10 Aplikasi Penjimatan Kuota Internet Terbaik untuk Android

Pada zaman teknologi ini, banyak orang sanggup menghabiskan hingga ratusan ribu rupiah untuk membeli pakej internet setiap bulan. Ini kerana semakin banyak orang bergantung pada internet di telefon pintar mereka. Hampir semua aktiviti di telefon pintar memerlukan internet, seperti bermain permainan, membuka media sosial, dan berbual .

Namun, tanpa kita sedar kuota internet sering habis dengan begitu cepat. Nah, adakah penyelesaian untuk menyimpan kuota internet kita? Ayuh , cuba pasang salah satu aplikasi penjimat kuota internet untuk Android di bawah.

10 Aplikasi Penjimat Kuota Internet

1. Monitor Penggunaan Data

Monitor Penggunaan Data

Menyimpan pakej internet dengan hanya menggunakan aplikasi dapat dilakukan oleh pengguna telefon pintar Android anda. Aplikasi penjimat kuota ini akan membantu anda dalam memantau penggunaan internet di setiap aplikasi yang ada di telefon bimbit anda.

Monitor Penggunaan Data juga dapat membantu anda menguruskan penggunaan kuota internet yang berlebihan. Jadi, anda boleh menetapkan aplikasi mana yang memerlukan banyak internet dan aplikasi mana yang tidak perlu menggunakan internet berlebihan. Bersedia untuk menyimpan dengan aplikasi Monitor Penggunaan Data? Muat turun aplikasi di sini.

2. Internet Speed ​​Meter Lite

Internet Speed ​​Meter Lite

Aplikasi penjimat kuota kali ini berasal dari aplikasi Internet Speed ​​Meter Lite. Sama seperti aplikasi Monitor Penggunaan Data, aplikasi ini juga akan membantu anda untuk mengawal pengguna kuota internet anda sehingga mereka tidak terlalu banyak menggunakan internet.

Di sini anda boleh menetapkan aplikasi mana yang harus menjimatkan kuota. Juga, pengguna aplikasi Internet Speed ​​Meter Lite akan diberi laporan penggunaan data bulanan. Tidak perlu risau tentang masalah kapasiti bateri, aplikasi ini menyokong penjimatan bateri yang anda tahu. Mahu? Dapatkan permohonan di sini.

3. Pengurus Data Saya

Pengurus Data Saya

Menurut Caris Signal, Pengurus Data Saya adalah aplikasi penjimat kuota terbaik. Fungsi utama aplikasi adalah untuk mengesan seberapa banyak data yang anda gunakan sehingga anda dapat memantau penggunaannya dengan bijak agar anda tidak kehabisan kuota internet tanpa diduga.

Pengurus Data saya juga memberitahu anda aplikasi mana yang paling banyak menggunakan data dan menghentikan aplikasi untuk menjimatkan penggunaan kuota. Tidak hanya memantau penggunaan data ketika Anda menggunakan paket data, tetapi Pengurus Data Saya juga memantau penggunaan data ketika Anda tersambung ke Wi-Fi.

4. Samsung Max

Samsung Max

Kami mengatakan bahawa Samsung Max adalah aplikasi untuk menjimatkan kuota paling mudah. Kenapa? Kerana aplikasi ini segera memampatkan data untuk aplikasi yang ada di perangkat anda secara langsung ketika anda mengaktifkan rangkaian data selular.

Oleh itu, apabila anda telah memasang Samsung Max, maka aplikasi ini segera mengarahkan semua aplikasi dalam peranti untuk menyimpan kuota internet. Samsung Max adalah aplikasi yang dapat memampatkan video, foto dan halaman web. Samsung Max akan menunjukkan aplikasi yang menggunakan data terbanyak dan anda dapat segera menyekat aplikasi tersebut.

5. Google Chrome

Google Chrome

Adakah Google Chrome adalah aplikasi penghemat kuota yang dapat berfungsi pada semua aplikasi Android? Sudah tentu tidak. Google Chrome adalah aplikasi penyemak imbas yang dilengkapi dengan fitur penjimatan data. Dengan kata lain, anda dapat menjimatkan penggunaan data semasa menyemak imbas dengan menggunakan Google Chrome.

Sekiranya anda sering melayari dunia maya, maka Google Chrome adalah pilihan yang tepat untuk memastikan penggunaan data tetap rendah. Cukup log masuk ke Google Chrome, kemudian klik ikon lurus tiga titik , kemudian pilih Tetapan. Seterusnya, pilih  Tetapan >  Lanjutan> Penjimat Data dan luncurkan pada butang  Hidup  untuk mengaktifkan ciri menyimpan data.

6. Penggunaan Data

Data yang digunakan

Tidak perlu risau tentang kuota internet yang boros, kerana Penggunaan Data dapat mengawalnya untuk anda. Aplikasi yang dibuat oleh oBytes ini cukup bagus dengan pelbagai fitur, seperti Data Mudah Alih dan Monitor Wi-Fi dalam waktu nyata, Tetapkan amaran penggunaan , status penggunaan , dan lain-lain.

Tidak hanya dapat mengawal penggunaan paket Internet, artikel itu juga memiliki fitur Penggunaan Data  wdiget  yang cukup elegan dan menyenangkan mata. Apa yang istimewa dari Penggunaan Data, aplikasi ini akan memaparkan carta  pemberitahuan pembayaran kuota internet  .

7. Opera Mini

Opera Mini

Ada masalah dengan lebar jalur terhad dan sambungan internet yang tidak stabil? Mungkin anda perlu menggunakan Opera Mini. Kerana aplikasi penyemak imbas yang satu ini dapat memampatkan data dan kelajuan internet. Dalam aplikasi ini, pengguna hanya perlu memilih mod pemampatan data "Tinggi" atau "Ekstrim". Dengan kata lain, aktiviti melayari menggunakan Opera Mini lebih terkawal.

Opera Mini akan menjimatkan penggunaan data dengan mengurangkan kualiti gambar, pembungkus teks, protokol, dan banyak lagi. Sama seperti Google Chrome, anda boleh memuat turun Opera Mini secara percuma di Google Play Store.

8. Pengawas 3G

Pengawas 3G

Terdapat aplikasi lain, 3G Watchdog, yang bagus untuk menjimatkan kuota internet anda. Dalam aplikasi tersebut, 3G Watchdog memaparkan tiga warna yang berbeza untuk menunjukkan kapasiti kuota internet yang sedang anda gunakan.

Ada warna hijau yang bermaksud paket internet masih dalam had selamat, warna kuning yang ditafsirkan sebagai peringatan bahawa paket anda sudah mulai berkurang, dan warna merah terakhir yang menunjukkan paket internet anda sangat ingin habis.

Sekarang, selain menggunakan tiga warna yang berbeza, 3G Watchdog juga mempunyai fitur di mana anda dapat menetapkan had penggunaan internet setiap hari, minggu atau bulan. Oh ya,  satu perkara penting, Pengawas 3G tidak dapat dipasang atau disimpan pada Kad SD, ya. Berminat dengan aplikasi ini?

9. myAT & T

myAT & T

myAT & T adalah salah satu aplikasi yang kami sarankan untuk memantau penggunaan internet, baik dalam bentuk kuota atau penggunaan WiFi. Tidak jauh berbeza dengan aplikasi lain, di myAT & T anda dapat melihat perincian penggunaan internet dari aplikasi yang ada di Android.

Perkara yang baik adalah, myAT & T juga mempunyai fitur  Bayar bil  anda di mana anda hanya perlu menentukan tarikh pembayaran internet, boleh setiap minggu atau bulanan bergantung pada keperluan anda. Sekiranya anda ingin menggunakan aplikasi ini, sila klik di sini untuk mendapatkan aplikasi tersebut.

10. Verizon saya

Verizon saya

Di My Verizon, anda akan dipermudah untuk melihat dan mengawal penggunaan internet agar lebih cekap dan tidak membazir. Aplikasi ini menghadirkan  umpan  yang mempunyai perincian penggunaan internet di telefon bimbit anda. Ciri-ciri lain, My Verizon juga menyediakan Pengurusan Rancangan  di mana anda boleh mengurus dan mengurus penggunaan internet. Cukup bagus,  bukan ?

Aplikasi yang Disyorkan Lain

Selain 10 aplikasi penjimat kuota yang disebutkan sebelumnya, terdapat cadangan lain untuk menjimatkan kuota. Walau bagaimanapun, aplikasi berikut tidak lagi tersedia di PlayStore.

11. Penyemak Imbas Yandex

Penyemak Imbas Yandex

Masih membincangkan aplikasi penjimat kuota untuk melayari, kali ini ada Penyemak Imbas Yandex. Ini adalah aplikasi penyemak imbas intuitif dan dilengkapi dengan pelbagai ciri menarik lain. Penyemak Imbas Yandex menawarkan Turbo Mode, yang berfungsi untuk memampatkan aktiviti anda ketika membuka halaman web untuk menyimpan data dan memuatkan halaman dengan lebih cepat.

Mod Turbo ini dapat diaktifkan atau dinonaktifkan setiap kali anda memerlukannya. Aplikasi ini juga memiliki kemampuan untuk mengompres video ketika anda melakukan streaming menggunakan Yandex Browser.

12. Penyemak Imbas Dolphin

Penyemak Imbas Dolphin

Seterusnya, terdapat aplikasi penjimat penggunaan internet khas semasa anda melayari. Dolphin Browser adalah aplikasi yang cukup banyak dimuat turun oleh pengguna Android.

Aplikasi ini tidak menyebutkan maklumat tentang bagaimana mengendalikan penjimatan data, tetapi satu hal yang pasti bahawa aplikasi ini menawarkan sejumlah fitur untuk menjimatkan penggunaan data, seperti mod melayari tanpa memaparkan gambar yang tentunya akan menjimatkan penggunaan data. Selain itu, Penyemak Imbas Dolphin juga menyediakan ciri tambahan untuk membuang iklan semasa anda melayari.

13. Penyemak Imbas KK

Penyemak Imbas KK

Sesiapa sahaja ingin merasakan pengalaman melayari pantas. Nah, KK Browser adalah aplikasi ringan yang dapat memberikan pengalaman itu untuk anda. Sebenarnya, Penyemak Imbas KK mendakwa dapat menjimatkan penggunaan data hingga 60%.

KK Browser adalah pilihan yang tepat untuk melayari jika anda mempunyai lebar jalur yang terhad dan kelajuan internet yang agak perlahan. Tidak seperti aplikasi lain yang serupa, KK Browser hanya berkapasiti 1 MB. Aplikasi penjimat kuota internet yang cukup ringan, bukan ?

14. Peluang Onavo

Aplikasi penjimat kuota Onavo Extend

Aplikasi ini dimiliki oleh Facebook dan dapat berfungsi dengan baik di semua aplikasi di telefon pintar anda untuk menjimatkan penggunaan data internet. Setakat ini, Onavo Extend telah melakukan tugas yang baik untuk memampatkan penggunaan data.

Onavo Extend akan menunjukkan berapa banyak data yang telah digunakan dan baki data. Satu-satunya kelemahan aplikasi ini adalah tidak dapat memampatkan video. Jadi, Onavo Extend tidak dapat mengawal penggunaan data ketika anda menggunakan data tersebut untuk menstrim video. Onavo Extend boleh didapati secara percuma di Google Play Store.

15. Pengurus Data CM

Pengurus Data CM

Di tempat kelima adalah aplikasi yang boleh dipercayai dan tepat dalam menjimatkan kuota internet. Merupakan Pengurus Data CM yang membolehkan anda memantau penggunaan data dan kelajuan rangkaian setiap saat. Pantau semua penggunaan data dari setiap aplikasi yang dipasang di telefon pintar anda dengan bergantung pada CM Data Manager.

Aplikasi ini akan menjimatkan penggunaan kuota dengan menyekat aplikasi yang dirasakan memakan lebih banyak data daripada biasa. CM Data Manager adalah aplikasi yang cekap untuk memantau penggunaan data sehingga anda dapat menjimatkan lebih banyak penggunaan internet pada peranti anda. CM Data Manager boleh dimuat turun secara percuma melalui Google Play Store.

Simpan penggunaan kuota internet anda dengan salah satu aplikasi penjimat kuota di atas. Aplikasi ini sangat membantu anda agar tidak terus membeli pakej data internet. Ini adalah penyelesaian yang tepat jika anda tidak menggunakan tempat liputan Wi-Fi percuma.