Petua & Cara Bermain COC (Clash of Clans) Bagus

Clash of Clans atau biasa disingkat COC adalah permainan yang sangat popular di Indonesia. Permainan dalam talian yang dibuat oleh Supercell ini mampu menarik berjuta-juta pemain berkat permainan dan ciri-ciri menarik yang ditawarkannya.

Salah satu permainan strategi terbaik yang akan membuat anda merasa seperti berada di depan skrin telefon pintar atau tablet Android. Tidak hanya menyerang dan bertahan, anda juga diharuskan dapat menguruskan sumber daya yang dimiliki sebaik mungkin.

Baiklah kali ini saya akan mengulas petua, trik, cheat, dan cara bermain COC yang bagus dan betul. Petua ini sangat berguna untuk pemula yang baru bermain atau bagi anda yang menghadapi kesukaran menguruskan pangkalan anda dengan betul.

Jimat wang menggunakan permata

Semasa kita membuat atau menaik taraf bangunan di COC, kita memerlukan beberapa saat sehingga bangunan itu selesai. Semakin tinggi tahapnya, semakin lama proses pengembangannya.

Salah satu kaedah termudah untuk menjadikan bangunan itu lengkap adalah dengan menggunakan permata. Malangnya, permata yang ada sangat terhad sehingga kita harus menyelamatkannya dengan sebaik mungkin agar dapat digunakan untuk sesuatu yang lebih penting.

Jangan gunakan permata hanya untuk mempercepat proses pembangunan yang hanya memerlukan beberapa jam. Jangan juga menggunakannya semasa anda mengikuti tutorial di awal permainan.

cara bermain COC Clash of Clans

Gunakan permata ini untuk membina sesuatu yang sangat diperlukan dalam masa yang cepat. Anda juga boleh menggunakannya untuk membina pondok pembina kerana pekerja pembinaan tambahan akan membantu proses pembuatan bangunan lain.

Sekiranya bekalan permata mulai hampir habis, anda boleh mula menyusun strategi untuk menyelesaikan pelbagai misi yang disediakan. Anda juga boleh mendapatkan permata dengan membersihkan pangkalan anda dari batu, ranting, dan perkara-perkara lain yang mengganggu.

Tentukan Corak Permainan

Dalam bermain permainan ini Clash of Clans anda mesti menentukan corak permainan yang diinginkan agar tidak salah dalam mengatur strategi. Anda boleh memilih antara corak permainan bertahan atau corak permainan serangan.

Sekiranya anda lebih suka bertahan, maka yang perlu anda tingkatkan terlebih dahulu adalah balai kota, kemudian tembok, dan kemudian barang-barang pertahanan seperti mortar, menara pemanah, dan meriam. Menara mortar dan pemanah adalah komponen pertahanan yang paling penting sehingga mesti diletakkan di kedudukan tengah dan dilindungi sebaik mungkin.

Petua bermain COC

Setelah elemen pertahanan dibina, sudah tiba masanya anda memberi tumpuan kepada membina sumber dan meningkatkan ke tahap maksimum. Pastikan pelbagai sumber juga dilindungi agar tidak mudah dimusnahkan oleh musuh.

Satu perkara yang perlu anda ingat, pemain yang mempunyai dewan bandar tingkat tinggi hanya akan mendapat sedikit hasil apabila menyerang pemain dengan tahap yang lebih rendah. Oleh itu, jangan tergesa-gesa untuk menaik taraf balai kota jika anda bermain dengan corak bertahan.

Cara seterusnya untuk bermain COC yang boleh anda pilih adalah corak permainan menyerang. Dalam corak ini, perkara pertama yang perlu anda bina ialah balai raya, kemudian pengeluaran elixir sebanyak mungkin untuk mula membina sumber lain.

Pastikan anda menaik taraf barak dan kem ke tahap maksimum agar dapat menyiapkan pasukan perang terbaik. Kedua-dua bangunan itu boleh ditempatkan di luar kerana tidak akan memberi apa-apa kepada musuh yang sedang menyerang.

Manfaatkan Perisai

muslihat untuk pertembungan klan

Ia menjadi sangat menjengkelkan apabila markas kita hancur oleh musuh. Tetapi jangan kecewa kerana jika 40% pangkalan anda dihancurkan oleh musuh, maka anda akan mendapat perisai percuma selama 12 jam. Sementara itu, jika kadar pemusnahan mencapai 90%, maka anda boleh mendapatkan pelindung selama 16 jam.

Manfaatkan perisai bebas sebaik mungkin dengan membina semula bangunan yang rosak, menaik taraf senjata, dan menyiapkan sebanyak mungkin pasukan perang sehingga anda siap kembali untuk maju ke medan perang.

Ingat jangan pernah menyerang musuh ketika membuat pembaikan. Kerana perisai yang melindungi markas anda akan segera terbunuh sehingga musuh dapat kembali menyerang dan menghancurkannya kapan saja.

Susun Pembentukan Pangkalan dengan sebaik mungkin

Membuat pembentukan asas yang terbaik adalah salah satu langkah terpenting dalam mengekalkan pangkalan anda. Pastikan anda memasang seberapa banyak tembok antara bangunan, senjata, dan akses ke kawasan luar.

menipu coc clash of clans

Pastikan satu bangunan mempunyai dinding pepejal yang lain. Dengan cara itu pasukan musuh tidak dapat bergerak dengan mudah setelah menghancurkan sebuah bangunan. Mereka mesti menghancurkan tembok terlebih dahulu sebelum mereka dapat pergi ke yang lain.

Juga buat formasi asas yang ketat sehingga pelbagai senjata dapat sampai ke seluruh bangunan dengan mudah. Akhirnya, letakkan pelbagai senjata di kedudukan tengah sehingga pasukan musuh memerlukan masa yang lama untuk mencapainya.

Tentukan Sasaran Serangan

pertembungan puak perang

Semasa mencari musuh untuk diserang, pastikan anda telah menentukan tujuan serangan tersebut. Sekiranya anda hanya ingin mendapatkan sumber tambahan, anda boleh memilih musuh dengan balai bandar yang lebih rendah.

Musuh dengan balai bandar rendah lebih mudah ditaklukkan tetapi hanya mempunyai sedikit sumber. Anda tidak perlu menghabiskan banyak pasukan kerana hanya goblin yang cukup untuk merosakkannya.

Sekiranya anda ingin mendapatkan sumber yang banyak atau ingin mendapatkan piala untuk meningkatkan kedudukan, maka cari musuh dengan balai kota tinggi. Seterusnya, sila atur strategi perang sebaik mungkin.

Siapkan pelbagai pasukan yang dapat menghancurkan pangkalan musuh dengan baik. Gunakan raksasa untuk menahan serangan dari menara kemudian gunakan pemecah dinding untuk merosakkan dinding dan membuka jalan ke kawasan musuh.

Sekiranya meriam, mortar, dan elemen pertahanan lain telah dimusnahkan, maka anda boleh mula melancarkan barbar, penyihir, dan pemanah untuk menghancurkan bangunan. Turun juga pasukan goblin untuk mengambil pelbagai sumber yang ada.

Satu perkara yang perlu anda ingat, anda tidak mempunyai kawalan langsung terhadap pelbagai pasukan. Ini bermaksud anda harus benar-benar mengetahui bagaimana corak pergerakan dan objek apa yang disukai oleh setiap pasukan ini agar anda tidak salah dalam meletakkannya.

Sebagai contoh, pasukan barbar biasanya akan menyerang bangunan berdekatan sehingga tidak sesuai jika terdapat mortar atau meriam. Gunakan pemecah gergasi dan dinding untuk menghancurkannya terlebih dahulu, dan seterusnya.

Sertailah Klan

Pemula Clash of Clans

Sekiranya anda sudah memiliki basis dengan level maksimum, telah menyelesaikan semua level dalam pemain tunggal, dan mengatur pertahanan sebaik mungkin, maka sekarang adalah waktunya untuk anda memasuki dunia klan.

Ya, salah satu ciri menarik yang ditawarkan oleh Clash of Clans tentunya sistem klan. Anda boleh membentuk klan yang kuat bersama dengan pemain lain. Klan yang anda buat kemudian boleh menyerang klan yang dimiliki oleh pemain lain.

Buat koordinasi yang baik dengan ahli klan anda. Anda juga boleh belajar serta pelbagai tip dan trik dari segi strategi dengan ahli klan yang lain. Semakin baik koordinasi yang anda lakukan, semakin kuat klan anda.

Tetapkan Strategi Serangan

Sekiranya klan anda siap bertempur dengan klan lain, mulailah mengatur strategi serangan anda sebaik mungkin. Mula-mula cuba menyerang puak yang lemah terlebih dahulu. Sekiranya berjaya, maka secara beransur-ansur anda dapat meningkatkan tahap musuh yang akan dihadapi.

Pastikan anda juga memantau keadaan pangkalan musuh sebelum menyerangnya. Perhatikan bagaimana bangunan itu terbentuk sehingga anda dapat menentukan pasukan mana yang dapat digunakan untuk menghancurkannya dengan cepat.

Sebagai contoh, jika klan musuh hanya memiliki perlindungan dari tembok tingkat rendah, maka anda dapat menyerangnya dari tanah. Sementara itu, jika pertahanan udara masih rendah, maka Anda juga dapat menyerangnya dari udara.

Sekarang itulah pelbagai petua dan cara bermain COC yang dapat kami sampaikan pada masa ini. Sekiranya anda mempunyai petua dan trik lain yang belum ada dalam ulasan di atas, sila kongsi dengan kami melalui ruangan komen di bawah.