16 Petua dan Trik untuk Memainkan Permainan Stardew Valley

Stardew Valley adalah permainan yang dibuat oleh ConcernedApe yang telah menarik banyak perhatian akhir-akhir ini. Ini wajar kerana permainan ini membawa tema dan permainan yang serupa dengan permainan Harvest Moon yang sudah popular sekitar satu dekad yang lalu.

Walaupun serupa, terdapat pelbagai aspek yang menjadikan permainan Stardew Valley ini sangat unik dan layak dimainkan. Sekarang bagi anda yang baru bermain permainan ini, berikut akan memberikan beberapa petua dan trik yang boleh anda gunakan semasa memainkannya.

Tonton TV Setiap Pagi dan Malam

Apabila anda bangun pada waktu pagi, luangkan masa untuk menonton TV terlebih dahulu untuk melihat program Fortune Teller aka nasib baik. Sekiranya ramalan kita baik, maka kita dapat menuai tanaman atau pergi ke lombong pada hari itu kerana akan ada banyak tanaman atau mineral yang baik yang kita dapat.

Juga, tonton program Queen of Sauce untuk mengetahui resipi terbaru, dan program Livin 'Off the Land untuk mengetahui tempat memancing terbaik. Sebelum tidur, tonton Ramalan Cuaca atau ramalan cuaca untuk mengetahui cuaca pada keesokan harinya.

Aktifkan "Selalu Tunjukkan Lokasi Hit Alat"

petua dan trik permainan stardew valley

Salah satu masalah yang dialami oleh pemula dalam permainan Stardew Valley ini adalah kesukaran mengendalikan alat yang digunakan. Selalunya kita menyiram, mencangkul, atau memangkas ke arah yang salah sehingga akan membuang tenaga.

Untuk memperbaikinya, buka menu, pilih tab tetapan, kemudian periksa pilihan "Selalu Tunjukkan Alat Hit Lokasi". Setelah memeriksa, kotak merah kini akan muncul apabila anda menggunakan alat tersebut. Sila arahkan kotak merah ke tempat yang ingin anda sasarkan.

Buat Dada untuk Menyimpan Barang

dada

Pada awal permainan, beg yang kami miliki hanya mampu memuatkan 12 barang, jadi kadang-kadang kami kesulitan untuk membawa barang baru. Oleh itu, buat dada dengan 50 balak untuk menyimpan barang yang tidak digunakan.

Kumpulkan beberapa hasil panen, kayu, batu, perlombongan, dan barang-barang lain yang akan diperlukan kemudian di dada. Dada boleh disimpan di dalam atau di luar rumah. Dada juga boleh digerakkan dengan mengosongkannya terlebih dahulu.

Cacing Cangkul

cacing

Semasa berjalan di jalan tanah atau di pantai pasir, anda kadang-kadang akan menemui tiga cacing yang bergerak keluar dari tanah. Cangkul cacing menggunakan cangkul sehingga anda boleh mendapatkan barang di bawahnya.

Barang-barang yang terdapat di bawah cacing biasanya merupakan koleksi buku yang hilang dari perpustakaan atau artifak yang dapat disumbangkan ke muzium. Sekiranya anda tidak bernasib baik, biasanya anda hanya akan mendapat tanah liat.

Tidur sebelum 12 malam

Dalam keadaan apa pun, pastikan anda tidur sebelum jam 12 malam. Kerana jika anda tidur melebihi jam itu, keesokan harinya anda akan bangun dengan tenaga yang tidak kenyang. Ini tentunya sangat merugikan jika anda merancang untuk melombong atau melakukan kerja berat yang lain.

Sekiranya sehingga jam 2 petang anda masih belum tidur, biasanya anda akan segera keluar ketika itu. Keesokan harinya anda harus membayar emas untuk orang yang menyelamatkan anda malam itu, serta beberapa barang yang hilang.

Bawa Makanan ke Tambang

Sekiranya anda merancang untuk menambang, jangan lupa membawa makanan yang mencukupi. Pilih makanan yang dapat memberi tenaga dan kesihatan yang mencukupi. Dengan cara itu, anda dapat pulih dengan cepat apabila kehabisan tenaga atau ketika diserang oleh raksasa.

Tingkatkan Alat Apabila Tidak Digunakan

Anda boleh menaik taraf pelbagai alat di Blacksmith dengan harga tertentu. Tetapi ingat, jangan tingkatkan alat apabila ia akan digunakan kerana proses peningkatan mengambil masa lebih kurang 2 hari. Pastikan anda menaikkan tin air apabila tidak ada tanaman yang memerlukan penyiraman, beliung apabila anda tidak mahu pergi ke lombong, dan sebagainya.

Betulkan Jambatan ke Kolam Air Pasang

kolam pasang jambatan

Pada awal permainan Stardew Valley anda pasti sedikit sukar untuk mendapatkan emas. Sebagai jalan penyelesaian, anda boleh memperbaiki jambatan yang rosak yang menuju ke Tide Pools. Anda hanya memerlukan 300 log untuk membaikinya.

Selepas jambatan itu normal, anda boleh pergi ke Tide Pools setiap hari untuk mengumpulkan karang atau landak laut. Kedua-dua barang tersebut kemudian dapat dijual dengan harga yang cukup tinggi. Di Tide Pools biasanya terdapat cacing dan kerang laut juga.

Lengkapkan Bundel di Pusat Komuniti

berkas

Sekiranya anda melengkapkan ikatan di Pusat Komuniti, anda akan mendapat pelbagai hadiah secara percuma. Hadiah yang ditawarkan juga bukan lelucon, dari membaiki jambatan ke Quarry hingga mengaktifkan bas ke Dessert.

Jangan Beli Keahlian JojaMart

Sekiranya anda pergi ke JojaMart, biasanya anda akan ditawarkan kad keahlian untuk 5000 emas. Jangan beli keahlian kerana Pusat Komuniti kemudiannya akan ditukar menjadi gudang JojaMart. Ini bermakna anda akan kehilangan peluang untuk mendapatkan pelbagai hadiah dari Pusat Komuniti secara percuma.

Bangun Coop pada Musim Gugur atau Tahun Kedua

silo reban

Pada awal permainan Stardew Valley, anda akan ditawarkan untuk membina Coop. tetapi disarankan untuk menangguhkan pengembangannya kerana hasil emas dari ternakan tidak sebesar tanaman. Tumpukan perhatian terlebih dahulu kepada tanaman pada awal permainan.

Sekiranya anda mempunyai emas yang mencukupi, anda boleh mula membina Coop pada musim gugur atau pada tahun kedua. Tetapi ingat, bangunkan Silo sebelum Coop supaya bekalan makanan sentiasa ada. Isi Silo dengan jerami ketika jatuh sehingga lembu kita dapat terus makan di Musim Sejuk.

Lawati Troli Perjalanan

Troli Perjalanan

Pada setiap hari Jumaat dan Ahad, ada Troli Perjalanan di belakang ladang kami, atau lebih tepatnya di jalan menuju menara penyihir. Troli Perjalanan ditarik oleh babi dan menjual beberapa barang yang jarang berlaku.

Beberapa barang yang dijual di sana akan berubah setiap masa, jadi pastikan anda selalu mengunjunginya setiap hari Jumaat dan Ahad. Harga barang-barang ini juga biasanya berpatutan tetapi hanya stok kecil.

Periksa Papan Notis

pengumuman dermaga

Di hadapan kedai Pierre terdapat papan buletin yang mesti anda periksa setiap hari. Sebabnya selalu ada usaha untuk anda memberikan sesuatu kepada watak lain sebagai ganti hadiah besar. Sekiranya tidak ada pencarian, biasanya anda hanya dapat melihat kalendar di papan tulis.

Sumbang Mineral dan Artifak ke Muzium

muzium

Semasa perlombongan, kita biasanya mendapat pelbagai mineral yang unik dan berharga tinggi. Tetapi daripada menjualnya, lebih baik anda menyumbangkannya ke muzium. Sebabnya, anda akan mendapat pelbagai hadiah menarik dari penjaga muzium Gunther.

Beberapa hadiah yang akan anda perolehi merangkumi biji tanaman langka, lukisan, dan kunci berkarat untuk membuka pembetung dan sistem kumbahan. Selain mineral, anda juga boleh menyumbangkan artifak ke muzium.

Pergi ke kereta api yang lewat

kereta api

Pada musim panas ke-3 akan ada gempa bumi yang membuka laluan kereta api ke Stardew Valley. Sekarang, ketika kereta api melintas, biasanya akan ada barang-barang yang jatuh dari dalam kereta, mulai dari kayu, batu, bijih, dan lain-lain. Oleh itu, segeralah ke landasan kereta api jika anda mendengarnya.

Beli Strawberry di Festival Telur

Strawberry adalah tanaman yang paling menguntungkan pada musim panas, tetapi sayangnya biji tanaman ini tidak dapat diperoleh di Pierre atau JojaMart. Ya, biji strawberi hanya dapat diperoleh di Festival Telur pada musim Musim Bunga.

Oleh itu, belilah sebanyak mungkin biji strawberi semasa perayaan. Walau bagaimanapun, untuk hasil maksimum, anda mesti menyimpannya terlebih dahulu dan menanamnya di tangga 1 musim bunga pada tahun berikutnya.

Sekarang itulah pelbagai petua dan trik yang boleh anda terapkan ketika anda baru bermain permainan Stardew Valley ini. Sekiranya anda mempunyai petua dan trik lain yang belum disenaraikan di atas, sila kongsi dengan pembaca lain melalui ruangan komen di bawah.