Cara Menggunakan Aplikasi Smule Karaoke dengan Mudah

Nyanyian memang boleh menjadikan suasana lebih bahagia. Sekiranya anda letih atau tertekan, berkaraoke dengan rakan memang merupakan pilihan alternatif yang sangat sesuai. Namun, kadang-kadang kita tidak mempunyai masa untuk berkaraoke. Sekiranya anda menyanyi di bilik mandi, pastinya tidak menyeronokkan.

Hari ini, terdapat aplikasi karaoke yang sedang berkembang pesat , iaitu Sing! Karaoke oleh Smule (selepas ini disebut sebagai 'Smule' sahaja). Ini adalah aplikasi yang menawarkan kemudahan karaoke bersama dengan berjuta-juta pengguna Smule lain.

Di Smule, anda juga dapat bertemu rakan baru dan berduet bersama untuk menyanyikan lagu. Untuk lagu-lagu anda tidak perlu risau kerana Smule menyediakan banyak pilihan lagu-lagu popular, terbaru dan lama.

Saat ini, Smule adalah aplikasi yang disukai oleh pengguna iOS dan Android. Ini wajar kerana Smule adalah satu-satunya aplikasi karaoke berasaskan media sosial. Nah, bagi anda yang tidak tahu bagaimana menggunakan aplikasi karaoke Smule, akan memberikan tutorial lengkap untuk menggunakan aplikasi ini.

Apakah Aplikasi Smoke Karaoke?

Aplikasi Smule Karaoke

Smule adalah aplikasi yang dapat dipasang pada perangkat iOS, seperti iPad, iPhone dan iPod, serta perangkat Android. Walau bagaimanapun, Smule untuk sistem operasi iOS mempunyai perbezaan yang signifikan dengan Smule pada Android.

Ciri Smule pada peranti Apple lebih lengkap. Bermula dari kesan mod vokal dengan pilihan dan ciri video yang lebih banyak dan lebih baik untuk merakam tindakan pengguna Smule ketika menyanyi. Malangnya, Smule untuk Android belum dilengkapi dengan ciri-ciri ini.

Walaupun begitu, pengguna Android masih dapat menikmati ciri utama Smule seperti karaoke solo, karaoke duet, atau karaoke dengan kumpulan. Ciri-ciri ini cukup untuk mengisi masa lapang dengan menyanyikan lagu-lagu kegemaran anda.

Apa itu Ahli VIP?

Terdapat 2 pilihan perkhidmatan untuk pengguna Smule, iaitu VIP dan Bukan VIP. Pengguna VIP tentunya mempunyai akses yang lebih luas daripada pengguna biasa (Bukan VIP). Pengguna VIP boleh mengakses semua lagu di Smule. Selain itu, terdapat juga beberapa ciri menarik yang hanya dapat digunakan oleh pengguna VIP seperti Vocal FX.

Untuk menjadi ahli VIP, anda perlu membelanjakan 12 ribu rupiah untuk melanggan VIP selama satu bulan dan 95 ribu rupiah jika anda ingin menjadi ahli VIP selama setahun. Anda boleh membayar dengan pulangan Indosat, XL, dan Telkomsel melalui sistem bil pembawa di Play Store.

Harga yang ditawarkan tentunya jauh lebih murah daripada anda pergi ke tempat karaoke biasa. Pengguna VIP juga boleh membuat Panggilan Terbuka kepada pengguna lain sehingga anda dapat menyanyi secara duet atau berkumpulan dengan mereka.

Walau bagaimanapun, jika anda hanya ingin bersenang-senang secara ekonomi tanpa mengeluarkan wang, maka anda hanya boleh menjadi pengguna bukan VIP. Sebabnya, pengguna bukan VIP juga boleh menyanyikan lagu yang tidak termasuk dalam kategori VIP. Sekiranya anda ingin menyanyikan lagu VIP secara percuma, anda juga boleh menyertai panggilan terbuka yang dibuat oleh pengguna VIP. Untuk cara menjadi Smule VIP, sila baca artikel ini.

Cara Memasang Smule

Sekiranya anda pengguna baru, sudah tentu anda tertanya-tanya bagaimana menggunakan Smule dan pelbagai ciri yang ditawarkannya. Baiklah kali ini saya akan mengulas langkah-langkah bagaimana menggunakan Smule untuk berkaraoke di telefon pintar anda.

Sebelum membincangkan cara menggunakan aplikasi karaoke Smule lebih jauh, anda mesti memasang aplikasi ini terlebih dahulu pada peranti anda. Aplikasi ini boleh dijalankan pada sistem operasi Android 4.0.3 ke atas dan iOS 7.0 ke atas. Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Pasang Sing! Karaoke oleh Smule di App Store atau Google Play Store

cara memasang 1

2. Buka aplikasi Smule pada peranti anda dan log masuk dengan akaun Facebook atau Gmail anda, bahkan anda boleh log masuk dengan nombor telefon bimbit anda.

cara memasang 2

3. Setelah proses pendaftaran selesai, cuba log masuk ke akaun Smule anda dan mulailah menggunakan aplikasi yang mempunyai ikon mikrofon ini.

Dalam proses pendaftaran, anda biasanya akan diminta untuk memilih 4 genre lagu kegemaran. Anda juga boleh menyambungkan akaun Smule ini dengan akaun Facebook, Twitter dan Google Plus sehingga anda dapat bergabung dengan rakan-rakan yang sudah menjadi ahli Smule.

Paparan Aplikasi Smule

Paparan antara muka aplikasi Smule cukup mudah dan senang difahami. Di halaman utama terdapat 5 menu yang berbaris di bahagian bawah, iaitu Feed, Listen, Sing, Notification, and Profile. Berikut adalah fungsi menu ini:

1. Beri makan, untuk memaparkan kemas kini terkini dari rakan Smule anda

memberi makan

2. Dengarkan, untuk mendengar rakaman dari pengguna Smule lain

dengar

3. Buku Nyanyian, untuk memilih lagu yang ingin anda nyanyikan

buku lagu

4. Pemberitahuan, untuk memaparkan pemberitahuan

pemberitahuan

5. Profil, untuk memaparkan dan mengedit profil kami

profil

Cara Menyanyi Solo

Sekiranya anda sudah memahami pelbagai ciri dan penampilan, sekarang mari mulakan nyanyian. Pertama sekali, cubalah menyanyikan lagu kegemaran anda terlebih dahulu. Berikut adalah langkah-langkah untuk menyanyi secara solo:

1. Buka aplikasi Smule, di halaman Buku Nyanyian pilih lagu yang ingin anda nyanyikan. Kemudian, tekan butang 'Sing' biru di sebelah tajuk lagu dan nama penyanyi.

cara menyanyi secara solo 1

2. Seterusnya, pilih kategori 'Solo'

cara menyanyi secara solo 2

3. Tunggu sebentar hingga lagu dimulakan, kerana aplikasi ini bergantung pada sambungan internet, waktu memuat dalam memulakan lagu bergantung pada kecepatan internet anda. Secara automatik, anda boleh memilih untuk mematikan kamera atau tidak. Sekiranya anda mahu mematikan kamera, klik "Tidak, terima kasih." Namun, jika anda mahu kamera dihidupkan, anda boleh mengklik "OK".

cara menyanyi secara solo 3

4. Apabila anda sudah siap menyanyi, tekan "Mula." Petua untuk anda bahawa setiap kali anda menyanyikan lagu pilihan anda, anda harus menggunakan alat dengar atau fon kepala ketika menyanyi dan mendekatkan mulut anda ke mikrofon alat dengar / fon kepala supaya suara anda dapat dirakam dengan jelas

cara menyanyi secara solo 4

5. Setelah lagu selesai, anda akan dibawa ke halaman tinjauan . Di sini, anda boleh menggunakan fitur padanan vokal untuk menyesuaikan tempo lagu dengan suara dan memberikan kesan tertentu sehingga hasil suara anda didengar secara maksimal. Setelah selesai mengedit vokal, klik menu 'Simpan' di bahagian atas

edit lagu smule

6. Layar anda akan menunjukkan halaman Customize di mana anda dapat menambahkan pesan atau kapsyen ke hasil karaoke, kemudian anda juga dapat memilih untuk membagikan hasilnya dengan orang lain atau menyimpannya secara peribadi

7. Setelah selesai, kongsikan juga ke media sosial yang anda ada

Cara Menyanyi Duet atau Kumpulan

Sekiranya anda bosan menyanyi sendiri, maka anda boleh mencuba karaoke duet atau bergolek. Sekiranya anda pengguna VIP, anda boleh memulakan panggilan terbuka. Tetapi jika anda bukan pengguna VIP, anda hanya boleh menyertai panggilan terbuka. Berikut adalah langkah-langkahnya:

1. Buka aplikasi Smule, pilih lagu yang ingin anda nyanyikan. Teruskan dengan menekan butang 'Sing' biru di sebelah tajuk lagu yang anda pilih

cara menyanyi secara solo 1

2. Pilih kategori 'Duet' atau 'Group' jika anda mahu menyanyi dalam duet atau kumpulan dengan orang lain

cara menyanyikan duet atau kumpulan1

3. Sekiranya anda memilih Duet, Smule akan memberi anda pilihan untuk menyanyikan Bahagian 1 atau Bahagian 2. Anda hanya memilih bahagian yang diinginkan.

cara menyanyikan duet atau kumpulan

4. Apabila anda memilih Kumpulan, layar akan memaparkan sejumlah pengguna Smule yang bersedia diundang untuk menyanyi dalam duet atau kumpulan. Pilih satu pengguna jika anda mahu berduet atau berbilang pengguna jika anda ingin menyanyi secara berkumpulan, kemudian tekan 'Sertai.'

5. Beberapa saat lagu akan segera dimulakan, layar perangkat anda akan memaparkan lirik lagu yang sedang dimainkan. Sekiranya anda menyanyi dalam duet, lirik kelabu adalah lirik yang harus anda nyanyikan, lirik biru akan dinyanyikan oleh rakan duet anda, dan lirik oren adalah bahagian yang harus dinyanyikan bersama.

7. Setelah lagu selesai, lakukan langkah nombor 6-8 seperti ketika anda menyanyi secara solo

Nah, begitulah cara menggunakan aplikasi karaoke Smule, mudah bukan ? Sekiranya anda tidak mahu berduet dengan orang yang tidak dikenali, anda boleh menjemput rakan atau keluarga untuk memuat turun aplikasi ini supaya anda dapat menyanyi bersama.

Sekiranya anda pengguna iPhone atau iPad, anda juga dapat merakam aksi karaoke anda dalam video sehingga menjadi lebih menarik ketika dikongsi di media sosial. Sementara itu, jika telefon pintar anda belum serasi dengan aplikasi Smule, maka anda boleh mencuba aplikasi karaoke lain yang telah kami tinjau di sini. Semoga berjaya!