5 Jenama Bateri Terbaik di Indonesia pada tahun 2020

Pada masa ini kita dapat menjumpai sebilangan besar jenama bateri di pasaran Indonesia. Produk penjimatan tenaga ini dapat dibeli dengan mudah di gerai (terutamanya bateri silinder) dan kedai elektronik terdekat (jenis yang tersedia biasanya lebih lengkap, seperti bateri silinder, bateri segi empat tepat, dan bateri kamera).

Dari sebilangan besar jenama bateri di Indonesia, kita mungkin hanya mengetahui sebilangan kecil. Sebilangan besar jenama bateri yang paling terkenal di pasaran adalah jenama bertaraf dunia yang telah diuji kualiti. Bateri dari jenama ini telah dipilih oleh orang ramai kerana mampu menyediakan produk tahan lama dan berkualiti tinggi. Jenama bateri mana yang paling popular di Indonesia? Ayuh, dapatkan maklumat menarik di bawah dengan segera.

1. Penguat tenaga

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Siapa di sini yang tidak mengenali jenama bateri ini? Energizer adalah salah satu pengeluar bateri terbesar di dunia dari Amerika Syarikat. Syarikat ini beroperasi di banyak negara di seluruh dunia, termasuk Indonesia. Untuk menjadikan produk bateri Energizer mudah diakses oleh masyarakat Indonesia, syarikat ini telah mendirikan kilang di negara kita.

Energizer telah mengeluarkan banyak jenis bateri, seperti bateri sekali pakai, bateri boleh dicas semula, dan sebagainya. Tidak hanya terkenal sebagai pembuat bateri dan lampu suluh kelas dunia, Energizer juga mengeluarkan produk teknologi lain, mulai dari pengecas USB, pengecas komputer riba hingga penjana dan bateri automotif.

Bateri energizer telah dipilih oleh orang ramai kerana kualitinya dan lebih tahan lama. Dan untuk makluman anda, Energizer adalah yang pertama di dunia yang memperkenalkan bateri boleh dicas semula AA / AAA yang dibuat dengan bateri kitar semula 4%.

2. ABC

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

ABC adalah jenama bateri lain yang popular di pasaran Indonesia. PT. Industri Kimia Antarabangsa, yang didirikan pada tahun 1959 dan berpusat di Jakarta, adalah pengeluar bateri jenama ABC. Selain dari dalam negeri, syarikat ini juga telah mengedarkan produknya ke peringkat antarabangsa

PT. Industri Kimia Antarabangsa mengeluarkan bateri zink karbon dalam saiz D, C, AA dan AAA. Sejak tahun 1996, syarikat ini mula menghasilkan bateri alkali AA / LR6 dan menghasilkan bateri alkali AAA / LR03 pada tahun 2000. Sebagai tambahan kepada bateri, syarikat ini juga membuat pelbagai model lampu suluh berkualiti tinggi.

Kita boleh membeli bateri ABC dengan mudah di banyak tempat, dari kedai kecil hingga kedai elektronik yang besar. Beli pelbagai bateri ABC dengan mudah di kedai dalam talian.

3. Eveready

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Jenama bateri, yang terkenal dengan imej kucing hitamnya, adalah sebahagian daripada syarikat yang sama yang memiliki jenama Energizer. Eveready adalah jenama bateri legenda yang telah wujud sejak tahun 1900-an! Jadi, sehingga kini usia jenama Eveready telah melangkah lebih dari satu abad.

Melaporkan dari laman web rasmi syarikat, kehadiran Eveready bermula ketika Syarikat Eveready Amerika, pemaju lampu suluh, bergabung dengan National Carbon Company, pemaju bateri sel kering bersaiz D pertama. Pada tahun 1907, Eveready melancarkan bateri bersaiz AA baru dan empat tahun kemudian bateri bersaiz AAA juga diperkenalkan.

Inovasi berterusan sehingga bateri 9 volt pertama pada tahun 1956 dan bateri alkali pertama pada tahun 1957 diumumkan. Sehingga kini, bateri Eveready telah digunakan oleh banyak keluarga dari pelbagai bahagian dunia. Selain bateri (biasa dan boleh dicas semula), Eveready juga mempunyai pelbagai produk lampu suluh yang berkualiti.

4. Panasonic

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Panasonic adalah jenama besar dari Jepun. Pengilang peranti elektronik terkemuka ini juga telah menjadi salah satu pemain besar dalam industri bateri. Produk bateri Panasonic sangat mudah dijumpai di Indonesia kerana syarikat ini telah lama beroperasi di negara ini.

Sama seperti pesaingnya, Panasonic juga membuat pelbagai jenis bateri dan lampu suluh untuk pelbagai tujuan. Soal kualiti tidak perlu lagi ditanya kerana jenama Jepun ini sudah sangat berpengalaman dalam membuat banyak produk berteknologi tinggi.

Di antara banyak model bateri yang dikeluarkan oleh Panasonic, Eneloop boleh dikatakan model paling popular. Panasonic Eneloop adalah produk bateri boleh dicas semula Panasonic yang direka dengan teknologi terkini.

Untuk makluman, Eneloop adalah jenama bateri boleh dicas semula nikel-logam hidrida (NiMH) yang dikembangkan oleh Sanyo dan diperkenalkan pada tahun 2005. Jenama ini kemudiannya diambil alih oleh Panasonic sehingga tanda dagangannya berubah menjadi Panasonic Eneloop (Sanyo Eneloop juga mungkin terdapat di pasaran) .

5. Ikea

Semak Harga di Shopee

Semak Harga di Lazada

Adakah ada yang mengenali Ikea di sini? Pembuat perabot rumah tangga Sweden yang besar ini juga mempunyai jenama bateri yang cukup popular di Indonesia. Ikea Ladda adalah contoh jenama bateri boleh dicas semula Ikea yang popular dan dijual dengan harga yang sangat murah (harganya berada di kisaran Rp 100 ribu).

Jika dibandingkan dengan pesaingnya di atas, harga bateri yang boleh dicas semula Ikea Ladda boleh dikatakan cukup berpatutan. Namun, ini tidak bermaksud bateri Ikea Ladda murah. Kenapa begitu? Inilah sebab-sebab yang mungkin.

Ikea adalah jenama perabot yang menjual produknya di runcit mereka sendiri. Di Indonesia saja, runcit Ikea berdiri dengan megah di Kota Tangerang, Provinsi Banten. Selain itu mereka juga memiliki rencana untuk membangun sebuah peruncitan lain di Bandung.

Ikea juga tidak mengiklankan produk baterinya sehingga tidak ada biaya tambahan yang dapat mempengaruhi harga jual baterai. Selain itu, rangkaian pengedaran mereka yang luas juga menyumbang kepada penurunan kos produk.

Sebagai tambahan kepada bateri yang boleh dicas semula, Ikea juga menawarkan produk bateri biasa lain dalam ukuran AA dan AAA. Sekiranya anda datang terus ke kedai Ikea terlalu jauh, anda masih boleh membeli produk Ikea melalui laman web rasmi mereka.

Itu adalah lima jenama bateri paling popular di Indonesia. Anda boleh mendapatkan produk bateri dari jenama di atas dengan mudah, baik secara dalam talian melalui laman web rasmi syarikat dan pelbagai pasar dan luar talian dengan datang terus ke kedai atau kedai terdekat. Sebilangan jenama di atas juga menyediakan produk pengecas bateri.

Sekiranya anda ingin membeli produk bateri di atas secara dalam talian, kami mengesyorkan untuk membelinya di pasar pilihan kami, iaitu Bukalapak. Di sana anda akan mendapat pelbagai produk bateri dengan harga yang kompetitif. Cukup pilih produk yang ingin anda beli, buat pembayaran, dan item tersebut siap dihantar ke alamat anda.

Itulah senarai jenama bateri paling popular di Indonesia tahun ini. Oleh itu, antara lima jenama bateri di atas, yang manakah anda fikir yang terbaik?