Cara Membuat Foto Selfie yang Unik dengan Aplikasi B612

Mengambil selfie kini menjadi aktiviti wajib bagi golongan muda. Dengan kamera telefon pintar yang semakin canggih hari ini, mereka boleh mengambil gambar diri sendiri pada bila-bila masa. Sekiranya anda tidak berpuas hati, foto selfie boleh diedit terlebih dahulu dengan aplikasi khas.

Pada masa ini terdapat banyak aplikasi penyuntingan foto yang tersedia untuk telefon pintar. Banyak yang menyediakan ciri penyuntingan lengkap seperti Photoshop, dan tidak sedikit juga yang bergantung sepenuhnya pada proses penyuntingan yang cepat dan sederhana.

Jadi bagaimana jika aktiviti selfie foto dan penyuntingan dapat dilakukan secara serentak dalam satu aplikasi? Nah, itulah yang cuba ditawarkan oleh aplikasi B612. Aplikasi yang dibuat oleh LINE Corporation ini menawarkan penyelesaian mudah untuk mengambil gambar diri dan mengedit dalam satu aplikasi.

Dengan cogan kata "selfie dari hati", B612 akan benar-benar memanjakan anda dengan ciri-ciri foto selfie-nya. Anda boleh mengambil gambar selfie dan kemudian memberikan kesan penapis atau menjadikannya kolaj foto.

Anda juga boleh merakam video pendek selama beberapa saat. Sudah tentu, hasil foto dan video ini dapat anda kongsi dengan segera ke pelbagai media sosial. Bagi anda yang masih menghadapi kesukaran menggunakan aplikasi ini, berikut akan meninjau beberapa tip dan trik.

Cara mengambil selfie

aplikasi foto selfie b612

Mengambil gambar selfie dengan aplikasi kamera B612 sangat mudah dan hanya memerlukan beberapa langkah. Pertama sekali, sila buka aplikasi sehingga halaman utama muncul yang memaparkan pandangan dari kamera depan di bahagian atas dan beberapa butang tetapan di bawah.

Pilih penapis yang akan anda gunakan dengan mengklik butang dalam bentuk tiga bulatan di kanan bawah. Terdapat puluhan penapis yang boleh anda pilih di sana seperti pagi, bunga, muda, matahari, rama-rama, venus, dan lain-lain.

Sekiranya anda keliru menentukan penapis yang sesuai, anda boleh memilihnya secara rawak dengan mengklik dua butang bersilang berbentuk anak panah di bahagian bawah atau dengan menggeser skrin ke kanan dan kiri. Caranya akan bergerak antara satu penapis dengan penapis yang lain dengan cepat.

Sekiranya sudah ada penapis yang dipilih, yang harus anda lakukan ialah membuat gambar yang bagus kemudian sentuh skrin telefon pintar anda. Tidak perlu risau bahawa orang di sekitar anda akan terganggu dan melihat ke arah anda kerana aplikasi ini tidak akan mengeluarkan suara semasa mengambil gambar.

Setelah foto diambil, anda akan segera diberikan pratonton. Sekiranya anda berpuas hati dengan hasilnya, anda boleh menyimpan foto secara langsung atau membagikannya ke LINE, Instagram, WhatsApp, Path, Facebook Messenger, dan media sosial lain.

Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan gambar dan ingin mengambil selfie baru, ketik dua kali pratonton foto. Dengan cara itu, foto yang diambil akan dihapus serta-merta dan anda dapat mengambil foto itu semula.

Cara Membuat Foto Hitam dan Putih Klasik

cara membuat gambar hitam putih

Ingin menggayakan selebriti dengan gambar hitam dan putih estetik klasik? Anda tidak perlu bersusah payah mengedit foto agar kelihatan keren dan terkini. Kerana kamera B612 menyediakan ciri-ciri di mana anda boleh mendapatkan gambar klasik tetapi kontemporari.

Kaedahnya sangat mudah. Anda tidak perlu mengedit backgroud untuk menjadikannya hitam. Pertama, anda hanya perlu memasukkan aplikasi B612. Kemudian pilih ciri penapis di kanan bawah. untuk memberikan kesan hitam dan putih klasik, anda boleh memilih "Apple." Jika demikian, anda boleh mengambil gambar. Mudah kan?

Cara Membuat Foto Kolaj

Selain membuat foto selfie dengan bentuk persegi seperti biasa, anda juga dapat membuat foto selfie menjadi kolaj secara langsung. Caranya, sila klik butang berbentuk kotak di bahagian atas. Ciri-ciri tepat dengan kotak simbol.

Cara Membuat Foto Kolaj 1

Di sana anda akan menemui pelbagai pilihan bingkai kolaj yang boleh dibuat dengan selfie yang anda ambil. Terdapat bingkai dengan dimensi 1: 1, ada bingkai dengan dua blok persegi, ada yang mempunyai 5 blok segi empat, dan banyak lagi.

Untuk membuatnya, anda hanya perlu menyentuh skrin untuk mengisi pelbagai blok. Anda akan melihat petunjuk di skrin yang menunjukkan blok mana yang akan diisi oleh selfie yang anda ambil.

Kolaj foto b612

Setelah selesai, anda boleh menyimpan atau membaginya ke media sosial. Anda juga boleh menghapus dan mengambil foto baru dengan mengetuk dua kali pratonton kolaj foto.

Cara Menembak dengan Pemasa

pemasa b612

Sekiranya anda ingin mengambil gambar menggunakan pemasa, aplikasi kamera B612 juga menyediakannya. Ciri ini sangat sesuai jika anda ingin mengambil gambar selfie dengan rakan anda pada jarak tertentu dari telefon pintar.

Caranya, sila klik butang kotak di kiri bawah skrin utama untuk membuka pilihan bingkai kolaj seperti di atas. Di hujung kiri senarai bingkai, anda akan melihat ikon jam. Klik pada ikon untuk menukar pemasa menjadi 2 atau 5 saat.

Setelah memilih waktu, sentuh layar untuk memulakan waktu undur. Selfie kemudian akan diambil secara automatik apabila waktu undur selesai. Selepas itu anda boleh menyimpan atau berkongsi foto dengan segera.

Cara Membuat Video Selfie

kamera belakang video selfie b612

Selain dapat mengambil gambar selfie, aplikasi B612 juga dapat merekam selfie dengan jangka waktu yang pendek. Anda hanya perlu menekan dan menahan skrin telefon pintar anda selama beberapa saat. Tahan sehingga penunjuk di bahagian atas skrin menjadi penuh.

Aplikasi ini dapat mengambil video berdurasi 3 dan 6 minit. Untuk mengubah durasi, Anda hanya perlu menyapu layar dari bawah ke atas hingga menu tetapan muncul. Di sana, sila ubah mod rakaman video menjadi 3 atau 6 saat.

Cara menghilangkan tanda air

tanda air b612

Setiap foto atau video yang anda ambil dengan aplikasi ini akan secara automatik menambahkan tanda air alias kata "B612" di sudut kanan bawah. Sekiranya penulisannya mengganggu, maka anda juga boleh menghilangkannya.

Caranya mudah, sapu layar dari bawah ke atas hingga menu tetapan muncul. Di sana, sila matikan pilihan "Tanda B612". Kini selfie yang anda ambil tidak akan lagi memperlihatkan teks di sudut kanan bawah.

Cara Merakam dengan Kamera Belakang

Cara Merakam dengan Kamera Belakang

Secara lalai B612 akan menggunakan kamera depan untuk mengambil gambar diri sendiri. Tetapi sayangnya, tidak semua telefon pintar dilengkapi dengan kamera depan. Selain itu, kualiti gambar kamera depan juga biasanya tidak bagus berbanding dengan kamera belakang.

Nasib baik, aplikasi ini juga dapat menggunakan kamera belakang untuk mengambil gambar dan video. Sangat mudah, anda cukup klik butang untuk memutar kamera di sebelah simbol kolaj foto. Aplikasi ini akan segera menukar kamera dari depan ke belakang dan dapat langsung digunakan untuk mengambil foto atau video.

Cara Mengambil Foto dengan Menambah Pelekat

Selain beberapa tutorial di atas, B612 juga mempunyai fitur di mana pengguna boleh meletakkan pelekat comel yang juga terkini semasa mengambil gambar. Banyak pilihan pelekat ditawarkan dan disediakan oleh B612. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakannya, anda boleh memuat turun pelekatnya.

Cara Mengambil Foto dengan Menambah Pelekat 1

Cara mengambil gambar dengan menambahkan pelekat sangat mudah. Mula-mula anda memasuki aplikasi B612. Kemudian anda memilih ciri pelekat dengan simbol "emoticon senyum" di sudut bawah kiri.

Cara Mengambil Foto dengan Menambah Pelekat 2

Selepas itu, pelbagai pelekat unik dan menarik akan muncul. Anda hanya perlu mengklik salah satu dari mereka yang anda fikir baik. Kemudian, anda boleh mengambil gambar dengan segera. Mudah kan?

Cara Memotret dengan Menambah Kesan Cantik

Bukan hanya menyediakan pelekat yang comel dan unik, B612 juga mempunyai ciri di mana anda dapat memberikan kesan yang indah. Kesan disediakan oleh B612 adalah sangat moden dan  hits  untuk zaman moden seperti ini. Cara menggunakannya sangat mudah.

Cara Memotret dengan Menambah Kesan Cantik 1

Mula-mula anda hanya perlu membuka aplikasi B612. Kemudian anda boleh mengklik simbol "bintang" di sebelah simbol pelekat.

Cara Memotret dengan Menambah Kesan Cantik 2

Selepas itu, anda memilih kesan yang diingini. Kesannya akan muncul secara automatik di skrin kamera dan mengambil potret diri. Mudah kan?

Tetapan lain

Terdapat pelbagai pilihan tetapan lain yang dapat anda sesuaikan dan sesuaikan dengan keperluan anda. Untuk mengakses tetapan hanya dengan menyapu skrin dari bawah ke atas seperti cara sebelumnya. Berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda atur:

  • Info Lokasi , untuk menampilkan lokasi pengambilan gambar di properti foto
  • Anti Goncang , untuk mengelakkan getaran ketika mengambil gambar sehingga menghasilkan foto yang kabur
  • Kongsi Mesej , untuk memberikan petikan dari buku "The Little Princess" ketika berkongsi foto atau video di media sosial
  • Simpan secara automatik, untuk menyimpan foto secara automatik semasa mereka diambil
  • Mod Cermin , untuk memaparkan kesan cermin semasa mengambil gambar
  • Laraskan Paparan , untuk mengaktifkan tetapan pendedahan secara manual

Kini terdapat pelbagai petua dan trik untuk membuat gambar selfie terbaik dengan aplikasi B612. Bagi anda yang belum memilikinya, sila muat turun secara percuma melalui Google Play Store di sini. Tetapi ingat, aplikasi ini hanya dapat digunakan secara perang dengan sistem operasi Android 4.0.3 Ice Cream Sandwich ke atas.