10 Aplikasi Jauh TV Terbaik di Telefon Pintar Android

Fungsi telefon pintar Android dari semasa ke semasa terus meningkat. Bukan hanya untuk komunikasi, kini telefon pintar juga dapat digunakan untuk tujuan lain yang belum pernah dibayangkan sebelumnya, salah satunya adalah alat kawalan jauh untuk televisyen.

Pada mulanya para pembangun menjadikan telefon pintar Android sebagai alat kawalan jauh melalui rangkaian WiFi. Tetapi sekarang, para pembangun telah memasukkan IR Blaster pada peranti Android sehingga berfungsi sama seperti alat kawalan jauh konvensional.

Untuk dapat menggunakan IR blaster, tentunya anda harus memasang aplikasi jauh TV yang serasi pada peranti Android anda. Oleh itu, kali ini ia akan mengkaji senarai aplikasi jarak jauh TV terbaik untuk Android.

Aplikasi Jauh TV Terbaik untuk Android

Sekiranya anda mencari aplikasi untuk remote TV di Android, anda dapat melihat sejumlah aplikasi yang disyorkan berikut.

1. Laman Utama Google

Laman Utama Google

Pertama, Google Home adalah aplikasi yang juga menyertakan fitur jauh TV rasmi, yang dikembangkan oleh Google Inc. Aplikasi ini tidak menggunakan IR blaster untuk mengawal saluran di TV, tetapi dengan peranti khas yang juga disebut Chromecast.

Aplikasi ini membolehkan anda menstrim Hulu, Youtube dan Netflix ke televisyen anda. Google Home juga membolehkan anda menyesuaikan kelantangan dan bermain serta berhenti sebentar di siaran televisyen.

Menariknya, aplikasi ini tidak hanya serasi pada peranti Android, tetapi juga dapat digunakan pada iPhone dan iPad. Dengan Google Home, anda juga dapat mencari filem, pelakon, dan rancangan TV yang anda sukai. Oleh kerana Google Home adalah aplikasi rasmi, aplikasi ini telah dimuat turun 50 juta kali.

2. Alat kawalan jauh TV Android

Alat Kawalan Jauh Android TV

Alat kawalan jauh Android TV juga merupakan salah satu aplikasi yang dibuat oleh Google LLC. Seperti namanya, aplikasi ini khusus untuk mengendalikan TV melalui telefon bimbit Android anda. Nah, cara menggunakannya sangat mudah, anda hanya perlu menyambungkan aplikasi ini ke TV pintar  anda  .

Selain cara menggunakannya dengan mudah, Alat Kawalan Jauh TV Android juga dilengkapi dengan beberapa ciri menarik. Dalam Alat Kawalan Jauh Android TV, ada fitur di mana anda dapat mencari saluran TV melalui suara. Oleh itu, anda hanya perlu bercakap melalui aplikasi dan secara automatik, Alat Kawalan Jauh Android TV akan mencari saluran itu untuk anda. Mudah,  bukan ?

3. Alat Kawalan Jauh Untuk Semua TV & TV Pintar

Alat Kawalan Jauh Untuk Semua TV & TV Pintar

Walaupun aplikasi ini tidak mempunyai ciri untuk mencari saluran TV melalui suara, Alat Kawalan Jauh Untuk Semua TV & TV Pintar juga layak untuk anda cuba sebagai alat kawalan jauh TV. Sebabnya, aplikasi ini lebih mudah kerana anda dapat mengawalnya seperti alat kawalan jauh TV biasa. Dalam aplikasi ini terdapat fitur untuk mengatur kelantangan, menukar saluran TV, butang hidup / mati, dan banyak lagi.

Oh ya,  jika anda menggunakan aplikasi Alat Kawalan Jauh untuk Semua TV & TV Pintar, pastikan anda mempunyai  TV pintar  dengan jenama Samsung, TOSHIBA, FUJITSU, LG, Hair, Panasonic, PHILIPS, SHARP dan SONY, ya. Sekiranya jenama TV anda tidak ada dalam  senarai  atau anda tidak dapat menggunakan aplikasi ini, anda boleh meminta  kemas kini  dari  pembangun  aplikasi.

4. Alat Kawalan Jauh TV Sejagat

TV Universal Perintah Super

Mempunyai antara muka yang sederhana menjadikan Universal TV Remote Control sebagai salah satu aplikasi jarak jauh TV Android yang sangat diminati oleh pengguna Android. Alat Kawalan Jauh TV Universal boleh menjadi pengganti alat kawalan jauh untuk menukar saluran televisyen, mengatur kelantangan, dan melakukan ciri standard yang biasanya terdapat pada alat kawalan jauh TV asli.

Sayangnya, aplikasi ini tidak serasi dengan semua jenama dan siri televisyen yang dijual di pasaran. Oleh itu, anda mesti mencuba aplikasi ini terlebih dahulu. Namun, jika aplikasi ini berfungsi dengan baik, Alat Kawalan Jauh TV Universal dapat menjadi pengganti jarak jauh TV yang mudah digunakan .

5. Alat kawalan jauh Mi

Alat kawalan jauh Mi

Selain Google, Xiaomi juga mengembangkan aplikasi jarak jauh di mana pengguna dapat menjadikan pengawal Mi Remote sebagai remote TV. Namun, syarat agar anda dapat menggunakan aplikasi, pastikan TV yang digunakan adalah  TV pintar  yang mempunyai akses WiFi. Sekiranya tidak, maka alat kawalan jauh Mi tidak dapat digunakan untuk TV anda.

Beberapa jenama TV pintar yang pastinya  serasi  dengan aplikasi ini adalah Samsung, LG, Sony, Panasonic, Sharp, Haier, Videocon, Micromax, Onida, dan lain-lain. Oh ya,  aplikasi ini bukan hanya untuk alat kawalan jauh TV, kerana aplikasi ini juga dapat digunakan sebagai alat kawalan jauh DVD, projektor, dan juga kamera.

6. Alat kawalan jauh untuk TV

Alat kawalan jauh untuk TV

Seperti namanya, aplikasi ini dapat mengendalikan TV dari telefon Android. Anda boleh menggunakannya di mana-mana jenama TV, seperti LG, Sony, Panasonic, dan banyak lagi. Selain menyokong banyak jenama TV, aplikasi ini juga dapat digunakan untuk TV lama Di samping itu, aplikasi ini mendakwa bahawa Alat Kawalan Jauh untuk TV  serasi  dengan lebih daripada 220,000  peranti teater rumah ! Ingin mencuba?

7. Jauh IR Pintar

Aplikasi jarak jauh Smart IR Remote tv

Seperti namanya, Smart IR Remote ini memang boleh dikatakan sebagai 'smart' remote. Bukan hanya dapat digunakan untuk mengubah saluran televisi, aplikasi ini juga mampu mengirim sinyal inframerah ke Set Top Box, Pemutar DVD, BlueRay, dan AC. Dengan kata lain, aplikasi ini dapat menguruskan pelbagai alat elektronik secara serentak.

Smart IR Remote boleh dipasang pada telefon pintar Samsung dan HTC. Namun, jika anda menggunakan telefon pintar Huawei, Vizio, atau Sony, anda tidak dapat memasang aplikasi ini. Pada peranti LG, Smart IR Remote hanya dapat berfungsi pada G3 dan G4.

Aplikasi yang dibuat oleh Color Tiger ini mendapat sambutan yang sangat positif dari pengguna Android. Tanggapan positif ini dapat dilihat dari komen pengguna Android di Google Play Store. Smart IR Remote dapat dimuat di perangkat Android anda, tetapi anda harus membeli aplikasinya dengan harga Rp 91.000.

8. Jauh TV Universal - Twinone

Jauh TV Universal - Twinone

Twinone adalah  pembangun  yang mengembangkan aplikasi untuk remote TV Android dengan antara muka yang mudah. Seperti aplikasi serupa yang lain, Universal TV Remote boleh dimuat turun pada sejumlah peranti Android. Walau bagaimanapun, aplikasi ini mempunyai masalah yang serupa dengan beberapa aplikasi jarak jauh lain, yang agak sukar untuk menyesuaikan kelantangan televisyen.

Sekiranya anda melancong dan menginap di hotel tetapi tidak menemui alat kawalan jauh TV di sana, Universal TV Remote boleh menjadi penyelesaian yang sangat berguna untuk memindahkan  saluran TV dengan mudah tanpa perlu menekan butang pada set televisyen.

Namun, ingat bahawa aplikasi ini tidak serasi dengan semua peranti Android dan televisyen, jadi anda mesti mencubanya terlebih dahulu. Aplikasi ini telah dimuat turun 1 juta kali oleh pengguna Android. Sekiranya anda ingin menggunakan Universal TV Remote, aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma.

9. Jauh Bersatu Penuh

Sekiranya anda menggunakan PC Home Theater di rumah, Unified Remote Full adalah aplikasi pengganti jarak jauh TV yang ideal. Aplikasi ini membolehkan anda mengurus komputer Windows, Mac, dan Linux. Jadi, anda boleh menonton televisyen melalui komputer anda dengan bantuan aplikasi ini.

Kerana ia hanya menyediakan pelayan untuk Windows, Mac, dan Linux, aplikasi ini tidak dapat menguruskan sejumlah jenama televisyen, seperti Polytron, Toshiba, dll. Sekiranya anda membeli aplikasi ini, anda dapat menikmati sejumlah ciri menarik, seperti Android Wear, NFC, Voice Commands, dan banyak lagi.

Aplikasi yang dibuat oleh Unified Intents cukup memuaskan. Ini dapat dilihat dari Google Play Store yang menunjukkan bahawa aplikasi ini telah dipasang 500 ribu kali pada peranti Android. Anda boleh membeli aplikasi Unified Remote Full hanya dengan harga Rp 56,000.

10. PASTI

PASTI

Satu lagi aplikasi jarak jauh TV yang baik untuk anda cuba, iaitu PASTI. Sama seperti aplikasi sebelumnya, SURE juga menawarkan pelbagai fitur menarik, seperti butang kelantangan, menukar saluran TV, dan butang hidup / mati. Namun, itu bukan semua kerana SURE juga mempunyai ciri  kawalan suara. Dengan ciri ini, anda dapat mengawal TV melalui suara anda.

Kemudian, terdapat juga ciri untuk mengawal media. Maksudnya, ciri ini dapat memainkan video, lagu, foto dan media lain yang ada di telefon bimbit anda untuk menyambung ke TV. Cara menyambungnya mudah, anda hanya perlu menyambungkan TV WiFi ke telefon bimbit anda. Atau, anda juga boleh menggunakan DLNA. Cukup bagus,  bukan ?

Cadangan Permohonan Lain

Aplikasi yang ditawarkan oleh LG Electronics telah dipasang kira-kira 200 ribu kali pada telefon Android. LG TV Remote boleh dimuat turun melalui Google Play Store secara percuma atau percuma melalui pautan ini.

1. Remote TV Universal Mudah

TV Jauh Universal Mudah

Easy Universal TV Remote adalah aplikasi jarak jauh TV yang dapat digunakan oleh semua peranti yang mempunyai IR Blaster. Aplikasi ini serasi dengan beberapa jenama TV Pintar dari LG, Samsung, Sony, dan Panasonic.

Cara menggunakan aplikasi ini cukup mudah, anda hanya perlu mengambil telefon pintar kemudian membuka aplikasi Remote Universal TV Mudah, pilih menu Tetapan, pilih menu port IR, IR Blaster, atau Wi-Fi, dan kemudian akhiri dengan memilih jenama TV anda.

Tidak banyak maklumat, walaupun namanya Easy Universal, aplikasi ini tidak berfungsi di beberapa jenama TV. Oleh itu, jika anda mempunyai TV lama atau TV tiub, mungkin anda tidak boleh menggunakan aplikasi jarak jauh televisyen ini.

2. Alat kawalan jauh TV Pintar Universal Peel

Alat kawalan jauh TV Pintar Universal Peel

Tidak ada yang lebih sempurna daripada aplikasi jarak jauh TV Android yang satu ini. Sebabnya, aplikasi ini boleh berfungsi di hampir semua peranti Android. Hebatnya, hampir semua jenama televisyen sudah serasi dengan Alat Kawalan Jauh TV Pintar Universal Peel ini.

Bukan hanya dapat mengawal TV, aplikasi yang dikembangkan oleh Peel Technologies Inc. ia juga dapat mengawal set top box, pemain DVD, Blu-Ray, sistem audio, dan penghawa dingin. Ini benar-benar aplikasi hebat yang sangat berguna untuk menggantikan alat kawalan jauh yang rosak atau hilang. Alat Kawalan Jauh TV Pintar Universal Peel adalah aplikasi percuma yang telah dimuat turun lebih dari 500 ribu kali.

3. Alat Kawalan Jauh TV Sejagat

Alat Kawalan Jauh TV Sejagat

Aplikasi yang dibangunkan oleh CodeMatics Media Solutions adalah aplikasi yang sangat berguna. Apabila alat kawalan jauh TV di rumah rosak atau hilang di suatu tempat, gunakan telefon pintar anda untuk menjadi alat kawalan jauh TV dengan memasang aplikasi Alat Kawalan Jauh TV Universal.

Sebenarnya, aplikasi ini dapat membuat anda menukar saluran TV sambil menonton TV di tempat awam yang tidak dilengkapi dengan alat kawalan jauh. Alat kawalan jauh TV Universal kini boleh digunakan untuk televisyen Samsung, LG, Panasonic, Sharp, Philips dan Sony untuk siri tertentu.

4. LG TV Jauh

lg alat kawalan jauh

Aplikasi ini tentunya bertujuan untuk mengatur Smart TV dari LG. Namun, walaupun aplikasi ini mengatur secara khusus televisyen LG, LG TV Remote dapat dipasang pada sejumlah perangkat Android, seperti Samsung, Vizio, dll. Oleh itu, jika anda mempunyai telefon pintar yang tidak berjenama LG, anda masih boleh memuat turun aplikasi ini.

Selain itu, LG TV Remote juga menawarkan fitur TV Mini, yang bermaksud anda dapat menonton televisyen melalui telefon pintar atau tablet. Namun, tidak semua telefon pintar boleh menggunakan ciri menarik ini.

Sesiapa sahaja boleh mengalami kehilangan alat kawalan jauh TV ketika di rumah. Beberapa aplikasi jarak jauh TV Android yang disarankan oleh ini dapat menjadi pengganti remote TV lalai. Sekarang, adakah aplikasi lain yang anda cadangkan?