Cara Menggunakan Waze dengan Mudah di Android dan iPhone

Adakah anda pernah mengalami kekecewaan dan stres kerana terperangkap dalam lalu lintas berjam-jam di jalan raya? Mungkin sebilangan penduduk kota besar yang penuh dengan kenderaan, seperti Jakarta, telah mengalami masalah ini.

Baiklah, Waze ada di sini untuk mengatasi masalah lalu lintas yang menjengkelkan. Ini adalah aplikasi yang akan menjadi penolong bagi anda semasa berada di jalan raya. Cara menggunakan Waze sangat mudah kerana pada dasarnya ini adalah aplikasi yang akan menjadikan perjalanan anda lebih mudah, tidak menyulitkan.

Sebilangan orang mungkin tidak tahu apa itu Waze, faedahnya, dan cara menggunakan aplikasi ini. Ini akan memberikan maklumat mengenai cara menggunakan Waze di iPhone dan Android. Ayuh , lihat sahaja ulasan penuh Waze dalam makalah ini!

Apa itu Waze?

Aplikasi Waze Berfungsi Cara Menggunakan Waze

Bahagian ini akan menjawab soalan orang yang belum mengetahui tentang aplikasi Waze. Ringkasnya, Waze adalah perisian yang menyumbang kepada "tujuan bersama" semasa dalam perjalanan.

Pengguna Waze akan berhubung dengan pengguna lain untuk melaporkan lalu lintas. Laporan tersebut dapat berupa aliran lalu lintas, kesesakan lalu lintas, kemalangan, hingga operasi polis di tempat-tempat tertentu. Pengguna Waze dapat berkongsi laluan terbaik sehingga semua pengguna aplikasi ini dapat sampai ke destinasi mereka dengan cepat dan tanpa halangan.

Ini tentunya memudahkan anda yang biasanya memandu kenderaan sendiri untuk sampai ke destinasi dengan lebih pantas. Sebenarnya, Waze juga boleh berguna bagi anda yang biasanya menaiki pengangkutan awam, seperti teksi atau teksi motosikal sehingga anda dapat memberikan maklumat kepada pemandu untuk mengambil jalan terpantas.

Bagaimana Aplikasi Waze Berfungsi

aplikasi waze

Sebelum kita membincangkan bagaimana menggunakan Waze, lebih baik kita memahami bagaimana aplikasi yang satu ini berfungsi. Apabila pengguna Waze memasukkan alamat tujuan mereka, mereka dapat memandu kenderaan berdasarkan laluan yang disarankan oleh Waze.

Walau bagaimanapun, pengguna Waze juga diizinkan untuk mengambil peranan yang lebih aktif, seperti menyebarkan laporan aliran lalu lintas, kemalangan, dan perangkap polis atau keadaan lain yang akan menghalang masa perjalanan pengguna Waze yang lain.

Waze juga menyediakan forum untuk komuniti penyuntingan peta dalam talian yang aktif. Ya, komuniti inilah yang menjadikan peta dalam aplikasi Waze begitu tepat. Komuniti ini akan mengemas kini data di kawasan tersebut agar anda tidak tersasar atau tersesat ketika menggunakan aplikasi Waze.

Cara Memasang Waze pada iPhone dan Android

Cara Memasang Waze pada iPhone dan Android

Sebelum mengetahui cara menggunakan Waze, anda perlu terlebih dahulu memasang aplikasi ini pada peranti anda. Waze tersedia pada peranti iPhone, Android, Windows dan BlackBerry. Namun, kerana pada masa ini pengguna telefon bimbit Android dan iPhone paling banyak di dunia, ia akan membincangkan cara mengaktifkan Waze pada peranti iPhone dan Android.

Berikut ini adalah panduan bagaimana memasang dan mengaktifkan Waze pada iPhone atau telefon Android anda:

  1. Muat turun dan pasang aplikasi Waze melalui App Store untuk iPhone dan Play Store untuk Android
  2. Setelah aplikasi dipasang, buka aplikasi Waze kemudian masukkan nombor telefon bimbit aktif anda, kemudian tekan 'Next'
  3. Masukkan kod pengesahan yang dikirimkan ke nombor telefon bimbit ke aplikasi Waze, maka Anda akan dibawa ke halaman "Buat Profil Anda", kemudian lampirkan foto dan isi nama lengkap anda
  4. Buat nama atau ID Waze, kemudian klik "Next"

Sekarang, anda sudah bersedia untuk menggunakan Waze. Masukkan alamat yang ingin anda tuju, kemudian Waze akan memaparkan peta keadaan jalan yang akan anda lalui. Garis yang ditandai dengan garis merah menunjukkan kesesakan lalu lintas. Sebenarnya, aplikasi ini akan memaklumkan kelajuan kenderaan melintasi lorong.

Sesuaikan Laluan Pilihan Anda di Waze

Sesuaikan Laluan Pilihan Anda di Waze

Cara pertama untuk menggunakan Waze adalah bahawa anda harus memastikan bahawa Waze akan menyediakan laluan terbaik untuk anda. Cadangan kami adalah memilih jalan terpendek dengan pergi ke Tetapan> Navigasi> Gaya Perutean> Pilih Terpendek . Kerana apabila anda memilih rute terpantas ( Tercepat ), Waze akan sering memberi anda laluan gila untuk sampai ke destinasi anda dalam masa yang sangat singkat.

Dengan memilih laluan terpendek, Waze akan berusaha mencari jalan perjalanan bebas jem dan segala jenis halangan lain. Walau bagaimanapun, anda juga harus memastikan bahawa laluan terpendek yang diberikan oleh Waze adalah mengikut kehendak anda.

Hapuskan perkara yang tidak perlu di peta

Hapuskan perkara yang tidak perlu di peta

Seperti yang telah kita bincangkan sebelumnya, Waze akan melaporkan semua jenis kemalangan, lokasi polis, dan semua insiden lain yang dapat menghalangi perjalanan. Mungkin ada orang yang sangat memerlukan maklumat seperti ini, tetapi ada yang tidak memerlukan maklumat itu dan bahkan terganggu dengan kehadiran ikon kecil di peta yang menunjukkan kemalangan, lokasi polis, dll.

Tidak perlu risau kerana anda dapat menyesuaikan penampilan maklumat yang sangat anda perlukan di peta yang dipaparkan oleh Waze. Anda hanya perlu pergi ke Tetapan> Tetapan Paparan> Tunjukkan di Peta> Hapus centang maklumat yang tidak anda perlukan . Dengan ini, peta akan menjadi lebih bersih dan hanya memaparkan maklumat yang sangat anda perlukan.

Matikan aplikasi apabila tidak digunakan

Setelah mengetahui cara menggunakan Waze, anda mungkin sangat bergantung pada aplikasi ini. Tetapi ingat bahawa anda hanya memerlukan Waze semasa dalam perjalanan. Sekiranya tidak dalam perjalanan anda harus mematikan aplikasi ini.

Sebabnya, Waze akan terus berjalan di latar belakang untuk mencari maklumat lalu lintas tempatan sepanjang masa. Sudah tentu ini akan menghabiskan bateri dan kuota internet anda. Matikan Waze dengan menekan butang Daya dalam bentuk ikon Waze di kiri bawah, ketuk ikon kuasa, kemudian Waze akan masuk ke mod tidur.

Kelebihan Waze

Kelebihan Waze

Waze bukan sekadar aplikasi navigasi GPS biasa. Melalui aplikasi ini anda dapat mengetahui keadaan aliran lalu lintas yang tidak dapat diramalkan. Dengan Waze, perjalanan anda akan lebih efisien kerana anda dapat memilih laluan yang bebas dari lalu lintas, polis, kemalangan, atau halangan lain.

Bukan itu sahaja, anda boleh berinteraksi secara langsung dengan pengguna Waze lain yang berada di jalan yang akan anda lalui. Ya, anda boleh bertanya kepada pengguna Waze lain yang melintas jalan mengenai keadaan langsung aliran lalu lintas di sana. Dengan Waze, anda tidak perlu mendengar radio yang biasanya memberitahu tentang arus lalu lintas.

Sekarang, adakah anda sudah bersedia untuk memulakan perjalanan dengan Waze? Cara menggunakan Waze hampir sama dengan ketika anda menggunakan GPS biasa. Cuma perbezaannya terletak pada maklumat aliran lalu lintas lengkap yang ditawarkan oleh Waze. Aplikasi ini anda dapat secara percuma di telefon pintar anda.