Tutorial Cara Menggunakan Snapchat untuk Pemula

Masukkan Aplikasi Snapchat 1Snapchat adalah aplikasi pesanan segera yang kini popular di Indonesia. Aplikasi ini cukup unik kerana menawarkan interaksi dengan pengguna lain melalui foto atau video tanpa menghabiskan banyak kapasiti memori.

Kami boleh menghantar foto atau video yang diambil terus ke rakan kami melalui Snapchat. Untuk tampil lebih menarik, kami juga dapat menambahkan kapsyen, gambar atau penapis pada foto dan video yang kami kirimkan.

Bahkan sekarang Snapchat juga dapat membuat  cerita  yang akan dibiarkan selama 24 jam. Sekiranya 24 jam telah berlalu,  cerita  akan dihapus secara automatik secara automatik. Di samping itu, setiap  cerita  yang anda buat dapat dilihat oleh semua rakan di Snapchat.

Baiklah, bagi anda yang baru menggunakan aplikasi ini dan masih belum memahami cara menggunakannya, kali ini saya akan memberikan tutorial cara menggunakan Snapchat. Bagi mereka yang tidak memilikinya, sila muat turun aplikasi secara percuma di Play Store atau App Store.

Daftar Akaun Snapchat

Sekiranya aplikasi Snapchat telah dimuat turun dan dipasang di telefon pintar anda, langkah pertama yang mesti dilakukan adalah memasukkan aplikasi Snapchat.

Bagi anda yang sudah mempunyai akaun Snapchat, anda boleh segera log masuk. Tetapi jika anda tidak memiliki akaun Snapchat, silakan Daftar untuk akaun Snapchat. Caranya, buka aplikasi kemudian ketuk butang "Daftar" untuk membuat akaun baru.

Masukkan Aplikasi Snapchat 2

Setelah anda memilih Daftar, secara automatik akan muncul di mana anda harus mengisi data anda dalam bentuk nama. Anda boleh menaip nama anda di lajur kosong. Kemudian, anda boleh mengklik "Daftar & Terima".

Seterusnya, sila masukkan tarikh, bulan dan tahun anda. Nah, di sini anda boleh menatal  secara langsung  untuk mencari tarikh, bulan dan tahun. Anda boleh  menatal  di bahagian bawah sehingga Snapchat akan mengisinya untuk anda secara automatik. Setelah selesai, segera klik "Teruskan." Satu perkara yang perlu anda ketahui, Snapchat hanya boleh digunakan untuk pengguna berusia 13 tahun ke atas.

Masukkan Aplikasi Snapchat 4

Langkah seterusnya adalah membuat nama pengguna. Seperti IG dan Twitter, Snapchat juga memerlukan nama pengguna untuk dapat membezakan satu akaun dengan yang lain. Oleh itu, kami mencadangkan untuk menentukan nama pengguna yang sesuai dan sesuai dengan anda. Apabila anda selesai, anda boleh mengklik "teruskan".

Masukkan Aplikasi Snapchat 5

Langkah seterusnya adalah menentukan kata laluan. Kami mengesyorkan membuat kata laluan yang hanya dapat diketahui oleh anda. Cuba juga buat kata laluan yang tidak terlalu panjang sehingga anda dapat mengingatnya dengan baik. Sudah berpuas hati dengan kata laluan, maka anda boleh mengklik "teruskan."

Masukkan Aplikasi Snapchat 6

Untuk langkah seterusnya, anda mesti memasukkan alamat e-mel. Selepas itu segera klik "teruskan."

Masukkan Aplikasi Snapchat 7

Sekarang, masanya untuk memasukkan nombor telefon bimbit anda. Pastikan nombor telefon bimbit yang anda masukkan adalah nombor aktif. Sekiranya cukup dan jelas, sila klik "teruskan."

Masukkan Aplikasi Snapchat 8

Pada langkah sebelumnya anda diminta memasukkan nombor telefon bimbit. Ini berguna untuk mengesahkan melalui SMS. Nah, pada langkah ini anda akan mendapat pengesahan kod melalui SMS. Kod yang ada pada SMS yang boleh anda masukkan pada tahap ini. Sekiranya demikian, sila klik "teruskan." Di sini anda sudah mempunyai akaun Snapchat!

Tambah Kenalan

Tambah Kenalan 1

Setelah proses pendaftaran selesai, anda akan dinasihatkan untuk mencari rakan yang sudah menjadi pengguna Snapchat. Snapchat akan mencari rakan-rakan ini berdasarkan nombor telefon bimbit di kenalan anda. Sila klik "Cerita" di sudut kanan bawah.

Tambah Kenalan 2

Selepas itu senarai rakan yang menggunakan Snapchat akan segera muncul. Anda boleh menambahkan semuanya ke rakan anda atau menambahkan satu persatu dengan mengetuk butang "+ Tambah" di sebelah kanan.

Tambah Kenalan 3

Selain menggunakan nombor telefon bimbit, anda juga dapat mencari rakan dengan menggunakan nama pengguna Snapchat mereka. Caranya, ketik ikon kaca pembesar di bahagian atas. Kemudian tulis nama pengguna rakan anda. Sangat mudah bukan?

Buat Sekejap

Setelah menambah rakan, sekarang kita memasukkan bahagian cara menggunakan Snapchat yang menjadikan gambar dan video alias snap. Untuk membuat snap menarik, ikuti langkah-langkah di bawah:

  • Cara mengambil sekejap

cara membuat snap

Snapchat akan mengaktifkan kamera depan secara automatik semasa anda membuka aplikasi. Anda boleh mengambil gambar atau merakam video dengan kamera depan. Untuk mengambil foto, tekan butang bulat di bahagian bawah skrin.

Sementara itu, untuk merakam video, tekan dan tahan butang. Anda boleh merakam video maksimum 10 saat dengan aplikasi Snapchat ini. Oleh itu, pastikan mesej yang ingin anda sampaikan dapat diringkaskan dalam masa 10 saat.

Anda boleh menyesuaikan fokus kamera dengan mengetuk bahagian yang ingin anda fokuskan. Sekiranya anda ingin menggunakan kamera belakang, tekan ikon kamera di sudut kanan atas. Sementara itu, untuk mengaktifkan lampu kilat, anda boleh menekan ikon denyar di sudut kiri atas.

  • Berikan kapsyen

beri kapsyen

Setelah snap diambil, anda boleh menambahkan kapsyen atau keterangan mengenai snap tersebut. Caranya adalah dengan mengetuk foto atau video kemudian tulis kapsyen yang anda mahukan. Kapsyen kemudian akan dipaparkan di atas foto atau video yang anda hantar.

Cara menambah kapsyen sangat mudah. Anda hanya perlu mengklik simbol "T" di sudut kanan atas, kemudian tuliskan kapsyen yang anda mahukan. Anda juga boleh menyesuaikan warna mengikut kehendak anda.

  • Lukis sekejap

Lukiskan Snap

Anda boleh melukis atau menghiasi snap menggunakan pensil. Caranya ialah ketik butang pensil di sudut kanan atas, kemudian pilih warnanya dengan meluncurkan slaid di bawahnya. Selepas itu, sila lukis atau tuliskan apa sahaja di atas gambar dengan jari anda. Sekiranya anda melakukan kesalahan, maka anda hanya perlu menekan butang buat asal yang terletak di sebelah butang pensil.

  • Tambahkan penapis atau kesan

Tambahkan penapis atau kesan

Untuk menjadikan gambar dan video ini lebih menarik, anda boleh menambahkan pelbagai penapis atau kesan di atasnya. Caranya ialah dengan meluncurkan snap ke kanan atau kiri untuk melihat pratonton setiap penapis. Menariknya, terdapat juga beberapa penapis yang menambah waktu dan lokasi di mana anda mengambil gambarnya.

  • Tetapkan had masa

Tetapkan had masa

Kemudian anda boleh menetapkan berapa lama penerima dapat melihat foto atau video. Caranya, tekan butang jam randik di sudut kiri bawah skrin, kemudian tetapkan had masa. Ingat, Snapchat hanya membenarkan had masa maksimum 10 saat.

  • Menyimpan Snap

lukis sekejap

Sebelum menghantarnya ke orang lain, anda boleh menyimpan foto atau video terlebih dahulu ke memori telefon pintar anda. Sebabnya, anda tidak dapat menyimpannya setelah menghantarnya. Cara menyimpannya sangat mudah kerana anda hanya perlu menekan anak panah terbalik yang terletak di sebelah butang jam randik.

Hantar Snap

Hantar snap 1

Sekiranya foto dan video siap dikirim, tekan butang anak panah di sudut kanan bawah.

Hantar snap 2

Snapchat kemudian akan memaparkan senarai rakan anda. Pilih rakan yang ingin anda kirimkan snap, kemudian tekan butang anak panah "Kirim" di sudut kanan bawah untuk menghantarnya.

Sekiranya snap telah dihantar, ikon segitiga penuh (foto) atau penuh (video) akan muncul di sebelah nama penerima. Sekiranya penerima telah melihatnya, segitiga dan kotak akan menjadi kosong di tengahnya.

Lihat Snap yang dihantar oleh rakan

cara menggunakan Snapchat

Sekiranya anda adalah rakan yang mengirim snap ke akaun Snapchat anda, maka yang perlu anda lakukan ialah pergi ke skrin kamera dan lihat berapa banyak nombor di sudut kiri bawah. Nombor tersebut menunjukkan jumlah snap yang diterima dan anda belum dibuka.

Sila tekan butang untuk melihat siapa yang menghantarnya. Untuk membuka foto dan video, tekan dan tahan snap. Pastikan anda terus menekan dan menahan keran jika anda melepaskannya, maka snap akan segera hilang dan dihapus.

Di sudut kanan atas juga akan ada pemasa yang akan menghitung masa untuk melihatnya. Setelah melewati masa ini, foto atau video akan dihapus serta-merta dan tidak dapat dilihat lagi.

Satu perkara yang harus anda ketahui, anda boleh menyimpan foto atau video dengan mengambil tangkapan skrin. Tetapi apabila anda mengambilnya, Snapchat akan memberitahu pengirim snap bahawa anda mengambil tangkapan skrin.

Buat Cerita

cara membuat cerita

Snapchat juga mempunyai garis masa atau ciri serupa yang disebut Stories. Di Stories, anda boleh meletakkan foto dan video yang dapat dilihat oleh rakan Snapchat anda. Foto dan video ini akan berlangsung selama 24 jam dan dapat terus diputar berulang kali.

Untuk membuatnya, anda hanya mengambil sekejap seperti langkah-langkah di atas kemudian tekan butang dengan anak panah kecil di bahagian bawah skrin. Selepas itu, pilih pilihan "Tambahkan ke Kisah Anda" untuk menambahkannya ke Cerita.

Foto dan video kemudian akan muncul selama 24 jam sebelum dihapus secara kekal. Sekiranya anda ingin menghapusnya secara manual, buka halaman "Kawan Saya", ketuk butang roda gigi di sebelah Kisah yang anda buat, kemudian pilih "Padam".

Sementara itu, untuk melihat kisah yang dibuat oleh rakan anda, sila pergi ke halaman "Kawan Saya". Di sana, pilih salah satu dari senarai rakan anda yang mempunyai Cerita dengan mengetuknya. Selepas itu, semua Cerita dari rakan anda akan segera dipaparkan dalam bentuk drop-down.

Sembang Langsung

Sembang langsung 1

Selain mengirim foto dan video, Snapchat juga dapat digunakan untuk berbual. Caranya, buka peti masuk Snapchat kemudian sapu ke kanan pada nama rakan yang ingin anda ajak berbual. Seterusnya, hantarkan mesej kepada rakan anda.

Sembang langsung 2

Sekiranya rakan yang anda kirimkan mesej itu juga dalam talian, butang kamera akan menjadi biru. Sekiranya demikian, anda juga boleh melakukan sembang video dengan menekan dan menahan butang kamera.

Nah, itulah tutorial bagaimana menggunakan Snapchat yang boleh kita beri peluang ini. Kini anda boleh mencuba pelbagai gambar dan video dengan segera dengan rakan anda dengan cara yang sangat menarik. Semoga berjaya!