Cara Menggunakan Google Drive untuk Menyimpan Fail

Google Drive adalah kemudahan penyimpanan fail yang dimulakan oleh Google. Semua orang boleh menggunakan Google Drive secara percuma. Secara keseluruhan, kehadiran Google Drive sangat mudah bagi kami dari segi menyimpan, mengakses, dan berkongsi fail.

Bagi pemula yang tidak pernah menggunakan Google Drive tentu akan mengalami beberapa halangan kerana mereka tidak biasa. Berikut adalah cara menggunakan Google Drive sepenuhnya bagi anda yang tidak terbiasa menggunakan salah satu perkhidmatan penyimpanan awan terbaik .

Cara Membuat dan Mengedit Fail

Pada peringkat ini, anda akan membuat dan mengedit fail yang akan disimpan di Google Drive. Fail yang anda buat boleh berupa dokumen seperti Word, Excel, dan lain-lain. Berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Klik pada butang BUAT

Anda mesti memilih jenis fail yang ingin anda buat. Sebagai contoh, anda boleh memilih Dokumen jika anda ingin membuat fail dengan format seperti Word, Spreadsheets jika anda ingin membuat fail seperti Excel, dan Presentation untuk membuat fail yang menyerupai Power Point. Oleh itu, anda mesti memilih jenis fail yang ingin anda buat di Drive terlebih dahulu , kemudian Drive akan menyediakan halaman kosong yang sesuai dengan jenis fail anda.

  1. Tetapkan paparan fail baru

Setelah memilih jenis atau format fail, sila sesuaikan penampilannya. Sebagai contoh, apabila anda memilih fail jenis Pembentangan atau Borang , anda boleh menyesuaikan penampilan mengikut keinginan anda.

  1. Tukar nama fail

Tukar nama fail untuk membezakan satu fail dari yang lain. Untuk melakukan ini, klik teks kelabu dengan perkataan "Tanpa judul" di halaman. Kemudian, tetingkap untuk menukar nama akan dipaparkan, anda hanya perlu mengisi nama fail seperti yang anda mahukan.

  1. Edit fail anda

Mula mengedit fail dengan mengisi atau menulis halaman kosong dengan apa sahaja yang anda mahukan. Anda juga boleh menyalin dan menampal dokumen terus ke halaman kosong di Drive anda. Jangan bimbang fail anda hilang sekiranya suatu hari peranti anda mati secara tiba-tiba, kerana Drive segera menyimpan setiap perubahan yang anda buat.

  1. Muat turun fail anda

Sekiranya fail telah dibuat, anda boleh memuat turunnya dengan mudah melalui Drive. Cukup klik Fail> Muat turun Sebagai , Drive akan memaparkan beberapa jenis format yang boleh anda pilih untuk menyimpan fail ke peranti anda.

Pilih format yang paling sesuai dengan jenis fail anda. Contohnya, jika fail anda dalam format Dokumen , muat turun fail dalam format Microsoft Word. Dengan cara itu, anda boleh membuka dan mengeditnya kemudian menggunakan aplikasi Microsoft Word.

  1. Kongsi fail dengan orang lain

Fail yang telah dibuat juga dapat dibagikan dengan orang lain dengan mengklik File> Share . Hanya dengan satu langkah, tetingkap Sharing Settings akan terbuka dan anda boleh memilih untuk berkongsi fail tersebut.

Di samping itu, anda juga dapat mengawal akses kepada orang yang menerima perkongsian fail. Jangan berhenti di situ, pengguna Drive juga berhak untuk berkongsi fail ke Gmail, Google+, Facebook, atau Twitter.

  1. Menerbitkan fail ke web

Sekiranya anda ingin menerbitkan fail tersebut kepada umum, klik File> Terbitkan ke Web . Semua orang dapat melihat fail yang anda terbitkan, tetapi mereka tidak dapat mengeditnya. Anda perlu tahu, fail yang telah diterbitkan tidak dapat diedit lagi.

  1. Cetak fail

Sekiranya anda ingin menyimpannya di atas kertas, anda boleh mencetaknya terus melalui pencetak. Klik Fail dan cari pilihan Cetak yang terdapat di bahagian bawah. Anda boleh memilih halaman tertentu yang ingin dicetak di atas kertas.

Cara memuat turun dan memuat naik fail

cara menggunakan pemacu google

Adakah anda mempunyai dokumen yang sudah disimpan di peranti dan ingin dimuat naik ke Google Drive? Anda tidak perlu menggunakan copy paste . Kerana dokumen yang ada pada hard disk peranti dapat langsung dimuat naik ke akaun Google Drive anda. Inilah cara memuat naik fail ke Google Drive:

  1. Pertama, muat turun Google Drive Sync ke peranti anda terlebih dahulu. Fungsi aplikasi ini adalah untuk menyegerakkan peranti dengan Google Drive.
  2. Setelah selesai memasang Google Drive Sync pada peranti, peranti anda akan membuka aplikasi ini. Dengan kata lain, aplikasi ini akan membantu anda mengakses Google Drive dengan lebih cepat dan mudah.
  3. Seret dan lepas fail dari peranti anda ke Google Drive Sync, maka fail tersebut akan dimuat secara automatik ke akaun Google Drive anda.
  4. Selaraskan tetapan muat naik anda dengan mengklik ikon roda gigi di halaman utama Google Drive. Pilih menu Tetapan Muat Naik , kemudian tetapkan agar Google Drive anda dapat secara langsung mengubah fail yang diunggah menjadi format Drive yang ada. Contohnya, fail dalam Microsoft Excel akan ditukar menjadi Helaian.
  5. Selanjutnya, apabila anda ingin memuat naik fail dari Google Drive (bukan dari aplikasi), anda hanya perlu mengklik butang Upload dengan ikon anak panah ke atas, dan cari fail yang ingin anda muat naik.

Sementara itu, jika anda ingin memuat turun fail buatan sendiri atau fail yang telah dikongsi orang lain, buka fail tersebut dan klik Fail> Muat turun sebagai . Sekejap sahaja fail yang anda pilih akan disimpan pada peranti anda.

Bolehkah Google Drive menyimpan fail sebagai Dokumen, Helaian dan Pembentangan? Tidak. Pemacu ini mampu menyimpan gambar, muzik dan video. Google menyediakan storan 15GB pada setiap akaun Google Drive. Untuk menjimatkan simpanan, anda boleh menghapus fail yang tidak digunakan.

Cara menggunakan Google Drive tidak begitu rumit seperti yang anda fikirkan. Sekiranya anda sudah biasa, maka anda akan merasakan bahawa Drive akan sangat membantu anda dari segi menyimpan fail, mengakses fail dalam talian , untuk berkongsi fail dengan orang lain.