Tutorial Cara Menggunakan BCA Mobile Banking pada Android

Pada masa kini zaman semakin moden dan alatnya semakin canggih. Salah satu alat elektronik yang diperlukan dan juga alat yang semakin canggih adalah Bank. Seperti yang kita ketahui bahawa hampir semua orang menggunakan perkhidmatan bank untuk melakukan transaksi. Namun, seiring dengan perubahan masa, anda tidak perlu lagi bersusah payah mengunjungi Bank.

Pada masa ini Bank telah menyediakan peralatan elektronik yang canggih yang dapat digunakan oleh siapa saja. Mobile Banking adalah salah satu alat canggih yang memudahkan pelanggan melakukan transaksi tanpa perlu mengunjungi Bank.

Salah satu bank yang telah melaksanakan Mobile Banking adalah BCA Bank. Namun, tidak semua pengguna atau pelanggan memahami cara menggunakan perbankan mudah alih BCA. Waktu berikut akan membincangkan cara menggunakan BCA Mobile Banking dari pendaftaran untuk digunakan dalam setiap ciri-cirinya:

Kenali BCA Mobile

1 cara untuk menggunakan Perbankan Bergerak BCA

BCA mobile adalah aplikasi untuk transaksi seperti transaksi langsung yang mengunjungi BCA Bank hanya melalui telefon pintar. Dan sudah tentu anda memerlukan kredit kuota internet untuk mengakses dan menggunakan BCA Mobile.

Sebelum anda mengetahui cara menggunakan BCA Mobile Banking, harap maklum bahawa BCA Mobile Banking adalah salah satu ciri yang terdapat dalam aplikasi BCA Mobile. BCA mobile sendiri mempunyai 3 ciri, iaitu m-BCA, KlikBCA, dan InfoBCA. Baiklah, kerana kali ini kita akan membincangkan cara menggunakan perbankan mudah alih BCA, hanya akan memfokuskan pada fitur m-BCA.

Pendaftaran dan pengaktifan BCA Mobile Banking

Sebelum anda mengetahui cara menggunakan BCA Mobile Banking, anda mesti mengaktifkan dan mendaftarkan akaun anda terlebih dahulu untuk dapat melakukan transaksi dengan BCA Mobile Banking. Kaedahnya sangat mudah, bawa KTP, buku simpanan dan telefon pintar anda ke Bank BCA terdekat.

Kemudian anda mengambil nombor giliran untuk pergi ke bahagian CS (Customer Service). Selepas itu, maklumkan kepada pegawai CS bahawa anda ingin menggunakan BCA Mobile Banking. Kemudian, pegawai CS BCA akan meminta anda memuat turun dan memasang aplikasi BCA Mobile di Play Store atau anda boleh klik di sini.

Selepas anda memuat turun dan memasang aplikasi BCA M-Banking, pegawai kemudian akan mendaftar dan mengaktifkan BCA Mobile Banking anda. Kerani akan meminta anda mengisi atau membuat kod akses.

Kod akses ini dalam bentuk 6 alphanum, yang bermaksud anda harus membuat kod akses dalam bentuk angka dan huruf dengan jumlah 6 alphanum. Kod akses ini akan menjadi kod ketika anda pertama kali mengakses BCA Mobile Banking. Selepas itu, pegawai akan memproses dan apabila selesai pegawai akan memberitahu anda. Mudah kan?

Mula masuk ke Perbankan Bergerak BCA

2

Setelah anda mendaftar, aktifkan, dan sudah memiliki aplikasi BCAmobile, langkah selanjutnya adalah memasukkan aplikasi tersebut. Pertama, masukkan aplikasi dan klik pada ciri "m-BCA".

3

Setelah anda mengklik m-BCA, pemberitahuan akan muncul untuk memasukkan kod akses. Anda boleh memasukkan kod akses yang anda buat sebelumnya semasa pengaktifan dan pendaftaran. Kemudian klik "log masuk."

4

setelah anda log masuk, lima ciri lain akan muncul, iaitu m-info, m-Transfer, m-Payment, m-Commerce, dan m-Admin. Setiap ciri ini mempunyai fungsi dan kegunaan masing-masing. Inilah cara menggunakan perbankan mudah alih BCA dan ciri-cirinya.

Cara mengetahui maklumat keseimbangan

5

Mula-mula anda memasukkan ciri m-Info, kemudian pilih atau klik "maklumat keseimbangan." Setelah itu, akan ada pemberitahuan yang mengharuskan anda memasukkan PIN m-BCA anda. PIN m-BCA adalah PIN ATM yang anda ada. Masukkan PIN ATM anda dan kemudian klik "OK" maka akan tertera secara terperinci mengenai baki yang anda ada.

6

Cara mendaftar nombor akaun untuk pindahan

Cara lain untuk menggunakan BCA Mobile Banking adalah kaedah pemindahan. Hampir semua pelanggan melakukan pemindahan, baik kepada sesama Bank BCA dan bank lain. Pemindahan menggunakan BCA Mobile Banking sangat mudah.

7

Pertama, setelah anda memasukkan aplikasi BCAmobile, pilih menu m-Transfer. Walau bagaimanapun, sebelum membuat pemindahan, anda mesti memasukkan atau mendaftarkan nombor akaun yang ingin anda pindahkan.

8

Untuk mendaftar, pilih salah satu ciri dalam "Daftar Transfer." Sekiranya anda ingin melakukan pemindahan dengan bank selain BCA, pilih "Interbank" dan jika anda ingin melakukan transfer dengan pengguna BCA lain, pilih "Interbank Account".

Sekiranya anda memilih untuk membuat pindahan ke bank atau bank selain dari BCA, nampaknya memasukkan nombor akaun anda dan memilih bank yang ingin anda kunjungi. Selepas itu anda klik "hantar" di sudut kanan atas.

9

Sekiranya anda memilih ciri atau membuat pindahan ke akaun BCA / Antara Bank lain, "tidak. Akan muncul. akaun destinasi. " Anda boleh mengisi tiga nombor akaun sekaligus atau hanya satu demi satu kemudian klik "hantar" di sudut kanan atas.

Anda perlu tahu bahawa, setiap kali anda mendaftarkan nombor akaun ada bayaran dengan memotong kredit anda. Kos memotong kredit tidak terlalu mahal sekitar 1,500 rupiah. Dan anda hanya boleh melakukan transaksi atau hanya boleh mendaftarkan nombor akaun jika simbol kotak di sudut kanan atas berwarna hijau.

Cara pemindahan

10

Setelah anda mendaftarkan nombor akaun destinasi anda sebelumnya, maka anda kini boleh memindahkan ke nombor akaun yang anda daftarkan lebih awal. Masih ada pada fitur m-Transfer dan lihat menu "transfer".

11

Sekiranya anda ingin melakukan pertukaran dengan sesama pelanggan BCA, klik "Antara Akaun." Kemudian anda memperhatikan bahagian "Ke akaun", klik dan pilih akaun yang sebelumnya anda daftarkan dan masukkan juga jumlah wang yang ingin anda pindahkan. Selepas itu klik "hantar." Dan anda berjaya melakukan pertukaran.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin membuat pindahan ke bank lain, pilih menu "Antara Bank" dan ikuti kaedah yang sama seperti memindahkan ke sesama pelanggan BCA. Cara menggunakan BCA Mobile Banking memang senang bukan?

Cara membuat pembayaran

12

Salah satu cara untuk menggunakan Perbankan Bergerak BCA ialah anda boleh membuat pembayaran. Sekiranya anda menggunakan kad kredit BCA, kad Pascabayar, insurans, dll. Anda boleh membuat pembayaran dengan menggunakan BCA Mobile Banking.

Mula-mula anda masukkan aplikasi BCAmobile dan pilih menu pembayaran m. Dalam m-pembayaran tersedia berbagai jenis pembayaran yang Anda perlukan seperti kad kredit, telefon bimbit, telefon, awam, insurans, internet, pinjaman, dan lain-lain.

Pilih salah satu ciri yang anda perlukan dan BCAmobile akan mengarahkan atau menerangkan langkah pembayaran yang mudah dan praktikal.

Cara membeli kredit telefon bimbit

13

BCA Mobile Banking juga mempunyai ciri untuk membeli kredit telefon bimbit anda. Cara menggunakan BCA Mobile Banking untuk membeli kredit sangat mudah. Mula-mula anda memasukkan aplikasi m-BCA, kemudian pilih menu m-commerce.

14

Selepas itu, anda memilih menu "Refill Voucher". Kemudian anda memilih jenis baucar atau kad yang anda gunakan dan jangan lupa memilih kredit nominal atau baucar nominal mengikut keperluan anda. Setelah semua selesai anda klik "hantar".

Inilah beberapa cara untuk menggunakan Perbankan Bergerak BCA. Apa pendapat kamu? Adakah menggunakan BCA Mobile Banking memudahkan anda?