Cadangan Laptop ASUS untuk Pencipta & Pemain Kandungan

Sebagai salah satu pengeluar komputer riba terkemuka di Indonesia, ASUS selalu mengeluarkan produknya mengikut keperluan pengguna, termasuk komputer riba. ASUS, yang mampu menjadi pengeluar paling dominan di Indonesia, menawarkan pelbagai komputer riba terkini, terutama untuk pencipta kandungan dan pemain permainan.

Komputer riba baru dari ASUS ini bukan sahaja unggul dalam sektor prestasi, tetapi juga direka dengan sebaik mungkin agar pengguna merasa selesa dan lebih produktif ketika membuat kandungan kreatif. Begitu juga dengan gamer, di mana ASUS kali ini memperkenalkan komputer riba 'tuhan' yang mendakwa sebagai komputer riba permainan paling nipis di dunia.

Ingin tahu apakah komputer riba ASUS terkini yang sesuai untuk pencipta kandungan dan pemain? Mari lihat ulasan penuh di bawah.

1. VivoBook S S430

Komputer riba ini boleh dibilang komputer riba yang sempurna untuk pelajar dan profesional muda. Kenapa begitu? Oleh itu, reka bentuk ASUS VivoBook S yang ringkas dan bergaya menjadikan pengguna lebih senang untuk dibawa-bawa.

Menariknya, komputer riba ini mempunyai paparan nipis hanya 18mm dengan berat 1.4 kg. Kelebihan lain adalah ergolift, di mana ciri ini membentuk sudut 3 darjah yang dapat membuat pengguna menaip dengan optimum. Fungsi ini juga mempunyai fungsi 'hollow' yang dapat memaksimumkan peredaran udara pada komputer riba sehingga tidak terlalu panas.

Walaupun termasuk dalam kelas komputer riba 'standard' tetapi sebenarnya komputer riba ini mempunyai prestasi yang cukup hebat di kelasnya. Diketahui, ASUS VivoBook S telah membawa CPU Intel generasi ke-8 dengan pemproses i7.

Tidak sepuas hati, malah komputer riba ini dilengkapi dengan RAM 8GB. Untuk prestasi yang lebih optimum, ASUS juga menyematkan SSD 256GB. Masih tidak mencukupi dengan simpanannya ? Tenanglah, komputer riba ini dengan harga Rp.9.599.000 mempunyai 1 TB HDD. Sangat luas!

Tidak berpuas hati dengan penjelasan di atas? Sekiranya ada, mari kita lihat ulasan yang lebih lengkap dalam artikel Kajian ASUS VivoBook S S430 ini.

2. VivoBook Pro F560

VivoBook Pro F560

Selain siri S S430, ada juga siri Pro F560. Sekiranya siri satu ini mempunyai GPU yang cukup 'sengit' untuk komputer riba standard, GTX1050. Selain itu, komputer riba ini juga mempunyai kapasiti RAM yang lebih besar, 16GB. Tetapi sayangnya, komputer riba ini hanya membawa HDD 1TB, tidak ada SSD di dalamnya.

Walaupun begitu, VivoBook Pro F560 mempunyai kelebihan lain, iaitu ciri pengecasan pantas. Jadi, ucapkan selamat tinggal deh terlalu lama. Baiklah, masih baik untuk pelajar dan profesional muda, bukan ? Mengenai harganya, komputer riba ini juga tersedia dalam kisaran Rp9.599.000.

3. Zenbook 13/14/15

Sekiranya VivoBook masih terlalu besar untuk anda, maka ASUS menawarkan komputer riba dengan badan yang lebih ringkas lagi, iaitu Zenbook 13 UX333, Zenbook 14 UX4333, dan Zenbook UX5333.

Perbezaan antara tiga jenis Zenbook ada di skrin. Oleh itu, ASUS menawarkan tiga buku Zenbook dengan skrin 13 inci, 14 inci dan 15 inci. Yang menyeronokkan, siri Zenbook 13 UX333 yang mempunyai skrin 13 inci ternyata dinobatkan sebagai komputer riba terkecil di dunia sehingga kini.

Sebenarnya, komputer riba ini mempunyai penampilan yang lebih kecil berbanding kertas A4, anda tahu ! Selain kecil, komputer riba ini juga sangat ringan, hanya 1.09Kg sahaja. Ingin mengetahui lebih lanjut mengenai komputer riba ini? Anda boleh terus melayari artikel Ulasan ASUS Zenbook 13 UX333FA, ya!

4. Zenbook Flip 14 UX461

Zenbook Flip 14 UX461

Baiklah, jika ini betul-betul sesuai untuk pencipta kandungan. Kerana komputer riba ASUS ini mempunyai kelebihan pada skrin dengan nisbah skrin-ke-badan hingga 80%. Kemudian, skrin juga mampu menghasilkan semula warna hingga 100% di ruang warna sRGB.

Perkara lain yang menarik ialah, komputer riba ini juga sangat padat. Zenbook Flip 14 UX461 dilengkapi dengan teknologi NanoEdge Display dengan bezel yang sangat nipis. Dengan penampilan bezel nipis, maka komputer riba ini juga kelihatan lebih elegan.

Jangan lupa juga reka bentuk komputer riba yang boleh ditukar. Maksudnya, komputer riba ini mempunyai layar yang dapat diputar hingga 360 darjah. Jadi, anda boleh menukar komputer riba ini seperti paparan tablet. Hebat, bukan ?

5. Zenbook Pro 14 UX480

Zenbook Pro 14 UX480

Sekiranya anda mencari komputer riba kecil yang kuat maka pilihan yang bijak untuk menggunakan Zenbook Pro 14 UX480. Mari kita bincangkan prestasi. Anak kecil ini dilengkapi dengan Intel Core i7-8565U (Whisky Lake) yang bermaksud komputer riba ini dilengkapi dengan konfigurasi 4 teras dan 8 utas.

Sebenarnya, ASUS Zenbook Pro 14 UX480 mampu memproses hingga 4.6 GHz berkat GPU standard permainan dari NVDIA. Jadi, tidak perlu ragu-ragu , mengenai persembahannya?

Selain prestasinya yang hebat , ternyata komputer riba ini juga dilengkapi dengan ciri NanoEdge dan ErgoLift. Satu perkara menarik yang tidak dapat dijumpai di komputer riba lain adalah panel skrin. Apakah itu? Skrin adalah ciri yang hanya dimiliki ASUS, di mana pad sentuh pada komputer riba dapat ditukar sebagai skrin.

Di Screenpad, anda dapat melakukan banyak perkara, seperti mengendalikan setiap aplikasi yang sedang berjalan, mengakses jalan pintas dengan lebih mudah dan cepat, untuk menjadi layar kedua pada komputer riba. Dengan adanya ciri ini tentunya dapat meningkatkan produktiviti anda dalam menggunakan komputer riba, terutama untuk bekerja.

6. ROG Zephyrus

ROG Zephyrus

Komputer riba ini sememangnya didambakan oleh pemain, ya? Terdapat dua jenis ROG Zephyrus yang ditawarkan, iaitu ROG Zephyrus S GXZ701 dan GX531. Kedua-dua varian ROG dilengkapi oleh GPU dari NVDIA, GeForce RTX 2080 Max-Q, segmen grafik tertinggi pada masa ini.

Selain unggul daripada GPUnya, komputer riba ini juga mempunyai kapasiti RAM yang sangat besar, iaitu 24GB. Tidak berpuas hati, malah ROG Zephyrus juga dilengkapi dengan storan SSD untuk diketahui 1TB !

Walaupun kelihatan 'garang', tetapi sebenarnya komputer riba ini merangkumi komputer riba permainan kompak. Sebenarnya, ROG Zephyrus telah dinobatkan sebagai komputer riba permainan tertipis di dunia dengan ketebalan hanya 18mm dan beratnya hanya 2.7 kg.

Kelebihan lain yang ditawarkan adalah soal skrin. Skrin pada komputer riba ini mempunyai Pantone Validated. Dengan ciri-ciri ini bermakna komputer riba ini mampu menghasilkan warna yang sangat jernih dan halus. Nah, jika anda berminat untuk membeli komputer riba ini, berikan dana sekitar Rp38 juta - Rp56 juta, ya!

7. ROG Strix SCAR II

ROG Strix SCAR II

Sekiranya anda lebih gemar bermain permainan e-sport, maka pilihan yang baik untuk menggunakan komputer riba ROG Strix Scar II. Di garisan dapur, komputer riba ini dilengkapi dengan Intel Core i7-8750H dengan 6 teras dan 12 utas. Perhatikan, komputer riba ini juga mempunyai kelajuan pemprosesan 4.10GHz.

Untuk RAM, ASUS tidak pelit dengan menyediakan kapasiti 16GB RAM. Malah, kad grafik yang digunakannya juga diklasifikasikan sebagai sangat bagus, iaitu GeForce RTX 2070. Dengan semua spesifikasi ini, anda boleh bebas bermain permainan apa pun tanpa ketinggalan !

Berminat? Tenanglah, komputer riba yang satu ini ditawarkan dengan harga yang lebih murah daripada ROG Zephyrus, yaitu sekitar Rp 35 juta - Rp 41 juta.

8. TUF Gaming FX505 dan FX705

Sekiranya rangkaian komputer riba ROG terlalu mahal, mungkin anda boleh beralih ke model TUF Gaming. Walaupun spesifikasi yang ditawarkan tidak sekuat ROG, tetapi TUF Gaming sangat sesuai untuk pemain di peringkat kemasukan.

Terdapat dua TUF Gaming untuk dipilih, iaitu FX505 dan FX705. Untuk versi FX505 sudah mengantongi Intel Core i5-8300H atau i7-8750H. Bagi GPU, ada tiga pilihan, yakni NVIDIA GeForce GTX 1050, GTX 1050Ti, dan GTX 1060. Semua pilihan ini boleh dikatakan cukup untuk bermain permainan.

Selain menarik perhatian dari segi prestasi, ternyata versi TUF Gaming FX705 sudah memiliki sijil standard ketenteraan MIL-STD 810G. Maksudnya, komputer riba ini tahan lasak! Bagus, bukan ? Berminat untuk membeli komputer riba? Sekiranya anda berminat, ASUS menjualnya dengan harga mulai dari Rp 12,799,000. Tetapi, sebelum memutuskan untuk membeli komputer riba ini, anda juga dapat membaca artikel FX505 TUF Gaming Review, ya.

Itulah beberapa cadangan komputer riba ASUS yang sesuai untuk pencipta kandungan dan juga pemain. Sekarang, dari semua komputer riba di atas, mana yang menjadi pilihan kegemaran anda?

Artikel Berkaitan