10 Aplikasi AC Jauh Terbaik untuk Telefon Pintar Android

Adakah anda pernah mengalami situasi di mana alat kawalan jauh AC anda rosak sehingga anda tidak dapat menghidupkan penghawa dingin? Sementara itu, anda tidak dapat memperbaiki alat kawalan jauh dengan cepat. Nah, siapa sangka bahawa telefon pintar Android anda boleh menjadi pengganti jarak jauh AC yang berkesan?

Ya, peranti Android anda boleh menjadi penyelesaian untuk mengganti fungsi AC jauh. Apa sahaja jenama AC anda, sama ada AC LG, Panasonic, Samsung, atau Sharp, selagi AC anda adalah jenis split , maka anda boleh menggunakan aplikasi jarak jauh AC untuk peranti Android. Mari , lihat ulasan penuh aplikasi berikut.

10 Aplikasi AC Jauh Terbaik

1. Alat kawalan jauh Mi

Alat kawalan jauh Mi

Walaupun aplikasi AC jarak jauh ini dikembangkan oleh Xiaomi Inc. tetapi Mi Remote Controller untuk dapat digunakan oleh peranti Android lain yang bukan dari vendor Xiaomi.

Beberapa peranti Android yang dapat menggunakan aplikasi ini termasuk Huawei Glory 3, Huawei Glory 6, Huawei Glory 6 Plus, Samsung S4, Samsung S5, Samsung S6 / S6 Edge, Samsung Note 3/4, dan HTC One. Selain dapat mengawal AC, aplikasi ini juga dapat mengawal TV pintar anda. Ya, Mi Remote Controller adalah aplikasi serba boleh yang menggantikan fungsi remote TV dan AC.

2. IR Jauh ASMart

Aplikasi AC Jauh Jauh ASMart

Keliru mencari pengganti alat kawalan jauh AC yang rosak? Manfaatkan ASmart Remote IR. Ini adalah aplikasi pintar yang boleh menjadi pengawal penyaman udara. Cara aplikasi ini berfungsi adalah dengan menggunakan inframerah pada perangkat Android anda untuk berhubung dengan sensor inframerah di AC.

ASmart Remote IR bukan sahaja dapat menghidupkan penghawa dingin. Walau bagaimanapun, anda juga boleh menyesuaikan suhu penghawa dingin dengan aplikasi ini. Beberapa peranti Android yang serasi dengan aplikasi ini adalah Samsung Galaxy S4, S5, Note 3, dan HTC One.

3. Jauh ZaZa

Jauh ZaZa

ZaZa Remote adalah salah satu aplikasi yang  tersedia  untuk mengawal penghawa dingin anda dengan hanya bergantung pada telefon pintar Android. Seperti alat kawalan jauh AC biasa, anda boleh menyesuaikan suhu penghawa dingin hanya dengan ZaZa Remote. Selain dari jauh AC, aplikasi ini juga dapat berfungsi sebagai remote TV, DVD, kamera SLR, lampu, dan juga kipas. Cukup lengkap, bukan?

4. AnyMote Universal Remote + WiFi

AnyMote Universal Remote + WiFi

Sehingga kini, AnyMote Universal Remote + WiFi diklaim sebagai aplikasi jarak jauh terbaik untuk Samsung Galaxy S5, S6, HTC One, dan pelbagai peranti Android lain. Hampir semua jenama penghawa dingin yang mempunyai sensor inframerah dapat dikendalikan dengan aplikasi ini, memanggilnya AC Panasonic, Samsung, Sharp, dan lain-lain.

Telefon pintar Android yang mempunyai inframerah, seperti Samsung Galaxy S4, LG G3, atau LG G4 dapat memasang aplikasi serbaguna ini. Mengklaim AnyMote Universal Remote + WiFi sebagai aplikasi terbaik kerana dapat digunakan juga sebagai remote TV, set top box, pemain DVD, BluRay, VCR , Kamera DSLR, dan Penguat.

5. PASTI

PASTI

Terdapat satu lagi aplikasi baik yang boleh digunakan sebagai AC jauh. Yakin, di mana aplikasi ini mempunyai ciri untuk digunakan sebagai AC jauh. Semasa pertama kali membuka aplikasi, anda boleh segera memilih Penyaman Udara  untuk memastikan PASTI AC terpencil.

Selain menjadi remote AC, SURE juga dapat digunakan sebagai remote TV, media player, bahkan disatukan oleh Amazon Alexa. Anda boleh katakan, aplikasi berkapasiti 37MB ini cukup lengkap dan bagus. Sekiranya anda berminat menggunakannya, anda boleh terus klik di sini untuk memuat turun SURE Universal.

6. Kawalnya - Jauh Bersatu!

Kawalnya - Jauh Bersatu!

Salah satu aplikasi jarak jauh AC yang mendapat penarafan tertinggi di Google Play Store ialah Control It - Remotes Unified! Sebabnya, aplikasi ini mendapat penilaian sehingga 4.4 bintang. Sama seperti aplikasi serupa yang lain, Control It - Remotes Unified! akan mengawal penghawa dingin dengan sensor inframerah yang terdapat pada peranti Android.

Senarai telefon bimbit Android yang boleh digunakan untuk menjalankan aplikasi ini adalah Samsung Galaxy S4, S5, S6, Note 3, Note 4, Mega, Zoom, S4 Mini, HTC One M7, M8, MAX, LG G3, G4, dan G2. Selain AC, Control It - Remotes Unified! juga dapat berfungsi sebagai remote TV satelit, TV kabel, sistem stereo digital, set top box, pemain BluRay, dan sejumlah alat elektronik lain yang menggunakan alat kawalan jauh.

7. Penghawa Dingin Pintar

Penghawa Dingin Pintar

Nah, ini adalah aplikasi rasmi dari Samsung, iaitu Smart Air Conditioner. Walau bagaimanapun, aplikasi ini hanya dapat digunakan untuk penghawa dingin Samsung yang dilengkapi dengan mod WiFi, termasuk AC yang dikeluarkan pada tahun 2012 dan ke atas.

Walau bagaimanapun, Smart Air Conditioner boleh dipasang pada peranti Android lain yang bukan dari jenama Samsung. Aplikasi pintar ini dapat mengawal AC tanpa perlu mengarahkan peranti ke hadapan AC. Sebenarnya, anda boleh mengawal AC dari bilik yang berbeza.

8. Kebebasan AC

Kebebasan AC

AC Freedom juga merupakan aplikasi AC jarak jauh yang tidak memerlukan sensor inframerah. Cara memasangkan aplikasi dengan AC adalah dengan mengimbas kod di AC menggunakan peranti anda.

Anda juga dapat menyambungkan peranti dengan AC menggunakan WiFi dengan cara yang sama seperti ketika menggunakan Smart Air Conditioner. AC Freedom adalah aplikasi ringan yang menawarkan antara muka yang mudah untuk memudahkan penggunaannya.

9. Alat Kawalan Jauh Untuk Penghawa Dingin Panasonic

Alat kawalan jauh untuk penghawa dingin Panasonic

Bagi anda yang mempunyai AC dengan jenama Panasonic, ini akan sangat memudahkan dengan memuat turun aplikasi Alat Kawalan Jauh untuk Penghawa Dingin Panasonic ini. Kerana aplikasi yang hanya dapat dijalankan untuk AC Panasonic mempunyai antara muka yang mesra. Anda tidak perlu melakukan pemasangan dan boleh menggunakannya dengan segera. Ingin mencuba?

10. Alat Kawalan Jauh Untuk Penghawa Dingin LG

Alat kawalan jauh untuk penghawa dingin LG

Sebelumnya, ia khusus untuk pendingin hawa Panasonic, tetapi kali ini ada aplikasi  jarak jauh  AC khas untuk jenama Samsung. Tidak jauh berbeza dengan aplikasi sebelumnya, Remote Control For LG Air Conditioner juga mudah digunakan kerana mempunyai  antaramuka yang  sederhana.

Anda juga tidak perlu membuat tetapan konfigurasi yang rumit kerana Remote Control For LG Air Conditioner boleh digunakan secara langsung dengan menyambungkan  AC inframerah  ke aplikasi. Sekiranya anda berminat untuk menggunakan aplikasi ini, anda boleh memuat turunnya  secara langsung  di sini.

11. Alat Kawalan Jauh AC Sejagat

Alat Kawalan Jauh AC Sejagat

Akhir sekali,  ada aplikasi yang disebut Universal AC Remote Control yang juga dapat digunakan sebagai remote AC. Aplikasi percuma yang satu ini boleh digunakan untuk anda yang menggunakan jenama AC Samsung, LG, Philips, dan jenama AC lain yang terkenal.

Seperti alat kawalan jauh AC pada umumnya, Universal Remote Control juga mempunyai  alat  untuk mengatur suhu penghawa dingin anda. Malah, anda juga boleh mematikan dan menghidupkan AC dengan hanya bergantung pada aplikasi ini. Tambahan lagi, aplikasi ini sangat ringan, hanya memerlukan 4.5MB.

12. Penghawa dingin kawalan jauh

Penghawa dingin kawalan jauh

Aplikasi ini juga telah dirancang khusus untuk menjadi alat kawalan jauh AC yang cukup baik. Penghawa dingin kawalan jauh boleh digunakan untuk menghidupkan dan mematikan penghawa dingin, menyesuaikan suhu penghawa dingin, mengubah mod operasi AC: sejuk, kipas, kering, atau panas , dan banyak lagi.

Aplikasi pintar ini serasi dengan lebih daripada 100 jenama AC berpecah , termasuk AC Samsung, LG, dan lain-lain. Anda juga dapat menyesuaikan kelajuan kipas AC melalui aplikasi ini. Penghawa dingin kawalan jauh boleh dipasang pada kebanyakan telefon pintar Samsung dalam siri S dan Note.

10 aplikasi jarak jauh AC terbaik dari sini boleh menjadi pengganti jarak jauh AC sementara sekiranya alat kawalan jauh asal rosak atau hilang. Adakah anda pernah mencuba aplikasi jarak jauh AC pada peranti Android? Sekiranya ada, bagikan pengalaman anda menggunakan aplikasi di ruangan komen!