10 Game Mirip Minecraft yang Bisa Kamu Coba Mainkan

Siapa yang tidak mengenal Minecraft? Di kalangan gamer, hampir dipastikan banyak yang tahu soal gim ini. Sebuah video game sandbox yang diciptakan oleh orang Swedia bernama Markus Persson ini cukup terkenal, bahkan semakin populer seiring dengan banyaknya Youtuber gaming yang memainkan  Minecraft.

Dengan menggunakan blok-blok yang berbeda kamu dapat menciptakan sesuatu dalam model 3D atau tiga dimensi. Hal ini tentu saja sangat membutuhkan kreativitasmu untuk melakukannya. Selain hal tadi, dalam Minecraft juga kamu bisa melakukan hal-hal lain semacam eksplorasi, mengumpulkan sumber daya, hingga pertempuran.

Game yang dirilis pada tanggal 18 November 2011 ini dapat dimainkan secara mandiri atau multipemain. Saat ini Minecraft dikembangkan oleh Mojang, sebuah perusahaan pengembang dan penerebit video game asal Swedia yang ditemukan oleh si pencipta Minecraft itu sendiri. Minecraft dapat dimainkan di banyak platform baik dalam versi PC atau mobile.

Lalu apakah ada game lain yang mirip dengan Minecraft? Tentu saja ada, bahkan jumlah cukup banyak. Nah, jika kamu ingin mengetahui hal-hal tersebut maka saat iniakan membahas 10 game yang mirip dengan Minecraft yang dilansir dari www.pointsprizes.com.

10 Game Mirip Minecraft

1. Terraria

Terraria

Seperti Minecraft, Terraria adalah permainan kotak pasir dengan genre aksi-pengembaraan. Ramai orang mengatakan bahawa Terraria adalah versi Minecraft 2D atau dua dimensi. Meski begitu, permainan ini menawarkan pengalaman selain membina, membuat kemahiran, dan bertempur.

Terraria dibangunkan oleh sebuah syarikat bernama Re-Logic, seorang pemaju dan penerbit permainan bebas yang berpusat di Indiana, Amerika Syarikat. Permainan ini diperkenalkan kepada umum pada 22 Mei 2011, kira-kira setengah tahun lebih awal sebelum pelancaran Minecraft.

Di dunia Terraria, untuk bertahan hidup anda perlu menggali, membina tempat perlindungan dan melawan musuh anda. Anda juga boleh membina bandar anda sendiri, memerangi zombie dan makhluk serupa.

Sehingga September 2018, Terraria telah terjual hingga 25 juta salinan. Seperti Minecraft, permainan ini juga boleh dimainkan di banyak platform baik di PC atau di telefon bimbit. Bagaimana, anda berminat bermain Minecraft versi dua dimensi ini? Muat turun permainan di sini.

2. Portal Kesatria

Permainan seterusnya yang serupa dengan Minecraft ialah Knights Portal. Permainan kotak pasir model tiga dimensi ini dilancarkan pada tahun 2016 dan mempunyai genre yang sama dengan Terraria, yang merupakan aksi-petualangan. Buat masa ini Knights Portal hanya tersedia di platform Microsoft Windows, Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch, Android, dan iOS.

Semasa anda memulakan permainan Portal Knights, anda akan diberikan beberapa pilihan. Anda boleh menjadi pejuang, ranger, atau ahli sihir, dan mencari portal yang dapat membawa anda ke pulau terapung lain.

Pada awal pulau terapung yang anda kunjungi mungkin kecil, tetapi seiring berjalannya waktu dan tahap anda meningkat, pulau-pulau akan menjadi lebih besar. Anda boleh membuat barang-barang yang diperlukan seperti senjata, baju besi, tongkat, dan busur.

Portal Knights ini kelihatan sangat mirip dengan Minecraft, ia hanya terasa lebih lembut, kartunis, dan lebih hidup. Berminat untuk bermain? Cukup pasangkannya pada PC atau telefon pintar anda. Muat turun permainan - sekarang ada di sini!

3. Jangan Kelaparan

Jangan Kelaparan

Jangan Starve mirip dengan permainan ketiga Minecraft juga merupakan genre aksi-pengembaraan dunia terbuka permainan yang diatur dalam dunia yang dihasilkan secara rawak di mana tugas utama anda adalah bertahan. Jika ditafsirkan dalam bahasa Indonesia, Jangan Kelaparan berarti 'Jangan Kelaparan'.

Dalam permainan Jangan Kelaparan, anda perlu menjelajah dunia, mencari sumber, dan mencari makanan supaya anda tidak kelaparan. Ini dilakukan supaya anda dapat bertahan dalam musim sejuk yang teruk ketika malam mulai semakin lama, dan makanan lebih sukar dicari.

Don't Starve diperkenalkan pada 23 April 2013 dan boleh dimainkan di banyak platform. Di samping itu, anda boleh memainkannya secara bebas dan juga berbilang pemain. Anda boleh memuat turun permainan ini di sini.

4. Roblox

Roblox

Di tempat keempat, ada permainan seperti Minecraft Roblox. Fokus utama dalam permainan ini adalah membina objek menggunakan blok maya. Itulah sebab mengapa banyak orang membandingkan Roblox dengan Minecraft.

Di Roblox, anda boleh membuat dunia anda sendiri atau masuk dan bermain di ribuan dunia lain yang ada yang telah dibuat oleh pemain lain. Permainan ini dilancarkan pada 27 Ogos 2006 dan sehingga kini Roblox mempunyai kira-kira 70 juta pengguna aktif setiap bulan. Muat turun Roblox di sini.

5. WorldCraft: Binaan & Kraf 3D

WorldCraft

Boleh dikatakan bahawa permainan WorldCraft: 3D Build & Craft adalah klon Minecraft dalam versi mudah alih. Dalam permainan ini, anda boleh meneroka dunia pemain lain atau membina dunia anda sendiri. Sangat, sangat serupa dengan permainan di atas, bukan?

Di WorldCraft: 3D Build & Craft anda mempunyai sumber yang tidak terhad yang boleh digunakan untuk membuat seberapa banyak objek yang anda mahukan. Anda boleh memilih mod kreatif yang dapat memberi anda banyak kebebasan untuk berpetualang atau menggunakan mod bertahan yang jauh lebih mencabar. Muat turun permainan di sini.

6. Fortresscraft Berkembang

Fortresscraft Berkembang

Fortresscraft Evolved adalah permainan video yang dikembangkan oleh Projector Games, seorang pembangun permainan Indie dari UK. Permainan ini dilancarkan pada 8 April 2011 dan tersedia untuk platform Xbox 360. Dikatakan bahawa aspek reka bentuk permainan ini diilhamkan oleh permainan Minecraft dan permainan serupa lainnya.

Permainan Fortresscraft Evolved ini cukup unik untuk dimainkan kerana ia mempunyai campuran kerajinan , penerokaan, pertempuran, logistik, landskap Voxel, pertahanan menara , dan barisan pemasangan yang menarik. Walaupun agak mudah untuk masuk ke dalam permainan ini, tetapi itu tidak bermakna akan mudah dikuasai juga.

7. Dunia Cube

dunia kiub

Permainan ketujuh seperti Minecraft adalah Cube World. Permainan yang tersedia untuk platform Microsoft Windows dirilis pada 2 Julai 2013 (untuk versi Alpha). Permainan ini membawa konsep gabungan kotak pasir dan RPG atau Role-Playing Game (Role Play in Indonesian).

Permainan ini memfokuskan pada kerajinan dan pengembangan watak yang disusun dalam dunia yang berbeza yang dibungkus dalam blok. Anda boleh membuat banyak penyesuaian terhadap watak anda, seperti mengubah perisai mereka dan aspek lain dari penampilan mereka. Muat turun Cube World di sini.

8. StarForge

StarForge

Permainan video ini dikeluarkan sekitar empat tahun yang lalu oleh CodeHatch untuk platform Microsoft Windows. Permainan StarForge mempunyai inti survival, kerajinan dan fiksyen sains. Anda harus mengumpulkan sumber untuk membina sesuatu semasa anda berusaha bertahan di planet asing.

Permainan Kotak Pasir berasaskan Voxel ini juga memungkinkan anda untuk berkolaborasi dengan rakan-rakan dan mempertahankan pangkalan bersama. Walaupun StarForge mirip dengan Minecraft, ada satu perkara yang membezakannya dengan Minecraft, iaitu banyak tembak-menembak dalam permainan ini. Muat turun StarForge di sini.

9. Tabut: Kelangsungan Hidup Berkembang

Tabut

Dalam urutan sembilan permainan seperti Minecraft terdapat Ark: Survival Evolved. Ini adalah permainan genre aksi-pengembaraan dan survival yang dikembangkan oleh Wildcard Studio.

Dalam permainan Ark: Survival Evolved, anda akan memasuki dunia di mana dinosaur pemakan daging tinggal. Anda tidak mempunyai apa-apa di sana, termasuk tempat tinggal atau sesuatu untuk melawan mereka. Oleh itu, untuk bertahan hidup anda harus membinanya sendiri. Dapatkan Ark di sini.

10. Hutan

Hutan

Senarai permainan terakhir yang serupa dengan Minecraft adalah The Forest. Sekiranya dalam permainan  Ark anda harus menjelajah ke planet asing, maka perkara lain dengan permainan The Forest. Dalam permainan The Forest, anda akan berada di padang gurun kerana pesawat terhempas. Keadaan ini akan memaksa anda untuk membina tempat perlindungan dan membuat senjata sendiri. Ini dilakukan supaya anda dapat bertahan dan juga dapat menahan serangan suku kanibal pada waktu malam.

Cukup menakutkan, bukan? Sayangnya, ketika artikel ini dibuat, permainan The Forest hanya tersedia untuk platform Microsoft Windows dan PlayStation 4 (untuk PS 4 sendiri tersedia mulai 6 November 2018).

Sekarang ada 10 permainan seperti Minecraft yang boleh anda cuba mainkan. Walaupun kelihatan serupa, anda mungkin mendapat pengalaman berbeza ketika bermain pelbagai permainan dalam senarai.

Oh ya, Minecraft berada dalam kategori permainan sadbox berasaskan dunia terbuka. Sekiranya anda ingin bermain permainan yang juga berdasarkan dunia terbuka yang mirip dengan Minecraft, anda boleh membaca artikel 10 Permainan Dunia Terbuka Terbaik yang Harus Anda Mainkan di Android.