadanya. Setelah anda memilih iklan biasanya akan segera muncul, anda boleh mengetuk simbol "kembali" dengan segera di telefon pintar anda. Selepas itu, anda selesai mengeksport video ke galeri anda.

Nah, itu tutorial penyuntingan video dengan menggunakan aplikasi InShot di Android. Ringkas, tetapi tetap menarik dan pastinya sejuk. Mudah kan? Inilah hasil penyuntingan video menggunakan aplikasi InShot.