10 Aplikasi Pembantu Peribadi Terbaik pada Telefon Pintar Android 2020

Pernahkah anda membayangkan mempunyai pembantu peribadi maya yang dapat menangani pelbagai pekerjaan anda untuk meringankan tugas anda? Beberapa waktu yang lalu sudah tiba masanya untuk meninjau beberapa permohonan untuk ahli perniagaan yang mungkin dapat membantu meringankan pekerjaan.

Nah, sekarang lengkapkan beberapa aplikasi perniagaan ini dengan mengambil bahagian dalam memasang aplikasi yang boleh bertindak sebagai pembantu peribadi anda.

Dalam beberapa filem yang membawa teknologi canggih, seperti filem James Bond, kita dapat mengatur objek hanya dengan mengeluarkan perintah suara. Ingin mempunyai pengalaman seperti itu? Cuba pasang aplikasi pembantu peribadi berikut pada telefon pintar Android anda.

10 Aplikasi Pembantu Peribadi Terbaik

1. Pembantu Google

Pembantu Google

Adakah anda ingin mengakses semua aplikasi di telefon bimbit tanpa perlu menyentuh skrin atau menaip? Anda boleh meminta Pembantu Google. Ya, dengan aplikasi ini, anda boleh merasa seperti mempunyai pembantu peribadi. Anda hanya perlu mengeluarkan pesanan dan Google akan melakukannya untuk anda. Contohnya, anda ingin memanggil seseorang hanya perlu mengatakan  "memanggil Ibu". Sangat sederhana, ya?

2. Microsoft Cortana

Microsoft Cortana

" Hai, saya Cortana ... dan sekarang saya boleh menjadi pembantu peribadi anda. Saya dapat menolong anda menyelesaikan sesuatu ... ā€¯Inilah yang anda dapat semasa membuka aplikasi Cortana untuk pertama kalinya. Sekiranya Apple mempunyai Siri, Microsoft juga menawarkan pembantu peribadi, iaitu Cortana. Apa yang boleh dilakukan oleh Cortana?

Aplikasi ini mempunyai kemampuan untuk memanggil seseorang yang berada dalam kenalan telefon pintar, menghantar SMS dan e-mel, bercerita, membuat catatan, menambah barang ke kalendar, dan banyak lagi. Cortana akan melakukan semua tugas yang anda pesan dengan suara. Walaupun dibuat untuk Microsoft, Cortana masih dapat digunakan pada telefon pintar Android.

3. Amazon Alexa

Amazon Alexa

Tidak kurang hebatnya dari Cortana, Amazon juga mengembangkan aplikasi pembantu peribadi yang cukup popular, Amazon Alexa. Dalam aplikasi tersebut, pengguna Amazon dapat memesan Alexa Alexa untuk keperluan harian, baik untuk mendengarkan muzik, mencari lagu, dan bahkan diberitahu untuk memanggil seseorang.

Cukup dengan bercakap dengan Amazon Alexa, aplikasi tersebut dengan cepat melaksanakan apa yang anda pesan. Untuk memiliki Amazon Alexa, anda tidak perlu membayar sepeser pun, kerana aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma melalui pautan ini.

4. Google Allo

Google Allo

Sedikit berbeza dengan aplikasi pembantu lain, Google Allo adalah aplikasi sembang yang masih dikembangkan oleh Google. Kemudian, Google Allo boleh menjadi salah satu aplikasi sembang pintar paling menarik. Bagaimana tidak, anda boleh menaip kandungan sembang berdasarkan emosi yang anda rasakan. Ukuran teks yang ditulis menunjukkan sama ada anda menjerit atau berbisik.

Membalas mesej dengan Balas Pintar akan lebih mudah kerana anda tidak perlu menaip. Ciri ini akan mengkaji corak respons anda dan mencadangkan respons dengan teks atau foto. Di Google Allo, Google juga menggabungkan perkhidmatan pemesejan dengan pembantu peribadi kerana anda juga memberikan arahan suara untuk tugas-tugas asas.

5. Google

Google

Baiklah, yang ini pasti sangat dikenali oleh pemilik telefon pintar Android. Google sememangnya merupakan aplikasi lalai pada telefon bimbit Android. Sejak pertama kali dilancarkan, kehadiran Google dianggap sangat membantu. Anda boleh mencari pelbagai tempat di lokasi yang paling dekat dengan kedudukan anda. Tempat itu boleh menjadi restoran, ATM, bank, stesen minyak, minimarket, dan sebagainya.

Cari pelbagai maklumat di Google hanya dengan bergantung pada perintah suara melalui Google. Bukan hanya itu, anda juga dapat membuat perintah, seperti mengirim pesan, membuat panggilan, mengatur penggera, dan banyak lagi. Untuk menggunakannya dengan betul, anda dapat mengikuti tutorial dalam artikel ini.

6. BULAN

HOUND

Di antara pelbagai aplikasi pembantu peribadi, Hound adalah salah satu yang terbaik. Sebenarnya, aplikasi ini dapat dibandingkan dengan Cortana. Aplikasi ini akan bertindak balas terhadap perintah anda dengan respons yang sangat pantas. Sebenarnya, anda tidak perlu menyebut kata kunci khas ketika memberikan arahan suara, hanya bercakap secara semula jadi.

Hound adalah aplikasi yang dapat memberikan maklumat, hiburan dan perkhidmatan komunikasi yang anda mahukan. Anda boleh memberikan arahan, seperti "OK, HOUND. Mainkan lagu-lagu teratas di seluruh dunia "untuk memainkan senarai main lagu-lagu terkenal. Anda juga boleh memberikan arahan untuk mencari maklumat di Wikipedia atau Google.

7. Pembantu Maya Lyra

Pembantu Maya Indigo

Aplikasi pembantu yang sangat digemari adalah Lyra Virtual Assistant. Semasa memberikan arahan suara kepada aplikasi ini, aplikasi ini akan memberikan pendapat. Ya, anda akan merasa seperti bercakap dengan manusia.

Lyra Virtual Assistant akan memberikan maklumat berita, mengawal muzik, menceritakan jenaka, menterjemahkan, mencari video di YouTube, mencari tempat tertentu, dan banyak lagi. Dengan kata lain, apabila anda menggunakan Pembantu Maya Lyra, anda akan merasa seperti mempunyai pembantu peribadi seperti manusia.

8. Melampau

Melampau

Sekiranya anda mencari aplikasi yang baik untuk pembantu peribadi di Android menggunakan bahasa Indonesia, maka anda boleh memuat turun Extreme. Sebabnya, aplikasi ini terdapat dalam pelbagai bahasa selain bahasa Inggeris. Sudah tentu Extreme tidak kurang hebatnya daripada aplikasi lain yang disebutkan sebelumnya.

Di Extreme, anda boleh bertanya apa saja, mencari lokasi, mengambil gambar, malah anda sentiasa dapat  mengemas kini  berita terkini. Cukup untuk memerintahkannya melalui suara anda dan Extreme siap melaksanakan apa yang diperintahkan untuk anda. Sangat praktikal, ya?

9. Robin

Robin

Robin adalah aplikasi penolong pencabar Siri. Walaupun begitu, aplikasi ini masih dikeluarkan dalam bentuk beta. Pembangun masih terus menambahkan pelbagai ciri sehingga Robin benar-benar dapat menyaingi Siri dari Apple.

Anda boleh mencuba versi beta ini untuk menghantar SMS, mengetahui maklumat lalu lintas, mencari tempat meletak kenderaan, melihat harga bahan bakar terkini, dan banyak lagi. Robin didakwa sebagai aplikasi pembantu yang dapat menyaingi prestasi Siri.

10. Jumaat

Jumaat

Hari Jumaat juga merupakan salah satu aplikasi  pembantu  yang cukup menarik bagi banyak pengguna Android. Bagaimana tidak, aplikasi ini memudahkan anda menjawab semua soalan untuk membuka aplikasi di HP.

Anda hanya perlu mengatakan apa yang diperlukan hingga hari Jumaat, dan aplikasi ini akan segera melakukannya untuk anda. Malah, hari Jumaat juga boleh diberitahu untuk  menyiarkan  sesuatu di media sosial, seperti Facebook, Instagram, dan lain-lain. Hebat,  bukan ?

Cadangan Permohonan Lain

Sebagai tambahan kepada 10 aplikasi yang telah kami sebutkan di atas, kami juga masih mempunyai sejumlah aplikasi bagus lain yang dapat anda coba. Tetapi sayangnya, ada aplikasi yang kami cadangkan yang tidak lagi tersedia di PlayStore.

11. Cyman Mark 2

Cyman Mark 2

Cyman Mark 2 adalah aplikasi yang boleh bertindak sebagai pembantu peribadi untuk anda, tetapi sayangnya aplikasi ini kurang dikenali. Perkara-perkara asas yang dapat dilakukan oleh aplikasi ini termasuk mengotomatisasi tugas, menghantar mesej, mencari maklumat di internet, dan banyak lagi.

Ugo Ano, pemaju yang mengembangkan Cyman Mark 2, cuba menambahkan beberapa ciri sokongan, seperti terjemahan bahasa, pengurusan senarai tugas, tetapan penggera, penukaran unit, dan perintah berjadual.

12. Jarvis

Jarvis

Adakah anda tahu mengenai tokoh bernama Jarvis, pembantu maya Iron Man? Nah, aplikasi ini akan menjadi "Jarvis" anda walaupun anda tidak dapat melakukan perkara-perkara secanggih seperti dalam filem Iron Man. Kehadiran Jarvis sangat membantu, terutama untuk menetapkan kertas dinding, mengendalikan peranti, dan lain-lain.

Aplikasi ini boleh digunakan di Android Wear. Sayangnya, ada satu kelemahan dari Jarvis, iaitu bahawa aplikasi ini hanya menyokong perintah suara dalam bahasa Inggeris sahaja.

13. AIVC (Alice)

AIVC (Alice)

Di antara pelbagai aplikasi pembantu peribadi, AIVC (Alice) adalah aplikasi yang mempunyai rekod prestasi di atas rata-rata. Kemampuan aplikasi ini adalah untuk merealisasikan perkara-perkara sederhana yang anda minta, seperti membuka kalendar, maklumat cuaca, aplikasi, waktu, peringatan, kalkulator, dan mencari gambar di telefon pintar anda.

Untuk memanfaatkan AIVC sebagai pembantu peribadi, anda boleh meminta untuk mencari maklumat mengenai stok atau statistik melalui internet. Percayalah, AIVC tidak semudah Google Now dan lebih mampu menerima pelbagai jenis bunyi dengan tepat.

Sejumlah aplikasi pembantu peribadi akan sangat membantu anda melakukan pelbagai jenis aktiviti. Baik, berminat untuk mencuba aplikasi pintar ini? Aplikasi pembantu mana yang ingin anda cuba dahulu? Kongsi pengalaman unik anda setelah memasang dan mencuba salah satu aplikasi di atas, ya!