10 Aplikasi Penyuntingan Audio Terbaik yang Boleh Anda Cuba pada PC

Pada masa ini, terdapat banyak program, perisian atau aplikasi yang membantu kehidupan seharian kita atau membantu pekerjaan kita sebagai manusia. Salah satu yang popular adalah aplikasi penyuntingan video seiring dengan pengembangan ekosistem YouTube.

Selain penyuntingan video, ada satu lagi yang sedang dikembangkan, yaitu penyuntingan audio. Terutama di era ini, populariti kandungan audio seperti podcast sudah mula popular. Nah, penyuntingan audio juga memfokuskan kepada pengeluaran muzik, pengeluaran kandungan audio dan lain-lain.

Nah, aplikasi penyuntingan audio itu sendiri ada banyak pilihan yang boleh digunakan. Sekiranya anda keliru, tenang kerana ia telah merangkum senarai aplikasi penyuntingan audio yang harus anda cuba. Inilah senarai!

1. Keberanian 

keberanian

Aplikasi penyuntingan audio PC yang paling terkenal adalah Audacity. Aplikasi ini sangat disarankan oleh banyak orang, baik oleh profesional dan pemula yang baru memasuki dunia penyuntingan audio. Ini kerana Audacity adalah aplikasi penyuntingan audio yang mudah digunakan. 

Terdapat beberapa kelebihan yang menjadikan Audacity sering disyorkan. Salah satunya adalah kerana aplikasi ini dapat dipasang pada pelbagai peranti. Di samping itu, aplikasi ini menawarkan kelebihan dengan pelbagai plugin atau pelbagai kesan lain.

Kelebihan lain adalah ciri suntingan. Aplikasi ini dapat memotong suara, menggabungkan muzik atau lagu, menghilangkan suara vokal, memberi kesan tambahan pada vokal, dan juga dapat digunakan untuk rakaman. Paling menarik, Audacity percuma kerana ia adalah sumber terbuka . Sila lawati laman web rasmi Audacity untuk mendapatkan permohonan ini.

2. Pemotong MP3 

pemotong mp3

Aplikasi penyuntingan audio yang lain ialah MP3 Cutter. Aplikasi ini dapat digunakan untuk memotong lagu, memotong suara, dan memotong musik berformat MP3. Tidak hanya mendukung format MP3, aplikasi ini juga mendukung format audio lain dan dapat menukar dari satu format audio ke format audio yang lain.

Di samping itu, anda boleh mengurangkan saiz fail  audio yang terlalu besar. Contohnya, ukuran lagu 5 minit yang mempunyai ukuran 30MB dapat dikurangkan menjadi ukuran standard atau di bawah 10MB. Oh ya , kelebihan MP3 Cutter ialah aplikasi ini dalam talian, jadi anda tidak perlu memasangnya terlebih dahulu. Cuba layari laman web rasmi.

3. Power Sound Editor Percuma 

penyunting bunyi percuma

Aplikasi penyuntingan audio lain ialah Power Sound Editor Free. Aplikasi ini membawa banyak ciri yang digolongkan serupa dengan Audacity. Anda dapat memotong lagu, membuat rakaman, mengedit rakaman, mengubah tempo lagu, menghilangkan bagian lagu, dan melakukan berbagai tugas penyuntingan audio yang lain.

Selain itu, aplikasi ini memberikan pelbagai kesan menarik agar audio menjadi lebih baik. Yang paling menarik, jelas aplikasi ini tersedia secara percuma. Berminat untuk mencuba aplikasi ini? Sila muat turun aplikasi ini di sini.

4. OcenAudio 

ocenaudio

Aplikasi penyuntingan audio yang lain adalah OcenAudio. Aplikasi ini dilengkapi dengan paparan sederhana yang memudahkan anda sebagai pengguna untuk menggunakan aplikasi ini. Lebih-lebih lagi, aplikasi ini terdapat pada pelbagai sistem operasi.

Beberapa ciri menarik yang ditawarkan oleh aplikasi ini termasuk sokongan untuk mengedit fail audio yang besar, ciri spektrogram, dan sokongan untuk plugin VTS, yang merupakan plugin sehingga anda dapat mengakses berbagai efek. Di samping itu, aplikasi ini menyokong ciri untuk penyuntingan audio yang kompleks. Berminat? Sila lawati laman web OcenAudio rasmi untuk memuat turunnya.

5. Audisi Adobe 

uji bakat adobe

Aplikasi penyuntingan audio yang lain ialah Adobe Audition. Aplikasi ini adalah aplikasi penyuntingan audio yang berkualiti dan dapat menjadi pilihan tepat bagi para profesional. Kenapa? Kerana aplikasinya mempunyai banyak ciri menarik dan premium. 

Secara semula jadi, aplikasi ini mempunyai ciri lengkap kerana Adobe Audition bukan aplikasi percuma. Untuk mendapatkan aplikasi ini, anda mesti melanggan dan biasanya mempunyai pakej dengan program editor lain. Tetapi sebelum membeli versi berbayar, anda boleh mencuba secara percuma selama 7 hari menggunakan aplikasi ini. Sila lawati laman web rasmi untuk maklumat lebih lanjut.

6. WavePad 

pad gelombang

Aplikasi penyuntingan audio yang lain adalah WavePad. Aplikasi ini adalah aplikasi yang dibuat oleh NCH Software yang terkenal dengan pelbagai produk penyuntingan. Aplikasi ini sendiri tersedia secara percuma dan boleh dipasang di pelbagai platform seperti Windows, MacOS, iOS, dan Android.

Salah satu kelebihan WavePad adalah sokongan format audio dan kemudahan penggunaan. Aplikasi ini juga menyediakan pelbagai ciri menarik seperti kesan luar biasa, penyuntingan pantas, dan pelbagai alat menarik seperti  pemprosesan kumpulan, carian scrub & audio, dan banyak lagi. Muat turun aplikasi ini di sini.

7. MP3 SPLT  

mp3 splt

Aplikasi penyuntingan audio lain yang boleh anda cuba ialah SPLT MP3. Aplikasi ini adalah aplikasi yang senang digunakan. Selain itu, penampilan antara muka aplikasi ini juga sederhana sehingga memudahkan pengguna menggunakan aplikasi ini.

Aplikasi ini sendiri menyokong pelbagai format audio seperti ogg, flac, dan lain-lain. Selain itu, aplikasi ini adalah  sumber terbuka  dan menyokong pada pelbagai komputer seperti Windows dan MacOS. Banyak pengedaran Linux juga dapat menjalankan aplikasi ini. Anda boleh memuat turun SPLT MP3 di sini jika anda berminat menggunakannya.

8. Qtractor  

qtraktor

Seterusnya ada aplikasi bernama Qtractor. Aplikasi ini adalah aplikasi yang tidak hanya untuk mengedit audio tetapi lebih dari itu. Aplikasi ini boleh digunakan untuk menghasilkan muzik anda sendiri berkat sokongan Pengawal MIDI. Jadi, anda boleh membuat muzik anda sendiri menggunakan aplikasi ini.

Di samping itu, aplikasi ini sudah menyokong ciri-ciri seperti rakaman MIDI Audio Multi Track, dan Urutan MIDI. Aplikasi ini juga mempunyai banyak fitur lengkap sehingga aplikasi ini tergolong dalam kategori aplikasi penyuntingan audio yang benar-benar bagus. Berminat untuk mencuba? Sila lawati laman web Qtratctor untuk memuat turunnya.

9. Wavosaur  

wavosaur

Aplikasi penyuntingan audio lain yang boleh anda cuba ialah Wavosaur. Anda boleh memuat turun aplikasi di sini. Wavosaur adalah aplikasi penyuntingan audio yang ringkas dan mudah digunakan. Walaupun ringkas, aplikasi ini mempunyai banyak ciri seperti aplikasi penyuntingan audio profesional.

Dengan Wavosaur, anda boleh mengedit muzik dengan mudah atau menambahkan pelbagai kesan bunyi yang unik dan menarik. Anda juga dapat memotong lagu, menggabungkan lagu atau suara dengan mudah, dan membuat pelbagai suntingan seperti aplikasi penyuntingan audio secara umum.

10. Alat Audio 

Alat Audio

Alat Audio adalah aplikasi penyuntingan audio yang boleh anda cuba. Aplikasi ini adalah aplikasi penyuntingan foto yang menawarkan kemudahan penggunaan. Kemudahannya boleh didapati dari cara aplikasi ini berfungsi, yang dalam talian dan bebas diakses.

Bagaimanapun, aplikasi ini serupa dengan MP3 Cutter yang boleh digunakan dalam talian tanpa perlu memasangnya terlebih dahulu. Anda hanya perlu melayari laman web www.audiotool.com, membuat akaun dan mula mencuba menikmati pelbagai ciri menarik yang disajikan oleh aplikasi ini. Salah satunya adalah ciri kolaborasi menghasilkan muzik dengan editor lain.

Sebenarnya, masih banyak aplikasi penyuntingan audio yang boleh dipilih. Ada yang menyediakannya secara percuma dan ada yang premium. Namun, apa sahaja aplikasi penyuntingan audio yang anda pilih, anda harus menggunakannya mengikut keperluan. Sekiranya anda memerlukan ciri yang lengkap dan berkualiti, tentu tidak ada salahnya anda menggunakan aplikasi penyuntingan audio berbayar.