Cara Menterjemahkan Imej dengan Terjemahan Google dengan Mudah

Dalam dunia digital ini, semuanya dapat dilakukan dengan cepat dan praktikal - terjemahan tidak terkecuali. Terjemahan Google telah wujud sejak tahun 2004, ketika alat terjemahan dalam talian masih belum begitu meluas dan hasil terjemahan dari Terjemahan Google masih diklasifikasikan sebagai kaku dan bahkan tidak tepat.

Pada masa ini, Google Translate telah mengalami banyak perkembangan yang signifikan dengan teknologi pembelajaran mesin . Ini menjadikan kualiti hasil terjemahan hampir dengan terjemahan manusia, kerana alat terjemahan dalam talian ini sememangnya memanfaatkan sukarelawan manusia untuk mengembangkan tahap hasil terjemahan yang tepat.

Baiklah, tidak cukup untuk berhenti di sana dengan canggih - Google Translate juga dapat menerjemahkan bukan sahaja dokumen, tetapi gambar yang mengandungi teks. Wow, bagaimana anda melakukannya? Kali ini, saya akan membincangkan cara menerjemahkan gambar dengan Google Translate untuk memudahkan perniagaan anda. Mari lihat langkah-langkah di bawah!

Cara Menterjemahkan Imej Menggunakan Android

Sangat disayangkan bahawa Terjemahan Google masih menyediakan ciri terjemahan gambar ini untuk peranti Android dan iPhone. Bagi anda yang menggunakan peranti Android, berikut adalah langkah-langkah yang dapat anda terapkan untuk memanfaatkan fitur terjemahan lanjutan ini.

1. Pasang Terjemahan Google di Gedung Google Play

muat turun-aplikasi-google-translate-from-google-play-store

Sudah tentu, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memuat turun aplikasi Terjemahan Google jika belum dipasang pada peranti anda. Anda boleh memuat turun aplikasi terjemahan yang dibuat oleh syarikat enjin carian gergasi ini melalui Google Play Store atau melalui pautan ini.

Tunggu sehingga pemasangan selesai, dan buka aplikasinya. Anda perlu memasukkan bahasa utama yang paling sering anda gunakan, contohnya bahasa Indonesia. Kemudian, ada beberapa kebenaran yang anda perlukan untuk memberi kebenaran terutamanya pada kamera.

2. Pilih Menu Kamera

ketik-menu-kamera

Setelah aplikasi dibuka, anda boleh menekan kekunci kamera untuk mula menerjemahkan. Terdapat beberapa pilihan yang boleh digunakan seperti Instant, Scan, dan Import. Jika anda memilih Semerta, anda boleh dalam masa nyata menterjemahkan mana-mana teks yang dikesan oleh kamera, secara langsung pada skrin.

Sementara itu, jika Imbasan dipilih, aplikasi akan mengimbas dokumen untuk mengesan penulisan. Kemudian, anda boleh memilih sebahagian atau keseluruhan teks untuk diterjemahkan. Perbezaannya adalah dengan pilihan Segera, anda boleh memilih hasil terjemahan yang akan disalin atau diedit.

3. Pilih Menu Import

pilih-menu-import

Nah, pilihan terakhir ini dapat membuat anda menterjemahkan gambar, iaitu Import. Import akan memasukkan gambar atau foto yang disimpan di galeri untuk diimbas menggunakan teknologi OCR (Optical Character Recognition).

Oleh itu, pilih menu Import untuk memilih gambar yang teksnya ingin anda terjemahkan. Kotak kecil akan muncul di sekitar teks. Anda boleh menandakan mana-mana bahagian tulisan yang ingin diterjemahkan dengan satu sentuhan jari.

4. Ketik Anak Panah untuk Terjemahkan

ketik-anak panah untuk menterjemahkan

Setelah selesai menandai teks, ketik anak panah yang ditunjukkan di atas. Anda akan dibawa ke halaman antara muka Terjemahan Google dengan teks awal di atas dan hasil terjemahan di bawah.

Kadang kala, hasil pengesanan dari Terjemahan Google boleh menjadi salah. Contohnya, perkataan "makan" dapat dikesan sebagai "momakan". Ini dipengaruhi oleh sudut ketika anda mengambil gambar, resolusi gambar, dan jenis fon yang terdapat dalam gambar.

Sekiranya kesalahan ini sedikit, anda boleh mengedit teks asalnya dan membetulkannya secara individu. Sekiranya banyak, mungkin anda perlu mengambil gambar dengan sudut yang berbeza.

Nah, pada peringkat ini, anda telah berjaya menerjemahkan gambar tersebut. Anda boleh mengedit, menyalin , atau membagikan hasilnya seperti yang anda mahukan. Tidak sukar, bukan?

Petua Menterjemahkan Imej Menggunakan Terjemahan Google

google-terjemahkan

Teknologi yang terdapat dalam aplikasi Google Translate memang memudahkan kita menerjemahkan gambar dengan mudah. Tetapi, ada kalanya proses ini terganggu kerana kata-kata yang dikesan oleh aplikasi itu nampaknya salah.

Oleh itu, terdapat beberapa petua yang boleh anda terapkan agar proses terjemahan gambar dapat dioptimumkan.

1. Perhatikan sudut ketika mengambil gambar

Sudut penggambaran akan mempengaruhi pembacaan tulisan. Sekiranya anda mengambil gambar dengan sudut atau jarak yang tidak optimum, watak-watak yang terdapat dalam gambar akan mempunyai ukuran yang tidak konsisten.

Ini menyukarkan aplikasi mengesan penulisan. Cuba ambil kedudukan lurus semasa menembak.

2. Pastikan tulisan pada gambar dapat dibaca dengan jelas

Selain sudut, terdapat beberapa perkara lain yang menyebabkan penulisan pada gambar tidak dapat dibaca dengan jelas. Sebagai contoh, terdapat sedikit goncangan ketika anda cuba mengambil gambar yang menyebabkan teks kabur.

Oleh kerana terdapat beberapa karakter yang serupa (seperti huruf "q" dan "g"), jadi memerlukan tingkat kejelasan yang cukup agar dapat dikesan dengan baik. Oleh itu, cubalah tunggu sebentar sehingga kamera menjadi fokus, kemudian ambil gambarnya.

3. Jadikan Warna Latar Belakang dan Penulisan Lebih Kontras

Baiklah, ada perkara lain yang menjadikan penulisan pada gambar sukar dikesan dengan betul. Sekiranya warna tulisan dan latar belakang hampir serupa dan difoto dalam keadaan cahaya rendah, aplikasi akan mengalami kesukaran untuk mengenali teks.

Mungkin anda boleh mengedit foto agar warna dan latar teks lebih kontras, atau menjadikannya hitam putih sehingga dapat dikesan lebih banyak.

4. Lebih baik diimbas daripada difoto

Teks pada gambar yang merupakan hasil gambar cenderung sukar untuk dikesan kerana perkara yang telah dijelaskan sebelumnya - sudut pengambilan gambar, pencahayaan, dll.

Penyelesaian yang lebih mudah adalah menggunakan perkakasan pengimbas pada dokumen yang ingin anda terjemahkan. Walaupun tidak praktis memotret yang tidak memerlukan alat khas, penggunaan pengimbas dijamin menghasilkan gambar dengan tulisan yang jelas dan dapat dibaca.

Anda juga boleh menggunakan aplikasi pengimbas pada HP untuk menyesuaikan sudut secara automatik, tetapi ini masih tidak seefektif menggunakan pengimbas asal.

Sekarang, itulah langkah-langkah yang dapat diterapkan untuk menerjemahkan gambar menggunakan Google Translate. Malangnya, kaedah ini hanya dapat dilakukan pada peranti Android dan iOS.

Mudah-mudahan pada masa akan datang Google Translate akan menampilkan ciri ini pada PC, sama ada di laman webnya atau dengan mengeluarkan aplikasi khas. Baiklah, bagi anda yang berusaha, anda boleh  mengetahui pengalaman anda dalam komen. Bagi mereka yang belum, semoga berjaya!