10 Kelebihan dan Kekurangan Mito Fullview A-16 HP

Kenaikan jenama telefon bimbit dari China dan Korea di pasaran Indonesia menjadikan pengeluaran telefon bimbit tempatan kurang diteliti. Walaupun terdapat banyak telefon bimbit pengeluaran domestik yang terdapat di pasaran Indonesia. Malangnya, gema telefon bimbit tersebut kurang mendapat perhatian di media sosial dan media lain, salah satunya adalah Mito Fullview A-16.

Dari namanya, Mito Fullview A-16 adalah telefon bimbit yang dikeluarkan oleh Mito, pengeluar telefon bimbit yang sering membawa telefon bimbit murah di Indonesia. Mito Fullview A-16 sebenarnya cukup menarik kerana peranan Raffi Ahmad sebagai duta jenama Mito. Di pelbagai kedai mudah alih yang menjual telefon ini, terdapat banyak poster promosi yang ditemui Raffi Ahmad memegang Mito.

Raffi Ahmad walaupun dia mempunyai fanbase yang besar. Dia dengan tekun muncul di televisyen jadi terlalu banyak jika orang hari ini tidak mengenali Raffi Ahmad. Tetapi, jangan fokus pada Raffi Ahmad, apa yang akan dibincangkan bukan mengenai suami Nagita Slavina, tetapi Mito Fullview A-16.

Seperti apa Mito Fullview A-16 ini? Adakah telefon ini cukup menarik untuk dibeli? Tanpa berlama-lama, mari rujuk perbincangan mengenai kelebihan dan kekurangan Mito Fullview A-16 di bawah.

Spesifikasi Mito Fullview A-16

  • Keluaran: Mac, 2018
  • Skrin:  IPS LCD 5 inci
  • Resolusi Skrin : nisbah 540 x 960 piksel 18: 9
  • Chipset: -
  • CPU:  Quad Core 1.3 GHz
  • GPU: -
  • Memori Dalaman: 8GB, 1GB RAM
  • Memori Luaran: microSD, hingga 32 GB
  • Kamera Belakang:  Fokus Auto 2MP + 8MP dengan Lampu suluh
  • Kamera Depan:  Kilat LED 5MP
  • Bateri: Li-Ion Polymer 2100 mAh yang boleh ditanggalkan

Kelebihan Mito Fullview A-16

1. Skrin Nisbah 18: 9

Mito Fullview A-16

Seperti namanya, Mito Fullview A-16 adalah telefon bimbit yang membawa konsep telefon bimbit skrin penuh alias skrin semasa. Telefon bimbit skrin penuh telah menjadi trend dalam setahun terakhir. Trend ini tidak berhenti kerana banyak telefon bimbit baru kini telah membawa skrin penuh, termasuk telefon bimbit tempatan.

Mito Fullview A-16 adalah salah satu daripada beberapa telefon bimbit tempatan yang membawa telefon bimbit skrin penuh. Skrin telefon ini sendiri dilengkapi dengan dimensi resolusi 5 inci 540 x 960 piksel. Resolusi skrin bukan HD +, tetapi untuk telefon bimbit yang murah maka ini tidak menjadi masalah.

Dengan layar yang lebih luas tentunya menjadikan telefon bimbit ini tidak ketinggalan zaman, lebih-lebih lagi kerana skrin yang lebih lebar membuat penampilan visual yang lebih luas. Jarang anda tahu , di kelas harga murah ada telefon bimbit dengan skrin yang cukup luas.

2. Kamera Dual Murah yang Boleh Bokeh

Selain memeriahkan tren dengan layar penuh, Mito Fullview A-16 juga dilengkapi kamera berganda pada kamera utama. Dwi kamera di HP berukuran 8 MP + 2 MP.

Untuk telefon bimbit yang murah, kehadiran dua kamera cukup bagus. Dilihat dari harga ponsel ini dengan harga di bawah Rp1 juta, kehadiran kamera ganda adalah istimewa kerana telefon bimbit dua kamera yang berharga di bawah Rp1 juta hanya dapat dihitung jari.

Kamera pada Mito Fullview A-16 itu sendiri cukup bagus, terutamanya kerana kamera belakang menyokong autofokus dan lampu kilat LED. Kamera belakang ini juga menyokong pengambilan gambar dengan kesan bokeh.

Memandangkan telefon bimbit berkembar yang boleh bokeh dengan harga umum Rp2 juta ke atas, telefon ini tentunya akan menjadi jalan keluar bagi mereka yang mahukan telefon bimbit murah dengan kamera yang dapat menghasilkan kesan bokeh. Selain menyokong kesan bokeh, kamera belakang HP ini juga menyokong ciri foto panorama, gambar audio , dan QR Code Scanner.

Selain kamera belakang, kamera depan HP juga cukup baik dalam kelas harganya. Kamera depan Mito Fullview A-16 dilengkapi dengan kamera 5 MP yang mempunyai autofokus dan lampu suluh. Kamera depan ini dilengkapi dengan ciri untuk mengesan wajah dan ciri kecantikan .

3. Bateri yang boleh ditanggalkan

Era telefon bimbit hari ini adalah era telefon bimbit dengan bateri nipis yang tertanam di badan HP. Bagi sesetengah orang, penanaman bateri terasa kurang menarik. Oleh itu, tidak sedikit orang yang masih memilih telefon bimbit dengan bateri yang boleh ditanggalkan, Mito Fullview A-16 adalah beberapa contoh.

Mito Fullview A-16 mempunyai bateri 2,100 mAh yang boleh ditanggalkan. Ini pasti akan menarik minat orang yang sangat menyukai telefon bimbit dengan bateri yang boleh ditanggalkan. Sebab umum adalah kerana lebih mudah mengganti bateri jika bateri lalai rosak atau menghadapi masalah. Faktor kepraktisan adalah yang menjadikan bateri yang boleh dikeluarkan pada telefon bimbit ini menjadi kelebihannya sendiri.

4. Sensor Cap Jari

Jarang sekali mencari telefon bimbit murah dengan harga Rp1 juta yang mempunyai sensor cap jari. Oleh itu, kehadiran Mito Fullview A-16 adalah seperti sebuah oasis di tengah-tengah pasar gurun bagi pengguna yang kekurangan dana.

Dengan dana yang terhad, Mito Fullview A-16 dapat dibeli dengan berkongsi ciri seperti sensor cap jari atau ciri Smart Wakeup. Selain itu, telefon ini mempunyai navigasi untuk diakses dengan cepat dengan hanya menulis huruf tertentu di layar. Kehadiran dua ciri ini menjadikan Mito Fullview A-16 i cukup menarik dan mempunyai segmentasi pasaran tersendiri.

5. Reka Bentuk Yang Menarik

Jika perbandingannya adalah jenama Cina atau Korea HP Rp1 juta, jelas reka bentuk Mito Fullview A-16 jauh ketinggalan. Tetapi, jika dibandingkan dengan telefon bimbit tempatan yang berada di kelas harga yang sama, Mito Fullview A-16 masih cukup menarik. Bentuk yang kelihatan berkotak dengan tepi melengkung menjadikan telefon ini tidak terlalu ketinggalan zaman. Walau bagaimanapun, untuk kelas harga, telefon ini cukup menarik.

6. Muriah harga murah

Telah disebutkan beberapa kali bahawa telefon ini berharga di bawah 1 juta tetapi tidak ada nombor yang tepat. Adakah telefon ini berharga Rp999,000? Tentu tidak, harganya masih mendekati Rp1 juta. Sementara Mito Fullview A-16 benar-benar berada di bawah harga Rp 1 juta.

Mito Fullview A-16 berharga sekitar Rp800 ribu. Menariknya, beberapa penjual di Martketplace, yang  kebanyakan menjual Mito Fullview A-16 lebih murah. Contohnya seperti yang ditunjukkan dalam gambar yang menjual Mito Fullview A-16 dengan harga IDR 700 ribu sahaja.

Dengan harga dari Rp700 hingga Rp800 ribu, Mito Fullview A-16 memang cukup menarik di kelas harganya. Terutama melihat fakta bahawa telefon ini mempunyai beberapa kelebihan atau ciri yang jarang dimiliki oleh telefon lain dalam kelas harga yang sama.

Kekurangan Mito Fullview A-16

1. Sistem Operasi Masih Nougat

Salah satu kekurangan Mito Fullview A-16 adalah sistem operasi. Telefon bimbit ini memang membawa OS Android dengan antara muka lalai alias tidak ada perubahan antara muka. Sayangnya, OS Android yang digunakan pada telefon bimbit ini adalah Android OS 7.0 Nougat yang sudah lama berlalu.

Tentunya lebih menarik jika Mito Fullview A-16 membawa OS Android Oreo dan membawa konsep Android Go Edition, seperti beberapa vendor HP lain. Memandangkan spesifikasi yang ditawarkan, Mito Fullview A-16 memang sesuai untuk menjadi sebahagian daripada ekosistem Android Go Edition.

2. Prestasi Rendah

Terdapat sedikit maklumat mengenai chipset yang digunakan oleh Mito Fullview A-16. Maklumat yang jelas, walaupun di laman web rasmi, adalah bahawa Mito Fullview A-16 dilengkapi dengan pemproses quad core 1.3GHz, tanpa menyebutkan chipset yang digunakan, atau bahkan jenis pemproses dan GPU yang terkandung di dalamnya.

Sekiranya anda melihat pemproses yang membawa pemproses quad core 1.3GHz dan juga kelas harga, HP ini nampaknya dilengkapi dengan chipset Spreadtrum. Chipset ini terkenal digunakan di beberapa telefon bimbit yang berpatutan, seperti Selfie SPC L53. Sekiranya benar, kita boleh yakin bahawa telefon ini mempunyai prestasi yang biasa-biasa saja. Sudah tentu jangan berharap untuk bermain permainan berat di telefon ini.

3. Ingatan Rendah

Selain berprestasi rendah, telefon bimbit ini juga mempunyai memori yang rendah. Telefon ini hanya dilengkapi RAM 1 GB dengan ROM 8 GB sahaja. Kapasiti ini adalah kapasiti minimum untuk menggunakan Android pada tahun 2014 atau 2015. Oleh itu, dengan memori yang kecil, Mito Fullview A-16 sememangnya akan kewalahan untuk menjalankan banyak aplikasi.

Sebab memori kecil yang menjadikan Mito Fullview A-16 sebenarnya lebih sesuai untuk membawa Android Go Edition. Dengan Android OS GO Edition, bahkan telefon bimbit dengan memori rendah dapat dimaksimumkan dengan betul untuk keperluan penggunaan aplikasi yang banyak digunakan setiap hari.

Faktor kekurangan memori ini adalah faktor lain dari Mito Fullview A-16 yang perlu menjadi perhatian Mito jika dia masih mahu mengambil bahagian dalam memperjuangkan kek pasaran telefon pintar.

4. Skrin tidak cukup tajam

Sekiranya ini jelas, kerana tidak membawa layar dengan resolusi HD, secara automatik layar paparan telefon ini kurang menarik. Lebih-lebih lagi, panel skrin yang digunakan bukanlah panel AMOLED yang terkenal yang mampu menampilkan paparan visual yang menarik.

Telefon ini hanya mempunyai tahap kecerahan yang normal. Layarnya cenderung biasa tanpa ciri-ciri keren yang dapat meningkatkan kecerahan layar mudah alih ini.

Kesimpulannya

Sebagai telefon bimbit dengan skrin penuh, Mito Fullview A-16 masih cukup menarik, terutamanya telefon bimbit ini sesuai untuk mereka yang memerlukan telefon bimbit berganda yang dapat menghasilkan foto bokeh. Selebihnya, telefon ini memang kelihatan biasa dan tidak begitu menarik.

Selain itu, Mito Fullview A-16 sebenarnya sudah mempunyai pasaran sasarannya sendiri. Pasar mereka biasanya adalah orang di berbagai wilayah yang pembelian telefon bimbitnya tidak sekuat penembusan orang di bandar. Berminat dengan Mito Fullview A-16?