Permainan 7 Piece di PC yang Boleh Dimainkan pada Waktu Luang

Pencinta anime mana yang tidak pernah tahu mengenai francais One Piece? Malah mereka yang tidak menyukai anime sekurang-kurangnya telah mendengar nama One Piece sebagai kanak-kanak - One Piece adalah salah satu kartun pagi Ahad yang paling dinantikan oleh banyak kanak-kanak pada masa itu.

One Piece pada mulanya dimulakan dengan manga / komik yang pertama kali dilancarkan pada tahun 1997 oleh Eichiro Oda di Jepun. Sejak munculnya bab pertama yang berjudul "Romance Dawn", kita dapat menyaksikan pengembaraan seorang anak kecil bernama Luffy yang bermimpi menjadi raja lanun.

Populariti manga One Piece akhirnya melahirkan pelbagai penyesuaian dalam bentuk siri TV, filem, dan permainan di pelbagai platform. Nah, kali ini akan memberikan senarai permainan One Piece yang boleh dimainkan di PC.

1. One Piece: Pencari Dunia

Permainan One Piece, yang dirilis pada bulan Mac 2019, adalah permainan offline genre petualangan terbuka. Anda akan bermain Luffy untuk menjelajah kawasan yang sangat luas dan melawan pelbagai watak popular seperti Smoke dan Lucci. Secara unik dalam permainan ini, anda dapat menggunakan jabat tangan Luffy untuk menjelajah kawasan ini dengan cepat, seperti Spider-Man.

Akan ada banyak  pencarian sampingan dan  pencarian utama yang dapat Anda selesaikan di Jail Island, sebuah pulau di Dunia Baru yang merupakan  tempat asalnya - pulau ini, bersama dengan kisah dan watak barunya, tidak pernah muncul dalam adaptasi One Piece yang lain.

Dari segi elemen  tempur , permainan ini membawa banyak mekanisme baru berbanding permainan sebelumnya. Sebagai contoh, anda boleh menukar mod biasa dengan mod lain seperti gear kedua dan IPR dengan bebas. Terdapat unsur  siluman juga, jadi anda boleh cuba menaklukkan lawan anda dari belakang dengan senyap.

Suasana dalam permainan ini juga kelihatan baik dengan pemandangan terperinci yang sangat memukau. One Piece: Anda boleh membeli World Seeker di Steam dengan harga Rp.550.000 di pautan ini.

2. One Piece: Pirate Warriors 3

Dalam permainan penuh aksi ini, anda boleh memainkan pelbagai jenis watak yang terdapat dalam manga dan anime One Piece. Permainan aksi ini adalah kolaborasi antara BANDAI dan pembangun siri Dynasty Warriors, KOEI TECMO.

Yang paling menyeronokkan dalam permainan ini ialah anda dapat merasakan kepuasan anda sendiri apabila watak yang dimainkan mampu menghilangkan beratus-ratus bahkan ribuan musuh dengan masa yang pantas. Mekanisme pertempuran  hack-and-slash ini juga menyajikan pelbagai gerakan ikonik, tepat langkah-langkah yang dimiliki setiap watak dalam anime.

Oh ya, permainan ini juga sesuai untuk anda yang tidak pernah menonton One Piece sama sekali. Anda lihat,  pengaturan cerita diambil mengikuti aliran anime dari awal hingga  busur terakhir ketika permainan diluncurkan, yaitu Dressrosa.

Anda akan dijemput untuk mengenang semula Luffy yang merekrut anak kapal pertamanya, Zoro. Momen-momen terbaik One Piece juga hadir seperti menentang Gecko Moria, pengembaraan di Sky Island, dan yang paling penting: "Battle of Marineford".

Permainan ini adalah siri ketiga - Pirate Warrios pertama dan kedua tidak terdapat di PC. Terdapat beberapa ciri tambahan dari segi  permainan , misalnya seperti Kizuna Rush yang membolehkan watak lain membantu ketika anda mengeluarkan gerakan.

Kemudian, anda juga dapat menonton  cutscene dalam permainan yang hanya akan muncul jika anda berjaya menjalankan perintah tertentu (membunuh musuh di bawah waktu yang ditentukan, dll.).

Terdapat 37 watak yang boleh dimainkan, dan 5  bab yang terdiri daripada 25 peringkat keseluruhan. Anda dijamin bermain permainan ini dalam jangka masa yang lama. Anda boleh membeli One Piece: Pirate Warriors 3 dengan harga IDR 450,000 di pautan ini.

3. One Piece: Pahlawan Perompak 4

Sekarang juga telah dikeluarkan  sekuel  dari Pirate Warriors 3, iaitu Pirate Warriors 4 dengan mekanisme dan cerita pertempuran yang lebih baik. Masih menggunakan mekanisme  hack-and-slash , anda dapat merasakan kepuasan memusnahkan banyak musuh dalam satu serangan.

Jika dibandingkan dengan siri sebelumnya, Pirate Warriors 4 mempunyai pendekatan yang berbeza dari segi ceritanya. Plot tidak lagi bermula dari awal cerita di anime, tetapi hanya beberapa  busur  ikonik. Semasa pertama kali bermain, anda akan memainkan  pentas tutorial di Pulau Wano sebagai Luffy, ditemani oleh Eustass Kid.

Apabila  tahap ini berjaya dilalui, anda akan segera dibawa meneroka Kerajaan Alubasta untuk menghentikan Buaya dari misi jahatnya. Walaupun tidak mengandungi semua busur seperti Pirate Warriors 3, anda dapat menikmati pendekatan bercerita yang lebih fokus dan mendalam.

Oh, dan satu perkara lagi, untuk pertama kalinya dalam sejarah, anda boleh mengikuti jalan cerita menentang Big Mom dan Kaido dalam permainan One Piece. Terdapat juga beberapa perubahan dari segi pertempuran , iaitu ketiadaan Kizuna Rush. Sebaliknya, ada beberapa  gerakan khas yang dapat dikeluarkan dengan menekan dua butang secara serentak, serupa dengan Dynasty Warriors 9.

Dalam permainan ini, anda juga boleh melompat dan melakukan pelbagai gerakan di udara. Mekanisme lompatan ini dapat digabungkan dengan gaya kombo bergerak di darat sehingga dapat membuat serangkaian serangan yang lebih dinamis dan mematikan. Permainan ini juga menyajikan pelbagai varian  gear keempat untuk watak Luffy seperti Bounce-Man dan Snake-Man.

Malangnya, terdapat beberapa busur  menarik yang tidak tersedia seperti Sky Island dan Thriller Bark. Anda juga tidak boleh bermain sebagai Gecko Moria dan Enel - tetapi mungkin kedua-dua watak ini akan dipersembahkan melalui DLC (Kandungan Boleh Dimuat turun).

Permainan ini mempunyai 8  busur yang terdiri daripada 34 tahap, dengan jumlah 37 watak yang dapat dimainkan. Anda boleh membeli One Piece: Pirate Warriors 4 di Steam pada 27 Mac 2020 dengan harga IDR 499,000, - melalui pautan ini.

4. One Piece: Membakar Darah

Pernah bermain One Piece: Grand Battle di PS1? Sekiranya demikian, mungkin anda akan menyukai permainan ini. One Piece: Burning Blood adalah permainan genre  pertempuran dengan perspektif yang unik. Sekiranya pada umumnya permainan  pertarungan membawa perspektif dari sisi, permainan ini membawa pandangan di atas bahu  (dari belakang).

Permainan ini hanya mengadaptasi cerita semasa perang besar di Marineford. Anda akan memainkan empat watak dengan perspektif yang berbeza seperti Luffy, Edward Newgate (Whitebeard), Akainu, dan Ace. Memang, jika anda hanya fokus pada mod cerita, permainan ini dapat disiapkan dalam masa yang singkat.

Namun, alasan permainan ini sangat popular adalah mekanisme pertarungannya. Anda boleh bermain 3 lawan 3 dengan format pertempuran duel. Anda juga boleh memanfaatkan kelebihan setiap jenis  buah syaitan , seperti Logia yang mempunyai pertahanan yang kuat atau Zoan yang dapat berubah dalam  masa nyata . Oh ya, anda juga boleh bermain dalam talian,  anda tahu !

Paling menarik, anda boleh memainkan  versi gear keempat Luffy - juga dengan sejumlah transformasi watak lain seperti Franky, Chopper, dan Drake. Berminat untuk mencubanya? Permainan ini, yang dirilis pada tahun 2016, dapat diperoleh melalui Steam seharga Rp 600.000, - di tautan ini.

5. One Piece: Dunia Merah yang tidak terhad

Permainan One Piece ini awalnya dilancarkan untuk Nintendo 3DS pada tahun 2014 sebelum akhirnya membuat versi PC pada tahun 2017 dengan tajuk One Piece: Unlimited World Red Deluxe. Permainan pengembaraan dan aksi Bergenre  , anda akan bermain sebagai Luffy untuk menjelajahi sebuah pulau dan menggunakan gaya kombo untuk melawan musuh.

Sepintas lalu serupa dengan One Piece: World Seeker, anda dapat bergerak dari bangunan ke bangunan dengan menghulurkan tangan. Terdapat 9 watak yang boleh dimainkan dan masing-masing mempunyai keunikan tersendiri.

Sebagai contoh, kerana Brook adalah tengkorak, dia dapat berjalan di atas air dan mengakses kawasan yang tidak diliputi oleh watak lain. Begitu juga dengan Nami yang dapat memilih musuhnya, Chopper yang dapat memulihkan HP watak lain, dan sebagainya.

Walaupun kisah asalnya berbeza dengan anime, permainan ini juga menyajikan pelbagai watak musuh popular seperti Smoke, Akainu, Kizaru, dan banyak lagi. Sekiranya anda berminat, anda boleh membeli permainan ini di Steam dengan harga Rp.310.000 di sini.

6. One Piece Dalam Talian

permainan-satu-bahagian-di-pc

Selain permainan rasmi yang terdapat di Steam, ada juga permainan One Piece yang dapat dimainkan melalui penyemak imbas sahaja. Salah satunya adalah One Piece Online, permainan MMORPG yang dapat dimainkan menggunakan Flash pada penyemak imbas.

Permainan ini mempunyai sistem kelas seperti kebanyakan MMORPG pada umumnya dengan tiga pilihan untuk dipilih, iaitu Swordman, Sniper, dan Devil Fruit Users. Mekanisme pertempuran dalam One Piece Online adalah  titik-dan-klik  di mana anda boleh memberikan perintah untuk menyerang dengan mengklik musuh.

Kisahnya bermula ketika Shanks ingin membincangkan rancangan Kaido untuk menyerang Whitebeard, dia juga mempercayakan kepada anda sebuah pesan untuk disampaikan kepada Luffy. Selepas itu, anda akan melawan Sentomaru yang menyasarkan Luffy.

Kualiti cerita mungkin tidak sebaik permainan lain dalam senarai ini, ini wajar memandangkan One Piece Online yang dibuat oleh JoyGames tidak rasmi dan dibuat tanpa pengawasan dari Eichiro Oda. Tetapi, untuk ukuran permainan penyemak imbas yang dapat dimainkan secara percuma, mekanisme  pencarian dan naik level dalam permainan ini masih perlu dinikmati. Klik pautan ini untuk memainkannya.

7. One Piece Online 2: Pirate King

permainan-satu-bahagian-di-pc

Anda akan melakonkan watak yang dibuat sendiri dengan 4 pilihan kelas: Sailor, Dark Mage, Sniper, dan Doctor dengan pelbagai kelebihan masing-masing.

Permainan ini membawa mekanisme  berdasarkan giliran dengan animasi menarik dan gerakan autentik oleh setiap watak. Kali pertama anda bermain, anda akan bermain Shanks menentang Mihawk. Pertarungan berakhir dengan keputusan seri, kemudian Shanks mengatakan bahawa dia ingin mencari seseorang yang mewarisi "Will of D".

Peranan anda di sini adalah sebagai lanun Shanks merekrut untuk menjelajah lautan dan menakluki lanun lain. Siapa tahu, mungkin anda boleh menjadi raja lanun seterusnya selepas Gol D. Roger. Untuk memainkannya, lawati pautan ini.

Itulah beberapa permainan One Piece yang dapat dimainkan di PC. Walaupun hanya ada beberapa daripadanya, semua permainan di atas lebih dari cukup untuk membuat anda merasa seperti berada di alam semesta One Piece yang sebenar. Sekiranya anda belum pernah membeli permainan di Steam sebelumnya, ada baiknya anda membaca artikel tentang cara membeli permainan di Steam dengan mudah. Selamat menjadi lanun!