Cara Menggunakan Tongsis Bluetooth Baik dan Betul

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kehadiran tongkat narsis atau lebih dikenali sebagai tongsis memang sangat popular. Sebabnya, dengan tongsis ini kita tidak perlu lagi meminta pertolongan dari orang lain untuk mengambil gambar ketika berada di tempat awam. Cukup letakkan telefon bimbit anda di pemegang tongsis, panjangkan tongsis anda, kemudian tekan sahaja butang yang terdapat di tongsis.

Walaupun keberadaan tongsis di Indonesia sangat umum, tetapi masih ada sebilangan orang yang tidak memahami cara menggunakan tongsis Bluetooth. Adakah anda masih menggunakan tongsis manual atau tidak pernah menggunakan tongsis sama sekali? Ayuh , ketahui segala-galanya mengenai Tongsis, terutamanya Bluetooth Tongsis di sini!

Sekilas Tentang Tongsis

Jenis Tongsis

Fenomena tongsis di Indonesia bukan perkara baru lagi. Namun, tahukah anda bahawa terdapat beberapa jenis tongsis? Di samping itu, kehadiran tongsis sangat memudahkan peminat gambar untuk dapat mengambil gambar selfie di mana sahaja tanpa memerlukan bantuan orang lain.

Tongsis tersedia untuk Android, iPhone dan kamera. Sebenarnya, tidak ada perbezaan yang terlalu ketara antara tongsis khas telefon pintar dan tongsis kamera yang biasanya dikenali sebagai monopod. Tongsis telah berada di Jepun sejak tahun 1995, tetapi seorang warganegara Indonesia, Anindito Respati Giyardani, menamakan produk kreatif ini dan telah dipatenkan untuk Hak Harta Intelek.

Jenis Tongsis

Sebelum kita membincangkan tentang cara menggunakan tongsis Bluetooth, saya ingin mengajak anda untuk mengenali beberapa jenis tongsis yang saat ini membantu memeriahkan dunia fotografi. Berikut adalah beberapa jenis tongsis yang perlu anda ketahui:

  • Tongsis Standard / Monopod

monopod

Ini adalah jenis tongsis yang paling murah kerana hanya terdiri daripada tongkat dan pemegang standard sahaja. Tongsis ini sesuai untuk iPhone atau Android dan kamera.

Untuk mengambil gambar dengan tongsis ini, anda mesti menetapkan pemasa terlebih dahulu pada kamera mudah alih. Walau bagaimanapun, tongsis ini jarang digunakan untuk mengambil gambar kerana pengguna tongsis ini umumnya adalah Vlogger yang biasanya merakam aktiviti harian mereka

  • Tongsis Kabel

Tongsis Kabel

Yang ini lebih praktikal kerana dilengkapi dengan butang yang mempunyai kabel yang akan disambungkan ke telefon pintar. Dengan beberapa tetapan pada telefon pintar anda, anda dapat mengambil gambar hanya dengan menekan butang pada kabel yang sudah disambungkan ke telefon pintar.

  • Tongsis Bluetooth

Tongsis Tanpa Wayar atau Bluetooth adalah jenis Tongsis yang paling berkesan, mengapa? Kerana tongsis dilengkapi dengan butang yang terletak di tongkat. Butang ini berfungsi untuk mengambil gambar tanpa memerlukan set pemasa . Tongsis Bluetooth ini juga dapat berfungsi sebagai monopod untuk kamera digital atau Gopro.

Cara Menggunakan Tongsis Bluetooth

Cara Menggunakan Tongsis Bluetooth

Sekiranya anda ingin menggunakan tongsis praktikal, Bluetooth tongsis adalah pilihan yang tepat. Kerana, anda boleh mengambil gambar di mana sahaja hanya dengan menekan butang yang ada di tongkat. Tongsis tanpa wayar ini serasi dengan iPhone dan Android. Anda hanya perlu memastikan bahawa sambungan Bluetooth pada telefon bimbit anda berfungsi dengan baik.

Tidak tahu bagaimana menggunakan Bluetooth Tongsis dengan betul? Mari , lihat langkah-langkah menggunakan tongsis Bluetooth berikut:

  1. Pertama, lakukan pasangan antara telefon bimbit dengan tongsis terlebih dahulu. Hidupkan bluetooth pada telefon bimbit dan tongsis
  2. Di telefon bimbit anda, klik "Cari Peranti" untuk mencari bluetooth dari tongsis
  3. Setelah berjaya menyambungkan telefon bimbit dengan Bluetooth menggunakan Bluetooth, masukkan aplikasi kamera di telefon bimbit
  4. Letakkan telefon di pemegang tongsis, kemudian pasangkan tongkat
  5. Apabila anda telah menjumpai sudut yang tepat untuk mengambil gambar, klik butang pada clipie anda dan gambar akan diambil oleh kamera mudah alih anda

Dengan menggunakan tongsis Bluetooth, anda tidak memerlukan pemasa yang disediakan oleh aplikasi kamera telefon anda. Selain Bluetooth tongsis terdapat juga butang narsisis (tomsis), yang merupakan butang dan tongkat yang dijual secara berasingan. Butang ini juga tanpa wayar, tetapi tentunya harganya lebih mahal. Selain itu, Tomsis dilaporkan hanya dapat disambungkan ke iPhone sahaja dan beberapa jenis telefon Android.

Petua untuk mengambil gambar dengan Tongsis

Pada masa ini, anda boleh menggunakan tongsis untuk mengambil selfie  atau wefies di mana sahaja. Namun, ada juga beberapa kes yang boleh memudaratkan jika anda tidak menggunakan tongsis dengan betul. Berikut ini ingin memberikan petua supaya anda dapat menggunakan tongsis dengan selamat untuk mendapatkan foto yang bagus.

  • Pilih Tongsis Wireless (Bluetooth) untuk mengambil gambar

Petua untuk mengambil gambar dengan Tongsis

Sudah tahu cara menggunakan tongsis Bluetooth, bukan ? Jika anda memerlukan tongsis untuk tujuan fotografi, Bluetooth tongsis adalah pilihan yang tepat. Sebabnya, anda hanya perlu menekan butang yang terdapat di tongkat sahaja, maka kamera mudah alih akan mengambil gambar dengan sendirinya.

  • Pastikan telefon bimbit dipasang dengan betul di pemegangnya

letakkan telefon bimbit pada tongsis

Pemegang yang tersedia di setiap tongsis berfungsi untuk mencengkam telefon bimbit atau kamera. Namun, itu tidak bermakna anda bebas dari masalah biasa seperti telefon bimbit selain dari pemegangnya sehingga telefon bimbit anda bebas terjun ke tanah. Cuba pasang telefon di pemegang dengan mesyuarat dan jangan tergesa-gesa.

  • Buat Pemandangan Burung dengan Tongsis

tongsis pandangan burung

Tidak mempunyai drone? Tidak ada masalah kerana anda dapat menjadikan tongsis sebagai pengganti drone jika anda ingin mengambil sudut pandang burung . Panjangkan tongsis anda sebanyak mungkin, kemudian angkat tangan anda setinggi mungkin sambil memegang tongsis. Tongsis anda siap untuk mengambil gambar atau merakam video dengan sudut burung seperti drone.

  • Waspada Semasa Mengambil Foto

bahaya selfie

Terdapat beberapa kes mengambil gambar diri yang membahayakan diri sendiri atau orang lain. Oleh itu, anda mesti sentiasa berwaspada dalam menggunakan tongsis di mana sahaja anda berada. Elakkan berselfie di tempat-tempat berbahaya, seperti di pinggir puncak gunung atau di jalan raya, kerana ini boleh membahayakan diri sendiri.

Petua untuk Membeli Tongsis Berkualiti

Petua untuk Membeli Tongsis Berkualiti

Sebelum membeli tongsis, periksa dahulu jenis tongsis yang paling sesuai dengan keperluan anda. Di samping itu, adalah mustahak untuk memeriksa ketersediaan anggaran terlebih dahulu kerana semakin canggih ciri yang ditawarkan oleh tongsis, tentunya harganya lebih mahal.

Pertama, cubalah memilih tongsis berdasarkan jenisnya, maka anda boleh menyesuaikan panjang tongkat kerana tongkat terlalu panjang atau pendek juga akan membuat anda kurang selesa. Kedua, pertimbangkan untuk membeli aksesori tambahan, seperti tomsis.

Sekiranya tongsis yang anda pilih adalah tanpa wayar, maka anda tidak perlu membeli tomsis lagi. Akhirnya, beli tongsis di tempat yang dipercayai atau anda boleh membelinya di laman membeli-belah dalam talian, seperti Lazada, Tokopedia, atau Bukalapak, dll.

Baiklah, itu semua mengenai keselesaan bagaimana menggunakan tongsis Bluetooth dan petua lain supaya anda dapat memanfaatkan tongsis sepenuhnya. Ingatlah untuk selalu waspada dalam menggunakan tongsis. Jangan mengabaikan keadaan di lokasi di mana anda mengambil gambar atau video agar tidak membahayakan diri sendiri dan orang lain.