10 Jenis RAM untuk Komputer yang Perlu Anda Ketahui

RAM atau Memori Akses Rawak adalah salah satu komponen penting dalam komputer. RAM boleh menyimpan data buat sementara waktu semasa komputer beroperasi, dan akan hilang apabila kuasa komputer dimatikan. Jadi, walaupun RAM adalah sejenis memori, ia hanya berfungsi apabila peranti dihidupkan.

RAM sering menjadi masalah bagi sesetengah orang ketika mereka ingin membeli peranti seperti telefon bimbit atau komputer. Biasanya pilihannya adalah RAM dengan saiz yang besar agar peranti dapat berfungsi dengan lebih pantas.

Adakah RAM ini sama jenis dengan pelbagai saiz? Sudah tentu tidak! Terdapat pelbagai RAM yang berbeza yang digunakan dalam banyak peranti elektronik, dalam hal ini komputer. Apakah jenis RAM? Seterusnya adalah perbincangan mengenai jenis RAM untuk komputer.

1. DRAM

DRAM

DRAM atau Dynamic Random Access Memory adalah sejenis RAM yang biasa digunakan di komputer. Jenis memori ini biasanya digunakan untuk data atau kod program yang mesti dijalankan oleh pemproses komputer.

DRAM menyimpan setiap bit data atau kod program dalam sel simpanan yang terdiri daripada kapasitor dan transistor, dan biasanya disusun dalam konfigurasi sel simpanan segi empat tepat.

Kelebihan DRAM adalah reka bentuknya yang sederhana, kelajuan yang baik (4.7 Mhz hingga 40 Mhz) dan kos pengeluaran yang rendah berbanding dengan jenis memori alternatif yang lain. Tetapi DRAM juga mempunyai kelemahan, salah satunya adalah penggunaan kuasa yang agak tinggi berbanding yang lain.

2. SDRAM

SDRAM

SDRAM atau Synchronous Dynamic Random Access Memory adalah DRAM yang diselaraskan dengan sistem bus memori DRAM semikonduktor yang dapat berjalan pada kelajuan yang lebih tinggi daripada DRAM konvensional (kelajuannya berkisar antara 100 Mhz - 133 Mhz).

SDRAM sebenarnya menyegerakkan dirinya dengan bus CPU dan mampu berjalan pada 133 MHz, kira-kira tiga kali lebih cepat daripada RAM FPM konvensional, dan kira-kira dua kali lebih pantas daripada EDO DRAM dan BEDO DRAM. SDRAM menggantikan EDO DRAM di banyak komputer baru.

3. RDRAM

RAMBUS-Memori

RDRAM bermaksud Rambus Dynamic Random Access Memory. Ini adalah jenis RAM yang dibuat oleh Rambus dan merupakan jenis memori komputer terpantas yang ada.

SDRAM pada umumnya dapat memindahkan data pada kecepatan hingga 133 MHz, sementara RDRAM standard dapat melakukan lebih dari 1 GHz. Walaupun beberapa motherboard dapat menggunakan RDRAM sebagai memori sistem, kebanyakan mobo tidak dapat menggunakan sepenuhnya kecepatan RDRAM yang sangat cepat.

Oleh itu, RDRAM biasanya digunakan untuk memori video pada kad grafik pemecut, untuk memori cache (terletak di CPU), dan untuk memori sistem di stesen kerja dan pelayan berprestasi tinggi.

4. SRAM

SRAM

Singkatan dari Static Random Access Memory, SRAM adalah sejenis RAM yang menyimpan data menggunakan kaedah statik. Ini bermaksud bahawa SRAM berfungsi dengan cara statik, iaitu data tetap berterusan (tidak ada perubahan) selagi kuasa elektrik dibekalkan ke cip memori.

SRAM berbeza dengan DRAM yang menyimpan data secara dinamik dan sentiasa perlu memuat semula data yang tersimpan dalam memori. Kerana SRAM menyimpan data secara statik, jenis memori dapat berjalan lebih cepat dan memerlukan lebih sedikit daya daripada DRAM.

SRAM lebih mahal untuk dihasilkan berbanding DRAM. Ini kerana memori ini dibuat menggunakan struktur yang lebih kompleks. Kerumitan ini juga menghadkan jumlah data yang dapat disimpan oleh satu cip. Ini bermaksud bahawa cip SRAM tidak dapat menyimpan data sebanyak cip DRAM.

Sekiranya DRAM paling sering digunakan sebagai memori utama pada komputer, SRAM umumnya digunakan dalam aplikasi yang lebih kecil, seperti memori cache CPU dan penyangga cakera keras. SRAM juga digunakan dalam barangan elektronik lain, dari yang besar hingga yang kecil seperti mainan kanak-kanak.

5. EDORAM

EDORAM

EDO (Extended Data Output) RAM adalah sejenis cip RAM yang meningkatkan masa membaca dari memori pada mikropemproses yang lebih pantas seperti Intel Pentium. RAM EDO pada awalnya dioptimumkan untuk Pentium 66 MHz. Untuk komputer yang lebih pantas, disarankan untuk menggunakan SDRAM.

RAM jenis ini diperkenalkan pada tahun 1994 dan mula menggantikan mod DRAM halaman pantas pada tahun 1995 ketika Intel pertama kali memperkenalkan chipset 430FX yang menyokong EDO DRAM.

6. DRAM FPM

FPM

FPM DRAM (Fast Page Mode Dynamic Random Access Memory) adalah memori dinamik dengan akses halaman pantas yang memastikan prestasi lebih tinggi daripada DRAM konvensional.

Sebelum bentuk DRAM yang lebih baru, FPM DRAM (Fast Page Mode DRAM) adalah jenis DRAM yang paling biasa digunakan dalam komputer. Mod halaman DRAM pada dasarnya mengakses barisan RAM tanpa harus selalu menentukannya semula.

7. RAM kilat

RAM kilat

Memori kilat ( flash RAM) adalah sejenis media penyimpanan yang tidak mudah berubah (memori di mana data dapat ditulis dan dihapus, tetapi data tersebut tidak hilang ketika tidak mendapat kuasa) yang menyimpan semua data setelah daya terputus.

Bentuk dan cara kerja memori flash hampir serupa dengan SSD daripada jenis RAM yang disebutkan sebelumnya. Memori kilat ini digunakan dalam beberapa produk pengkomputeran dan paling sering digunakan dalam pemacu denyar USB, pencetak, mainan kanak-kanak, dan banyak lagi.

8. SDR SDRAM

SDR_SDRAM-1

SDRAM SDRAM adalah jangka panjang untuk SDRAM (dua jenis RAM yang sama) tetapi paling sering disebut sebagai SDRAM sahaja. SDR atau Single Data Rate di sini menunjukkan bagaimana ingatan ini memproses arahan satu kitaran membaca dan satu tulis setiap jam. Selain komputer, produk lain yang menggunakan RAM jenis ini adalah konsol permainan video.

9. DDR SDRAM

DDR SDRAM

SDRAM DDR (Double Data Rate) beroperasi sama seperti SDR SDRAM, hanya berfungsi dua kali lebih pantas. DDR SDRAM mampu memproses dua arahan baca dan dua tulis setiap kitaran jam.

Walaupun mempunyai persamaan fungsi, DDR SDRAM mempunyai perbezaan fizikal (184 pin dan satu takik pada penyambung) berbanding SDRAM SDRAM (168 pin dan dua takik pada penyambung). DDR SDRAM juga berfungsi pada voltan standard yang lebih rendah (2.5 V daripada 3.3 V).

DDR2 SDRAM adalah peningkatan evolusi dari DDR SDRAM yang berfungsi lebih pantas kerana dapat berjalan pada kelajuan jam yang lebih tinggi. Modul memori DDR standard berfungsi di atas 200 MHz, sementara modul memori DDR2 standard melebihi 533 MHz. Penggunaan kuasa DDR2 SDRAM ialah 1.8 V).

DDR3 SDRAM adalah peningkatan dari DDR2 SDRAM dengan pemprosesan isyarat berterusan, kapasiti memori yang lebih besar, penggunaan kuasa yang lebih rendah (1.5 V), dan kelajuan jam standard yang lebih tinggi (hingga 800 Mhz).

DDR4 SDRAM adalah peningkatan yang lebih tinggi daripada DDR3 SDRAM dengan pemprosesan isyarat yang lebih canggih, kapasiti memori yang lebih besar, penggunaan kuasa yang lebih rendah (1.2 V), dan kelajuan jam standard yang lebih tinggi (hingga 1600 Mhz).

DDR4 SDRAM adalah sejenis RAM yang kini banyak dijual di pasaran (pada masa artikel ini). Terdapat banyak vendor yang menjual DDR4 SDRAM, mulai dari biasa-biasa saja hingga ada vendor yang menawarkan RAM berkualiti tinggi.

Banyak jenis DDR4 SDRAM yang dijual di pasaran kerana komputer dan komputer riba terkini umumnya kini menggunakan DDR4 SDRAM. Oh, SDRAM DDR3 juga masih banyak dijual memandangkan banyak komputer dan komputer riba yang masih menggunakan RAM jenis ini.

10. SDD GDDR

SDD GDDR

Yang terakhir adalah GDDR SDRAM atau Grafik DDR SDRAM. Ini adalah jenis DDR SDRAM yang dirancang khusus untuk rendering grafik video atau unit pemprosesan grafik dan digunakan dalam kad video atau kad video.

Walaupun dirancang sama dengan DDR SDRAM, GDDR masih memiliki perbedaan seperti dapat meminta dan menerima data pada pusingan jam yang sama, sementara memori DDR tidak dapat.

GDDR juga hanya menggunakan lebih sedikit kuasa dan mengeluarkan lebih sedikit haba. Ini membolehkan prestasi modul lebih tinggi dengan sistem penyejukan yang lebih sederhana. Dan banyak perbezaan lain.

Itulah 10 jenis RAM untuk peranti komputer yang perlu anda ketahui. Selama ini mungkin sering membincangkan masalah RAM dalam kehidupan seharian, sama ada RAM HP atau RAM komputer, tetapi pengetahuan mengenai RAM hanya terhad pada komponen-komponen peranti elektronik. Sekarang, anda dapat mengetahui sisi lain RAM komputer setelah membaca artikel ini.