10 Aplikasi GPS dan Navigasi Terbaik di Telefon Pintar Android

Apabila kita bercakap mengenai aplikasi GPS dan navigasi, yang pasti pertama kali terlintas di fikiran kita ialah Peta Google. Ya, aplikasi yang dibuat oleh Google kini merupakan paparan peta yang paling komprehensif di pelbagai wilayah di dunia.

Aplikasi Peta Google juga mendapat kemas kini berkala sehingga maklumat peta yang dipaparkan akan sangat tepat. Fungsi yang disediakan oleh Peta Google juga sangat lengkap dan hampir dapat memenuhi semua keperluan navigasi anda.

Namun, selain Peta Google masih terdapat banyak aplikasi lain yang menawarkan ciri serupa. Sekiranya anda tidak menyukai Peta Google, aplikasi ini dapat digunakan sebagai pilihan. Berikut ini akan mengkaji 10 aplikasi GPS dan navigasi terbaik di Android yang merupakan alternatif daripada Peta Google.

10 Aplikasi GPS dan Navigasi Terbaik

Sekiranya anda mahukan aplikasi navigasi yang baik, maka anda boleh mencuba aplikasi yang kami cadangkan di bawah.

1. GPS TOPO BackCountry Navigator

BackCountry Navigator TOPO GPS

Boleh digunakan di luar talian, aplikasi GPS dan navigasi ini disebut BackCountry Navigator TOPO GPS atau TOPO GPS. Anda hanya perlu memuat turun aplikasi dan memanfaatkan semua ciri yang ada. TOPO GPS juga sesuai untuk anda yang suka melakukan aktiviti  mendaki.

Sebabnya, TOPO GPS siap menunjukkan arah jalan supaya anda tidak tersesat ketika sedang mendaki sejuk  Bagi pelancong, aplikasi ini juga cukup lengkap dan mudah. Adakah anda sudah bersedia untuk berjalan walaupun anda tidak tahu arahnya? Muat turun di sini TOPO GPS dan TOPO sedia menunjukkan jalan kepada anda.

2. Peta

Peta Google

Syarikat terkenal di dunia seperti Google juga tidak mahu kalah dalam mengembangkan aplikasi GPS dan navigasi Android. Peta, itulah yang dikatakan oleh kebanyakan orang. Aplikasi ini, yang telah dimuat turun lebih dari 7 juta kali di PlayStore, mempunyai ciri-ciri lengkap dan dapat digunakan sebagai aplikasi navigasi.

Fungsi utama dan ciri utama Peta adalah untuk menunjukkan cara terpantas. Namun, selain itu Peta juga memberikan maklumat mengenai restoran, stesen minyak, ke rumah ibadat berdekatan. Anda juga tidak perlu risau akan kesesakan lalu lintas, Peta siap menunjukkan jalan terpantas tanpa tersekat. Untuk mendapatkan aplikasi, anda boleh memuat turunnya di sini.

3. PETA.ME

PETA.ME

Aplikasi GPS dan navigasi luar talian lain berasal dari MAPS.ME. Tanpa perlu menggunakan kuota internet, anda masih boleh mencari jalan tanpa perlu risau akan tersesat. Juga, aplikasi MAPS.ME percuma selama-lamanya. Oleh itu, anda boleh menikmati sebarang ciri secara percuma pada kali pertama anda memuat turunnya.

MAPS.ME juga dapat menunjukkan jalan dengan jenis kenderaan apa pun mulai dari kereta, motosikal, dan juga basikal. Sudah tentu peta dalam aplikasi ini juga lengkap di seluruh dunia yang anda tahu. Adakah anda ingin menggunakan aplikasi MAPS.ME? Muat turun aplikasinya terus di sini.

4. Waze

Waze

Waze adalah aplikasi GPS dan navigasi yang cukup menarik kerana mampu menyampaikan maklumat lalu lintas dari pengguna lain yang melalui jalan yang sama. Aplikasi ini kini telah dibeli oleh Google dan kemungkinan besar akan segera disatukan dengan Peta Google dalam masa terdekat.

Waze juga dapat  mengubah arah  atau memberikan laluan terpantas ketika anda mengambil jalan yang salah. Anda juga boleh mendapatkan maklumat mengenai jalan yang rosak juga dengan mudah. Adakah anda berminat menggunakannya?

5. DI SINI WeGo

DI SINI WeGo

Aplikasi yang dibuat oleh Nokia ini cukup popular pada tahun 2014 dan diramalkan sebagai pesaing Google Maps yang serius. Anggapan ini cukup masuk akal memandangkan di SINI WeGo dapat mengemukakan peta yang cukup lengkap dari pelbagai pelosok dunia.

Anda juga boleh memuat turun peta dari kawasan sehingga anda tidak memerlukan sambungan internet ketika anda mengakses peta lagi. Di samping itu, DI SINI WeGo juga akan memaparkan maklumat lalu lintas untuk kawasan bandar. Menariknya, semua ciri dan kelebihan dibungkus dalam antara muka yang ringkas dan elegan.

6. MapFactor

Mapfactor

MapFactor adalah salah satu aplikasi navigasi belokan demi belokan klasik yang boleh digunakan sebagai alternatif kepada Peta Google. Aplikasi ini akan memuat turun dan memasang peta ke kad SD sehingga anda dapat menggunakannya kapan saja di luar talian.

Aplikasi ini sendiri menggunakan peta dari OffStreetMap yang sudah merangkumi banyak negara di dunia. Walaupun tidak semewah Peta Google, tetapi fitur yang ada sangat memadai untuk anda yang memerlukan aplikasi GPS dan navigasi. Lebih-lebih lagi, aplikasi dan peta-petanya dapat digunakan secara percuma.

7. Sygic

Sygic

Sygic adalah aplikasi GPS yang cukup popular di Android kerana telah dimuat turun oleh lebih dari 10 juta pengguna. Aplikasi ini menggunakan peta dari TomTom dan anda juga boleh memuat turunnya untuk navigasi luar talian.

Beberapa ciri yang ditawarkannya adalah pergantian, laluan alternatif dan had laju. Terdapat juga petunjuk arah suara yang akan membimbing anda dengan suara dan juga menyebut nama jalan. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma tetapi terdapat beberapa pembelian dalam aplikasi di dalamnya.

8. MapQuest

MapQuest

MapQuest adalah salah satu perkhidmatan navigasi yang cukup popular di kalangan pengguna internet suatu ketika dahulu. Kini, MapQuest cuba menjangkau pengguna mudah alih dengan melancarkan aplikasi rasminya untuk Android.

Beberapa ciri yang ditunjukkan oleh aplikasi ini termasuk navigasi belokan demi belokan, maklumat lalu lintas, perubahan laluan automatik, dan juga lokasi stesen minyak dengan harga murah. Aplikasi MapQuest ini juga mempunyai maklumat laluan khusus bagi anda yang lebih suka berjalan.

9. Navigasi GPS Polaris

Navigasi GPS Polaris

Polaris GPS Navigation boleh dipanggil aplikasi all-in-one untuk aplikasi peta dan navigasi. Aplikasi ini menyajikan peta dari pelbagai aplikasi popular seperti Peta Google, OpenStreetMaps, MapQuest, dan Peta Laluan Kitaran.

Anda hanya perlu memilih peta dari perkhidmatan yang ingin anda gunakan. Di samping itu, anda juga boleh memilih beberapa format koordinat, rakaman jejak, dan arah belokan demi belokan. Aplikasi ini mendapat penilaian yang cukup baik di Play Store dan anda boleh menggunakannya secara percuma.

10. Navigasi & Perjumpaan GPS Pengakap

Navigasi & Perjumpaan GPS Pengakap

Akhir sekali,  aplikasi GPS yang satu ini juga tidak kalah dengan aplikasi yang telah disebutkan dalam perbincangan di atas. Navigasi & Perjumpaan GPS Pengakap juga dapat memudahkan anda dalam mengelakkan kesesakan lalu lintas di jalan raya. Pengakap GPS bersedia untuk menuju ke arah dan jalan yang lancar.

Sebenarnya, keluarga atau orang terdekat dapat  mengesan  lokasi anda. Jadi, anda tidak perlu bersusah payah dan rumit untuk mencari jalan yang lancar. Cukup gunakan aplikasi Scout GPS Navigation & Meet Up dan perjalanan dengan selesa dan selamat. Mahu? Muat turun aplikasi di sini.

Cadangan Permohonan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi yang kami sarankan di atas, kami juga mempunyai sejumlah aplikasi navigasi yang patut dicuba. Untuk mengetahui, anda boleh merujuk ulasan berikut.

1. Penjejak Geo

Penjejak Geo

Sekiranya anda mahukan aplikasi navigasi yang dapat memudahkan perjalanan anda, anda boleh mencuba Geo Tracker. Aplikasi ini mendakwa memiliki peta yang sangat lengkap, bahkan di lokasi terpencil. Menariknya, aplikasi ini mempunyai ciri di mana anda boleh menghantar jejak laluan anda kepada orang lain. Jadi, orang lain dapat mengikuti laluan anda dengan mudah. Menarik,  bukan ?

2. Peta & Navigasi Luar Talian

Peta & Navigasi Luar Talian

Seperti namanya, aplikasi ini memang menunjukkan navigasi luar talian. Oleh itu, dengan Peta & Navigasi Luar Talian, anda tidak perlu bersusah payah menyambung ke internet kerana anda boleh mengakses dan menguruskan navigasi di luar talian.

Anda hanya perlu berada dalam talian semasa  mengemas kini  aplikasi, dan walaupun itu tidak terlalu berat. Sebabnya, Peta & Navigasi Luar Talian akan  dikemas kini  setiap tahun untuk mengemas kini peta yang ada. Aplikasi ini juga mempunyai fitur  navigasi GPS yang dipandu suara  yang membolehkan pengguna mencari laluan terpantas dan terdekat.

3. GPS, Peta, Navigasi & Petunjuk

GPS, Peta, Navigasi & Petunjuk

Ini adalah aplikasi yang dibuat oleh AppStar Studio yang memudahkan pengguna untuk mencari jalan terdekat dan terpantas semasa dalam perjalanan. Adakah GPS, Peta, Navigasi & Petunjuk, aplikasi yang juga mempunyai banyak ciri.

Anda boleh menjejaki  dengan mudah  mencari jalan yang lebih dekat dan lebih pantas. Selain itu, jika anda memandu, anda dapat memanfaatkan fitur  Arah Memandu  yang kemudian akan diarahkan oleh aplikasi ini secara automatik menggunakan suara. Juga, aplikasi ini disokong oleh 3 jenis peta iaitu Hibrid, Satelit, dan Normal.

Itulah 10 aplikasi GPS dan navigasi Android terbaik untuk Caris Signal. Sepuluh aplikasi di atas dikelaskan sebagai aplikasi GPS lengkap. Selain lengkap, aplikasi ini juga cukup mudah, cepat, praktikal, dan beberapa daripadanya ditawarkan secara percuma. Jadi, mana yang menurut anda aplikasi GPS terbaik dan terlengkap?