Mari Ketahui Jenis Bluetooth Berdasarkan Versi

Bluetooth adalah sejenis teknologi tanpa wayar. Teknologi ini dikembangkan oleh BSIG atau Bluetooth Special Interest Group. Bluetooth berguna untuk memindahkan data dari satu peranti ke peranti lain tanpa memerlukan kabel. Jarak yang diperlukan agar Bluetooth dapat berkomunikasi antara peranti antara 1 hingga 100 meter.

Peranti Bluetooth boleh disambungkan hingga tujuh peranti. Saat ini teknologi Bluetooth telah disematkan di banyak peranti elektronik, seperti telefon pintar, komputer riba, fon kepala, dan lain-lain. Di telefon pintar, misalnya, ciri Bluetooth membolehkan kita mengirim fail dalam bentuk gambar, video, muzik, dan lain-lain.

Bagaimana Bluetooth berfungsi?

harga alat dengar Bluetooth

Melaporkan dari how.web.id, Bluetooth menghantar dan menerima gelombang radio dalam pita dengan 79 frekuensi berbeza (saluran) berpusat pada 2,45 GHz, terpisah dari radio, televisyen dan telefon bimbit, dan disediakan untuk kegunaan industri, sains, dan juga alat perubatan.

Peranti Bluetooth secara automatik mengesan dan berhubung antara satu sama lain. Peranti ini juga boleh disambungkan ke beberapa peranti (biasanya lapan) pada masa yang sama. Peranti yang disambungkan tidak saling mengganggu kerana masing-masing menggunakan salah satu daripada 79 saluran yang ada.

Bluetooth menggunakan kuasa yang sangat sedikit kerana teknologi ini mesti saling berhubung antara jarak jauh. Secara teorinya juga, penggunaan Bluetooth lebih selamat daripada rangkaian tanpa wayar yang beroperasi dalam jarak yang lebih lama, seperti Wi-Fi.

Bilakah Teknologi Bluetooth dicipta?

Bluetooth

Teknologi Bluetooth telah muncul sejak beberapa dekad yang lalu. Teknologi ini pertama kali dimulakan oleh Nils Rydbeck dan Johan Ullman pada tahun 1989. Nama Bluetooth itu sendiri diambil dari nama panggilan raja Viking yang memimpin Denmark pada tahun 958 hingga 970 Masihi. Raja Viking bernama Harald Bluetooth.

Dari masa ke masa teknologi Bluetooth terus berkembang. Versi awal Bluetooth yang diperkenalkan adalah versi 1.0 hingga yang terbaru adalah versi 5. Lalu berapa jenis Bluetooth berdasarkan versi yang telah dirilis hingga kini?

Nah, untuk mencari jawapannya pada masa ini akan membincangkan jenis Bluetooth berdasarkan versi.

Jenis Bluetooth berdasarkan versi

Sekarang, setelah mengetahui maklumat mengenai Bluetooth, kali ini untuk mengetahui jenis Bluetooth berdasarkan versi yang dapat diperiksa di bawah.

1. Bluetooth 1.0 dan 1.0B

Bluetooth 1

Versi awal teknologi Bluetooth mempunyai perkembangan yang tidak baik. Banyak masalah Bluetooth versi ini menyebabkan pengeluar menghadapi kesukaran untuk menjadikan teknologi ini beroperasi pada produk mereka.

2. Bluetooth 1.1

Bluetooth 1.1

Versi ini dilengkapi dengan peningkatan dari versi Bluetooth sebelumnya. Selain itu, Bluetooth 1.1 juga mempunyai standard IEEE 802.15.1-2002.

3. Bluetooth 1.2

Bluetooth 1.2

Berbanding dengan tiga versi Bluetooth sebelumnya, Bluetooth 1.2 tentunya mempunyai banyak kelebihan. Pada praktiknya versi Bluetooth ini mempunyai kelajuan penghantaran yang lebih tinggi, iaitu hingga 721 Kbit sesaat. Versi ini juga membolehkan pengguna mencari sambungan Bluetooth lain dengan lebih pantas.

4. Bluetooth 2.0 + EDR

Bluetooth 2.0 + edr

Dengan teknologi EDR (Enhanced Data Rate), Bluetooh versi 2.0 mempunyai pemindahan data yang lebih pantas. Walaupun teknologi EDR mempunyai kelajuan 3 Mbit sesaat, pemindahan data maksimum pada Bluetooth versi ini adalah 2.1 Mbit sesaat. Bluetooth versi 2.0 + EDR datang pada tahun 2004.

5. Bluetooth 2.1 + EDR

Bluetooth

Tiga tahun kemudian, versi Bluetooth yang lebih tinggi datang, iaitu versi 2.1 + EDR. Teknologi utama dalam versi Bluetooth ini adalah SSP atau Secure Simple Pairing. Dengan SPP, pengalaman menggunakan Bluetooth menjadi lebih baik, terutamanya dari segi pemasangan dan keselamatan.

Teknologi lain yang terdapat dalam versi Bluetooth ini ialah EIR atau Extended Inquiry Response. Teknologi ini membantu pengguna mengetahui maklumat peranti yang akan disambungkan sebelum sambungan bermula. Di samping itu, EIR juga membantu peranti mengurangkan penggunaan kuasa dalam mod kuasa rendah.

6. Bluetooth 3.0 + HS

Bluetooth 3.0 + HS

Bluetooth versi 3.0 + HS hadir dua tahun selepas pelepasan versi 2.1 + EDR. HS pada versi Bluetooth ini adalah singkatan dari High Speed ​​di mana teknologi yang digunakan adalah pautan 802.11. Di samping itu, Bluetooth versi 3.1 + HS mempunyai ciri baru yang disebut AMP atau Alternatif MAC / PHY.

Ciri AMP adalah teknologi sokongan untuk pautan 802.11 yang dapat membantu pengguna memindahkan data dengan lebih pantas. Kelajuan pemindahan yang dimiliki oleh versi Bluetooth ini mencapai hingga 24 Mbit sesaat.

7. Bluetooth 4.0 + LE

Bluetooth 4.0 LE

Selanjutnya, terdapat Bluetooth versi 4.0 + LE, juga dikenal sebagai Bluetooth Low Energy. Kelebihan utama versi Bluetooth ini adalah penggunaan tenaga yang rendah. Oleh itu, peranti yang menggunakan Bluetooth versi 4.0 + LE membantu bateri atau elektrik menjadi lebih cekap.

Versi Bluetooth ini juga dapat meliputi kawasan seluas hingga 100 meter. Selain itu, pengguna juga dapat menikmati kecepatan pemindahan hingga 1 Mbps dan keamanan yang lebih terkawal dibandingkan dengan versi Bluetooth sebelumnya.

8. Bluetooth 4.1

Bluetooth 4.1

Bluetooth versi 4.1 dapat menguruskan kuasa dengan lebih baik (lebih cekap kuasa daripada versi sebelumnya). Peranti yang menggunakan versi Bluetooth secara automatik dapat menghidupkan dan mematikan sambungan Bluetooth sesuai dengan rancangan kuasa.

Jenis Bluetooth berdasarkan versi sebelumnya sering terganggu oleh teknologi tanpa wayar lain seperti sambungan 4G LTE. Tetapi pengembangan Bluetooth terkini telah dibuat untuk dapat mengatasi masalah ini. Bluetooth versi 4.1 diperkenalkan pada 4 Disember 2013.

9. Bluetooth 4.2

Bluetooth 4.2

Hampir setahun setelah pelepasan Bluetooth versi 4.1, Bluetooth versi 4.2 juga diluncurkan kepada umum. Sebilangan penambahbaikan yang dikembangkan dalam versi Bluetooth ini adalah pada kelajuan dan keselamatan yang lebih tinggi. Bahkan disebutkan bahawa kelajuan muat turun Bluetooth versi 4.2 meningkat 2.6 kali berbanding versi Bluetooth sebelumnya.

10. Bluetooth 5.0

jenis jenis bluetooth 5.0

Ini adalah versi terbaru Bluetooth yang diperkenalkan pada 16 Jun 2016. Bluetooth 5.0 direka khas untuk memberikan komunikasi yang selamat tanpa banyak kerumitan. Ciri-ciri yang terdapat dalam versi Bluetooth terkini juga tertumpu pada teknologi IoT atau Internet of Things yang sedang berkembang.

Bluetooth versi 5.0 juga mempunyai peningkatan yang signifikan dibandingkan dengan versi Bluetooth yang lebih lama, seperti jangkauan yang lebih luas, pemindahan data yang lebih cepat, dan mampu membawa ukuran data yang lebih besar. Dan untuk keperluan pemasaran, Bluetooth versi 5.0 hanya disebut sebagai Bluetooth 5 (bukan 5.0 seperti pada versi Bluetooth 4.0).

Contoh peranti telefon pintar yang sudah menggunakan teknologi Bluetooth 5 adalah Samsung Galaxy S8, iPhone 8, iPhone 8 Plus, dan iPhone X.

Nah, itulah jenis Bluetooth berdasarkan versi. Teknologi Bluetooth yang disematkan di setiap peranti tentu berbeza. Seiring berjalannya waktu dan teknologi yang ditawarkan pada setiap peranti, versi Bluetooth yang disematkan juga dapat lebih tinggi.

Jenis Bluetooth berdasarkan versi ini pastinya akan terus berkembang sehingga versi yang lebih baru dan lebih hebat dibuat. Dalam beberapa tahun ke depan, versi Bluetooth terbaru mungkin diperkenalkan dan disematkan pada peranti masa depan.

Dengan adanya teknologi Bluetooth kita dapat menghantar dan menerima data dengan mudah pada peranti yang kita gunakan tanpa perlu menggunakan kabel. Di samping itu, semakin tinggi versi Bluetooth yang kita gunakan, semakin cepat pemindahan data dilakukan. Oleh kerana teknologi ini, kita dapat menggunakan peranti dengan tahap kecekapan yang lebih tinggi.

Keliru bagaimana mengaktifkan Bluetooth pada komputer riba dan komputer? Ketahui bagaimana dalam artikel 4 Cara Mengaktifkan Bluetooth pada Komputer riba dan Komputer ini.