Koleksi Aplikasi M-Banking Terbaik dari Bank di Indonesia

Bank adalah salah satu bukti bahawa manusia pada masa kini berada di zaman moden yang benar-benar praktikal dan segera. Bank adalah tempat di mana pelanggan dapat menjimatkan wang dan juga melakukan transaksi wang. Namun, seiring dengan waktu, Bank mempermudah pelanggannya dengan munculnya aplikasi M-Banking.

M-Banking adalah aplikasi di mana pelanggan tidak perlu repot datang ke Bank untuk berurusan dengan masalah kewangan. Dengan hanya satu aplikasi, pelanggan dapat melakukan transaksi dalam talian melalui skrin telefon pintar mereka. Setiap bank biasanya mempunyai kemudahan M-Banking ini.

Oleh itu, kali ini akan memberikan koleksi aplikasi M-Banking dari bank-bank di Indonesia. Berikut ini adalah tinjauan aplikasi M-Banking di Indonesia.

Koleksi Aplikasi M-Banking dari Bank di Indonesia

1. BCA Mudah Alih

Aplikasi m-banking BCA Mobile

BCA Mobile adalah aplikasi M-Banking yang disediakan oleh BCA Bank. Dalam aplikasinya, BCA Mobile memudahkan pelanggan BCA untuk mengakses kewangan mereka tanpa perlu melalui proses yang panjang dan merepotkan ke Bank BCA.

Dengan aplikasi BCA Mobile, pelanggan hanya memerlukan sambungan internet untuk terus dapat mengurus kewangan mereka. Untuk cara menggunakan dan mendaftarkan BCA M-Banking cukup mudah dan mudah. Anda hanya perlu pergi ke BCA Bank dan memberitahu pegawai bahawa anda ingin membuat akaun BCA M-Banking.

Kemudian kerani akan mengarahkan anda ke peringkat seterusnya dan anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi. Sebelum ini anda mesti membawa buku dan ID bank anda terlebih dahulu.

2. Mandiri Dalam Talian

Mandiri Dalam Talian

Bagi anda yang merupakan pelanggan Bank Mandiri, anda kini boleh mencuba kemudahan transaksi melalui Mandiri Online. Ini adalah aplikasi khas untuk pelanggan Bank Mandiri untuk mendapatkan kemudahan dalam transaksi atau hanya mengetahui maklumat mengenai baki.

Dalam aplikasi Mandiri Online, terdapat beberapa ciri yang tersedia, salah satunya adalah fitur TRANSAKSI ONLINE. Dalam ciri ini, anda boleh melakukan pindahan, cek baki, memindahkan maklumat dan aktiviti kewangan, pembayaran, pembelian, bahkan untuk tambah nilai E-Cash / E-Money. Lebih mudah dan praktikal,  bukan? Muat turun aplikasi di sini.

3. BRI Mudah Alih

BRI Mobile adalah aplikasi M-Banking yang ditawarkan kepada pelanggan BRI untuk dapat mengakses kewangan pelanggan dengan hanya menggunakan telefon pintar. Dalam aplikasi BRI Mobile, pelanggan bank BRI akan diberi akses untuk melakukan transfer ke akaun BRI lain atau ke akaun lain.

Bukan hanya itu, BRI Mobile juga memudahkan anda membuat pembayaran seperti PLN, PDAM, Telkom, dan lain-lain. Untuk mendapatkan akses ke BRI Mobile, pelanggan boleh pergi ke bank BRI terdekat untuk mendaftar atau menghubungi BRI di 14017 / 021-500017 dan anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

4. Perbankan Bergerak BNI

BNI Mudah Alih

Bagi anda, pelanggan BNI Bank juga dibantu dengan aplikasi M-Banking. Sudah tentu aplikasi BNI Mobile Banking ini memudahkan pelanggan BNI untuk melakukan transaksi mengenai kewangan. Anda boleh membuat pindahan, tambah nilai, membayar, dan juga melihat baki hanya dengan menggunakan satu aplikasi.

Untuk mendaftar BNI Mobile Banking, anda boleh mengunjungi ATM BNI atau BNI Bank terdekat. Selepas itu, anda boleh memasang aplikasi BNI Mobile Banking atau klik di sini untuk memuat turun dan kemudian ikuti langkah-langkah pendaftaran. Sekiranya anda merasa keliru, anda boleh mengunjungi BNI secara langsung atau menghubungi talian 1500046.

5. GO MOBILE oleh CIMB NIAGA

GO MOBILE oleh CIMB NIAGA

Bank CIMB NIAGA juga menyediakan perkhidmatan untuk mempermudah akses transaksi kewangan bagi pelanggannya dengan menyediakan aplikasi M-Banking Go Mobile. Tidak jauh berbeza dengan aplikasi M-Banking lain, Bank CIMB NIAGA juga memberikan kemudahan bagi para pelanggannya dengan menggunakan perkhidmatan perbankan bergerak.

Untuk menikmati kemudahan dan perkhidmatan GO MOBILE dari CIMB NIAGA Bank, pelanggannya boleh mengunjungi Bank CIMB NIAGA terdekat untuk mendapatkan ID pengguna GO MOBILE. Atau, anda boleh menghubungi nombor perkhidmatan pelanggan CIMB NIAGA 14041 dan memuat turun aplikasinya di sini.

6. Mega Mobile

Mega Mobile

Mega Mobile ada di sini untuk memudahkan pelanggan Bank Mega mengakses dan melakukan transaksi kewangan dengan hanya menggunakan telefon pintar. Dalam aplikasi Mega Mobile ini, pelanggan Mega Bank dimanjakan dengan ciri seperti pemindahan, pembayaran, pembelian dan ciri lain.

Untuk mendapatkan akses ke Mega Mobile ID ini, pelanggan boleh mengunjungi cawangan Mega Bank terdekat, sebelum anda boleh memuat turun aplikasi di sini. Atau pelanggan boleh menghubungi pusat panggilan Bank Mega dengan nombor +62 21 500010 / 60010. Untuk maklumat lebih lanjut, pelanggan boleh melayari laman web Bank Mega dengan mengklik di sini.

7. Bank Perbankan Mudah Alih JATIM

Bank Jatim M-Banking

JATIM Bank adalah bank khas untuk penduduk wilayah Jawa Timur. Seperti bank lain, Bank Jatim juga menyediakan akses mudah ke transaksi untuk pelanggannya dengan menyediakan kemudahan dan perkhidmatan aplikasi m-banking.

Dalam aplikasinya, pelanggan Bank Jatim difasilitasi dalam melakukan pemindahan, membayar elektrik, air, kad kredit dan banyak lagi. Untuk mendapatkan ID dan akses dalam melakukan transaksi melalui Bank Jatim Mobile Banking, pelanggannya boleh datang terus ke Bank Jatim terdekat dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

8. Aplikasi Bjb digi

aplikasi bjb digi

Jika sebelumnya Bank Jatim adalah bank khusus untuk wilayah Jawa Timur, kali ini aplikasi m-banking berasal dari bank khas di Jawa Barat, yaitu Bank bjb. Dalam aplikasinya, Bank BJB memudahkan pelanggan melakukan pemindahan, pembayaran, pembelian kredit, dan juga memeriksa isi baki mereka.

Sekiranya anda pelanggan bjb Bank dan ingin mendapatkan kemudahan dan perkhidmatan aplikasi bjb digi, anda boleh mengunjungi bank bjb terdekat dan meminta akses untuk menggunakan perbankan mudah alih. Sebagai alternatif, anda juga boleh menghubungi bank bjb ke nombor 14049 dan pelanggan bank bjb boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

9. Citi Mobile Indonesia

Citibank Indonesia

Pelanggan Citibank difasilitasi dengan kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh Citibank Bank dalam bentuk aplikasi M-Banking. Aplikasi ini akan memudahkan pelanggan Citibank dalam melakukan transaksi kewangan secara dalam talian.

Anda boleh melakukan transaksi dalam bentuk pindahan, pembayaran, baki cek, dan lain-lain hanya dengan menggunakan satu aplikasi. Untuk mendapatkan akses Citi Mobile Indonesia, anda boleh mengunjungi Citibank Bank terdekat di kawasan anda dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

10. PermataMobile

Permata Bergerak

PermataMobile adalah perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh Bank Permata dengan tujuan untuk memudahkan mengakses akaun simpanan mereka. Bukan hanya menyediakan akses mudah ke akaun simpanan, tetapi dengan menggunakan Permata Mobile, pelanggannya dapat melakukan transaksi secara dalam talian.

Urus niaga ini boleh dilakukan dalam bentuk pemindahan, pembayaran, pembelian kredit, dan lain-lain. Untuk mendapatkan akses PermataMobile, anda boleh mengunjungi Permata Bank dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

11. Perbankan Mudah Alih HSBC

Perbankan Mudah Alih HSBC

Sama seperti aplikasi m-banking sebelumnya, HSBC Bank juga menyediakan transaksi kewangan yang mudah untuk pelanggannya. Dalam aplikasinya, HSBC menjanjikan kemudahan transaksi kewangan menggunakan aplikasi HSBC Mobile Banking.

Aplikasi ini akan membantu pelanggan HSBC melakukan pemindahan dan pembayaran yang anda perlukan. Pelanggan HSBC yang ingin menikmati perkhidmatan Mobile Banking dari HSBC, anda boleh mengunjungi HSBC Bank terdekat atau anda boleh mendapatkan maklumat terperinci di hsbc.mobi dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut.

12. D-Bank

D-Bank

D-Bank adalah aplikasi M-Banking yang dapat memudahkan pelanggan Bank Danamon dalam mengakses kewangan dengan menggunakan internet. Dalam aplikasinya, D-Bank dilengkapi dengan beberapa fitur seperti melakukan transfer, pembayaran, pembelian kredit, memeriksa baki, dan fitur lain yang dapat diakses dengan mudah oleh pelanggan Bank Danamon.

Untuk mendapatkan akses ini, anda perlu memuat turun aplikasi D-Bank di PlayStore atau klik di sini. Selepas itu, anda boleh mengaktifkan akaun anda dengan mengikuti langkah-langkah yang diberikan oleh Bank Danamon.

Namun, jika anda merasa masih kekurangan maklumat mengenai D-Bank, anda boleh terus mengunjungi Bank Danamon terdekat atau menghubungi pusat panggilan Bank Danamon di 1-500-090 dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

13. Perbankan Mudah Alih Bukopin

Perbankan Mudah Alih Bukopin

Mobile Banking Bukopin ada di sini untuk mempermudah urus niaga kewangan bagi pelanggan Bank Bukopin. Aplikasi Bukopin Mobile Banking dapat memberikan akses mudah ke pemindahan, pembayaran, pembelian, dan sebagainya.

Selain itu, pelanggan Bank Bukopin dapat menikmati fitur baru yang disediakan iaitu SKN Transfer, mencari ATM Bukopin terdekat, dan membuka buku laluan, akaun semasa, dan deposit. Untuk mendapatkan akses ini, pertama anda boleh klik di sini untuk memuat turun aplikasi tersebut kemudian pelanggan dapat mengunjungi Bank Bukopin terdekat.

14. MNC Mbanking

Perbankan MNC

MNC Mbanking adalah salah satu kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan oleh MNC Bank. Tidak jauh berbeza dengan aplikasi M-Banking secara umum, MNC Mbanking juga menyediakan perkhidmatan dalam bentuk pemindahan dalam talian, pembayaran dalam talian, dan kemudahan kewangan dalam talian yang lain.

Bagi pelanggan MNC bank, mereka dapat menikmati perkhidmatan dan kemudahan MNC Mbanking dengan mengunjungi MNC Bank terdekat dari lokasi anda. Namun, jika anda merasa terganggu untuk mengunjungi MNC Bank, anda juga boleh menghubungi pusat panggilan MNC Bank ke 1500 188 dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

15. Muamalat Mobile

Muamalat Mobile

Sesuai dengan nama aplikasi, Muamalat Mobileini ditujukan untuk pelanggan bank Muamalat. Dengan aplikasi ini, pelanggan dapat mengakses akaun mereka dengan mudah, baik untuk transaksi kewangan atau hanya memeriksa transaksi kewangan.

Sekiranya anda berminat untuk menggunakan Muamalat Mobile ada tiga tahap yang harus anda lakukan, daftar pertama Muamalat Mobile melalui ATM. Kemudian, buat TIN ( Nombor pengenalan transaksi). Akhirnya, muat turun  terus  aplikasi di sini.

16. Perbankan Mudah Alih MyHana

perbankan mudah alih myhana

Bank KEB Hana Indonesia juga menyediakan perkhidmatan dan kemudahan aplikasi M-banking untuk pelanggannya. Aplikasi ini tentunya memudahkan pelanggan Bank Hana melakukan transaksi kewangan seperti pemindahan, pembayaran, pembelian kredit dan perkhidmatan lain yang dapat dinikmati oleh pelanggan Bank Hana.

Sebelum menikmati perkhidmatan dan kemudahan MyHana Mobile Banking, pelanggan mesti mempunyai akaun untuk mengakses Mobile Banking terlebih dahulu dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi. Anda boleh terus mengunjungi Hana Bank yang terdekat untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut dan peringkat membuat akaun Mobile Banking.

17. Perbankan Bergerak Bank Riau Kepri

Perbankan Bergerak Riau Bank

Bagi anda yang merupakan pelanggan Bank Riau Kepri, anda juga dapat menikmati kemudahan dan perkhidmatan Mobile Banking. Dalam aplikasi M-Banking ini, Bank Riau Kepri menyediakan beberapa kemudahan yang memudahkan pelanggan melakukan transaksi.

Pelanggan Bank Riau Kepri dapat melakukan pemindahan, mendapatkan maklumat baki, pembayaran, dan melakukan pembelian seperti kredit, Baucar TV dan lain-lain. Untuk menikmati kemudahan ini, anda perlu mengunjungi cawangan Bank Riau Kepri terdekat untuk mendapatkan akses Mobile Banking dan klik di sini untuk memuat turun aplikasinya.

18. MobilePanin

telefon bimbit bergerak

Bagi pelanggan bank Panin, anda juga diberi kemudahan untuk membuat transaksi dalam talian  melalui aplikasi MobilePanin. Di sini, anda membuat pemindahan, pembayaran, dan  penambahan  Baucar Mudah Alih.

Bukan hanya itu, MobilePanin juga dilengkapi dengan sistem keselamatan yang mencukupi. Kerana, untuk mengakses MobilePanin, anda perlu memasukkan kod 6 digit yang hanya diketahui oleh pengguna. Berminat untuk menggunakan ini? Boleh dimuat turun sekarang di sini.

19. Bank Baking Mobile Kalimantan Selatan

Tebing Kalimantan Selatan

The South Kalimantan Mobile Baking Bank adalah aplikasi M-banking yang hanya dapat digunakan oleh pelanggan Bank Kalimantan Selatan. Dalam aplikasinya, Bank Kalimantan Selatan memberikan kemudahan dalam melakukan transaksi kewangan yang diperlukan untuk pelanggan Bank Kalimantan Selatan.

Sama seperti aplikasi perbankan mudah alih secara umum yang dimiliki oleh bank lain, Perbankan Mudah Alih Bank Kalimantan Selatan dapat memudahkan pelanggannya melakukan pemindahan, pembayaran, pembelian kredit, memeriksa baki dan lain-lain. Untuk mendapatkan akses ke Perbankan Mudah Alih Bank Kalimantan Selatan, anda boleh terus mengunjungi Bank Kalimantan Selatan yang terdekat dan klik di sini untuk memuat turun aplikasi.

20. BTN Mudah Alih

BTN Mudah Alih

BTN Mobile juga merupakan salah satu aplikasi M-Banking yang dapat memudahkan anda melakukan transaksi. Dari namanya, tentu anda dapat meneka bahawa aplikasi ini hanya dapat digunakan oleh pelanggan Bank BTN.

Untuk dapat menikmati akses dari BTN Mobile, anda mesti mendaftarkan nombor telefon bimbit anda terlebih dahulu dan memastikan anda mempunyai kad ATM Bank BTN. Sekarang, daftar berdasarkan ATM dan juga nombor telefon bimbit anda, kemudian  terima  semua  terma & syarat . Selepas itu, anda akan diminta membuat  kata laluan,  pastikan hanya anda yang mengetahui  kata laluan , ya!

Setelah selesai, anda boleh menikmati semua ciri dalam BTN Mobile dengan serta-merta. Masih keliru? Anda boleh pergi terus ke Bank BTN terdekat untuk segera mengaktifkan BTN Mobile.

21. Perbankan Mudah Alih BSM

Perbankan Mudah Alih BSM

BSM Mobile Banking adalah salah satu perkhidmatan dan kemudahan yang dapat dinikmati oleh pelanggan Bank Mandiri Syariah untuk melakukan transaksi kewangan secara dalam talian. Dalam aplikasinya, BSM Mobile Banking mempermudah melakukan pemindahan, pembayaran, pembelian kredit, maklumat yang diperlukan oleh pelanggan dan kemudahan lain.

Sebelum menggunakan aplikasi ini, anda mesti mempunyai akaun BSM terlebih dahulu. Untuk mendapatkan akaun, anda boleh mengunjungi Bank Mandiri Syariah terdekat atau menghubungi pusat panggilan ke nombor 14040 / (021) 2953 4040.

22. Perbankan Mudah Alih Bankaltim

Perbankan Mudah Alih Bankaltim

Bank ini, yang dikhaskan untuk pelanggan dari wilayah Kalimantan Timur, juga memberikan kemudahan dalam mengakses dan melakukan transaksi untuk pelanggannya. Ciri-ciri aplikasi Bankaltim Mobile Banking hampir sama dengan aplikasi M-Banking pada umumnya.

Untuk dapat mengakses aplikasi perbankan mudah alih yang satu ini, anda boleh terus mengunjungi BPD Kalimantan Timur untuk mendapatkan lebih banyak maklumat.

Sekarang itulah koleksi aplikasi M-Banking di Indonesia. Sekiranya sesuatu masih belum jelas, anda boleh bertanya terus ke bank terdekat atau segera menghubungi Pusat Panggilan setiap bank.