10 Kelebihan dan Kekurangan HP Multimedia Advan G3

Sekiranya anda ingin menyebutkan  jenama  tempatan yang berpotensi untuk bersaing dengan  jenama  HP dari luar, maka Advan adalah jawapannya. Penjual ini sudah dikenali sebagai pembuat telefon bimbit dan tablet yang berpatutan. Tidak hairanlah, Advan adalah antara 3 vendor terbaik pada tahun 2017.

Advan juga beberapa kali menaikkan  jenama  dengan membuat HP Barcelona khas dan juga menghasilkan banyak produk HP yang cukup menarik. Salah satunya ialah Advan G3. Advan G3 boleh dikatakan produk Advan yang berkualiti. Kenapa?

Terdapat banyak sebab mengapa Advan G3 boleh dikatakan berkualiti. Beberapa sebab boleh didengar dengan kelebihan poin yang akan dijelaskan di bawah. Jangan lupa juga membaca kekurangan telefon bimbit ini kerana percayalah, tidak ada telefon bimbit yang sempurna.

Tanpa berlama-lama lagi, mari kita pertimbangkan penerangan mengenai kelebihan dan kekurangan Advan G3 ini. Seperti biasa, mari kita perhatikan spesifikasi lengkap HP yang berharga Rp 2 juta.

Spesifikasi Advan G3

advan g3

  • Siaran: Oktober2018
  • Skrin:  LCD IPS 5.9 inci
  • Resolusi Skrin: 1440 x720 piksel, nisbah 18: 9
  • Chipset:  Mediatek MTK6750T
  • CPU: Octa-core 1.5 GHz Cortex-A53
  • GPU: Mali-T860
  • Memori Dalaman: 64GB, RAM 4GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 64GB
  • Kamera Belakang:  16 MP, f / 2.0, PDAF, HDR, Geo-tagging, Smart AI, slo-mo, 10880p
  • Kamera Depan:  8 MP, f / 2.4, 480p
  • Bateri: Li-Ion 3500 mAh yang tidak boleh ditanggalkan

Kelebihan Advan G3

1. Dua Penceramah Harman Kardon

Kelebihan dan kekurangan Advan G3

Titik jualan utama Advan G3 adalah pembesar suara. Telefon bimbit ini menghadirkan dua pembesar suara yang kedudukannya di bahagian depan, satu di atas skrin dan satu lagi di bawah skrin. Penempatan kedua pembesar suara ini bertujuan agar suara dari telefon bimbit ini keluar dengan optimum dan tidak dilindungi ketika digunakan untuk bermain permainan.

Perkara yang menarik mengenai pembesar suara ini adalah kualiti audio. Advan bekerjasama dengan Harman Kardon, sebuah syarikat yang menghasilkan banyak alat bunyi yang jelas. Pembesar suara Harman Kardon secara amnya boleh didapati di komputer riba kelas pertengahan hingga atas. Kini pembesar suara ini terdapat di telefon Android.

Jadi bagaimana bunyi yang dihasilkan oleh pembesar suara ini? Mengikut pengalaman Tabloid Pulsa, pembesar suara Harman Kardon ini mampu menghasilkan kualiti suara yang kuat dan jelas.

Di samping itu, Advan juga menambah ciri-ciri sehingga pengalaman menikmati audio di telefon bimbit ini menjadi lebih baik. Fungsi ini adalah alat penyamaan yang menawarkan lima tahap skala suara dan surround yang ditingkatkan yang berfungsi untuk menambahkan kualiti audio tebal pada telefon bimbit ini.

Oleh kerana belum ada telefon bimbit rasmi yang masuk ke Indonesia dengan ciri pembesar suara Harman Kardon, tentunya kehadiran fitur ini menjadikan Advan G3 sangat menarik. Tidak keterlaluan untuk memanggil telefon bimbit dengan skrin HD + 5,8 inci sebagai HP yang ditujukan untuk multitmedia.

2. Memori Cukup Besar di Kelas Harga

Advan G3 menawarkan memori yang agak besar. Telefon ini dilengkapi dengan RAM 4GB dan ROM 64 GB. Telefon bimbit lain dengan harga kelas Rp. 2 juta, jarang sekali menawarkan memori sebanyak ini. Paling baik, telefon lain menawarkan memori dengan gabungan RAM 3GB dan ROM 64GB

Walaupun terdapat telefon bimbit yang menawarkan RAM 3GB dan ROM 64GB, biasanya harganya boleh mendekati Rp3 juta. Sebagai contoh, Realme 2 Pro berharga Rp2,899,000 (untuk  harga jual kilat ) dengan harga pembelian yang biasanya lebih tinggi. Sementara Advan G3 saja tidak sampai Rp2.5 juta untuk harga satu unit.

3. Mempunyai Ciri Pengecasan Pantas

Advan G3 dilengkapi dengan kapasiti bateri 3,500 mAh. Kapasiti agak baik. Sekiranya menurut Sinyalmagz, jangka hayat bateri boleh menjadi hari penggunaan intensif. Sementara untuk waktu  tunggu,  Tabloid Pulsa. Bateri telefon bimbit ini boleh bertahan hingga dua hari dengan sekali pengisian bateri. Sekurang-kurangnya seperti itu

Apa yang menarik bukan hayat bateri tetapi pengecasan yang cepat. Jarang anda tahu, HP 2 juta dari vendor tempatan hadir dengan pengecasan pantas. Sebenarnya, telefon bimbit dalam kelas harga yang sama dari  jenama  luar jarang menyertakan ciri ini. Mengenai ciri pengecasan pantas ini, Advan G3 menawarkan pengisian 30 minit untuk mendapatkan 50% kuasa. Pengecasan agak pantas.

4. Buka Kunci Wajah Dengan Cukup

Advan G3 mempunyai sensor cap jari dan  buka kunci muka. Apa yang menarik ialah Advan nampaknya mengutamakan  buka kunci muka  sebagai titik penjualan utama mereka. Video promosi Face Unlock  Advan G3ini, menurut Advan, mampu memberikan respons pantas. Dari, kelajuan  Face Unlock  dalam membaca wajah mencapai 0.4 saat.

5. JBL Earpiece dalam Pakej Jualan

Bukan hanya menawarkan pembesar suara Harman Kardon, Advan juga menyediakan alat dengar  JBL dalam pakej penjualan. JBL terkenal sebagai salah satu pengeluar peranti audio berkualiti. Sebenarnya, banyak jenama palsu. Biasanya jika produk mempunyai jenama palsu, secara amnya produk tersebut berkualiti tinggi dan dijual di pasaran.

Dengan pembesar suara Harman Kardon dan mendengar melalui  alat dengar  JBL pasti akan memberikan pengalaman yang lebih menarik untuk menikmati kandungan multitmedia.

6. Kamera yang dilengkapi dengan pelbagai ciri

Advan G3 dilengkapi dengan kamera 16 MP dengan bukaan f / 2.0. Kamera utama ini dilengkapi dengan pelbagai ciri kontemporari, seperti kehadiran AI pintar yang dapat mengatur  pemandangan  gambar. Untuk kualiti foto dari Advan G3, anda dapat melihat contoh pada gambar berikut.

Dari hasil foto, nampaknya Advan G3 mampu menghasilkan foto dengan kualiti yang baik. Ia tidak seperti telefon bimbit lain dalam kelas harga yang sama, hasilnya tidak begitu buruk. Lebih-lebih lagi, kamera di telefon bimbit ini juga dilengkapi dengan beberapa ciri kontemporari.

Walaupun menurut Credit Tabloid, tangkapan kamera belakang Advan G3 mampu menghasilkan foto dengan warna semula jadi. Gambar juga dapat menghasilkan kesan bokeh. Oleh itu, saya tidak teragak-agak untuk memasukkan kamera utama Advan G3 sebagai kelebihan.

7. Reka Bentuk Semasa

Kelebihan dan kekurangan Advan G3

Advan G3 keluar dari zon selesa dengan menghadirkan telefon bimbit yang mengikuti trend pasaran. Ini dapat dilihat dari bentuk reka bentuk Advan G3 yang telah meningkat dengan ketara berbanding dengan siri Advan G sebelumnya. Lihat sahaja  penamat  dan  penampilan  Advan G3 ini yang kelihatan berkilau dan tidak kelihatan murah.

Anda boleh katakan, Advan G3 ingin menyajikan reka bentuk yang lebih kontemporari dengan pembungkus bahan kaca pada badan HP ini. Selain badannya yang licin, tentunya langkah ini harus dihargai dari Advan agar dapat terus bersaing dengan telefon bimbit lain yang mempunyai reka bentuk reka bentuk yang serupa.

Kekurangan Advan G3

1. Prestasi Yang Tidak Baik di Kelas

Advan G3 dilengkapi dengan chipset Mediatek MTK6750T. Tidak ada masalah sebenar menggunakan chipset ini. Memainkan permainan Mortal Kombat X dengan lancar seperti yang dilihat dalam gambar yang merupakan  rakaman  video Peoples Mind yang menguji prestasi telefon bimbit ini.

Hanya jika anda melihat nilai HP Antutu ini, rasanya prestasi HP ini berada dalam kisaran harga Rp1 juta. Bayangkan, seperti yang ditunjukkan oleh laman web Signalmagz, nilai Antutu HP adalah 53,000. Bilangan yang lumayan tetapi tidak untuk telefon bimbit dengan harga di atas Rp 2 juta. Oh untuk nilai penanda aras Geekbecnch, Advan G3 mendapat skor 619 untuk teras tunggal dan 2,648 untuk multicore.

Keseluruhan prestasi telefon bimbit ini sebenarnya sudah cukup, malah prestasinya lebih baik daripada Advan G2 Pro. Malangnya, untuk kelas harga, prestasi HP masih kurang kompetitif. Bagi penggunaan media sosial semata-mata, bermain permainan dengan grafik  rendah  tidak terlalu banyak masalah.

2. Masih Menggunakan Android Nougat

Advan G3 dilengkapi dengan antara muka IDOS. IDOS ini merupakan ciri khas telefon bimbit Advan dan cukup menarik. Kerana IDOS mempunyai banyak ciri, termasuk ciri keselamatan, yang disebut Anti Thief Security. Malangnya, IDOS pada Advan G3 tidak berdasarkan Android Oreo.

Advan G3 nampaknya masih membawa Android 7.0 Nougat. Untuk telefon bimbit yang dikeluarkan pada suku akhir 2018, agak aneh bagi telefon bimbit yang disertakan dengan Android Nougat. Beberapa telefon bimbit tempatan lain, bahkan yang harganya di bawah Rp 1 juta bahkan telah membawa OS Android Oreo.

Sekiranya telefon bimbit dari  jenama  luar sebenarnya tidak menjadi masalah ketika menggunakan Android Nougat kerana biasanya akan ada  kemas kini. Memandangkan jarang (atau hampir tidak ada)  jenama  tempatan memberikan  kemas kini  sistem operasi Android, sudah tentu penggunaan Android Nougat pada telefon bimbit ini adalah kelemahan.

3. Kamera Selfie Kurang Maksimum

Advan G3

Advan G3 dilengkapi dengan kamera selfie 8 MP. Kamera ini mempunyai aperture f / 2.4 dan mampu merakam video 480p, hanya 480p. Spesifikasi kamera depan HP ini sememangnya tidak begitu menarik. Seperti yang diungkapkan oleh Tabloid Pulsa bahawa Advan G3 hadir dengan kamera selfie biasa.

Menurut Tablodi Pulsa, kamera depan Advan G3 kurang daripada maksimum untuk selfie lucu. Hasil foto masih ada  bunyi bising. Memang kamera depan HP ini sudah mempunyai kesan bokeh dan kesan kecantikan  tetapi tidak merasakan hasil foto yang maksimum.

Kesimpulannya

Advan G3 bukan telefon bimbit yang tidak baik. Telefon bimbit ini cukup bagus, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa Advan G3 adalah salah satu telefon Advan terbaik. Banyak kelebihan yang ditawarkan oleh HP ini bukan dimiliki oleh telefon bimbit lain. Manfaat yang diberikan untuk memaksimumkan kelebihan HP juga merupakan satu perkara yang menarik.

Advan G3 dijual pada kisaran harga Rp2,999,000 dengan promo khusus untuk siswa dengan harga Rp1,999,000. Kemudian, telefon bimbit ini muncul di beberapa pasar dengan kisaran harga dari Rp 2,2 hingga Rp 2,3 juta. Dengan cara itu, Advan G3 berada dalam kategori 2 Juta HP.

Dalam kategori 2 juta HP, banyak pesaing menawarkan spesifikasi yang lebih baik daripada Advan G3. Tetapi Advan G3 mensasarkan pasaran yang lebih spesifik, mereka yang memerlukan HP dengan sokongan multitmedia yang baik. Berminat dengan telefon bimbit ini? Sekiranya anda berminat, anda boleh membeli Advan G3 di kedai dalam talian melalui pautan ini.