10 Aplikasi Android Terbaik & Paling Popular yang Dibuat di Indonesia 2020

Indonesia terkenal sebagai salah satu negara dengan pengguna Android terbanyak di dunia. Tetapi bukan hanya sebagai pengguna, Indonesia juga melahirkan banyak pembangun yang berjaya membuat permainan dan aplikasi Android yang paling popular.

Aplikasi yang dibuat oleh pemaju Indonesia tidak hanya digunakan oleh orang Indonesia, tetapi juga disukai oleh pengguna dari negara lain. Jenis aplikasi juga berbeza-beza, dari aplikasi berita, kedai dalam talian, kamus dalam talian, perbankan bergerak, hingga permainan yang mengasah pengetahuan.

Oleh itu kali ini ia akan mengkaji senarai aplikasi yang dibuat di Indonesia, yang paling banyak dimuat turun di Google Play Store. Aplikasi yang termasuk dalam senarai ini hanya aplikasi yang dibuat oleh pemaju Indonesia dan bukan aplikasi bertema Indonesia tetapi dibuat oleh pemaju asing.

10 Aplikasi Android Paling Popular yang Dibuat di Indonesia

Sekiranya anda ingin tahu dan ingin menggunakan aplikasi yang dibuat di Indonesia, maka anda kunjungi artikel yang tepat. Kerana, kami telah mengumpulkan beberapa aplikasi popular yang dibuat oleh pemaju Indonesia.

1. Tokopedia

Tokopedia

Mungkin hampir semua pengguna Android di Indonesia sudah terbiasa dengan aplikasi ini, ya? Ya, Tokopedia adalah salah satu aplikasi yang paling popular. Menariknya, aplikasi ini juga dibuat di Indonesia. Nah, Tokopedia sendiri adalah aplikasi membeli-belah  dalam talian  di mana anda boleh membeli-belah untuk sebarang keperluan, baik barang elektronik, pakaian, alat solek dan lain-lain.

2. GOJEK

GOJEK

Sudah biasa dengan aplikasi pengangkutan dalam talian ini? Ya, aplikasi buatan Indonesia ini juga sangat terkenal. Siapa,  sebenarnya,  yang  tidak  mengetahui aplikasi GOJEK? Hampir semua orang Indonesia tahu. Dalam aplikasinya, GOJEK akan memudahkan pengguna memesan pengangkutan berdasarkan dalam talian.

Anda boleh memesan teksi motosikal, teksi, dan juga memesan makanan secara dalam talian. Yang anda perlukan adalah aplikasi yang satu ini, dan nikmati kemudahan aktiviti anda. Oh ya,  anda juga boleh memesan tiket melalui GOJEK, anda tahu!

3. Bukalapak

Bukalapak

Sama seperti Tokopedia, Bukalapak juga merupakan salah satu aplikasi paling popular yang dibuat di Indonesia di PkayStore,  anda tahu. Bagaimana tidak, Bukalapak yang direkodkan telah diunduh hampir 1 juta pengguna Android di Indonesia! Nah, di Bukalapak, anda juga dapat mencari pelbagai keperluan dengan membeli-belah  dalam talian. Mahu membeli apa-apa, membayar bil, malah membeli kredit boleh dilakukan di Bukalapak!

4. detikcom

detikcom

detikcom adalah aplikasi rasmi salah satu laman berita dalam talian terbesar detik.com. Aplikasi ini juga merupakan aplikasi Android paling terkenal yang dibuat di Indonesia, yang saat ini paling banyak diunduh. detikcom memaparkan pelbagai berita terkini dari laman web detik.com beserta saluran yang terdapat di dalamnya.

Beberapa saluran yang terdapat dalam aplikasi yang dibuat oleh PT. Multiberra Agranet Siberkom merangkumi detikNews, detikSport, Football, detikFinance, detikHot, detikInet, detikHealth, detikFood, detikTravel, detikOto, detikPoto, Wolipop, detikPemilu, dan detikRamadan.

5. Al Quran Indonesia

Al Quran di Indonesia

Akhir sekali,  mengingat bahawa mayoritas orang Indonesia beragama Islam, penerapan Al-Quran tidak terhindar di PlayStore. Namun, tidak banyak aplikasi Al Quran yang menawarkan bahasa Indonesia dengan ciri baik.

Jika anda mencari aplikasi Al Quran Indonesia yang mempunyai ciri-ciri yang baik, muat turun Al Quran Indonesia. Dalam aplikasi ini, tersedia ciri audio, mencari ayat, arah kiblat, dan bahkan kalendar Hijriyah. Perkara yang baik adalah, anda boleh mengakses aplikasi di luar talian yang  anda tahu!

6. PicMix

PicMix

Siapa yang tidak mengenali PicMix, aplikasi penyuntingan foto dan perkongsian foto yang sangat popular ini ternyata dibuat oleh anak bangsa. Ya, PicMix adalah salah satu aplikasi Android paling popular yang dibuat oleh PT. Inovidea Magna Global, terletak di Jakarta. Aplikasi ini sangat popular kerana dapat memberikan pelbagai kesan menarik pada foto dengan sangat mudah.

Anda dapat menyediakan bingkai, teks, dan menerapkan pelbagai kesan unik pada foto yang anda miliki. Selepas itu, foto tersebut dapat dikongsi secara langsung ke pelbagai media sosial seperti Facebook, Twitter dan Path. Anda juga boleh menjadikan foto tersebut sebagai foto profil di BBM dan Twitter secara langsung.

7. Forum KASKUS

Forum KASKUS

Sebagai laman komuniti dalam talian terbesar di Indonesia, tidak hairanlah Forum KASKUS juga merupakan salah satu aplikasi Android yang paling popular. Anda boleh menikmati hampir semua ciri di Forum KASKUS seperti memberi komen mengenai utas, membuat utas baru, dan membeli dan menjual di FJB.

8. Kompas.com

Kompas

Sama seperti detikcom, Kompas.com juga merupakan aplikasi rasmi dari laman web kompas.com. Aplikasi ini menyajikan pelbagai berita terkini dari Indonesia dan bahagian lain di dunia. Salah satu aplikasi Android yang paling popular dari Indonesia menyajikan ciri Mod Offline untuk membaca berita tanpa sambungan internet dan juga ciri indikator Belum Dibaca untuk menandakan berita yang belum anda baca.

9. Kamus Inggeris (Kamus Saya)

Kamus Inggeris (Kamus Saya)

Kamus saya adalah aplikasi kamus Inggeris-Indonesia dan sebaliknya. Aplikasi ini boleh digunakan di luar talian sehingga anda tidak perlu tersambung ke internet. Kosa kata yang terdapat dalam kamus ini juga cukup lengkap. Mulai dari perbendaharaan kata yang popular hingga orang asing di telinga walaupun dalam kamus ini.

Menariknya, jika perkataan yang anda cari tidak ada dalam kamus luar talian ini, aplikasi ini akan segera mencari maknanya secara dalam talian melalui Penterjemah Bing. Kamus saya dibuat oleh pembangun Kodelokus dari Bandung. Salah satu aplikasi Android paling popular yang dibuat di Indonesia dapat digunakan untuk peranti dengan Android 2.2 dan lebih tinggi.

10. BRI Mudah Alih

BRI Mudah Alih

BRI Mobile adalah aplikasi perbankan mudah alih rasmi dari Bank Rakyat Indonesia. Aplikasi ini boleh digunakan untuk tujuan kewangan atau bukan kewangan. Pengunduran aplikasi Android yang paling popular Indonesia juga dapat digunakan dengan jaringan internet atau melalui SMS. Semua transaksi yang dilakukan akan dilindungi oleh sistem keselamatan PIN dan juga m-Tokens.

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi Android asli Indonesia yang paling terkenal yang telah disebutkan dalam perbincangan di atas, ia juga menyediakan aplikasi rekomendasi lain yang tidak kurang popular dan bagus daripada sepuluh aplikasi sebelumnya.

1. OLX (Tokobagus)

OLX

Salah satu laman web e-dagang terbesar di Indonesia, OLX, juga mempunyai aplikasi Android yang cukup popular. Aplikasi laman web ini, yang sebelumnya disebut Tokobagus, dapat digunakan untuk mencari dan menjual barang baru dan kedua dengan harga murah.

Anda juga dapat menggunakan fitur tamu ketika menjual barang sehingga Anda tidak perlu repot mendaftar terlebih dahulu. Pastikan anda membuat pembayaran dengan sistem COD (Cash on Delivery) untuk mengelakkan penipuan berleluasa.

2. PeSankita Indonesia

PeSankita Indonesia

Aplikasi yang beradaptasi dari aplikasi Telegram juga patut anda cuba. Seperti yang dikatakan sebelumnya, karena PS (PeSankita Indonesia) ini mengadaptasi beberapa fitur seperti Telegram, aplikasi ini memiliki fitur untuk mencegah  tangkapan layar  pesan dan juga dapat mengenkripsi pesan.

Di samping itu, anda juga boleh membuat kumpulan yang akan membezakan hak pemilik kumpulan (pencipta) dengan ahli kumpulan dan pentadbir kumpulan. Oh ya,  jangan bimbang tentang masalah keselamatan kerana keselamatan PeSankita Indonesia menjamin privasi setiap pengguna 

3. Messenger liteBIG

Messenger liteBIG

Ini juga merupakan aplikasi asli Indonesia yang menawarkan kemudahan untuk  berbual. Dengan aplikasi tersebut, pengguna dapat memanfaatkan fitur lain daripada aplikasi sembang yang lain. Sebabnya, liteBIG Messenger terkenal kerana membuat kumpulan dengan sehingga 10,000  ahli! Malah, aplikasi ini juga dilengkapi dengan ciri  kemas kini berita terkini  untuk pembayaran bil. Betul betul, ya?

4. Catfiz Messenger

Catfiz Messenger

Sebelum BlackBerry Messenger (BBM) tiba di peranti Android, Catfiz adalah salah satu pelopor utusan peribadi di Android. Sama seperti BBM, aplikasi IM ini yang dibuat oleh pemaju Indonesia menggunakan sistem jemputan PIN dan bukan nombor telefon seperti LINE atau WhatsApp.

Salah satu keistimewaan aplikasi yang dibuat oleh PT Duniacatfish Kreatif Media adalah sembang kumpulan yang boleh memuatkan sehingga 1000 ahli. Di samping itu, anda juga dapat mengirim fail berukuran hingga 50MB atau meneruskan fail secara langsung melalui perkhidmatan cloud Fizzlink.

5. Teka Gambar

Teka permainan Gambar

Guess the Image adalah program kuiz yang cukup popular di satu stesen televisyen pada awal tahun 200an. Kini kuis kembali popular kerana permainan Teka Gambar yang dibuat oleh tebakgambar.com. Dalam permainan ini kita harus meneka perkataan apa yang tersirat dalam gambar. Semakin tinggi tahapnya, semakin sukar gambar untuk diteka. Mahu main? Muat turun di sini.

Selain pelbagai aplikasi dan permainan di atas, masih banyak aplikasi lain yang dibuat oleh pembangun dari Indonesia. Walau bagaimanapun, jumlah muat turun masih kurang jika dibandingkan dengan aplikasi di atas. Semoga pada masa akan datang semakin banyak anak bangsa dapat membuat aplikasi Android yang paling popular untuk pengguna di dalam dan luar negara.