Nota Kecil dari Perjalanan untuk Melawat Indocomtech 2019

Indocomtech 2019 telah berakhir. Acara yang berlangsung dari 30 Oktober hingga 3 November 2019 berlangsung cukup meriah. Pameran yang berlangsung di Pusat Konvensyen Jakarta menarik banyak pengunjung. Ada yang datang dari Jakarta dan sekitarnya dan tidak sedikit juga yang datang dari luar kota. 

Saya, dari pasukan, adalah salah seorang pelawat Indocomtech yang berasal dari luar bandar. Saya datang untuk menghadiri acara Indocomtech 2019 pada hari Rabu, 30 Oktober 2019 dan Khamis, 31 Oktober 2019. Dua hari saya datang untuk melawat pameran hebat ini. 

Pada hari pertama, saya menyertai aktiviti pembukaan Indocomtech 2019. Acara pameran yang diadakan dengan kerjasama Pameran Perdagangan Antarabangsa dengan Yayasan APKOMINDO Indonesia (YAI) berlangsung di Dewan Pusat Konvensyen Jakarta B Jakarta. 

indocomtech 2019

Dalam upacara perasmian, dijelaskan bahawa Indocomtech 2019 adalah kali ke-27. Ini bermakna acara ini telah berlangsung selama 27 tahun.

Untuk tahun 2019, Indocomtech 2019 akan disertai oleh syarikat teknologi tempatan dan antarabangsa yang terkenal seperti HP Indonesia, Asus Indonesia, Acer, MSI, Intel, Dell, Epson, Erafone, iBox, V-Gen dan Indodax sebagai platform jual beli aset digital terbesar di Indonesia. 

indocomtech 2019, pelawat

Saya sendiri datang ke pelbagai syarikat yang membuka gerai di Indocomtech 2019. Ada ASUS yang mempunyai tiga gerai. pada tahun 2019. Indocomtech Booth pertama adalah gerai yang mempamerkan produk komputer riba ASUS dengan Intel yang terdapat Zenbook, Ultrabooks dengan pelbagai siri dan pelbagai harga. 

Yang kedua gerai adalah kerjasama ASUS gerai dengan AMD. Di gerai ini, terdapat beberapa produk komputer riba ASUS yang dilengkapi dengan pemproses AMD. Terdapat siri ASUS TUF, siri ROG dan yang paling mendapat perhatian ialah ASUS Zenbook. 

Mengapa menarik perhatian? Kerana ASUS Zenbook hadir untuk pertama kalinya dengan pemproses AMD. Harga yang mengejutkan hanya Rp 9 juta. Harganya agak murah untuk kelas Zenbook yang biasanya dijual pada harga Rp13 juta ke atas. 

Yang ketiga gerai adalah ASUS ROG gerai . Dari namanya, jelas bahawa gerai ini mempamerkan produk komputer riba permainan ROG. Bukan hanya komputer riba, tetapi pelbagai peranti di bawah bendera ROG hadir di gerai ini. 

indocomtech 2019

indocomtech 2019

indocomtech 2019

indocomtech 2019

Selain ASUS, saya juga mengunjungi gerai ACER, DELL, dan HP. Ketiga-tiga jenama ini juga mempamerkan pelbagai komputer riba yang menarik dengan pelbagai promosi yang menjanjikan. Sejujurnya, saya tergoda dengan promosi dari jenama komputer riba ini .

Saya juga pergi ke jenama lain. Saya telah mengunjungi gerai Armaggeddon, Scorpion, V-Gen, Tekini, dan banyak lagi. Oh, jangan ketinggalan, di gerai Galeri Indocomtech IT juga ada , yang merupakan syarikat yang memfokuskan diri untuk menjual komputer riba. 

The HP jenama adalah jenama yang sangat baik dalam pameran ini. Kenapa? Selain dapat mengambil gambar dengan dua wanita cantik yang memperkenalkan produk HP, HP juga menjadi salah satu penaja utama Indocomtech 2019.

indocomtech 2019

Bayangkan, HP menjadi pemula kehadiran kejohanan permainan yang dipanggil OMEN Challenger Series 2019. Acara ini mempersembahkan kejohanan CS: GO. 

Bukan hanya permainan kejohanan, acara ini juga menampilkan pertandingan cosplay dan coswalk , serta persembahan dari Weird Genius dan Ramengvrl. Malangnya saya tidak berpeluang menonton kejohanan tersebut. 

permainan kejohanan indocomtech 2019 3

cosplay indcomcomtech 2019

cosplay indcomcomtech 2019

Banyak Promosi Menarik 

Salah satu bilik atau gerai yang menarik perhatian di Indocomtech adalah Erafone. Gerai Erafone dipenuhi oleh ramai pengunjung. Sebenarnya, gerai ini lebih sesak daripada gerai lain. Bayangkan, gerai Erafone dipenuhi dengan pengunjung yang berminat dengan promosi yang ditawarkan oleh Erafone. 

Tanpa sepenuh hati, Erafone menawarkan promosi telefon pintar dengan harga yang berpatutan. Telefon pintar yang dijual di Erafone adalah Vivo, OPPO, Xiaomi, kepada Samsung. Telefon pintar dijual pada harga diskaun sehingga 75%.

indocomtech 2019

indocomtech 2019, beratur

"Iman" yang paling menarik dan menggoda adalah telefon pintar bekas paparan yang dijual dengan harga murah. Bayangkan, OPPO F9 yang harga jualan normalnya adalah Rp 3 juta dijual pada harga IDR 1.6 juta. Pocophone F1 dijual pada harga Rp 2,6 juta (harga normal adalah Rp 4 juta), vivo V15 Pro yang dijual pada harga Rp 5 juta dijual pada harga Rp 2,9 juta.

indocomtech 2019

Sudah tentu terdapat banyak telefon pintar lain yang dijual dengan murah di Indocomtech 2019. Saya malah berhasrat untuk membeli. Malangnya, garis panjang kerana semangat pelawat yang tinggi membuatkan saya malas untuk menyertai barisan. 

Pada hari pertama dan hari kedua saya melawat Erafone, ia tetap penuh. Nampaknya memang banyak orang memerlukan telefon bimbit yang murah. Lebih-lebih lagi, telefon bimbit yang dijual masih bagus walaupun terdapat paparan sebelumnya. 

Oh ya, pada hari kedua, saya pergi ke pelbagai gerai yang saya tidak berpeluang pergi ke hari pertama. Beberapa gerai saya datang lagi. Contohnya gerai Acer. Di gerai Acer, saya mendapat promo menarik dalam bentuk cashback dari Rp 400 ribu hingga Rp 6 juta untuk pembelian produk laptop tertentu. Terdapat juga potongan hingga 60% untuk membeli aksesori komputer. 

Saya juga mengunjungi dua gerai yang menawarkan produk Apple. Yang pertama adalah iBox yang terkenal sebagai penjual produk Apple di Indonesia. Berikut adalah banyak promo menarik yang pastinya tidak boleh dilupakan bagi pencinta produk Apple. 

Terdapat juga gerai Apple Lab. Gerai ini menyediakan produk iMac dan MacBook Air dengan harga murah. Produk yang dijual mulai dari Rp 2 juta (iMac) dan Rp 3 juta (MacBook Air). Terdapat juga promo menarik dari pelbagai pengeluar yang menawarkan aksesori dengan harga yang berpatutan.

penjualan indocomtech 2019 4

indocomtech 2019, penjualan 6

Jenama Tekini juga mempersembahkan promosi menarik. Gerai ini menjual aksesori seperti power bank, alat dengar, dan lain-lain. Saya membeli alat dengar Tekini yang cukup berpatutan. Saya juga berpeluang bermain dart di pentas Tekini. Hadiahnya merangkumi kabel data hingga bank kuasa, bergantung pada hasil panah. 

indocomtech 2019

Mengenai permainan mini di gerai tidak hanya di Tekini. Gerai V-Gen bahkan menawarkan permainan dalam bentuk cabaran untuk memotong kabel datanya sendiri. Siapa yang berani menerima tantangan, berkesempatan memiliki kabel data baru dari V-Gen plus Power Bank.

indocomtech 2019

Gerai Indodax juga mempunyai permainan yang menarik. Gerai ini mengadakan permainan Kahoot! dengan tema soalan mengenai Indodax dan ekosistem Bitcoin. Saya berpeluang bermain di Indodax dan ya, saya boleh memenangi perlawanan. Hadiah? Baucar membeli-belah bernilai Rp 100,000. 

indocomtech 2019

indocomtech 2019

indocomtech 2019

indocomtech 2019

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perjalanan dan situasi Indocomtech, anda boleh melihat video atau vlog berikut. 

Urus Niaga Mencapai 700 Bilion 

Indocomtech berlangsung selama lima hari tetapi saya hanya datang dalam dua hari pertama. Selama lima hari pameran tersebut, Indocomtech mencatat peningkatan pengunjung yang ketara. Pengunjung meningkat pada hujung minggu atau dua hari terakhir. 

indocomtech 2019, pelawat 3

Dari keluaran yang saya terima, pameran Indocomtech ini mencatat 186,267 pengunjung dengan nilai transaksi ± Rp. 700 bilion. Pasti nombor yang hebat. Dengan data ini, dapat dikatakan bahawa Indocomtech telah berjaya menarik perhatian orang ramai, khususnya warga Jakarta dan sekitarnya. 

Dengan 250 peserta tempatan dan antarabangsa yang menyertai pameran ini, Indocomtech berjaya. Pameran ini juga dapat menarik perhatian orang ramai, terutama mereka yang celik dengan perkembangan teknologi. 

Saya baru sahaja memberi salam kepada acara Indocomtech 2019 kali ini. Cukup meriah dengan pelbagai promosi menarik dan harga produk yang murah. Saya harap, untuk Indocomtech 2020, acara dapat menjadi lebih baik dan dapat membawa pelbagai syarikat untuk mempamerkan dan menawarkan produk yang menarik.