Ini adalah Jenis Kes HP Paling Popular pada tahun 2020

Tidak semua jenis telefon bimbit atau telefon pintar dilengkapi dengan perlindungan sepenuhnya pada badan. Oleh itu, mereka terdedah kepada calar dan kerosakan lain ketika jatuh dari ketinggian tertentu atau bersentuhan dengan benda tajam. Telefon bimbit dengan badan plastik adalah contoh mangsa utama masalah ini.

Agar perkara ini dapat diminimumkan, pengguna perlu menggunakan semacam perlindungan luaran untuk telefon bimbit mereka. Objek seperti itu dikenali sebagai casing atau casing. Kerana permintaan yang tinggi, pengeluar telah membuat banyak varian selongsong untuk pelbagai model telefon bimbit, terutama yang popular di pasaran.

Harga telefon bimbit itu sendiri berbeza-beza, bergantung pada kualiti dan ciri yang dibawanya. Sekiranya anda sudah merancang untuk membeli casing telefon bimbit, lebih baik mengetahui pelbagai jenis casing telefon bimbit di pasaran. Mudah-mudahan selepas ini anda dapat mencari casing telefon bimbit yang sesuai untuk telefon pintar anda.

Bahan Sarung Mudah Alih

Terdapat banyak jenis bahan yang digunakan untuk membuat selongsong telefon bimbit. Baiklah, untuk mengetahuinya, terlebih dahulu ketahui beberapa bahan yang digunakan untuk membuat selongsong telefon bimbit.

1. Alcantara

Ini adalah sejenis bahan selongsong khas yang dibuat oleh syarikat dengan nama yang sama. Selongsong Alcantara adalah salah satu selongsong yang paling popular di pasaran. Alcantara menggabungkan bahan pembuatan selongsong lain, iaitu poliester dan poliuretana untuk membuat selongsong dengan tahap perlindungan yang tinggi, bergaya dan tahan lama.

2. Serat Karbon

Selongsong yang terbuat dari serat karbon umumnya mempunyai berat ringan dan tahan lama. Sarung serat karbon juga mempunyai tahap perlindungan yang baik untuk telefon bimbit kami. Sebilangannya bahkan dibuat menggunakan gentian Kevlar kelas ketenteraan yang sangat kuat. Sarung dan karbon dijual dengan model dan gaya yang berbeza sehingga pilihannya sangat bagus.

3. Kulit

Barangan yang diperbuat daripada kulit biasanya mahal (kulit asli, ya), termasuk sarung telefon bimbit. Selain sejuk, casing yang terbuat dari bahan kulit memiliki tekstur, kelenturan dan kelembutan yang sangat baik. Penampilan visualnya mungkin sangat mengagumkan, cuma bahan ini tidak memberikan tahap perlindungan yang sama seperti Alcantara dan bahan selongsong lain.

4. Poliuretana

Sarung dari bahan sintetik ini terdapat dalam varian keras dan lembut. Kerana sangat fleksibel, sarung poliuretana mempunyai pelbagai bentuk. Bahan ini menawarkan tahap perlindungan yang sangat baik untuk telefon bimbit kami. Harga selongsong dari bahan ini biasanya dijual dengan harga yang sangat berpatutan.

5. Fabrik

Mungkin kita jarang mempunyai casing yang terbuat dari kain, tetapi ada tablet di pasaran. Tahap perlindungan selongsong kain mungkin tidak sebagus selongsong lain, tetapi sarung jenis ini lebih senang dipegang daripada selongsong lain. Selain itu, sarung kain juga cepat kotor.

6. Kayu

Selongsong kayu dikatakan menawarkan tahap perlindungan yang lebih baik daripada selongsong kain. Sarung kayu juga tidak mudah kotor sehingga kita masih selesa menggunakannya dalam banyak kesempatan. Casing kayu itu (yang asli) mempunyai tanda harga yang agak mahal.

Jenis Kes HP yang Banyak Digunakan

Setelah mengetahui bahannya, kini beralih ke selongsong HP jenis lain. Untuk mengetahui lebih jelasnya, sila baca ulasan berikut.

1. Kes Rusak

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Sarung jenis ini dibuat untuk melindungi badan hp dari kerosakan apabila telefon jatuh secara tidak sengaja. Sarung kasar mempunyai sudut dan beg udara yang diperkuat sehingga tahap perlindungannya tinggi. Selain itu, cengkaman atau cengkaman juga sangat baik sehingga unit HP tidak mudah dilepaskan semasa perlanggaran.

Sarung lasak adalah salah satu jenis selongsong terbaik yang boleh anda pilih. Beberapa sarung lasak premium dilengkapi dengan reka bentuk dan banyak ciri menarik yang menawarkan perlindungan sepenuhnya.

Bahkan terdapat sarung kasar yang dibuat dengan piawaian ketenteraan MIL-STD-810 AS yang dapat mengatasi pelbagai jenis bahaya yang mungkin berlaku pada telefon bimbit kami, seperti bahaya akibat hujan lebat, suhu sejuk, suhu tinggi, persekitaran lembap, pendedahan pasir dan debu, getaran , kejutan dan sebagainya.

Sama ada ini kekurangan atau tidak, kita tidak dapat mengesahkannya. Sarung kasar umumnya berat dan tebal sehingga badan telefon akan kelihatan lebih besar jika anda menggunakan selongsong ini. Ini juga menyukarkan untuk mencapai butang tertentu di telefon bimbit, terutama di sebelah.

2. Casing Tough

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Selongsong yang sukar biasanya mempunyai dua lapisan untuk ketahanan dan perlindungan tambahan. Selongsong jenis ini dibuat dari bahan plastik yang sangat kuat dan sangat sukar untuk dihancurkan.

Bentuk casing yang sukar pada amnya sangat padat dan menawarkan tahap perlindungan yang baik. Untuk menahan hentakan, selongsong ini menggunakan penutup luar polikarbonat dengan lapisan silikon di dalamnya.

Walaupun ini menjadikan kes ini cukup tebal, telefon bimbit anda masih boleh kelihatan keren dengan casing ini. Selain itu, menggunakan casing yang sukar juga membolehkan kita mengakses semua port dan slot telefon pintar dengan mudah. Cengkaman yang baik juga dapat mengurangkan kemungkinan menjatuhkan telefon bimbit secara tidak sengaja.

3. Sarung Ramping

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Selongsong jenis ini biasanya diperbuat daripada plastik atau getah dan sangat senang dijumpai di kaunter telefon bimbit. Dengan harga yang cukup murah, anda tidak boleh mengharapkan banyak dari selongsong jenis ini. Meski begitu, sarung langsing tetap menjadi pilihan banyak orang kerana bentuknya yang nipis dan dijual dengan banyak varian warna dan model.

Sarung ramping masih memberikan perlindungan kepada telefon bimbit kami, termasuk melindungi panel belakang dari calar. Beberapa model selongsong ramping juga mungkin dirancang untuk dapat menyerap kejutan, tetapi kemampuannya tidak sebaik dua jenis selongsong di atas. Selain itu, ada kemungkinan selongsong nipis yang terbuat dari plastik keras akan pecah serta merta ketika dijatuhkan.

Oleh itu, jika anda cukup yakin dapat menyelenggara telefon bimbit anda dengan betul tanpa memerlukan sarung yang kasar atau sukar, sarung langsing boleh menjadi pilihan terbaik. Selain banyak varian, telefon bimbit anda masih kelihatan nipis ketika menggunakan casing jenis ini.

4. Sarung Folio / Sarung Balik

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Juga disebut flip casing, folio casing adalah jenis casing lain yang dibuat tanpa kehilangan gaya atau gaya. Biasanya selongsongnya terbuat dari bahan kulit (boleh jadi asli atau palsu bergantung pada harganya) yang juga mempunyai kelebihan lain seperti dompet (untuk menyimpan wang kertas atau kad). Selain kulit, beberapa kotak folio juga dibuat dari bahan lain seperti poliuretana.

Kerana bentuknya yang lain, panel depan dan belakang telefon bimbit kami dilindungi dengan casing folio ini. Cuma tidak semua casing folio menawarkan liputan di sekitar sudut dan sisi sehingga dapat mengurangkan tahap perlindungan.

Beberapa kes folio mempunyai ciri-ciri yang menyokong kitaran bangun tidur telefon bimbit kami. Oleh itu, apabila kita membuka penutup skrin selongsong, telefon bimbit kita akan dihidupkan atau dihidupkan. Sebaliknya, apabila kita menutupnya lagi, telefon akan masuk ke mod tidur. Jenis penutup selongsong ini berbeza, ada yang menggunakan magnet, tab, elastik, dan lain-lain.

Itu adalah beberapa jenis casing telefon bimbit di pasaran dan bahan pembuatannya. Anda boleh membeli pelbagai jenis casing telefon bimbit dengan mudah hanya di Bukalapak. Cukup klik pautan di atas dan cari kes impian anda di sana.