Tutorial Cara Menggunakan VivaVideo pada Peranti Android

Dalam beberapa bulan terakhir, banyak video telah dimuat naik ke Instagram dan Vine dengan tanda air VivaVideo. Nah, apa sebenarnya VivaVideo? Mengapa begitu banyak pengguna media sosial, terutama Instagram, menggunakan aplikasi tersebut? Bagaimana anda menggunakan VivaVideo? Ayuh , cari jawapannya di sini.

Selama ini, orang menganggap bahawa tidak ada aplikasi penyuntingan video yang mudah dan dapat digunakan oleh orang biasa. Namun, anggapan ini musnah dengan sendirinya kerana terdapat VivaVideo. Ini adalah aplikasi penyuntingan video yang memungkinkan anda membuat papan cerita , gerakan perlahan , dan membuat video yang mengandungi gambar gelongsor . Namun, penggunaan aplikasi VivaVideo tidaklah sesukar yang anda fikirkan. Malah, orang biasa juga boleh menggunakan aplikasi serba boleh ini.

Mengenai VivaVideo

VivaVideo adalah aplikasi yang dibuat oleh QuVideo Inc. yang sangat senang digunakan. Anda boleh menambahkan pelbagai kesan untuk membuat video khas. Tidak perlu risau tentang cara menggunakannya kerana aplikasi yang satu ini mempunyai antara muka yang mudah. Selain menambahkan beberapa kesan pada video yang sedang diedit, anda juga dapat menambahkan teks atau pelekat pada video tersebut.

Sehingga kini, aplikasi VivaVideo telah dipasang lebih dari 100 juta kali oleh pengguna Android. Sebenarnya, di Play Store aplikasi yang satu ini mendapat penilaian 4.5. Dengan kata lain, VivaVideo adalah aplikasi mudah yang membolehkan anda menjadi pengarah video yang ingin anda muat naik di media sosial atau hanya menjadi koleksi peribadi.

Cara Muat turun dan Pasang Aplikasi VivaVideo

Cara Muat turun dan Pasang Aplikasi VivaVideo Cara Menggunakan VivaVideo

Sebelum kita membincangkan tentang cara menggunakan VivaVideo, kita perlu mempunyai aplikasi ini pada telefon pintar terlebih dahulu. Sekiranya anda tidak mempunyai aplikasi ini, lihat cara memuat turun dan memasang aplikasi VivaVideo ini di Android:

  1. Masukkan Gedung Google Play
  2. Cari aplikasi VivaVideo
  3. Pilih aplikasi bernama VivaVideo: Editor Video Percuma yang dikembangkan oleh QuVideo Inc.
  4. Tekan butang "Pasang", kemudian biarkan aplikasi ini dipasang secara automatik pada telefon pintar anda

Anda perlu tahu bahawa VivaVideo tersedia dalam versi percuma dan versi Pro yang memerlukan anda membayar. Dalam versi percuma, anda sebenarnya boleh memanfaatkan pelbagai ciri yang ada. Walau bagaimanapun, tentu saja dalam ciri Pro akan ada lebih banyak kesan dan ciri yang akan menjadikan video anda lebih baik.

Selain itu, dengan mengedit video menggunakan VivaVideo, anda harus menerima keberadaan tanda air "VivaVideo" pada setiap video yang telah diedit. Anda tidak boleh membuang tanda air ini melainkan anda menggunakan VivaVideo Pro. Dalam versi Pro ini tidak ada lagi tanda air "VivaVideo" yang biasanya terletak di sebelah kanan bawah video.

Cara Menggunakan VivaVideo untuk Penyuntingan Standard

Cara Menggunakan VivaVideo untuk Penyuntingan Standard

Kelebihan VivaVideo untuk mengedit video sehingga hasilnya kelihatan lebih baik sudah dirasakan oleh banyak orang. Namun, masih ada beberapa pengguna ponsel Android yang mungkin tidak memahami cara menggunakan VivaVideo untuk penyuntingan standard. Oleh itu, ia akan memberikan beberapa panduan supaya anda dapat menggunakan aplikasi VivaVideo dengan baik.

Pertama, pilih video yang ada di galeri telefon bimbit anda. Selepas itu, anda boleh memotong video dengan jangka masa yang anda mahukan. Sekiranya video anda berdurasi 5 minit, potong hingga 1 minit jika anda mahu memuat naik video ini di Instagram. Selain itu, pengguna aplikasi ini juga dapat mengedit ukuran bingkai dan posisi fokus pada titik yang diinginkan menggunakan VivaVideo.

Selepas itu, anda boleh memilih penapis yang boleh diletakkan sebagai video intro atau outro. Penapis ini akan memberikan sentuhan profesional kepada hasil penyuntingan video anda. Bukan hanya itu, jika anda tidak mahu menggunakan penapis khas, anda dapat menambahkan muzik, teks, dan pelekat kegemaran anda ke video anda.

Cara Membuat Video Foto di VivaVideo

Apabila anda sudah mengetahui cara mengendalikan VivaVideo secara lalai, mungkin anda ingin mencuba mengedit sedikit berbeza. Contohnya, anda ingin membuat video foto di galeri anda. Cara membuat video di VivaVideo yang mengandungi koleksi foto cukup mudah. Anda boleh mula mengedit papan cerita ini dengan memilih beberapa foto yang ingin anda buat video dari galeri telefon anda.

Kemudian, tambahkan muzik, penapis, peralihan, dan pelekat untuk menjadikan video foto ini kelihatan profesional dan lebih baik. Cara menggunakan VivaVideo untuk membuat gambar slaid hampir sama ketika anda mengedit video secara lalai. Setelah menambahkan teks, pelekat dan peralihan, anda boleh berkongsi hasil penyuntingan video ini ke Instagram, Vine, Facebook atau Twitter.

Kelebihan VivaVideo Berbanding dengan Aplikasi Lain

Hari ini, anda boleh menemui puluhan aplikasi penyuntingan video di Play Store. Namun, mengapa mengesyorkan VivaVideo untuk anda? Ini kerana aplikasi VivaVideo mempunyai beberapa kelebihan yang sangat baik berbanding aplikasi serupa yang lain. Berikut adalah beberapa kelebihan VivaVideo:

  • Pilihan Terbaik untuk Papan Cerita

Apa itu papan cerita ? Mungkin ada di antara anda yang tidak tahu apa itu papan cerita . Nah, papan cerita adalah video yang mengandungi dialog atau teks di dalamnya sehingga kelihatan seperti komik yang sedang berjalan. VivaVideo adalah aplikasi terbaik untuk menghasilkan video papan cerita kerana terdapat pelbagai pilihan kotak dialog dengan pelbagai bentuk yang dapat diletakkan dengan mudah pada video yang diedit.

  • Cara mengendalikan VivaVideo sangat mudah

Salah satu perkara mengapa aplikasi ini dipilih oleh ratusan juta pengguna telefon pintar adalah kerana cara menggunakan VivaVideo sangat mudah. Sebenarnya, orang yang tidak biasa dengan dunia penyuntingan foto dan video juga dapat menggunakan aplikasi ini. Bukan hanya itu, VivaVideo juga merupakan aplikasi yang paling banyak digunakan untuk mengedit video yang akan dimuat naik di Instagram.

Cara Membuat Video Foto di VivaVideo

  • Versi Percuma yang Kaya dengan Ciri

Sekiranya anda masih tertanya-tanya mengapa VivaVideo dipercayai oleh ratusan juta orang? Ini kerana VivaVideo dapat diperoleh secara percuma. Versi percuma aplikasi ini kaya dengan ciri-ciri menarik sehingga tidak menjadi masalah jika anda tidak mahu menaik taraf ke versi Pro. Kelemahan versi percuma hanyalah tanda air yang muncul dalam hasil video yang telah diedit.

  • Boleh Menggantikan Bunyi Video Asal

Video yang disimpan di galeri anda mempunyai kualiti bunyi yang buruk? Tidak ada masalah kerana dengan menggunakan VivaVideo anda dapat mengganti suara asli yang terdapat dalam video dengan muzik lain yang terdapat di galeri anda. Sebenarnya, anda boleh memasukkan lagu kegemaran anda ke dalam video.

Demikianlah tinjauan lengkap mengenai cara menggunakan VivaVideo pada peranti Android berikut dengan kelebihan aplikasi ini. Kehadiran VivaVideo sememangnya sangat bermanfaat, terutama bagi anda yang aktif memuat naik video di media sosial, tetapi anda tidak mahu paparan video kelihatan biasa-biasa saja.