9 Aplikasi untuk Memeriksa Baki E-Tol pada Telefon Pintar Android

Pembayaran tol yang dibuat secara tunai kadangkala tidak berkesan dan tidak berkesan. Kadang kala pengguna membayar perkhidmatan jalan raya ini bukan dengan wang yang tepat, sehingga transaksi memerlukan lebih lama.

Selepas kejadian di atas adalah berlakunya barisan panjang ketika menuju ke jalan tol, terutamanya ketika jumlah kenderaan tinggi. Adakah ada yang mengalami perkara seperti ini sebelum ini? Sekiranya demikian, ia pasti menjengkelkan, bukan? 

Fenomena ini kini jarang dihadapi kerana adanya pembayaran perkhidmatan jalan tol dilakukan secara elektronik. Pengguna hanya perlu memiliki kad yang mengandungi e-money (wang elektronik) atau wang elektronik untuk transaksi pembayaran. Dengan kad ini, pengguna jalan tol tidak perlu bersusah payah menyiapkan wang tunai yang mesti tepat ketika mereka akan membayar. Cukup tampalkan kad di tempat yang disediakan dan buka ruang tol.

Kad e-money mempunyai banyak pilihan dan disediakan oleh beberapa bank kerajaan dan swasta. Contoh kad e-money yang boleh digunakan untuk membayar tol adalah Kad Mandiri e-Toll Bank, BNI Tap Cash, Flazz BCA, BRI Brizzi, dan Blink BTN.

Untuk makluman, selain digunakan untuk membayar tol, kad e-money juga boleh digunakan untuk membeli-belah. Jadi ia pelbagai guna, bukan? Tetapi kad e-money ini mempunyai had baki. Had maksimum untuk melunaskan baki wang elektronik ialah IDR 2 juta. Khusus untuk pengguna yang identitinya didaftarkan, had maksimum baki e-money adalah Rp. 10 juta. 

Lalu bagaimana saya dapat mengetahui baki wang elektronik? Ini dapat dilakukan dengan mudah. Melalui peranti telefon pintar yang digunakan, jumlah baki wang elektronik dapat diperiksa dengan cepat. Sekiranya aplikasi menyokong, pengguna juga dapat segera menambah baki di sana.

Berkaitan dengan ini, akan membincangkan aplikasi untuk memeriksa baki wang elektronik atau e-tol di Android. Perlu diingatkan, tidak semua telefon menyokong aplikasi ini. Hanya telefon bimbit yang mempunyai teknologi NFC tertanam atau Komunikasi Medan Dekat yang dapat menjalankan aplikasi tersebut.

1. Baki Kad Wang Elektronik

Baki Kad Wang Elektronik

Aplikasi pertama untuk memeriksa baki e-tol adalah Baki Kad Wang Elektronik. Kad ini menyokong menyemak baki e-wang dari banyak kad, seperti Mandiri e-Money, BNI Tap Cash, dan BCA Flazz.

Dengan aplikasi ini, pengguna jalan tol dapat dengan mudah memeriksa baki pada kad e-wang mereka. Oleh itu, semasa mereka ingin memasuki jalan tol, mereka tidak perlu bimbang sama ada baki pembayaran masih ada dan mencukupi atau sudah habis.

Aplikasi ini hanya untuk memeriksa baki dan tidak dapat digunakan untuk tambah nilai atau mengisi baki. Baki Kad Wang Elektronik boleh dimuat turun di sini.

2. Maklumat E-Wang Mandiri

Mandiri E-Wang

Kemudian ada aplikasi Mandiri E-Money Info yang dapat digunakan untuk memeriksa jumlah baki Kad e-Toll, e-Money, Indomaret Card dan Gazcard. Melalui aplikasi ini, pengguna dapat mengetahui mengenai cawangan bank Mandiri, ATM, dan pasar mini untuk menambah baki kad e-money.

Setelah aplikasi ini dimuat turun dan dipasang pada telefon pintar, pengguna tidak perlu mendaftar atau mengaktifkannya. Aplikasi ini dapat digunakan dengan segera. Cukup aktifkan ciri NFC, buka aplikasi, kemudian tampal kad di atas untuk memeriksa baki. Dapatkan permohonan untuk memeriksa baki e-tol ini di sini.

3. BNI Ketuk Cash Go

Tunai Ketuk BNI

Tap Cash BNI adalah kad e-wang yang juga boleh digunakan sebagai e-tol. Pengguna Bank Tunai Tap Cash dapat menyemak baki e-wang mereka melalui aplikasi BNI Tap Cash Go. Pengguna juga dapat memperbarui baki mereka melalui aplikasi dengan pembayaran melalui ATM, EDC, atau SMS Banking. Muat turun BNI Tap Cash Go di sini.

4. BRI Mudah Alih

Brizzi

Pengguna yang telah memasang aplikasi BRI Mobile boleh menyemak baki e-money Brizzi. Sekiranya telefon pengguna sudah menyokong ciri NFC, menu Brizzi secara automatik akan tersedia dalam aplikasi BRI Mobile Banking.

Kerana terdapat dalam satu badan BRI Mobile, pengguna juga dapat melakukan kegiatan perbankan lain seperti pindahan antar bank, membayar berbagai jenis bil, dan lain-lain. Jadi lebih berkesan dan cekap, bukan?

Penambahan Brizzi juga dapat dilakukan melalui BRI Mobile, hanya baki masuk yang mempunyai status deposit sehingga perlu diaktifkan semula melalui EDC. Cara lain adalah menggunakan perbankan internet yang boleh digunakan secara langsung. Muat turun aplikasi BRI Mobile Banking di sini.

5. BCA Mudah Alih

BCA Mudah Alih

Pengguna jalan tol yang membuat pembayaran menggunakan BCA Flazz dapat mengetahui baki dengan BCA Mobile dengan mudah. Sekali lagi, hanya telefon bimbit yang sudah mempunyai ciri NFC yang dapat memeriksa baki wang elektronik BCA Flazz.

Sama seperti BRI Mobile, pengguna Flazz juga dapat melakukan transaksi lain dengan BCA Mobile. Untuk dapat melakukan pelbagai transaksi kewangan di BCA Mobile, pengguna mesti disahkan oleh bank BCA dengan datang terus ke pejabat cawangan terdekat. Muat turun aplikasi BCA Mobile di sini.

6. Mandiri Dalam Talian

Mandiri Dalam Talian

Pelanggan bank Mandiri yang telah mengaktifkan Mandiri Online di telefon bimbit mereka dapat memeriksa baki e-tol. Caranya adalah dengan mengaktifkan fitur NFC, buka aplikasi Mandiri Online, kemudian pilih menu E-Money, kemudian pilih menu View / Update Balance. Selepas itu, tampal kad e-money Mandiri dan tunggu maklumat baki muncul di skrin mudah alih. Muat turun aplikasi Mandiri Online di sini.

7. Tokopedia

Tokopedia

Tokopedia juga boleh menjadi tempat untuk mencari baki e-money Mandiri (dan juga mengisi baki). Caranya adalah dengan membuka aplikasi Tokopedia (daftar terlebih dahulu jika anda belum mempunyai akaun), pergi ke menu Billing - E-Money, tekan butang Check Balance, kemudian tampal kad e-money Wajib dan tunggu maklumat baki muncul. Ingat, telefon bimbit yang digunakan mesti sudah menyokong NFC. Muat turun aplikasi Tokopedia di sini.

Itu adalah aplikasi di Android untuk memeriksa baki e-tol. Dengan aplikasi ini untuk memeriksa baki e-tol, menggunakan perkhidmatan jalan tol boleh menjadi lebih mudah dan bebas dari masalah. Pengguna tidak perlu lagi menyediakan wang tunai ketika mereka berada di pintu tol, kerana mereka hanya perlu melampirkan kad e-tol atau e-wang ke peranti yang disediakan. Hanya beberapa saat setelah kad ditampal, pintu pagar tol dibuka.

8. Kad - Dompet Mudah Alih

Kad - Dompet Mudah Alih

Untuk memeriksa kandungan baki e-tol anda, anda juga boleh menggunakan Cards - Mobile Wallet. Tetapi Anda harus tahu bahawa ini adalah aplikasi yang dibuat di negara asing, jadi ada kemungkinan beberapa fitur dalam Cards - Mobile Wallet tidak dapat digunakan di Indonesia. Di sini, anda hanya perlu  mengetuk  kad e-tol ke telefon bimbit anda dan aplikasi ini akan memberikan maklumat baki untuk anda. Selain memeriksa baki e-tol, aplikasi ini juga memberikan maklumat dalam bentuk potongan makanan, belanja, dan lain-lain.

9. Isi Semula E-Wang Mandiri

Isi Semula E-Wang Mandiri

Baki e-tol juga dapat diperiksa melalui aplikasi yang berdiri sendiri ini. Selain dapat mengetahui baki baki kad e-tol, pengguna juga dapat mengisi semula.

Untuk dapat mengetahui baki e-tol melalui aplikasi ini, pengguna perlu mendaftar terlebih dahulu (sebelum mengaktifkan NFC). Setelah selesai, tampalkan kad di bahagian NFC kemudian tunggu maklumat baki e-tol muncul. Tetapi sayangnya aplikasi ini tidak lagi tersedia di PlayStore.

Perlu ditekankan sekali lagi, koleksi aplikasi pemeriksaan keseimbangan e-wang ini hanya dapat dijalankan pada telefon pintar yang sudah menyokong ciri NFC.

Umumnya telefon bimbit yang sudah menyokong NFC biasanya telefon kelas menengah dan kelas utama. Sekiranya dana terhad, alternatifnya adalah memilih telefon bimbit murah yang sudah menyokong NFC. Senarai telefon bimbit murah dengan ciri NFC boleh dibaca dalam artikel "10 Telefon bimbit Termurah dengan Ciri NFC".