10 Permainan Android Terbaik buatan Indonesia pada tahun 2020

Siapa kata jika permainan yang dibuat oleh anak-anak Indonesia tidak begitu menarik seperti permainan yang dikembangkan oleh pemaju antarabangsa? Terdapat begitu banyak permainan yang dibuat di Indonesia yang sangat banyak di seluruh dunia. Contohnya, hanya DreadOut, permainan video seram survival dari Indonesia ini telah dimainkan oleh PewDiePie, pemain permainan terkenal dari Sweden.

Selain DreadOut, masih ada beberapa permainan dari Indonesia yang sangat menarik dan menarik untuk dimainkan. Baiklah, kali ini saya telah mengumpulkan senarai permainan Android buatan Indonesia yang mesti anda cuba satu persatu. Mari , lihat senarai penuh di sini!

10 Permainan Android Terbaik buatan Indonesia

1. Teka Gambar

Teka permainan Gambar

Sejak permainan teka-teki pertama telah menjadi permainan kegemaran. Kita boleh mendapatkan hiburan sambil mengasah otak untuk menyelesaikan teka-teki. Guess the Image adalah permainan Android buatan Indonesia yang sangat mengasyikkan dan dapat dimainkan untuk membunuh waktu ketika anda bosan.

Kumpulan gambar akan disusun sedemikian rupa dan anda harus meneka perbendaharaan kata rangkaian gambar. Tidak dapat tidak kita akan berfikir untuk mendapatkan kata-kata yang tepat dari susunan beberapa gambar ini. Hebatnya, Guess the Image telah dipasang hampir 50 juta kali oleh pengguna Android.

2. Pengembaraan Perlumbaan Mini

Permainan lumba kereta di Android mungkin tidak asing lagi. Bagaimana jika kali ini anda bermain permainan lumba menggunakan kenderaan seperti ATV, basikal kotoran, dan juga trak? Nah, Mini Racing Adventures akan memberi anda pengalaman untuk berlumba dengan kenderaan ini.

Dalam permainan ini, pemain akan membantu kening Martin Nitro Minimo MnM untuk memegang rekod pelumba terjauh. Namun, ini tidak semudah yang anda sangka kerana Martin harus menghadapi saingannya, Omini Speedario, yang terus berusaha menangkap rekod Martin. Mini Racing Adventure menawarkan mod permainan dalam talian supaya anda dapat bersaing dengan rakan anda.

3. Lelaki Kod Keras dari Gadis

Kod Hard Boy dari Gadis

Anda boleh mengatakan bahawa permainan ini mempunyai konsep bermain seperti  novel visual,  cuma ceritanya sangat tempatan. Aliran yang disampaikan dari permainan Hard Code Guys dari Girls membuat para pemain ketawa tetapi juga tidak asing kerana semua acara serupa dengan keadaan kisah cinta remaja di Indonesia.

Di sini, pemain akan diposisikan sebagai lelaki yang mesti memenangi hati wanita. Malangnya, wanita yang menjadi sasaran sangat senang untuk meluahkan perasaan mereka dengan kod tersembunyi. Baiklah, tugas anda sebagai lelaki harus dapat menangkap isyarat yang dimaksudkan oleh gadis itu. Bolehkah anda membuat hatinya cair? Ayuh, bermain di sini.

4. Kod Keras Gadis

Kod Gadis Keras

Sebenarnya permainan Hard Code gadis ini tidak jauh berbeza dengan permainan sebelumnya, iaitu mencerna kod dan isyarat dari gadis-gadis. Cuma permainan yang satu ini tidak seperti  novel visual. Dalam permainan Girl Hard Code, pemain akan bertindak sebagai lelaki yang  berbual  dengan gadis. Malangnya, kanak-kanak perempuan yang didekati suka membuat kod yang malah membuat kanak-kanak lelaki keliru.

Sekiranya anda merasa baik dan paling memahami kehendak gadis, anda boleh bermain permainan ini secara langsung dengan memuat turunnya di pautan ini. Apa yang menggembirakan, Girls Hard Code menyediakan pelbagai pakaian yang boleh ditukar pada bila-bila masa.

5. Tahu Bulat

Tahu bulat

Pada tahun 2016, peniaga tauhu bulat yang unik memang menjadi sangat terkenal. Tidak hairanlah pengembang permainan Android, Own Games, membuat permainan dengan judul Tahu Bulat. Permainan ini dibuat sedekat mungkin dengan peniaga tahu bulat pada umumnya.

Anda akan menjadi peniaga tahu bulat yang menjual dengan kereta pick-up . Dari menjual tahu bulat ini, anda boleh mengembangkan perniagaan ini untuk mengumpulkan lebih banyak wang.

Anda boleh menaik taraf alat memasak, mengubah resipi tahu bulat untuk menjadikannya lebih sedap, dan menjadikan kereta dan aksesori kelihatan lebih menarik untuk menarik perhatian pembeli. Permainan Tofu Round ini telah dipasang 10 juta kali dan anda boleh memainkannya secara percuma pada telefon pintar atau tablet Android.

6. Simulator Bas Indonesia

Simulator Bas Indonesia

Sekiranya anda gemar bermain permainan simulasi, mungkin anda boleh mencuba bermain permainan Simulator Bas Indonesia. Seperti namanya, permainan ini akan menjadikan pemain sebagai pemacu khas. Tetapi yang uniknya, anda akan menaiki bas di Indonesia. Sebenarnya, setiap bas yang dikendalikan mempunyai tanduk yang menjadi viral, iaitu "Om Telolet Om!"

Selain pelbagai pilihan bas, Bus Simulator Indonesia juga memberikan cabaran dalam bentuk rute yang mesti dilalui oleh pengguna kenderaan. Nah, laluan yang akan dijumpai pasti sangat akrab, kerana laluannya juga disesuaikan dengan laluan bas di Indonesia  Ingin bermain? Muat turun terus di sini.

7. Diponegoro - Menara Pertahanan

Diponegoro - Menara Pertahanan

Sebagai rakyat Indonesia, tentu kita sangat kenal dengan Putera Diponegoro. Wira negara yang tokohnya terpampang pada wang kertas lima ribu rupiah adalah tokoh pahlawan yang sangat berpengaruh dalam menentang penjajahan Belanda. Nah, Diponegoro - Tower Defense adalah permainan di mana Putera Diponegoro akan melawan musuh, iaitu penjajah.

Tugas anda adalah untuk meningkatkan kemahiran dan menyelesaikan misi watak Putera Diponegoro. Terdapat sekitar 26 level yang terkandung dalam permainan Android ini yang dibuat di Indonesia. Adakah anda bersedia untuk memulakan perjuangan untuk membantu wira kita di Diponegoro - Menara Pertahanan?

8. Pemilik teksi motosikal

Tuan teksi motosikal

Ojeg menjadi salah satu transportasi yang diperlukan di Indonesia, dan dari ojeg juga digunakan sebagai inspirasi untuk membuat permainan, yang disebut Juragan Ojek. Dalam permainan ini, anda tidak digunakan sebagai pemandu teksi motosikal, tetapi pemandu teksi motosikal bos.

Jadi, di sini anda bertanggungjawab menguruskan pengurusan yang ada di sebuah syarikat teksi motosikal. Selain itu, anda juga harus memastikan penunggang motosikal sentiasa berada di bawah pengawasan dan membuat pelanggan berpuas hati. Kemudian, anda juga boleh membuka cawangan di pelbagai bandar di Indonesia.

9. Kerang Ajaib

Shell Ajaib

Adakah anda tahu kerang ajaib dalam kartun Spongebob? Nah, di situlah permainan ini dibuat. Permainan ini sangat mudah dan boleh dikatakan sangat konyol. Anda hanya perlu mengemukakan sebarang pertanyaan kepada cengkerang ajaib. Kemudian, Magic Shell akan menjawab soalan anda, dengan menarik dan melepaskan tuas. Jangan terkejut dengan jawapannya, ya!

10. Nasi Goreng Khas

Nasi goreng khas

Permainan memasak nasi telah menjadi salah satu konsep permainan yang dicipta oleh  pemaju  Indonesia. Permainan ini cukup menarik, di mana anda akan dijemput untuk berniaga nasi goreng. Anda mesti cepat melayan pelanggan. Lebih banyak pelanggan yang anda perolehi, semakin banyak wang yang akan anda dapat.

Dengan wang yang telah diperoleh, anda boleh mengemas kini peralatan anda untuk menyokong perniagaan nasi goreng dengan lebih baik. Sekiranya anda berminat memainkannya, anda boleh memuat turun permainan secara langsung  di  sini.

Sebagai tambahan kepada 10 permainan di atas, kami juga mempunyai beberapa cadangan permainan menarik yang lain. Tetapi sayangnya, permainan yang kami sarankan tidak lagi tersedia di PlayStore.

Sebagai tambahan kepada sepuluh aplikasi yang telah disebutkan di atas, kami masih mempunyai beberapa cadangan permainan lain yang menyeronokkan untuk dimainkan. Tetapi sayangnya, permainan yang kami sarankan tidak lagi tersedia di PlayStore.

11. Berhati-hati Bijak

Media Pelajar yang Bijak

telah membincangkan permainan kuiz terbaik di Android. Nah, permainan Smart Careful yang dikembangkan oleh SiswaMedia juga merupakan permainan penajam otak yang mesti dicuba. Permainan ini sangat sesuai dimainkan oleh kanak-kanak berumur 12 tahun ke atas dan orang dewasa.

Terdapat 3 jenis permainan dalam Smart Meticulous ini, iaitu Smart Quick untuk menguji kepantasan berfikir dan membuat keputusan, Smart Right yang merupakan permainan dengan 10 tahap kesukaran, dan Fun Games jika anda menginginkan permainan penggoda otak yang lebih santai.

12. Unison Jones

Secara serentak Jones

Sudah biasa dengan perkataan "Jones"? Sebenarnya kata yang dipukul pada masa ini dapat memberi inspirasi kepada  pembangun  permainan untuk membuat permainan yang disebut Sempak Jones. Permainan ini termasuk dalam permainan ringan yang cukup menghiburkan. Tugas pemain hanya melakukan serentak.

Anda harus melemparkan rona jones ke arah pasangan yang sedang berpacaran. Tidak hanya ke arah pasangan anda, anda juga ditugaskan untuk melemparkan cengkerik pada pedobear yang cuba menargetkan anak-anak kecil.

13. Warung Chain: Go Food Express

Warung Chain: Go Food Express

Tahukah anda bahawa permainan Android buatan Indonesia cukup unik? Contohnya ialah Warung Chain: Go Food Express. Dalam permainan ini kita akan menjadi penjual gerai yang melayani permintaan pelanggan. Setiap pelanggan akan memesan makanan yang berbeza, anda mesti berhati-hati semasa menyediakan makanan agar tidak mengambil lauk yang salah.

Uniknya, di Warung Chain: Go Food Express, makanan yang ditawarkan adalah makanan khas Indonesia. Anda boleh menjumpai martabak, bakso, ayam goreng, hingga nasi Bali! Warung Chain: Go Food Express akan memberikan pengalaman untuk menjadi pengusaha makanan yang baik.

14. Kuiz Kuiz Ringkas

Kuiz Teka Rapi

Quiz Guess the Crisp adalah permainan yang memerlukan anda menjawab soalan-soalan konyol dengan jawapan yang tidak kurang menggelikan. Ya, dalam permainan ini semua soalan kelihatan "renyah" dan kelihatan eksentrik .

Oleh itu, jangan sekali-kali menjawab soalan dalam permainan ini dengan serius kerana semua jawapannya akan sangat bodoh. Sekiranya anda mempunyai idea mengenai soalan yang jelas, anda boleh segera menghantarnya pada menu "Kirim Tebak" dalam Panduan Kuiz ini.

15. Teka Silang Klasik Indonesia

Teka Silang Kata Klasik Indonesia

Sesuai dengan nama permainan, Teka-teki Silang Kata Klasik Indonesia mengajak pemain meneka kata-kata yang tepat untuk mengisi lajur dalam teka-teki silang kata. Namun, jika anda tidak tahu jawapannya, ciri bantuan tersedia untuk memudahkan pemain meneka jawapan yang betul. Paling penting, permainan super ringan ini hanya 2.5MB.

Semua permainan Android yang dibuat di Indonesia ini cukup untuk menghiburkan anda dan mengatasi kebosanan. Ayuh , segera tentukan tajuk permainan yang ingin anda mainkan dan dapatkan semua permainan ini secara percuma melalui Google Play Store pada peranti Android anda.