Berikut adalah 10 kelebihan dan kekurangan HP Advan i6A

Salah satu pengeluar tempatan yang cukup produktif dalam membawa telefon bimbit adalah Advan. Pengilang tempatan ini sering menyajikan beberapa jenis telefon bimbit yang murah dan menarik. Sebenarnya, pengeluar tempatan ini adalah salah satu pengeluar yang menjual produk terlaris berbanding pengeluar tempatan yang lain.

Advan secara umum menyajikan rangkaian produk HP pada harga kelas Rp1 juta dan di bawah Rp1 juta. Jumlah tersebut masih mengeluarkan telepon selular Rp1 juta seperti Advan G2 Plus atau telefon bimbit dengan harga Rp2 juta seperti Advan G3.

Selain dua siri, Advan juga memiliki seri i yang sedikit di bawah seri G. Seperti Advan i6A yang dijual dengan harga kelas Rp1 juta. Seperti apa produk yang satu ini? Tanpa berlama-lama, mari kita pertimbangkan kelebihan dan kekurangan Advan i6A di bawah.

Spesifikasi Advan i6A

advan i6a

  • Skrin:  IPS 5.5 inci
  • Resolusi Skrin:  1440 x 720 piksel 18: 9 320 ppi
  • Chipset:  Mediatek MT6739
  • CPU: Pemproses Quad-core 1.3 GHz
  • GPU:  Power Rogue Ge8100
  • Memori Dalaman: 16GB, RAM 2GB
  • Memori Luaran: microSD, hingga 64GB
  • Kamera Belakang:  13 MP
  • Kamera Depan: 5 MP
  • Bateri:   3200 mAh yang boleh ditanggalkan

Kelebihan Advan i6A

1. Reka Bentuk Yang Menarik

advan i6a

Advan i6A hadir dengan reka bentuk yang kelihatan berbeza. Reka bentuk badan HP ini kelihatan mahal dan tidak kelihatan seperti produk yang murah. Paparan depan telefon bimbit ini kelihatan berbeza dan kelihatan mewah. Rangka HP ini kelihatan dibina dengan penampilan yang cukup mewah.

Sekiranya anda menelusuri bahagian belakang badan, reka bentuk badan belakangnya juga cukup bagus dan kelihatan mewah. Cuma mungkin logo Advan di bahagian belakang badan membuat penampilan tidak terasa istimewa. Maklum, "Advan" memang  kekurangan jenama  untuk menjual memandangkan pengeluarnya adalah pengeluar tempatan.

Selain itu, reka bentuk badan HP sekali lagi cukup menarik. Pokoknya, Advan i6A adalah salah satu telefon bimbit Advan yang mempunyai reka bentuk yang menarik.

2. Skrin IPS HD +

advan i6a

Advan i6A dilengkapi dengan skrin 5.5 inci. Skrin membawa nisbah 18: 9 dengan resolusi 1440 x 720 piksel. Skrin membawa kepadatan skrin 320ppi. Dengan kepadatan skrin seperti itu, telefon bimbit ini dapat memaparkan gambar yang jernih kerana mempunyai panel paparan IPS.

Kualiti skrin telefon bimbit ini cukup baik. Seperti yang dikatakan oleh Felix dari 805 alat yang mengatakan bahawa skrin HP ini adalah skrin terbaik berbanding dengan skrin HP Advan yang lain. Yang menarik dari telefon bimbit ini ialah skrin ini mempunyai ciri MiraVision yang memberikan kesan visual tambahan agar paparan skrin HP ini lebih baik.

3. Kehadiran Fingerprint Sensor dan  Face Unlock 

advan i6a

Sebagai telefon bimbit tempatan yang dijual pada kisaran harga Rp1 juta, kehadiran sensor cap jari di telefon bimbit ini cukup bagus. Bukan hanya terdapat sensor cap jari, telefon bimbit ini juga dilengkapi dengan sensor pengimbas wajah.

Untuk kelajuan tindak balas kedua-dua sensor itu memang tidak pantas. Seperti yang dikatakan 805gadget, kedua-dua sensor tidak terlalu pantas tetapi berada dalam kategori yang baik. Untuk kelas harga, kehadiran sensor cap jari dan sensor pengecaman wajah adalah perkara yang baik.

4. Bateri yang boleh dikeluarkan

BATERAI ADVAN I6A

Kelebihan lain dari telefon bimbit ini ialah mengenai bateri yang boleh dicabut. Di tengah-tengah keghairahan telefon bimbit dengan bateri penanaman, alias bateri yang tidak dapat dikeluarkan, masih banyak orang yang memerlukan telefon bimbit dengan bateri yang boleh ditanggalkan.

Salah satu kelebihan HP yang dapat dikeluarkan adalah kerana jika bateri rosak, bateri boleh diganti. Alias ​​cari sendiri bateri baru sehingga anda tidak perlu bersusah payah datang ke  perkhidmatan pelanggan. 

5. Ciri Gerakan Unik

advan i6a

Advan i6A hadir dengan gerak isyarat yang cukup menarik. Gerakan ini membolehkan anda sebagai pengguna dapat memberi isyarat di skrin. Seperti meluncur skrin ke atas untuk membuka butang Laman Utama atau leret ke tengah dari kiri atau kanan untuk kembali. Gerak isyarat cukup menarik memandangkan HP tempatan jarang melakukan gerak isyarat seperti ini.

Kekurangan Advan i6A

1. Persembahan Mengecewakan

ANTARA ADVAN I6A

Advan i6A dilengkapi dengan chipset MT6739 Mediatek. Chipset ini terdiri daripada pemproses quad core 1.3 GHz dengan sokongan GPU PowerVR GE 8100 yang malangnya mempunyai prestasi yang mengecewakan. Dari nilai Antutu di atas dapat dilihat bahawa telefon bimbit ini hanya mendapat skor Antutu 39,370.

Untuk telefon bimbit dengan harga Rp1 juta, skor Antutu tentu mengecewakan. Terutama jika anda berhasrat menggunakan telefon bimbit anda untuk bermain permainan berat. Sekiranya anda memerlukan penggunaan Android asas, tidak akan terlalu banyak masalah.

Penggunaan beberapa permainan ringan juga tidak terlalu banyak masalah. Seperti pengalaman Pulses Tabloid yang mengatakan bahawa telefon bimbit ini dapat memainkan permainan Ashalt 8 Airbone dengan lancar. Alat 805 ini juga mengatakan bahawa bermain permainan PUBG Mobile mempunyai grafik yang rosak dan membuat telefon terasa panas ketika bermain permainan ini untuk waktu yang lama.

2. Kamera tidak cukup baik

kamera advan i6a

Advan i6A ini membawa kamera belakang 13 MP dan kamera depan 5 MP. Kamera depan 5 MP ini mempunyai ciri kecantikan yang hasilnya cukup baik di kelas harga.

Untuk kamera belakang itu sendiri, telefon bimbit ini mempunyai ciri kamera yang cukup lengkap seperti HDR, Panorama, dan, kesan gambar seperti sepia dan lain-lain. Untuk tangkapan kamera dari telefon bimbit ini, anda dapat melihat contoh di bawah.

advan i6a

Dari foto-foto itu kelihatan bahawa hasil kamera HP ini cukup standard. Ini juga dikatakan oleh 805 alat yang mengatakan tangkapan itu tidak sesuai dengan standar. Sementara TabloidPulsa mengatakan bahawa kamera belakang HP cenderung standard dan hasil foto terasa kabur. Oleh itu, kamera di telefon bimbit ini tidak cukup baik di kelasnya.

3. Sensor kurang lengkap

advan i6a

Telefon bimbit ini tidak mempunyai sensor yang lengkap. Tidak ada sensor magnetik, sensor giroskop atau sensor orientasi. Bagi rakan sekelas Advan sebenarnya berpatutan, malangnya telefon lain yang menjadi pesaing dalam kelas harga yang sama mempunyai sensor yang cukup lengkap.

4. Bateri Memasuki Kategori Adil

BATERAI ADVAN I6A

Advan i6A dilengkapi dengan kapasiti bateri 3,200 mAh. Hayat bateri ini ternyata kurang baik. Seperti yang diungkapkan oleh 805gadget, telefon bimbit ini dapat bertahan hingga ke malam dengan penggunaan tanpa bermain permainan.

Sekiranya anda melihat data, anda boleh mengatakan jangka hayat bateri HP ini cukup baik atau tidak terlalu baik. Dikelaskan sebagai standard dan jika dibandingkan dengan ketahanan bateri HP lain dalam kelas harga yang sama, jelas HP ini akan jauh ketinggalan.

5. Menurunkan Daya Saing dalam Harga Kelas

ADVAN i6a

Advan i6A dijual dengan harga sekitar Rp1,3 juta. Dalam julat harga ini, masih terdapat banyak telefon bimbit lain yang menawarkan prestasi yang lebih baik. Sebut saja Xiaomi Redmi 6A atau Asus Zenfone Live L1. Sekiranya anda mempunyai sedikit dana tambahan, Real C1 pastinya lebih menarik daripada telefon bimbit ini.

Kesimpulannya

Advan i6A bukanlah telefon bimbit yang benar-benar layak dicadangkan. Terlalu banyak perkara biasa yang ditawarkan oleh HP ini. Sejujurnya, Advan i6A bukanlah pilihan terbaik dalam kelas Rp1 juta. Di kelas harga ini, masih banyak telefon bimbit lain yang menawarkan banyak kelebihan berbanding telefon bimbit ini.

Mungkin akan menjadi cerita yang berbeza jika Advan i6A dijual dengan harga di bawah Rp900 ribu. Kenapa? Dalam kelas harga ini, Advan i6A sebenarnya boleh menjadi lebih unggul berbanding pesaing. Lagipun, dalam harga kelas Rp1 juta, walaupun anda harus memilih HP Advan, seri Advan seperti Advan G2 Plus atau lebih menarik.

Selain itu, jika anda ingin membeli Advan i6A, ya teruskan. Tidak ada larangan membeli telefon bimbit ini. Sekiranya menarik, beli Advan i6A di kedai dalam talian melalui pautan ini.