8 Punca Pengosongan Bateri HP Cepat dan Cara Mengatasinya

Bateri adalah sumber kuasa utama bagi banyak peranti mudah alih seperti telefon bimbit. Untuk digunakan berulang kali, jenis bateri yang digunakan oleh peranti ini boleh dicas semula. Sebilangan bateri telefon bimbit yang lebih tua boleh dikeluarkan dan diganti jika ia rosak. Sedangkan hari ini banyak telefon pintar telah menggunakan ciri bateri yang tidak boleh ditanggalkan.

Walaupun telefon bimbit mempunyai saiz bateri yang besar (dikira dalam mAh), daya tahan bateri tidak baik. Terdapat beberapa sebab mengapa bateri sel habis dengan cepat, terutamanya disebabkan oleh beberapa ciri atau aplikasi telefon bimbit yang terus berjalan di belakang tabir atau tahap kecerahan skrin yang terlalu tinggi.

Berikut adalah beberapa penyebab bateri hp habis dengan cepat lengkap dengan cara menanganinya sehingga kuasa bateri lebih baik.

1. Kecerahan Skrin Terlalu Tinggi

Ketika berada di luar ruangan yang cerah, kadang-kadang kita perlu meningkatkan tahap kecerahan skrin telefon bimbit kita. Maksudnya tidak lain supaya kita dapat membaca skrin dengan mudah. Ternyata ini adalah salah satu penyebab utama mengapa bateri habis lebih cepat.

Untuk meminimumkan ini, segera sesuaikan tahap kecerahan telefon bimbit kami serendah mungkin (cukup untuk membaca skrin di dalam rumah) setelah aktiviti luar selesai. Sekiranya anda tidak ingin menjadi rumit untuk menyesuaikan diri, cukup gunakan fitur kecerahan skrin automatik yang akan berubah sesuai dengan keadaan pencahayaan di sekitarnya.

Cara lain yang dapat anda lakukan untuk menjimatkan tenaga bateri adalah dengan segera mematikan skrin telefon bimbit setelah berhenti menggunakannya.

2. Pengimbas WiFi Terus Berfungsi

Secara amnya, setiap telefon pintar dilengkapi dengan ciri WiFi untuk menyambung ke rangkaian tanpa wayar. Cukup dengan mengaktifkan butang WiFi di menu tetapan rangkaian, telefon anda akan berfungsi mencari isyarat WiFi yang tersedia. Menyambung ke rangkaian WiFi adalah cara untuk menjimatkan kuota data kami.

Sekiranya ternyata tidak ada isyarat WiFi yang dijumpai dan kami membiarkan pengimbas WiFi terus berfungsi, maka tidak mustahil bateri telefon bimbit kami habis dengan cepat. Oleh itu, segera matikan pengimbas WiFi jika anda tidak menemui isyarat WiFi yang boleh digunakan.

3. GPS Aktif Sepanjang Hari

GPS yang sentiasa aktif juga boleh menjadi salah satu penyebab bateri hp cepat habis. Sekiranya ciri ini tidak dimatikan, sistem akan terus berfungsi mengesan lokasi di mana kita berada (ketika disambungkan ke internet). Ciri ini sememangnya sangat berguna untuk sesetengah pengguna sehingga diaktifkan sepanjang hari.

Beberapa aplikasi memerlukan GPS berfungsi, seperti Peta Google ketika kita ingin mencari lokasi. Sekiranya ini tidak diperlukan, pastikan mematikan GPS dan menutup aplikasinya.

4. Aplikasi yang Terus Berlari Di Sebalik Skrin

Punca lain dari bateri hp habis adalah kehadiran aplikasi yang terus berjalan di belakang tabir tanpa kita sedari. Tidak semua aplikasi yang telah selesai kita gunakan dan tutup akan berhenti begitu sahaja. Sebahagian daripada mereka terus aktif di latar belakang untuk tujuan tertentu.

Kita dapat mengetahui aplikasi mana yang menggunakan daya baterai paling banyak dengan pergi ke tetapan bateri (tersedia di Android dan iOS). Terdapat maklumat yang menunjukkan aplikasi yang berjalan lengkap dengan jumlah kuasa bateri yang mereka habiskan.

Agar bateri menjadi lebih tahan lama, kita dapat mematikan aplikasi yang tidak diperlukan yang berfungsi di belakang tabir. Sekiranya telefon bimbit anda mempunyai ciri pengoptimuman terpasang, anda boleh menggunakannya untuk memaksimumkan kuasa bateri.

5. Penggunaan berlebihan dan aplikasi yang menghabiskan bateri

Beberapa aplikasi hiburan seperti streaming video dan muzik boleh menjadi sangat habis jika digunakan secara berlebihan. Begitu juga dengan bermain permainan grafik berat, jika kita menggunakannya terlalu lama, maka bateri telefon bimbit kita dapat cepat habis. Manakala contoh aktiviti yang boleh menghabiskan banyak bateri jika terlalu banyak menggunakan penambatan.

Jadi, bagaimana kita menjadikan bateri telefon bimbit kita lebih cekap? Contohnya, jika anda ingin membaca berita atau mencari maklumat, anda boleh membaca daripada menonton video. Juga, hindari bermain permainan dalam jangka waktu yang lama, kerana selain dapat menghabiskan daya dengan cukup cepat, ini juga dapat membuat masa pakai baterai lebih cepat berkurang.

6. Isyarat Sukar

Telefon pintar akan menggunakan lebih banyak kuasa ketika cuba menyambung di kawasan dengan isyarat rendah. Sekiranya kami tidak mendapat isyarat, anda harus menghidupkan mod pesawat (mod pesawat) supaya kuasa telefon bimbit tidak cepat habis. Kemudian mulakan semula sambungan selular ketika berada di kawasan dengan liputan isyarat yang lebih baik.

7. Perisian Tidak Terkini

Masalah di mana bateri hp habis dengan cepat juga boleh disebabkan oleh perisian yang sudah usang atau tidak terkini. Perisian yang dikemas kini biasanya membawa peningkatan pada bug tertentu yang mungkin menyumbang kepada masalah hayat bateri hp kami. Sekiranya ini berlaku, anda harus segera mengemas kini perisian ke versi yang lebih baru.

Catatan: kemas kini perisian baru pada telefon pintar dapat diperiksa secara manual melalui pilihan kemas kini di menu tetapan.

8. Masalah Perkakasan

Masalah perkakasan terutamanya disebabkan oleh keadaan bateri yang buruk dan pengecas yang rosak. Sekiranya jangka hayat bateri telefon bimbit kita melebihi keperluannya, tidak mustahil masalah bateri yang habis akan terus berlaku sepanjang hari.

Selain itu, pengecas atau pengecas yang tidak berfungsi dengan baik juga boleh menyebabkan kerosakan pada bateri yang akhirnya mempengaruhi ketahanannya.

Sekiranya kedua-dua perkara ini menjadi penyebab utama bateri hp habis dengan cepat, maka pilihan terbaik kami ialah mengganti bateri atau pengecas dengan yang baru. Beberapa bateri telefon pintar hari ini tidak dapat dilepaskan sendiri sehingga mesti dilakukan oleh pakar di pusat servis.

Perkara yang paling penting di sini adalah menggunakan produk pengganti atau aksesori asli supaya kualitinya terjamin. Walaupun produk asalnya selalu dijual lebih mahal, tetapi apa yang anda dapat dapat sesuai dengan harapan yang diinginkan.

Itulah antara punca bateri hp atau telefon pintar habis dengan cepat serta cara mengatasinya. Kes di atas berlaku berbeza bagi setiap pengguna telefon bimbit, jadi tidak mungkin semuanya berlaku bersama dalam satu peranti.

Sekiranya masalah di atas telah diperbaiki tetapi bateri hp masih boros, penyelesaian terbaik adalah dengan mengganti hp dengan unit baru. Daripada menghabiskan banyak wang untuk pembaikan yang berpanjangan, bukankah membeli yang baru lebih baik dan lebih efisien?

Kami mengesyorkan membeli telefon bimbit atau telefon pintar baru di Bukalapak. Terdapat pelbagai jenama telefon pintar berkualiti dengan harga yang kompetitif. Mahukan telefon bimbit di bawah satu juta rupiah atau lebih, semuanya boleh didapati di Bukalapak. Adakah anda sudah bersedia untuk membeli telefon pintar baru? Ayuh, cukup klik pautan ini dan belanjakan isi hati anda di Bukalapak.