Cara membuang iStartSurf dari Chrome dan Firefox

Baru-baru ini, pengguna internet merasa kesal dengan kehadiran iStartSurf dalam penyemak imbas mereka. iStartSurf itu sendiri adalah perisian iklan yang secara automatik akan memaparkan beberapa tetingkap iklan di penyemak imbas yang kita gunakan, seperti Google Chrome, Mozilla Firefox, dan Internet Explorer.

Kehadiran pelbagai iklan tentunya sangat menjengkelkan kerana selain mengganggu kemudahan melayari, iklan-iklan ini juga akan menjadikan komputer menjadi perlahan dan juga menyedot kuota internet yang kita ada.

Kehadiran adware seperti iStartSurf semestinya dibanteras kerana sangat memudaratkan pengguna. Kemunculan virus iStartSurf mungkin juga mengingatkan kita akan kemunculan pelbagai program Baidu beberapa waktu lalu.

Bagaimana iStartSurf muncul?

Sebilangan besar pemilik komputer yang dijangkiti iStartSurf tidak menyedari ketika mereka memuat turun dan memasangnya. Ya, ini sangat wajar kerana iStartSurf biasanya dimuat turun secara automatik bersama dengan aplikasi lain yang kami muat turun.

Aplikasi ini tidak akan meminta persetujuan kami untuk memasangnya, melainkan hanya dipasang. Setelah dipasang, iStartSurf akan segera memasang pemalam dalam pelbagai penyemak imbas seperti Chrome, Firefox, dan Internet Explorer.

Hasilnya ketika kita membuka penyemak imbas, iStartSurf akan segera memaparkan berbagai tetingkap dan laman web yang berisi iklan. Berbagai pautan yang dipaparkannya juga boleh membahayakan jika kita mengklik kerana mungkin spyware yang akan mencuri data peribadi dari komputer kita.

Cara membuang iStartSurf

Ia memerlukan sedikit usaha tambahan untuk menyingkirkan iStartSurf dari komputer kita. Kaedah ini termasuk membuang aplikasi dari sistem, menghapus plugin penyemak imbas, dan mengubah beberapa tetapan yang telah diubah oleh iStartSurf.

Langkah pertama adalah menyingkirkan aplikasi iStartSurf yang sudah terpasang di sistem komputer kita. Caranya adalah dengan membuka Panel Kawalan dan kemudian klik pilihan "Tambah atau Hapus Program" (Windows XP dan Windows 8), atau "Nyahpasang program" (Windows Vista dan Windows 7).

cara memadam istartsurf

Seterusnya, cari program yang disebut iStartSurf dalam senarai. Setelah dijumpai, sila klik dan pilih pilihan Nyahpasang untuk menghapusnya. Ikuti prosesnya sehingga aplikasi dikeluarkan sepenuhnya dari komputer.

Selepas itu, cuba cari aplikasi lain yang mencurigakan dari senarai. Aplikasi ini biasanya mempunyai ikon yang serupa atau dipasang pada waktu yang berdekatan dengan iStartSurf. Sekiranya ada, nyahpasang juga aplikasinya.

Cara membuang iStartSurf dari Firefox

Setelah mengeluarkan iStartSurf dari sistem komputer, maka kami akan menghapusnya dari penyemak imbas dan tidak akan muncul lagi ketika kami membuka internet. Untuk yang pertama, kami akan mengkaji cara menghapusnya dari penyemak imbas Mozilla Firefox. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Buka Firefox.
  2. Ketik about: config di bar alamat dan tekan enter.
  3. Sekiranya tetingkap amaran muncul, klik " Saya akan berhati-hati, saya berjanji! ".
  4. Halaman tetapan akan muncul di penyemak imbas Firefox anda. Sila taip "istartsurf" di medan carian kemudian tekan enter.
  5. Selanjutnya akan muncul senarai tetapan yang telah diubah suai oleh iStartSurf. Klik kanan pada setiap item kemudian pilih pilihan semula.
  6. Tutup Firefox.

Kini penyemak imbas Firefox telah dipulihkan semula seperti sebelum dijangkiti oleh iStartSurf. Langkah terakhir yang harus kita lakukan ialah memperbaiki jalan pintas Firefox yang biasanya dijangkiti oleh iStartSurf. Berikut adalah langkah-langkahnya:

virus istartsurf firefox

  1. Buka Desktop.
  2. Klik kanan pada jalan pintas Firefox kemudian pilih pilihan Properties.
  3. Buka tab Pintasan, kemudian di lajur Sasaran sila hapus teks "//www.istartsurf.com"
  4. Jimat

Cara membuang iStartSurf dari Chrome

Sekiranya komputer anda juga mempunyai penyemak imbas Google Chrome, iStartSurf juga akan menjangkiti penyemak imbas secara automatik. Untuk menghapusnya, ikuti langkah di bawah:

  1. Buka Chrome.
  2. Klik butang menu di kanan atas kemudian pilih pilihan Tetapan.
  3. Di bahagian "Pada permulaan", sila klik "Tetapkan halaman".
  4. Cari pilihan iStartSurf kemudian klik butang X di bahagian paling kanan.

    perisian hasad istartsurf chrome

  5. Kembali ke halaman sebelumnya kemudian periksa pilihan "Tunjukkan butang Rumah" di bahagian "Penampilan".
  6. Klik pada perkataan "Change" yang terdapat di bawahnya.
  7. Klik pilihan "Gunakan halaman Tab Baru" kemudian simpan.

    Google Chrome istartsurf

  8. Kembali ke halaman sebelumnya, kemudian klik butang "Urus mesin carian" di bahagian "Cari".
  9. Keluarkan iStartSyrf dari senarai pilihan mesin pencari dengan mengklik butang X di hujung kanan.
  10. Tutup Chrome.

Sama seperti Firefox, iStartSurf juga akan menjangkiti jalan pintas dari Google Chrome sehingga kita juga harus menghapusnya. Untuk langkahnya sama seperti langkah memperbaiki jalan pintas Firefox di atas.

Cara Menghapus iStartSurf dari Internet Explorer

Kerana hampir semua komputer Windows mempunyai penyemak imbas Internet Explorer, kami juga harus menghapus iStartSurf dari sana sehingga komputer kami benar-benar bersih. Berikut adalah langkah-langkah untuk menghapusnya:

aplikasi penjelajah internet istartsurf

  1. Buka Internet Explorer.
  2. Klik butang Tools di sudut kanan atas kemudian pilih pilihan Manage add-ons.
  3. Pilih Bar Alat dan Sambungan di panel di sebelah kiri kemudian klik Buang di bahagian iStartSurf.
  4. Tukar ke bahagian Cari Penyedia, kemudian hapus iStartSurf dari sana.
  5. Klik butang Alat sekali lagi di sudut kanan atas, kemudian pilih Pilihan Internet.
  6. Buka tab Umum dan kemudian klik butang "Gunakan kosong" di bawah ruangan Laman utama atau isi lajur dengan alamat yang anda mahukan.
  7. Tutup Internet Explorer.

Kini penyemak imbas Internet Explorer bebas dari gangguan yang disebabkan oleh iStartSurf. Langkah terakhir tentunya memperbaiki jalan pintas Internet Explorer di desktop. Untuk cara yang sama seperti tutorial untuk Chrome dan Firefox di atas.

Sekarang itulah langkah-langkah bagaimana membuang iStartSurf yang menjangkiti penyemak imbas di komputer anda. Sekarang anda boleh melayari lagi di dunia maya tanpa gangguan dari adware. Semoga berjaya!