Tutorial Cara Menggunakan Kunci Master WiFi dengan Mudah

Dalam era teknologi yang berkembang pesat ini, siapa pun mesti mengetahui apa yang disebut dengan sambungan WiFi. Sebenarnya, hotspot WiFi percuma yang sering dijumpai di tempat awam selalu menjadi sasaran pengguna alat. Beberapa kafe dan restoran sengaja menambahkan sambungan hotspot WiFi sehingga pengunjung semakin selesa untuk bersantai di sana.

Untuk memenuhi keperluan anda untuk menggunakan sambungan WiFi di mana sahaja, kini hadir Kunci Induk WiFi. Sebilangan daripada anda mungkin pernah mendengar nama aplikasi ini tetapi masih tidak tahu bagaimana menggunakan Kunci Induk WiFi ini. Pada kesempatan ini, akan berkongsi sedikit maklumat beserta cara menggunakan aplikasi WiFi Master Key.

Mengenai Kunci Induk WiFi

Walaupun WiFi Master Key telah menjadi aplikasi teratas di pelbagai negara, tetapi sebilangan daripada anda mungkin tidak mengetahui dengan lebih jelas mengenai aplikasi ini. Baiklah, mari kita jelaskan secara ringkas mengenai aplikasi WiFi Master Key, yang dilaporkan sangat berguna.

WiFi Master Key adalah aplikasi perkongsian sambungan WiFi dari satu peranti ke peranti lain. Sebenarnya, semasa anda berada di tempat di mana sambungan WiFi dilindungi oleh kata laluan, anda boleh terus berhubung dengan WiFi yang telah dikongsi oleh pengguna WiFi Master Key yang lain. Maksudnya, aplikasi ini sangat sesuai untuk anda yang ingin mendapatkan WiFi percuma di mana sahaja.

Aplikasi ini, yang berasal dari Shanghai, dilancarkan pada tahun 2012. Setelah dilancarkan, WiFi Master Key segera menjadi aplikasi yang popular di beberapa negara di Asia, seperti Malaysia, Vietnam, dan Singapura.

Fungsi dan Cara Kerjanya WiFi Master Key

Fungsi dan Cara Kerja WiFi Master Key Cara Menggunakan WiFi Master Key

Sebelum membincangkan cara menggunakan Kunci Induk WiFi, anda mungkin merasa ingin tahu atau masih keliru tentang bagaimana Kunci Induk WiFi berfungsi. Berikut adalah simulasi ringkas bagaimana aplikasi ini berfungsi.

Pertama, A mempunyai telefon pintar yang sudah disambungkan ke salah satu hotspot WiFi yang dilindungi oleh kata laluan. Sementara itu, B juga mempunyai telefon pintar tetapi tidak mengetahui kata laluan hotspot WiFi. Baiklah, A dan B keduanya memiliki aplikasi WiFi Master Key di telefon bimbit mereka, ketika A berkongsi sambungan WiFi yang disambungkan ke telefon pintarnya, B juga dapat menyambung ke sambungan WiFi walaupun dia tidak tahu kata laluannya.

Fungsi aplikasi WiFi Master Key jelas, iaitu untuk berkongsi sambungan WiFi dengan pengguna WiFi Master Key yang lain. Aplikasi sumber ramai hotspot WiFi ini menyebarkan trend positif untuk dikongsi dengan sesama pengguna alat .

Tutorial Cara Menggunakan Kunci Master WiFi

//youtu.be/wZ4qjBZMJOE

Inilah bahagian yang mesti anda tunggu-tunggu. Ya, terutama jika itu bukan tutorial bagaimana menggunakan Kunci Master WiFi. Cara menggunakan aplikasi ini sebenarnya sangat mudah, anda hanya perlu mengikuti langkah-langkah berikut:

  1. Muat turun dan pasang aplikasi WiFi Master Key yang terdapat di App Store atau Play Store
  2. Buka aplikasi dan geser layar sehingga anda menjumpai menu "Lancarkan Kunci Master WiFi" kemudian tekan menu
  3. Ubah tetapan "Aktifkan WiFi" dari Mati ke Aktif
  4. Tekan menu "Pencarian Kunci WiFi" sehingga aplikasi ini mencari sambungan WiFi terdekat dengan anda
  5. Setelah beberapa saat, layar akan memaparkan hasil carian untuk sambungan WiFi hotspot terdekat, tekan sambungan WiFi yang di sebelah kanan ada ikon ikon kunci biru
  6. Klik "Sambung Auto" kemudian tunggu beberapa saat, maka telefon pintar anda akan disambungkan ke WiFi

Anda perlu tahu bahawa anda tidak perlu memasukkan kata laluan jika memilih hotspot WiFi dengan ikon kunci biru. Kerana ia adalah sambungan WiFi yang telah dikongsi oleh pengguna WiFi Master Key yang lain. Namun, untuk menyambung ke tempat liputan WiFi yang tidak mempunyai ikon kunci biru, anda mesti mengetahui kata laluan hotspot WiFi.

Bolehkah Memecahkan Kata Laluan WiFi dengan Aplikasi Ini?

Boleh Memecahkan Kata Laluan WiFi dengan Aplikasi ini

Setelah belajar bagaimana menggunakan Kunci Induk WiFi, beberapa orang mungkin bertanya "Apakah itu berarti kita dapat memecahkan kata laluan WiFi dengan aplikasi ini?" Jawapannya tidak kerana aplikasi ini hanya dibuat untuk berkongsi hotspot WiFi yang sememangnya "dikongsi" oleh pengguna WiFi Master Key yang sudah mengetahui kata laluannya. Walau bagaimanapun, kata laluan tidak akan ditunjukkan kepada pengguna WiFi lain.

Pembangun aplikasi ini mengatakan bahawa Kunci Master WiFi dibuat dengan sistem ekonomi perkongsian . Maksudnya, kita boleh berkongsi sambungan WiFi percuma kepada orang lain yang memerlukannya. Pemilik hotspot WiFi tidak perlu risau kerana aplikasi ini tidak boleh memecahkan atau membaca kata laluan WiFi.

Syarat untuk Menggunakan Kunci Induk WiFi

Walaupun ini adalah aplikasi yang menyediakan kemudahan untuk berbagi dan mendapatkan sambungan WiFi hotspot, tetapi anda masih memerlukan data internet mudah alih untuk menggunakan menu "Pencarian Kunci WiFi". Setelah anda menemui hotspot WiFi dan memasukkan kata laluan, anda dapat mematikan data mudah alih dengan segera dan menggunakan WiFi yang disambungkan ke peranti.

Selepas itu, anda hanya perlu menekan butang "Share Hotspot" untuk berkongsi sambungan WiFi hotspot yang sudah disambungkan ke peranti anda dengan pengguna WiFi Master Key yang lain. Pemilik peranti lain yang tidak mempunyai aplikasi ini tidak akan dapat menggunakan hotspot yang telah anda kongsi. Dalam aplikasi ini, anda juga dibenarkan berhenti berkongsi hotspot bila-bila masa yang anda mahukan.

Penyelesaian untuk Mengatasi Sambungan yang Gagal pada Kunci Induk WiFi

Semasa anda ingin menggunakan aplikasi ini, anda mungkin menemui beberapa masalah. Berikut adalah penyelesaian untuk beberapa masalah umum dengan WiFi Master Key:

  • Tidak Cari Senarai Hotspot

Ini kerana tidak ada tempat liputan WiFi di sekitar anda. Namun, jika anda telah mengesahkan bahawa terdapat hotspot WiFi di dekat anda, hapus pemasangan Kunci Induk WiFi, kemudian pasang semula dan klik "Carian Kunci WiFi"

  • Tidak Dapat Berhubungan dengan Hotspot Disertai oleh Ikon Kunci Biru

Terdapat beberapa sebab mengapa anda gagal menyambung ke hotspot yang telah dikongsi oleh pengguna WiFi Master Key yang lain, iaitu kata laluan telah dikemas kini oleh pemilik hotspot, terlalu banyak peranti yang disambungkan ke hotspot, dan isyaratnya lemah atau tidak stabil. Penyelesaiannya, cari hotspot lain yang dikongsi oleh pengguna aplikasi ini dengan isyarat yang lebih kuat.

  • Pengesahan Diperlukan Selepas Menyambung

Hotspot WiFi tertentu memerlukan pengguna memasuki laman web pengesahan sebelum anda melayari internet. Cukup ikuti arahan dan lengkapkan pengesahan yang diminta.

  • Tidak Dapat Melayari Setelah Terhubung

Ini kerana penghala WiFi di luar talian atau ke bawah . Selain itu, isyarat WiFi yang terlalu lemah juga membuatkan anda tidak dapat menyemak imbas . Cari hotspot WiFi lain yang isyaratnya lebih kuat.

Nah, itulah cara menggunakan WiFi Master Key bersama dengan tutorial dan penjelasan mengenai cara aplikasi ini berfungsi. Anda dapat merasakan keindahan berkongsi dengan orang lain semasa menggunakan aplikasi ini.